Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vanteen keskiön koon merkitys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50800)

NisteR 20.09.2008 20:12

Vanteen keskiön koon merkitys
 
...tuntuu, ettei Terranoon (-92) saa mistään 100mm reiällä olevia valsseja. Tojossa näyttäisi olevan 110mm keskiöreikä. Rengasliikkeessä sanoivat, että reikä ei saisi olla suurempi. Eiköön nuo pultit/mutterit pitäne vanteen keskellä, kun jako vain on oikea?

HV 20.09.2008 20:14

keskiöstä vanne kantaa ja on tärkeetä että on just oikeen kokoinen

PatrolGR 20.09.2008 20:23

kyllä lähtee vanne alta aikayksiköin kävelemään jos keskireikä liika iso

Arska 20.09.2008 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 489730)
kyllä lähtee vanne alta aikayksiköin kävelemään jos keskireikä liika iso

Ei pidä paikkaansa.

Kyllä ne pultit pitää sen pyörän paikoillaan vaikka keskireikä olisikin liian iso.

NisteR 20.09.2008 20:31

Vannekauppiaita tiedossa?
 
...joilta saisi Terttuun valssit.

GR patussakin taitaa olla 110mm reikä, joten ei ole niistäkään apuja. Mietin jo spacereita, joissa tuon keskiön saisi kasvatettua 110mm kokoiseksi, mutta laillisia en löytänyt mistään.

PatrolGR 20.09.2008 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 489732)
Ei pidä paikkaansa.

Kyllä ne pultit pitää sen pyörän paikoillaan vaikka keskireikä olisikin liian iso.

pihapelissä ei ainakaan pysyny pitkään kunnes alko pultit lennellä. Enivei, en tieautoon laittaisi.

Rekisteröimätön 20.09.2008 21:03

Hevostraikussa sekä kesä että talvipyörissä on vanteen keskireikä isompi kuin napa. Samaten käyttis Seatissa on vanteissa keskireikä isompi kuin navassa. Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmia ollut kiinni pysymisen kanssa.

NisteR 20.09.2008 21:03

perjantai sentään, jos...
 
...tuohon keskiön ja vanteen väliin ei saa mitään sovitinta, jolla saisi keskiön passaamaan...?

-MAKE- 20.09.2008 21:11

Lainaus:

kyllä lähtee vanne alta aikayksiköin kävelemään jos keskireikä liika iso
Oho, hyvä kun kerroit niin en aja enää yhtään näillä vanteilla. Hmm... mitenkähän ne on pysynyt kiinni kaikki nämä vuodet:confused:

sisua45 20.09.2008 21:14

Kyllähän tuohon sorvari välikappaleen tekee. Itse tein 1974 Bemuun sellaiset. Levittää 5 mm ulospäin, ja keskittää vanteen tarkasti napaan.

Laitonta? No, elämä on... :o

tjl 20.09.2008 21:28

hyvin ne kiinni pysyy.pultit/mutterit ne keskittää. niissähän on sellanen kartio kantakin sitävarten. kiinni vaan ja kovaa ajoa. jostain aluvanteista yms tuuninki jutuista en osaa sanoa mutta teräsvanteilla mitään merkitystä minun mielestä.

sisua45 20.09.2008 21:34

Tästä nyt voidaan väitellä loputtomiin, että tarviiko keskiön keskittää. Pulteissa/muttereissa on tietenkin kartiot, ja ne keskittävät vanteet kyllä. Mutta kun keskiö kantaa kuorman, niin se on varma peli. Itse en enää luota kuin keskittäviin vanteisiin. Ei ole kivaa kun mutterit löystyy, ja vanne kolisee pultteihin. Kokemusta on...

tare 20.09.2008 21:41

kyllä ne kiinni pysyy pulteilla/muttereilla. mun ajossa ei oo vanteet irtoillu vaikka on itse isonnettu keskireikiä peltoautoista lähtien...

-MaTTi- 20.09.2008 21:50

No nytpä on menty ihan hifipuolelle. Varmaan 95% maastureiden tarvikevanteista ei keskitä keskiöstä, ei peltivanteet eikä alut. Eikä mitään soviteholkkejakaan ole saatavana esim. Toyotan 108 mm reiälle.

