Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.04.2020, 18:53
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Kannattaa huomata nuita sääntöjä lukiessa, että ne päivittyvät aika ajoin, nuokin linkitetyt on 22 vuotta vanhoja.
Mutta tässä tapauksessa ei väliä, samat mitat edelleen voimissaan:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Traficom
Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin
puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77
mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin
enintään 150 mm. Korkeuden muutosten rajoja ei kuitenkaan vaadita sovellettavaksi ajoneuvoluokissa M3, N3, O3 ja O4. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun ajoneuvon alustaa ei kuitenkaan
saa korottaa.
https://www.finlex.fi/data/normit/42...uuttaminen.pdf

Sovellusohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.04.2020 18:57
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.04.2020, 00:09
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Kannattaa huomata nuita sääntöjä lukiessa, että ne päivittyvät aika ajoin, nuokin linkitetyt on 22 vuotta vanhoja.
Mutta tässä tapauksessa ei väliä, samat mitat edelleen voimissaan:



https://www.finlex.fi/data/normit/42...uuttaminen.pdf

Sovellusohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
Terve HeikkiH! Ja kiitos valaisevasta vastauksestasi! Nyt kun on jo viikonloppu, keskiyö, en ole vielä muuttunut ihmissudeksi, eikä pieni viskinaukku estä kirjoittamista, niin pääsen vihdoin vastaamaan sinulle.

Tosiaan, nuo hieman päivitetymmät Trafin määräykset ja ohjeistukset kyllä tuntuvat puhuvan ihan selvää kieltä sen puolesta, että renkaiden tuoma korotus ja jousien tuoma korotus olisivat asiat ihan erikseen (max. 100 mm). Aloitetaan tuolla ensiksi linkkaamallasi (TRAFI/66404/03.04.03.00/2015):
Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus-tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm.
Vielä selvemmin asia on aistittavissa viimeisimmästä, vuodelta 2016 peräisin olevasta Trafin ohjeistuksesta, jonka heti seuraavana linkkasit (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016):
3.2.4. Kokonaiskorkeuden mittaaminen korinkorotuksen jälkeen

Kun ajoneuvoa korotetaan alustamuutoksin tai koria runkoon nähden korottamalla, tulee muutoskatsastuksessa tarkistaa, ettei suurinta sallittua korkeusmuutoksen (renkaat+alustankorotus) raja-arvoa ylitetä. Mittaus suoritetaan tasaisella pinnalla maasta ajoneuvon korkeimpaan kohtaan pystysuorassa. Korkein kohta etsitään ajoneuvon korista pois luettuna esimerkiksi antennit ja kattotelineet.Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa.
Mutta joo, toivottavasti viimeistään nuo katsurille sitten kelpaavat.

Viimeksi muokannut joolvi : 18.04.2020 00:11
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.04.2020, 19:31
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

-MaTTi- tuolla ulepänä asiaan jo kommentoikin, eli olet ihan oikeassa.

M1- ja N1- luokissa alustaa saa korottaa korkeintaan 51mm, ja kokonaiskorkeus saa kasvaa maksimissaan 100mm. Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa max.51mm tai 10%.
M1g- ja N1g- luokissa rajat on hieman sallivammat.


Katsastajasi on pihalla kuin lumiukko, aikomasi muutokset on täysin Trafin pykälien mukaisia ja reilusti raja- arvojen sisällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.04.2020, 12:57
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Ottaakohan tuollaisen leimasedän egoon jotenkin jos asiakas onkin oikeassa ja leimasetä väärässä? Välillä kun näitä lukee niin tuntuu vähän sellaisesta ja sit ne kuvittelee olevansa jumalasta seuraavia. Itse vaihtaisin tuossa vaiheessa konttoria ja kun homma hoidettu oikein toisen konttorin kanssa niin vaatisin rahojani takaisin sieltä mulkummasta konttorista. Ihan vaan siksi kun heidän katsurinsa eivät tiedä sääntöjä ja keksivät päästään niitä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.04.2020, 19:19
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ottaakohan tuollaisen leimasedän egoon jotenkin jos asiakas onkin oikeassa ja leimasetä väärässä? Välillä kun näitä lukee niin tuntuu vähän sellaisesta ja sit ne kuvittelee olevansa jumalasta seuraavia. Itse vaihtaisin tuossa vaiheessa konttoria ja kun homma hoidettu oikein toisen konttorin kanssa niin vaatisin rahojani takaisin sieltä mulkummasta konttorista. Ihan vaan siksi kun heidän katsurinsa eivät tiedä sääntöjä ja keksivät päästään niitä.
Juu, ois kiva päästä ite vääntämään näitä, vaatisin heti kirjallisena selvityksen, minkä pykälän mukaan epää, ja millä perusteella, että voin tehdä esimiehelleen kirjallisen reklamaation. Eikä se auto poistuis sieltä hallista linjaleimattavien uusien autojen tieltä, vaikka ois kuinka ruuhkaa, ennenku se kirjallinen selvitys ois valmis.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.04.2020, 19:49
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Juu, ois kiva päästä ite vääntämään näitä, vaatisin heti kirjallisena selvityksen, minkä pykälän mukaan epää, ja millä perusteella, että voin tehdä esimiehelleen kirjallisen reklamaation. Eikä se auto poistuis sieltä hallista linjaleimattavien uusien autojen tieltä, vaikka ois kuinka ruuhkaa, ennenku se kirjallinen selvitys ois valmis.
Kuulostaa viksulta. Koko homma jumiin sinun asian takia. Jonottakoot kaikki muut asiakkaat ja työntekijät sitten rauhassa vähäpätöisemmillä asioillaan.

