![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() -MaTTi- tuolla ulepänä asiaan jo kommentoikin, eli olet ihan oikeassa. M1- ja N1- luokissa alustaa saa korottaa korkeintaan 51mm, ja kokonaiskorkeus saa kasvaa maksimissaan 100mm. Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa max.51mm tai 10%. M1g- ja N1g- luokissa rajat on hieman sallivammat. Katsastajasi on pihalla kuin lumiukko, aikomasi muutokset on täysin Trafin pykälien mukaisia ja reilusti raja- arvojen sisällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ottaakohan tuollaisen leimasedän egoon jotenkin jos asiakas onkin oikeassa ja leimasetä väärässä? Välillä kun näitä lukee niin tuntuu vähän sellaisesta ja sit ne kuvittelee olevansa jumalasta seuraavia. Itse vaihtaisin tuossa vaiheessa konttoria ja kun homma hoidettu oikein toisen konttorin kanssa niin vaatisin rahojani takaisin sieltä mulkummasta konttorista. Ihan vaan siksi kun heidän katsurinsa eivät tiedä sääntöjä ja keksivät päästään niitä.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Selvittäänhän ne joutuu sen siellä konttorilla ilman turhaa sirkustakin. Tais olla neuvomisvelvollisuus konttoreilla. Trafihan ne säännöt luo ja valvoo. Monet ei tunnu tietävän asioita ulkoa niin kilauttavat kaverille tai selvittävät niin yleensä parhaiten toimii kyselykierros. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tässäkin kohtaa kannata kysyä katsurilta eikö vaimonsa anna ostaa harrasteautoa.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kerran keskusteltiin automaattivaihteisen dieselin ryntäytyksestä, esitin asiaa että heillä pitäisi olla tieto 2/3 kierrosten käyttämisestä siinä katsastettavan tapauksessa. Ensin kysyi että "mistä olin tietoni saanut", vastasin että "netistä luin", tähän jatkoi että "kaikki ei ole aina totta mitä netissä lukee", joten jatkoin että "semmoisesta osoitteesta kuiin www.trafi.fi". Sitten jäikin se tiisseli siihen käydä ronklottamaan, kun mentiin katsurin kanssa etsimään tietoa, ja siellä se oli kansiossa "trafin ohjeistukset". Luettiin paperi, palattiin autolle, katsottiin ryntäytyskierroksia mittarista eikä poljettu lappua lattiaan ja jatkettiin sujuvasti eteenpäin. Mitä se nyt ehti vajaan puoli tuntia siinä tyhjää käymään, ja olisi joku muukin ollut tulossa mittaukseen, mutta noin mentiin sillä kertaa... Se on vissiin vähän tuurissaan nykyäänkin että miten katselmus lähtee käyntiin. Onneksi entistä harvemmin on niitä huonompia kokemuksia. Tuossa äsken oli niitä parempia, katsuria oikeasti kiinnosti kummasteltava laite, yli 50 vuotias etuvetoisesta nelivedoksi muutettu Rättäri -johdannainen. Oli kovasti kysymyksiä, jo siitä lähtien kun käyttöliittymät varusteille on vähän muuta kuin nykystandardin mukaisia, teknisiä ratkaisuja tutki ja ihan ääneen ihmetteli, ja väitti tämmöisten piristävän työpäivää kivasti ja löi uudet paperit kouraan vuoden ajoajalla. Muutenhan tuota olisi ehken venyttänyt ensi kuun puolivälin yli, vaan kun tänään oli viimeinen ajopäivä. Jotenkin taas meinasi päästä unohtumaan... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja juu, oikeasti, ennenkin täällä mainittu ohje. Käykää etukäteen juttelemassa konttorilla "ois tämmösiä ja tämmösiä muutoksia, tehty tän ja tän pykälän mukaan, onnistuuhan teiän konttorilla tällaiset muutoskatsastukset?" Ja jos vastaus on, ettei meitä kiinnosta, niin ei kannata käyttöautojakaan siellä käyttää vuosikontrollissa. Viimeksi muokannut HJ60 : 29.04.2020 18:15 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Tapahtui joskus vuosia sitten, silloin kun vielä piti hakea renkaille muutos lupaa... AKEn lapussa luki että renkaan ja vanteen kantavuuden tulee olla riittävä, joka katsastuksessa tarkistetaan. No hommahan tyssäsi siihen kun ei vanteista löytynyt kantavuus lukemaa. Kyseessä oli kuitenkin Mangelsin näköiset paksummat teräsvanteet. Kolmannessa konttorissa onnistui viimein leimata kun siellä oltiin sitä mieltä että teräsvanteista ei koskaan ole löytynyt kantavuus lukemaa, ja leima tuli...
