![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
|||
|
|||
![]()
Oikeasti aika raskasta luettavaa tuollainen teksti...
T:toinen pilkunviilaaja |
#52
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sama homma tuli vastaan kun lykättiin fx-korollaan polon vanteet... Ja tuossa eilen piti vaihtaa taas yhteen täysperävaunuun yks pari renkaita. Ristus, että se sisempi oli hyvin naittautunu ruosteen kanssa kiinni napaan. 3 tuntia, pullo ruosteenirrotinta, 10kg leka, vääntörautoja, ulosvetimiä... Happikin loppu polttoleikkausvehkeistä. Lopulta sain nytkähtämään pikkasen, kun vetäsin vanteeseen sinkin kiinni ja reilu nykäsy valtralla... useita itse asiassa. Eli: jos vanteen keskireikä on nafti, niin sillon vituttaa enempi :P |
#53
|
|||
|
|||
![]()
Jos keskiöreiässä on niin paljon välystä, että vanteen pystyy ilman ulosvetäjää irrottamaan ei sen tukivaikutus ole kovinkaan suuri. Tilannetta voisi verrata vähän löysiin pyöränmuttereihin, jotka on vastamutterilla lukittu paikoilleen niin etteivät ne kokonaan irtoa. Huonollakin mielikuvituksella varustettu pystyy mieltämään minkälaista jälkeä jo lyhyehkössäkin ajossa ruuveihin ja keskiöön syntyy.
Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa. Pitääpä ihan käydä rengasliikkeen kavereilta kysymässä minkälaisia ulosvetäjiä saksalaisautojen pyörissä nykyään käytetään. |
#54
|
||||
|
||||
![]()
Katoppa uudelleen vaikka sitä Kaanian etunapaa, kyllä se aika vahvasti keskittää vanteen. Välillä ovat niin tiukalla että ihan oikeesti saa tehdä töitä että irtoaa (yleensä paripyörät).
|
#55
|
||||
|
||||
![]()
Ei sen tarvi tiukka olla, nollasovite riittää.
|
#56
|
||||
|
||||
![]()
josta tulikin mieleen, miten hassua on nykysin se, että kaikissa raskaissa kuorma-autoissa on sama 10-pulttinen jako ja samat vanteet käy kaikkiin... Miten tämmönen vahinko on autotehtailla päässy käymään? henkilöautoissa ei vastaavaa tapahu vahingossakaan...
|
#57
|
|||
|
|||
![]()
Omaan käyttö-Toyotaan hankkimani tunnetun merkin vanteen eivät keskittäneet keskiöön, jota silloin ihmettelin rengasasentajalle. Kommentti oli, että sinne alle vaan, jos pulttijako sopii. Hyvin ovat nyttemmin kuudella pultilla 30 tkm kurvailua kestäneet paikallaan pysyen.
Huomasin saman ilmiön myös alkuperäispeltivanteissa, kun niistä poisti logolla olevat suojakupit. |
#58
|
|||
|
|||
![]() Raskasta
Näimpä raskasta se oli aikanaan äikän tunnitkin......................................... .................................................. ....
|
#59
|
||||
|
||||
![]()
Kokeilkaa se onko keskireijällä merkitystä.
Nimimerkillä kokemusta on: Aluvanteet maasturissa ilman sovitteita ja pulteilla keskitettyna vs. muovi sovitteet että vanne keskittää itsensä ilman pultteja. Ajo tuntumassa on yhtä paljon eroo kun mossella ja mersulla. Kukin taplaa tavallaan ja perse eellä mäntyyn.
__________________
Live for something or die for nothing. |
#60
|
|||
|
|||
![]() kyllä raskaskalustoruuvaaja on oikeassa !!
totta turiset... kuorma-autoissa ja joissain työkoneissa keskitys tehdään pulttiin tulevilla holkeilla, eli siis jos ei ole kartiomuttereita jotka hoitavat keskittämisen, samalla holkit estävät vannetta kiertymästä suhteessa napaan/rumpuun. yleisin syy renkaiden löystymiseen on asennusvaiheessa jäänyt paska ja ruoste vastinpintojen väliin! pienemmissä vehkeissä,esim.henkilöautot/maasturit ym. löystyminen johtuu yleensä romusta vanteesta/asennusvirheestä/vääristä kartiokulmista ja momenteista.. ja ne alumiinivanteiden muovirillukat ovat vain asennusapuvälineitä, ei ne mitään kanna! T: raskaskalustoruuvaaja.
Lukasin kiireellä jutut läpi. Löysin etsimäni asiat "raskaskalustoruuvaajan" tekstistä. Eipä siihen tartte lisäillä, 10 pojoa. |
#61
|
|||
|
|||
![]()
Joo osassa on osassa ei ja harvemmin eessä paripyörät.
|
#62
|
|||
|
|||
![]()
Jako on kyllä sama mutta ei kaikki vanteet käy keskenään!!! Osipa kevyelläkin puolella näin!
|
#63
|
||||
|
||||
![]()
Tämä 10 x 335 mm on yleinen jako. Mulla on Pasin vanteet Proto Sisussa. Tatran pyöriä kokeilin, mutta tulee hiukan liian sisään. Olen samaa mieltä että kumpa olisi henkilöautoissakin näin.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Viinan merkitys kautta historian? | mallasviski | Chit-Chat | 10 | 10.11.2009 01:35 |
VNT turbon keskiön kääntö | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 24.06.2008 18:12 |
Ratin keskiön sopivuus? | -Jyki- | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 06.04.2008 19:46 |
hj:n vanteen et? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.11.2005 18:18 | |
Ystävän(Kaverin)päivän merkitys? | petris | Romance and Relationships | 16 | 15.02.2004 23:59 |