Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.09.2008, 21:50
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
taitaa olla tää herra "HV" huumori miehiä ..
muutenhan tässä tulis ihan syyllinen olo .. kaikki nämä vuodet ajettu ja katsastettu ilman keskitystä vanteille.

pitäskö keskireikä "aktivistien" lähettää kirjelmä joidenkin autojen ja niiden vanteiden valmistajille,jotta moisista laittomuuksita luovuttaisiin.

kun me tavalliset autoilijat ei voida asiaan vaikuttaa.
heh... herraks en kehuis mutta huumorimiehiä kyllä
voin olla väärässä tässä asiassa mutta ihmettelen silti että jos rengasliikkeessä sanotaan että tarvii olla jämpti ja täällä tein-itse-ja-säästin miehet kertoo toista, niin ketä uskoa ???

omissa autoissa on aina ollut ja tulee aina olemaan jämptit keskiöt myös tulevaisuudessa.
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.09.2008, 05:26
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla
Mulla on pihassa saksalainen laatuauto, voin ottaa kuvan illalla siitä piparkakun muotosesta vanteen keskireiästä, joka on halkasijaltan n. 20 senttiä isompi kuin se napa. Kyseessä siis kuplan viispulttijako.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.09.2008, 20:00
NisteR:n Avatar
NisteR NisteR ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.09.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 51
Perusasetus

Joo eiköön liene selvä fifty-sixty tasapeli


...olin tilaamassa tänään uusia vanteita ja kyllähän se näin menee, ettei keskiön tarvi olla passeli peltivanteilla, joissa on keskittävät pultin/mutterin reiät. Taisi olla lottomyyjäainesta tämä Vianorin vannekauppias, joka sanoi että keskiön on passattava. Jos näin olisi täytyisi ajella Terranolla ilman vanteita, kun tuolla kr:llä ei vanteita vain löytynyt.

Kokeillaan Hiluxin valsseja, miten ne kolisee, jos kolisee.....
__________________
Ei ole niin hullua ajatusta, että kun yksi sanoo sen leikillään, niin toinen on jo sitä toteuttamassa....
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.09.2008, 01:23
JhLi
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Voi jeesus.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
heh... herraks en kehuis mutta huumorimiehiä kyllä
voin olla väärässä tässä asiassa mutta ihmettelen silti että jos rengasliikkeessä sanotaan että tarvii olla jämpti ja täällä tein-itse-ja-säästin miehet kertoo toista, niin ketä uskoa ???

omissa autoissa on aina ollut ja tulee aina olemaan jämptit keskiöt myös tulevaisuudessa.
Mutta mää harrastankin saksalaisia laatuautoja, niissä on insinöörit osannu mitoittaa navat ja vanteet oikean mittaiseksi jo tehtaalla

Ei todellakaan ole tuolla keskireiällä väliä. Onhan vetarin laipatki pulteilla kiinni, jos ne pultit on löysällä niin ne kyllä katkeaa, kun taas kiristetty niin siinä on kitkaa tms, välis joten voima ei siirry ainoastaan pulttien kautta vaan koko laipan alueelta, sama vanteiden kanssa. Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.


Ellei sitten saksalaisissa "laatuautoissa" ole niin huonoa materiaalia pultit ettei yksisään kestä... niin johtuukohan ne bemarien suuret mälläys määrät juurikin samasta asiasta, ei pysy vanteet kii älä ota liika vakavasti vaikka en bemarimiehiä siedäkkään
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.09.2008, 07:29
Holle:n Avatar
Holle Holle ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 14.02.06
Sijainti: Nastola, Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Jos se reikä olis niin jämpti että keskittää, niin oispa kiva irrotella vanteita puolen vuoden talviajon jälkeen.
Toki oli joskus mullakin joku taunus jossa joutu lankulla hakkaamaan pyörät irti...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.09.2008, 08:09
ARSKA77 ARSKA77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.06
Sijainti: Petäjävesi,Finland.
Viestit: 77
Perusasetus