Selvittäänhän ne joutuu sen siellä konttorilla ilman turhaa sirkustakin. Tais olla neuvomisvelvollisuus konttoreilla. Trafihan ne säännöt luo ja valvoo.
Monet ei tunnu tietävän asioita ulkoa niin kilauttavat kaverille tai selvittävät niin yleensä parhaiten toimii kyselykierros.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.04.2020, 00:17
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Talking

Eikös tässäkin kohtaa kannata kysyä katsurilta eikö vaimonsa anna ostaa harrasteautoa.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.04.2020, 18:13
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Kuulostaa viksulta. Koko homma jumiin sinun asian takia. Jonottakoot kaikki muut asiakkaat ja työntekijät sitten rauhassa vähäpätöisemmillä asioillaan.
No jos ny oikeesti on kyse näistä, että hommat on selviä, auto pykälien mukainen, ja kaikki kunnossa paitti että katsuri toteaa "mun mielestä...", niin kyllä, saa muut työntekijät = katsurit jättää ne auriksensa ja tulla ojentamaan sitä mu***ua.

Ja juu, oikeasti, ennenkin täällä mainittu ohje. Käykää etukäteen juttelemassa konttorilla "ois tämmösiä ja tämmösiä muutoksia, tehty tän ja tän pykälän mukaan, onnistuuhan teiän konttorilla tällaiset muutoskatsastukset?" Ja jos vastaus on, ettei meitä kiinnosta, niin ei kannata käyttöautojakaan siellä käyttää vuosikontrollissa.

Viimeksi muokannut HJ60 : 29.04.2020 18:15
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.08.2020, 21:05
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa max.51mm tai 10%.
Vielä täydennykseksi siltä varalta, että joku muukin asiaa haikailee, niin tuokin löytyy @HeikkiH linkkaamasta Traficomin määräyksestä (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016):
3.1. Vanteet ja renkaat

Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm. Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava.
Eli suuremman arvon mukaan mennään.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.08.2020, 10:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Jep, ja ehkäpä tässä vielä syksyllä +15%. Pidetään peukkuja.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.08.2020, 18:24
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Thumbs up

Amen!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jep, ja ehkäpä tässä vielä syksyllä +15%. Pidetään peukkuja.
Onko tämä nyt se hallitusohjelman "vahvasti keskustalainen kädenjälki"?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.08.2020, 20:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joolvi Näytä viesti
Onko tämä nyt se hallitusohjelman "vahvasti keskustalainen kädenjälki"?
Onneksi tässä ei ole poliitikoilla mitään osaa eikä arpaa. Tosin jos mentäisi kepun puheenjohtajan olemuksen mukaan, niin saisi laittaa aika isot munkit keskikokoiseen kulkupeliin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.10.2020, 21:03
joolvi joolvi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.11.19
Sijainti: Suomi
Viestit: 25
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Jep, ja ehkäpä tässä vielä syksyllä +15%. Pidetään peukkuja.
Onko tältä rintamalta mitään uutta...? Ja mitenköhän vaikuttaisi suurimpaan sallittuun vierintäkehän muutokseen?

Nykyisillä säädöksillä esimerkiksi 215/65R16 tehdasrenkailla, laskennallisesti suurin sallittu rengaskoko olisi ulkokehän halkaisijan kasvun mukaan 235/70R16 (+49,5 mm < 51 mm).

