Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 23.09.2008, 19:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Oikeasti aika raskasta luettavaa tuollainen teksti...

T:toinen pilkunviilaaja
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 23.09.2008, 20:06
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JhLi Näytä viesti
Sellasta autoa ei ookkaa tullu vielä vastaan jossa keskiö olisi niin tiukka että se voisi edes jotain kantaa.
Aikanaan tuuppasin Ke-70 korollaan jotkut mitälie/mistälie vanteet, ja voe ristus. Pitkään ajeltiin pellolla ilman pultteja, eikä prkl lähteny irti ne vanteet navasta kirveelläkään! Lopulta kaivettiin tarpeeksi iso leka ja pari rautakankea, niin saatiin ne irti. Vanteet oli kyllä sen jälkeen niin solmussa, että :P

Sama homma tuli vastaan kun lykättiin fx-korollaan polon vanteet...

Ja tuossa eilen piti vaihtaa taas yhteen täysperävaunuun yks pari renkaita. Ristus, että se sisempi oli hyvin naittautunu ruosteen kanssa kiinni napaan. 3 tuntia, pullo ruosteenirrotinta, 10kg leka, vääntörautoja, ulosvetimiä... Happikin loppu polttoleikkausvehkeistä. Lopulta sain nytkähtämään pikkasen, kun vetäsin vanteeseen sinkin kiinni ja reilu nykäsy valtralla... useita itse asiassa.

Eli: jos vanteen keskireikä on nafti, niin sillon vituttaa enempi :P
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 23.09.2008, 20:06
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Jos keskiöreiässä on niin paljon välystä, että vanteen pystyy ilman ulosvetäjää irrottamaan ei sen tukivaikutus ole kovinkaan suuri. Tilannetta voisi verrata vähän löysiin pyöränmuttereihin, jotka on vastamutterilla lukittu paikoilleen niin etteivät ne kokonaan irtoa. Huonollakin mielikuvituksella varustettu pystyy mieltämään minkälaista jälkeä jo lyhyehkössäkin ajossa ruuveihin ja keskiöön syntyy.

Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa. Pitääpä ihan käydä rengasliikkeen kavereilta kysymässä minkälaisia ulosvetäjiä saksalaisautojen pyörissä nykyään käytetään.
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 23.09.2008, 21:27
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
No toivotaan ettet tule vastaan kun ainakin meidän virman scanioissa ei vanne keskity napaa vaan on keskitetty pulteilla ja autot on suht uusia -07 ja kaikissa 4 autossa sama homma oli myös edellisissä.
Katoppa uudelleen vaikka sitä Kaanian etunapaa, kyllä se aika vahvasti keskittää vanteen. Välillä ovat niin tiukalla että ihan oikeesti saa tehdä töitä että irtoaa (yleensä paripyörät).
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 23.09.2008, 21:30
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Tiukalla sovitteella varustettu vanne siirtää kantavia voimia myös keskiöreiän välityksellä. Tuollainen tiukka sovite on kuitenkin sitä luokkaa, että ulosvetäjää tarvitaan pyöriä kylmiltään irroittaessa.
Ei sen tarvi tiukka olla, nollasovite riittää.
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 24.09.2008, 00:47
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

josta tulikin mieleen, miten hassua on nykysin se, että kaikissa raskaissa kuorma-autoissa on sama 10-pulttinen jako ja samat vanteet käy kaikkiin... Miten tämmönen vahinko on autotehtailla päässy käymään? henkilöautoissa ei vastaavaa tapahu vahingossakaan...
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 24.09.2008, 01:05
snr snr ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 26.11.07
Sijainti: Finland
Viestit: 21
Perusasetus

Omaan käyttö-Toyotaan hankkimani tunnetun merkin vanteen eivät keskittäneet keskiöön, jota silloin ihmettelin rengasasentajalle. Kommentti oli, että sinne alle vaan, jos pulttijako sopii. Hyvin ovat nyttemmin kuudella pultilla 30 tkm kurvailua kestäneet paikallaan pysyen.
Huomasin saman ilmiön myös alkuperäispeltivanteissa, kun niistä poisti logolla olevat suojakupit.
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 24.09.2008, 08:16
ARSKA77 ARSKA77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.07.06
Sijainti: Petäjävesi,Finland.
Viestit: 77
Perusasetus

Raskasta


Näimpä raskasta se oli aikanaan äikän tunnitkin......................................... .................................................. ....
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 24.09.2008, 17:35
ippendale:n Avatar
ippendale ippendale ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.07.06
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 96
Perusasetus

Kokeilkaa se onko keskireijällä merkitystä.