Eli kyllä ne käytännössä pulteista keskittää tarpeeksi, alkuperäiset vanteet yleensä keskittää kyllä keskiöönkin.

Henkilöautot asia erikseen, jotkut on aika kranttuja just jos esim. aluvanteesta puuttuu keskittävä soviteholkki.

-MaTTi- 20.09.2008 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NisteR (Viesti 489733)
...joilta saisi Terttuun valssit.

GR patussakin taitaa olla 110mm reikä, joten ei ole niistäkään apuja. Mietin jo spacereita, joissa tuon keskiön saisi kasvatettua 110mm kokoiseksi, mutta laillisia en löytänyt mistään.

GR:ssä on 100 mm keskireikä, ainakin näissä vm. 90->

T€€MU 20.09.2008 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 489761)
Oho, hyvä kun kerroit niin en aja enää yhtään näillä vanteilla. Hmm... mitenkähän ne on pysynyt kiinni kaikki nämä vuodet:confused:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 489781)
kyllä ne kiinni pysyy pulteilla/muttereilla. mun ajossa ei oo vanteet irtoillu vaikka on itse isonnettu keskireikiä peltoautoista lähtien...



X2

-Ja esim. Classic rangen potkuri peltivanteissa ei edes mikään keskitä napaan, vain viidellä pultilla kiinni.

tare 20.09.2008 22:04

esim. volvon porttaalit alkuperäisenä ja on niitä näinkin ollu!

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7655

HV 20.09.2008 22:09

hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä

-MaTTi- 20.09.2008 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 489795)
hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä

No mut eiköhän se keskitys ole vain pystyheiton eliminoimiseksi, kun eihän keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka. Näin mä oon asian oppinut.

Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli.

burton 20.09.2008 22:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 489788)

Henkilöautot asia erikseen, jotkut on aika kranttuja just jos esim. aluvanteesta puuttuu keskittävä soviteholkki.

pari kertaa törmännyt alujen kans tähän ongelmaa et ei meinaa vanne keskittyä millää jos ei ole muovista sovite rengasta. mm. 500-sarjan bmw ja 700-sarjan volvossa. Laittoivat jopa rengas liikkeessä v.tuilleen kiinni ja minä ihmettelin ku täristää ja takas ja plaa plaa plaa...
Mut eipä hilussa ole tän suhtee ongelmia ollu, kait riittävä määrä pultteja riittää.:D

Heikki L 20.09.2008 23:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 489795)
hohhoijakkaa !!! toivottavasti ette tule mua vastaan autoillanne jossa vain pultit kantaa...
tarviiko tässäkin sattua jotain vakavempaa että porukka uskoo, maasturissa vielä isot ja painavat renkaat, ei ne pultit ihan mahdottomia kestä



Huhuijaa vaan, kumma kuin minnun fj:ssä ei oo uutenakaan ollut taka-akslissa mitään napaa mikä vanteen kantais.
Kummasti siinä vaan on vanteet kolmisenkymmentä vuotta pysyny matkassa 6:lla pultilla.

Tuosta aluvanne jutusta, mulla oli joskus 4 pulttisessa ongelmaa.
Täris niin maan perkeleesti vaikka oli ihan uuet vanteet, rengas liikkeeseen hakeen muoviset keskitys renkaat. (Tulee siis vanteen ja navan väliin, eli ei spacer)
Olisko 30 kekkosta maksanu ja no roplemo.

HV 20.09.2008 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 489806)
No mut eiköhän se keskitys ole vain pystyheiton eliminoimiseksi, kun eihän keskittävä napa itsessään ei kuitenkaan kanna kuormaa vaan sen tekee vanteen ja sitä vasten kiristyvän kiinnitystason välinen kitka. Näin mä oon asian oppinut.

Tietty jos pulttien momentit on mitä sattuu, keskittävällä navalla olevat vanteet ei niin helposti ala löysyttämään niitä. Totta siis toinen puoli.

pakko sanoa vielä tämä että mun mielestä kuulostaa aika vastuuttomalta puheelta katsastusinsinöörin suusta. Jos kerran alan ammattilaiset sanoo erilailla...

