Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #7  
Vanha 18.04.2020, 00:09
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Kannattaa huomata nuita sääntöjä lukiessa, että ne päivittyvät aika ajoin, nuokin linkitetyt on 22 vuotta vanhoja.
Mutta tässä tapauksessa ei väliä, samat mitat edelleen voimissaan:



https://www.finlex.fi/data/normit/42...uuttaminen.pdf

Sovellusohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
Terve HeikkiH! Ja kiitos valaisevasta vastauksestasi! Nyt kun on jo viikonloppu, keskiyö, en ole vielä muuttunut ihmissudeksi, eikä pieni viskinaukku estä kirjoittamista, niin pääsen vihdoin vastaamaan sinulle.

Tosiaan, nuo hieman päivitetymmät Trafin määräykset ja ohjeistukset kyllä tuntuvat puhuvan ihan selvää kieltä sen puolesta, että renkaiden tuoma korotus ja jousien tuoma korotus olisivat asiat ihan erikseen (max. 100 mm). Aloitetaan tuolla ensiksi linkkaamallasi (TRAFI/66404/03.04.03.00/2015):
Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus-tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm.
Vielä selvemmin asia on aistittavissa viimeisimmästä, vuodelta 2016 peräisin olevasta Trafin ohjeistuksesta, jonka heti seuraavana linkkasit (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016):
3.2.4. Kokonaiskorkeuden mittaaminen korinkorotuksen jälkeen

Kun ajoneuvoa korotetaan alustamuutoksin tai koria runkoon nähden korottamalla, tulee muutoskatsastuksessa tarkistaa, ettei suurinta sallittua korkeusmuutoksen (renkaat+alustankorotus) raja-arvoa ylitetä. Mittaus suoritetaan tasaisella pinnalla maasta ajoneuvon korkeimpaan kohtaan pystysuorassa. Korkein kohta etsitään ajoneuvon korista pois luettuna esimerkiksi antennit ja kattotelineet.Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa.
Mutta joo, toivottavasti viimeistään nuo katsurille sitten kelpaavat.

Viimeksi muokannut joolvi : 18.04.2020 00:11
Vastaa lainaten
 

Luokat
alusta, korottaminen, muutoskatsastus, off road, rengasmuutos


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 7 (0 jäsentä and 7 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbon koko merkintöjen tulkintaa mikjus Tekniikka & Jutustelu 10 27.10.2015 18:47
Ajoneuvon kantavuus Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 24 04.02.2014 04:18
Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa Pasi Tekniikka & Jutustelu 25 11.08.2008 19:32
kummallista jampeli Chit-Chat 8 24.04.2007 10:33
Akk sääntöjen tulkintaa SamiN Tekniikka & Jutustelu 16 19.03.2007 23:18


Sivu luotu: 04:57 (GMT +2).