keskireikä


Lyödään lisää löylyä kun se on kivvaa jos keskireikä on jämti vannetta ei saa irti kuin kaivinkonneella varsikin jos peltivanne,alut saa kyllä miksi keskireikä voi siis olla naftimpi itellä lj70 ja alkuperäiset peltivanteet alla ja onneksi edessä keskireikä on isompi saapi sen joskus poiskin ja takana ei ole edes keskittävää olaketta ja isäukolla oli ennen 96-terrano ja alkuperäiset aluvanteet edessä sama juttu kuin lj:ssä takana sama juttu kuin lj:ssä ja muutama auto vuosien varrella jossa alkuperäisesti tiukka sovitus keskireiällä ja ihana odotus jokaiseen renkaan vaihtoon sitten vain kiinni isompi keskireikäiset vanteet jopa oli helpompaa eikä ole ikinä vanne irronnut mistään autosta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.09.2008, 19:34
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ARSKA77 Näytä viesti
Lyödään lisää löylyä kun se on kivvaa jos keskireikä on jämti vannetta ei saa irti kuin kaivinkonneella varsikin jos peltivanne,alut saa kyllä miksi keskireikä voi siis olla naftimpi itellä lj70 ja alkuperäiset peltivanteet alla ja onneksi edessä keskireikä on isompi saapi sen joskus poiskin ja takana ei ole edes keskittävää olaketta ja isäukolla oli ennen 96-terrano ja alkuperäiset aluvanteet edessä sama juttu kuin lj:ssä takana sama juttu kuin lj:ssä ja muutama auto vuosien varrella jossa alkuperäisesti tiukka sovitus keskireiällä ja ihana odotus jokaiseen renkaan vaihtoon sitten vain kiinni isompi keskireikäiset vanteet jopa oli helpompaa eikä ole ikinä vanne irronnut mistään autosta.
Pari pistettä ja pilkkua lisää, pliis... Ja vaikka muutama iso kirjainkin.

T: pilkunviilaaja
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.09.2008, 19:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Oikeasti aika raskasta luettavaa tuollainen teksti...

T:toinen pilkunviilaaja
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.09.2008, 20:06
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jos keskiöreiässä on niin paljon välystä, että vanteen pystyy ilman ulosvetäjää irrottamaan ei sen tukivaikutus ole kovinkaan suuri. Tilannetta voisi verrata vähän löysiin pyöränmuttereihin, jotka on vastamutterilla lukittu paikoilleen niin etteivät ne kokonaan irtoa. Huonollakin mielikuvituksella varustettu pystyy mieltämään minkälaista jälkeä jo lyhyehkössäkin ajossa ruuveihin ja keskiöön syntyy.

Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa. Pitääpä ihan käydä rengasliikkeen kavereilta kysymässä minkälaisia ulosvetäjiä saksalaisautojen pyörissä nykyään käytetään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.09.2008, 21:30
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa.
Ei sen tarvi tiukka olla, nollasovite riittää.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.09.2008, 00:47
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

josta tulikin mieleen, miten hassua on nykysin se, että kaikissa raskaissa kuorma-autoissa on sama 10-pulttinen jako ja samat vanteet käy kaikkiin... Miten tämmönen vahinko on autotehtailla päässy käymään? henkilöautoissa ei vastaavaa tapahu vahingossakaan...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.09.2008, 20:06
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JhLi Näytä viesti
Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.
Aikanaan tuuppasin Ke-70 korollaan jotkut mitälie/mistälie vanteet, ja voe ristus. Pitkään ajeltiin pellolla ilman pultteja, eikä prkl lähteny irti ne vanteet navasta kirveelläkään! Lopulta kaivettiin tarpeeksi iso leka ja pari rautakankea, niin saatiin ne irti. Vanteet oli kyllä sen jälkeen niin solmussa, että :P

Sama homma tuli vastaan kun lykättiin fx-korollaan polon vanteet...

Ja tuossa eilen piti vaihtaa taas yhteen täysperävaunuun yks pari renkaita. Ristus, että se sisempi oli hyvin naittautunu ruosteen kanssa kiinni napaan. 3 tuntia, pullo ruosteenirrotinta, 10kg leka, vääntörautoja, ulosvetimiä... Happikin loppu polttoleikkausvehkeistä. Lopulta sain nytkähtämään pikkasen, kun vetäsin vanteeseen sinkin kiinni ja reilu nykäsy valtralla... useita itse asiassa.

Eli: jos vanteen keskireikä on nafti, niin sillon vituttaa enempi :P
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Viinan merkitys kautta historian? mallasviski Chit-Chat 10 10.11.2009 01:35
VNT turbon keskiön kääntö Repro Tekniikka & Jutustelu 11 24.06.2008 18:12
Ratin keskiön sopivuus? -Jyki- Tekniikka & Jutustelu 7 06.04.2008 19:46
hj:n vanteen et? Tekniikka & Jutustelu 3 28.11.2005 18:18
Ystävän(Kaverin)päivän merkitys? petris Romance and Relationships 16 15.02.2004 23:59


Sivu luotu: 17:56 (GMT +2).