Nimimerkillä kokemusta on: Aluvanteet maasturissa ilman sovitteita ja pulteilla keskitettyna vs. muovi sovitteet että vanne keskittää itsensä ilman pultteja.

Ajo tuntumassa on yhtä paljon eroo kun mossella ja mersulla. Kukin taplaa tavallaan ja perse eellä mäntyyn.
__________________
Live for something or die for nothing.
Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 24.09.2008, 19:43
G16AB G16AB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.09.08
Sijainti: Oulun lääni
Viestit: 49
Perusasetus

kyllä raskaskalustoruuvaaja on oikeassa !!


totta turiset... kuorma-autoissa ja joissain työkoneissa keskitys tehdään pulttiin tulevilla holkeilla, eli siis jos ei ole kartiomuttereita jotka hoitavat keskittämisen, samalla holkit estävät vannetta kiertymästä suhteessa napaan/rumpuun. yleisin syy renkaiden löystymiseen on asennusvaiheessa jäänyt paska ja ruoste vastinpintojen väliin! pienemmissä vehkeissä,esim.henkilöautot/maasturit ym. löystyminen johtuu yleensä romusta vanteesta/asennusvirheestä/vääristä kartiokulmista ja momenteista.. ja ne alumiinivanteiden muovirillukat ovat vain asennusapuvälineitä, ei ne mitään kanna! T: raskaskalustoruuvaaja.


Lukasin kiireellä jutut läpi. Löysin etsimäni asiat "raskaskalustoruuvaajan"
tekstistä. Eipä siihen tartte lisäillä, 10 pojoa.
Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 24.09.2008, 20:28
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Katoppa uudelleen vaikka sitä Kaanian etunapaa, kyllä se aika vahvasti keskittää vanteen. Välillä ovat niin tiukalla että ihan oikeesti saa tehdä töitä että irtoaa (yleensä paripyörät).
Joo osassa on osassa ei ja harvemmin eessä paripyörät.
Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 24.09.2008, 20:31
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
josta tulikin mieleen, miten hassua on nykysin se, että kaikissa raskaissa kuorma-autoissa on sama 10-pulttinen jako ja samat vanteet käy kaikkiin... Miten tämmönen vahinko on autotehtailla päässy käymään? henkilöautoissa ei vastaavaa tapahu vahingossakaan...
Jako on kyllä sama mutta ei kaikki vanteet käy keskenään!!! Osipa kevyelläkin puolella näin!
Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 25.09.2008, 06:33
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Jako on kyllä sama mutta ei kaikki vanteet käy keskenään!!! Osipa kevyelläkin puolella näin!
Tämä 10 x 335 mm on yleinen jako. Mulla on Pasin vanteet Proto Sisussa. Tatran pyöriä kokeilin, mutta tulee hiukan liian sisään. Olen samaa mieltä että kumpa olisi henkilöautoissakin näin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Viinan merkitys kautta historian? mallasviski Chit-Chat 10 10.11.2009 01:35
VNT turbon keskiön kääntö Repro Tekniikka & Jutustelu 11 24.06.2008 18:12
Ratin keskiön sopivuus? -Jyki- Tekniikka & Jutustelu 7 06.04.2008 19:46
hj:n vanteen et? Tekniikka & Jutustelu 3 28.11.2005 18:18
Ystävän(Kaverin)päivän merkitys? petris Romance and Relationships 16 15.02.2004 23:59


Sivu luotu: 00:47 (GMT +2).