Sen sijaan, jos tarkasteluun otetaan mukaan suurimman sallitun vierintäkehän muutoksen rajoite, niin nykylaisäädännön mukaan kyseinen rengaskoko ei enää olisikaan sallittu, sillä vierintäkehän muutoksen 5% raja-arvo ylittyy (7,2%). Vierintäkehän muutoksen puitteissa suurin sallittu ulkokehän halkasijan muutos (M1-luokan ajoneuvoile) löytyisi 225/75R15 -yhdistelmällä (+32,6 mm < 51 mm).

Sanomattakin selvää, jos ainoastaan ulkohalkaisijan suurin sallittu prosentuaalinen muutos kasvaa 10%:sta 15%:in, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tarvittaisiin lisää toleranssia ennen kaikkea sallitun vierintäkehän muutoksen suhteen, jotta suurempia renkaita autoihin voidaan asentaa. Eihän nytkään halkaisijaltaan suurinta mahdollisinta rengaskokoa voida autoon asentaa juuri tuosta vieräntäkehän muutoksesta johtuen?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.10.2020, 21:10
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Mistä vierintäkehän muutoksesta oikein höpiset? Pykälät määrittelee renkaille halkaisijan kasvun ja leveyden muutoksen, ei mitään sen kummempaa.
Nopeusmittari täytyy toki kalibroida sopivalla tavalla jos sen näyttämä muuttuu riittävästi (ei saa ikinä näyttää liian vähän,,ja maksimissaan taitaa olla juuri tuo 5%, jos en väärin muista), mutta ei se estä rengaskoon halkaisijan kasvattamista pykälien salliman verran.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 13.10.2020 21:12
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.10.2020, 14:16
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.616
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joolvi Näytä viesti
Onko tältä rintamalta mitään uutta...? Ja mitenköhän vaikuttaisi suurimpaan sallittuun vierintäkehän muutokseen?

Nykyisillä säädöksillä esimerkiksi 215/65R16 tehdasrenkailla, laskennallisesti suurin sallittu rengaskoko olisi ulkokehän halkaisijan kasvun mukaan 235/70R16 (+49,5 mm < 51 mm).

Sen sijaan, jos tarkasteluun otetaan mukaan suurimman sallitun vierintäkehän muutoksen rajoite, niin nykylaisäädännön mukaan kyseinen rengaskoko ei enää olisikaan sallittu, sillä vierintäkehän muutoksen 5% raja-arvo ylittyy (7,2%). Vierintäkehän muutoksen puitteissa suurin sallittu ulkokehän halkasijan muutos (M1-luokan ajoneuvoile) löytyisi 225/75R15 -yhdistelmällä (+32,6 mm < 51 mm).

Sanomattakin selvää, jos ainoastaan ulkohalkaisijan suurin sallittu prosentuaalinen muutos kasvaa 10%:sta 15%:in, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tarvittaisiin lisää toleranssia ennen kaikkea sallitun vierintäkehän muutoksen suhteen, jotta suurempia renkaita autoihin voidaan asentaa. Eihän nytkään halkaisijaltaan suurinta mahdollisinta rengaskokoa voida autoon asentaa juuri tuosta vieräntäkehän muutoksesta johtuen?
Eläppä sekoita asioita, vierintäkehän muutos vaikuttaa mittarivirheeseen, ei renkaan kokoon:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Traficom
3.1.1. Nopeusmittarin näyttämän tarkastaminen
Jos muutoskatsastuksessa renkaan vierintäkehä muuttuu yli 5 %
alkuperäiseen vierintäkehään verrattuna, tulee nopeusmittarin
näyttämä tarkistaa. Sallitut poikkeamat löytyvät E-säännöstä N;o 39.
Todellinen nopeus voidaan todeta luotettavalla ulkoisella
mittalaitteella (tutkalla mittaamalla tai GPS-paikannukseen
perustuvalla mittalaitteella ts. navigaattoriilla).
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.10.2020 15:55
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
alusta, korottaminen, muutoskatsastus, off road, rengasmuutos


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbon koko merkintöjen tulkintaa mikjus Tekniikka & Jutustelu 10 27.10.2015 18:47
Ajoneuvon kantavuus Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 24 04.02.2014 04:18
Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa Pasi Tekniikka & Jutustelu 25 11.08.2008 19:32
kummallista jampeli Chit-Chat 8 24.04.2007 10:33
Akk sääntöjen tulkintaa SamiN Tekniikka & Jutustelu 16 19.03.2007 23:18


Sivu luotu: 11:36 (GMT +2).