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...

burton 20.09.2008 23:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 489825)

mut vittuako mä täs dissaamaan, ajakoon kuka mitenkin tykkää, toivottavasti ei tarvi täältä lukea jälkeenpäin mistään että nyt on rengas lähteny kovasta vauhdista irti ja tappanu jonkun...

keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...

terppi 20.09.2008 23:44

Mun mielestä (huom, mielestä) on nyt viime vuosina alkanu jengi enempi noita keskiöitä kattomaan ja murehtimaan. Aluissa se lienee tarkempaa, mut peltivanteissa on monissa jopa alunperin etenkin takana sellaisia napoja, joissa ei ole _minkäänlaista_ keskittävää uloketta, joka sinne vanteen keskireikään tulis. Tai esim vanhemmissa relluissa on vanteen keskireikä pyöreen muotoinen, johon ei osu minkäänlainen navan tms keskiö. Ja ne on vaan kolmella kiinni.

Kunhan kiristelee ristiin ja järkevästi, niin keskelle ne menee. Ei ne renkaat pulttien varassa roiku, vaan niillä pulteilla kiristetään ne vanteet napaa vasten, joka taas kantaa kuorman. Ei se varmaan kauaa kestä, jos ne pultit on löysiä.
Hyvä esimerkki tulee perus 3" naulasta, jonka lasketaan kantavan suorassa vedossa (lauta kiinni toisessa vastakkain tällä yhellä naulalla) 50kg.
Jos on 12mm:n pultteja 4-6kpl, niin taitaa ne aika hyvin kantaa jopa tärinässä. Ja niitä ei lyödä kiinni, kuten nauloja vaan kiristetään kierteillä. Niinkun varmasti kaikki ymmärtää.
Ite en luottais että muovinen kohtuu pehmeä materiaali on vastuussa vanteen keskittämisestä. Tai ainakaan siitä,että se sen avulla pysyis kii siin paremmi saatikka kantais sitä kuormaa. Lienee totta, että keskitysholkkien ansiosta ei ole ristiinkiristys tms niin tarkkaa. Ja onha se vanteen asentaminenkin helpompaa..

No, nää on näitä asioita,ku jokainen on oikeassa.
Itteäni silti ihmetyttää etenk noit 3-pulttiset vanhat ranskikset. Tai sit ne pysyy viinin voimalla kasas, mut se lienee jo toine tarina.

terppi 20.09.2008 23:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 489834)
keskittävä napa, oikea vanne, rengas liikkeessä asennettu, kiristetty momenttiin, jälkikiristetty päivän ajon jälkeen, tarkastettu uudelleen parin viikon ajon jälkee ja meni noin 3-4kk (n.40-50tkm) ja perkele meinasi vauhdissa irrota, alkoi kolisemaa ja vedin parkkii vikaa etsimää ja pöläri irti ja kaikki 10 mutteria pyöri sormilla. kyseessä oli rekan eturengas, ainoa kerta 6v aikana kun mutterit on itsellä löystyny, eli ottaa nyt sitte selvää et väliä vai ei sillä keskireijällä? tosin ton tapauksen jälkee oon tarkastellu kerran kuussa avaimella ja päivittäin silmämääräisesti ettei mutterit putoile...

Yhessä firmassa, jossa oon välillä vierailevana tähtenä hommissa, niin on sellaine vaihtolavapeli, jossa eturenkaan pulteissa on sellaiset keltaiset muovit, jotka laitetaa vastakkain kahteen peräkkäiseen pulttiin. Ja niistä näkee, jos pultit (eiku mutterit) on liikahtanu.
Noissa taas ei ole muuten kartiota muttereissa. Ehkä niissä lienee merkitystä. Eikä ole muuten muovisia holkkejakaan vanteen ja navan välissä.

E:Eiku sulla oliki tossa keskittävä napa... Noo.. Enivei.


Sivu luotu: 09:31 (GMT +2).