![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kannattaa huomata nuita sääntöjä lukiessa, että ne päivittyvät aika ajoin, nuokin linkitetyt on 22 vuotta vanhoja. Mutta tässä tapauksessa ei väliä, samat mitat edelleen voimissaan: Lainaus:
Sovellusohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.04.2020 18:57 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Tosiaan, nuo hieman päivitetymmät Trafin määräykset ja ohjeistukset kyllä tuntuvat puhuvan ihan selvää kieltä sen puolesta, että renkaiden tuoma korotus ja jousien tuoma korotus olisivat asiat ihan erikseen (max. 100 mm). Aloitetaan tuolla ensiksi linkkaamallasi (TRAFI/66404/03.04.03.00/2015): Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus-tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm.Vielä selvemmin asia on aistittavissa viimeisimmästä, vuodelta 2016 peräisin olevasta Trafin ohjeistuksesta, jonka heti seuraavana linkkasit (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016): 3.2.4. Kokonaiskorkeuden mittaaminen korinkorotuksen jälkeenMutta joo, toivottavasti viimeistään nuo katsurille sitten kelpaavat. ![]() Viimeksi muokannut joolvi : 18.04.2020 00:11 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
-MaTTi- tuolla ulepänä asiaan jo kommentoikin, eli olet ihan oikeassa.
M1- ja N1- luokissa alustaa saa korottaa korkeintaan 51mm, ja kokonaiskorkeus saa kasvaa maksimissaan 100mm. Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa max.51mm tai 10%. M1g- ja N1g- luokissa rajat on hieman sallivammat. Katsastajasi on pihalla kuin lumiukko, aikomasi muutokset on täysin Trafin pykälien mukaisia ja reilusti raja- arvojen sisällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ottaakohan tuollaisen leimasedän egoon jotenkin jos asiakas onkin oikeassa ja leimasetä väärässä? Välillä kun näitä lukee niin tuntuu vähän sellaisesta ja sit ne kuvittelee olevansa jumalasta seuraavia. Itse vaihtaisin tuossa vaiheessa konttoria ja kun homma hoidettu oikein toisen konttorin kanssa niin vaatisin rahojani takaisin sieltä mulkummasta konttorista. Ihan vaan siksi kun heidän katsurinsa eivät tiedä sääntöjä ja keksivät päästään niitä.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Selvittäänhän ne joutuu sen siellä konttorilla ilman turhaa sirkustakin. Tais olla neuvomisvelvollisuus konttoreilla. Trafihan ne säännöt luo ja valvoo. Monet ei tunnu tietävän asioita ulkoa niin kilauttavat kaverille tai selvittävät niin yleensä parhaiten toimii kyselykierros. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tässäkin kohtaa kannata kysyä katsurilta eikö vaimonsa anna ostaa harrasteautoa.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja juu, oikeasti, ennenkin täällä mainittu ohje. Käykää etukäteen juttelemassa konttorilla "ois tämmösiä ja tämmösiä muutoksia, tehty tän ja tän pykälän mukaan, onnistuuhan teiän konttorilla tällaiset muutoskatsastukset?" Ja jos vastaus on, ettei meitä kiinnosta, niin ei kannata käyttöautojakaan siellä käyttää vuosikontrollissa. Viimeksi muokannut HJ60 : 29.04.2020 18:15 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Vielä täydennykseksi siltä varalta, että joku muukin asiaa haikailee, niin tuokin löytyy @HeikkiH linkkaamasta Traficomin määräyksestä (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016):
3.1. Vanteet ja renkaatEli suuremman arvon mukaan mennään. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jep, ja ehkäpä tässä vielä syksyllä +15%.
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Amen!Lainaus:
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nykyisillä säädöksillä esimerkiksi 215/65R16 tehdasrenkailla, laskennallisesti suurin sallittu rengaskoko olisi ulkokehän halkaisijan kasvun mukaan 235/70R16 (+49,5 mm < 51 mm). Sen sijaan, jos tarkasteluun otetaan mukaan suurimman sallitun vierintäkehän muutoksen rajoite, niin nykylaisäädännön mukaan kyseinen rengaskoko ei enää olisikaan sallittu, sillä vierintäkehän muutoksen 5% raja-arvo ylittyy (7,2%). Vierintäkehän muutoksen puitteissa suurin sallittu ulkokehän halkasijan muutos (M1-luokan ajoneuvoile) löytyisi 225/75R15 -yhdistelmällä (+32,6 mm < 51 mm). Sanomattakin selvää, jos ainoastaan ulkohalkaisijan suurin sallittu prosentuaalinen muutos kasvaa 10%:sta 15%:in, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tarvittaisiin lisää toleranssia ennen kaikkea sallitun vierintäkehän muutoksen suhteen, jotta suurempia renkaita autoihin voidaan asentaa. Eihän nytkään halkaisijaltaan suurinta mahdollisinta rengaskokoa voida autoon asentaa juuri tuosta vieräntäkehän muutoksesta johtuen? ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Mistä vierintäkehän muutoksesta oikein höpiset? Pykälät määrittelee renkaille halkaisijan kasvun ja leveyden muutoksen, ei mitään sen kummempaa.
Nopeusmittari täytyy toki kalibroida sopivalla tavalla jos sen näyttämä muuttuu riittävästi (ei saa ikinä näyttää liian vähän,,ja maksimissaan taitaa olla juuri tuo 5%, jos en väärin muista), mutta ei se estä rengaskoon halkaisijan kasvattamista pykälien salliman verran.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 13.10.2020 21:12 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.10.2020 15:55 |
![]() |
Luokat |
alusta, korottaminen, muutoskatsastus, off road, rengasmuutos |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Turbon koko merkintöjen tulkintaa | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.10.2015 18:47 |
Ajoneuvon kantavuus | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 04.02.2014 04:18 |
Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa | Pasi | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 11.08.2008 19:32 |
kummallista | jampeli | Chit-Chat | 8 | 24.04.2007 10:33 |
Akk sääntöjen tulkintaa | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 19.03.2007 23:18 |