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Näitä lukiessa vaan vahvistuu fiilis siitä, että siellä konttoreilla on paljon "tuuri-inssejä", joille pitäisi järjestää ihan joku syventävämpi katsastuskurssi pykälien lukemisesta ja tulkinnasta ja Traficomilla pitäisi olla jotenkin paremmin ohjaus hanskassa, että konttoreilla olisi tasavertaista tietoa ja taitoa....
![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Vielä täydennykseksi siltä varalta, että joku muukin asiaa haikailee, niin tuokin löytyy @HeikkiH linkkaamasta Traficomin määräyksestä (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016):
3.1. Vanteet ja renkaatEli suuremman arvon mukaan mennään. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jep, ja ehkäpä tässä vielä syksyllä +15%.
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Amen!Lainaus:
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Heh heh 😁 Mutta heti perään Ohisalo ohittaisi vasemmalta ja heittäisi jäätävän suuruisen bensadieselilmastohöpöhöpö-verolapun tuulilasiin, ei olisi enää varaa testailla munkkeja 😏
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nykyisillä säädöksillä esimerkiksi 215/65R16 tehdasrenkailla, laskennallisesti suurin sallittu rengaskoko olisi ulkokehän halkaisijan kasvun mukaan 235/70R16 (+49,5 mm < 51 mm). Sen sijaan, jos tarkasteluun otetaan mukaan suurimman sallitun vierintäkehän muutoksen rajoite, niin nykylaisäädännön mukaan kyseinen rengaskoko ei enää olisikaan sallittu, sillä vierintäkehän muutoksen 5% raja-arvo ylittyy (7,2%). Vierintäkehän muutoksen puitteissa suurin sallittu ulkokehän halkasijan muutos (M1-luokan ajoneuvoile) löytyisi 225/75R15 -yhdistelmällä (+32,6 mm < 51 mm). Sanomattakin selvää, jos ainoastaan ulkohalkaisijan suurin sallittu prosentuaalinen muutos kasvaa 10%:sta 15%:in, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Tarvittaisiin lisää toleranssia ennen kaikkea sallitun vierintäkehän muutoksen suhteen, jotta suurempia renkaita autoihin voidaan asentaa. Eihän nytkään halkaisijaltaan suurinta mahdollisinta rengaskokoa voida autoon asentaa juuri tuosta vieräntäkehän muutoksesta johtuen? ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Mistä vierintäkehän muutoksesta oikein höpiset? Pykälät määrittelee renkaille halkaisijan kasvun ja leveyden muutoksen, ei mitään sen kummempaa.
Nopeusmittari täytyy toki kalibroida sopivalla tavalla jos sen näyttämä muuttuu riittävästi (ei saa ikinä näyttää liian vähän,,ja maksimissaan taitaa olla juuri tuo 5%, jos en väärin muista), mutta ei se estä rengaskoon halkaisijan kasvattamista pykälien salliman verran.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 13.10.2020 21:12 |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Erittäin hyvä kysymys! �� Ettehän pahastu, että nostan lankaa näin pari vuoden jälkeen? Törmäsin uudelleen samaan aiheeseen, ja muistelin viitanneeni täällä tarkemmin noihin Finlexin pykäliin ja Traficomin säädöksiin. Tosiaan, en löytänyt kummastakaan edellä mainituista sanaakaan mistään "vierintäkehästä". Tuo 5-% -sääntö ilmeisesti pinttynyt mieleen noista vanne- ja rengaskauppaiden ohjeistuksista.[1][2] Sen sijaan kävi vallan ihmetyttämään, kun törmäsin Suomen Nissan-kerhon -keskustelupalstalla (ja sitten myös Rengasvalmistajat ry:n verkkosivuilla) väitteeseen, jonka mukaan suurin sallittu vierintäkehän muutos olisi 2-% ?!?[3] Tiedän, että jossain Saksassa ei saa poiketa ilmoitetusta tehdaskoosta milliäkään, mutta tuohan nyt olisi aivan hullua! Niinpä palasin takaisin ao. lankaan, ja kävin etsimään lähteitä, että "noinkohan nyt ihan oikeasti?" Jotenkin pari vuotta sitten meni täysin ohitse, vaikka avasitte asiaa varsin selkeästi. ![]() ![]() Toimikoot tämäkin keskustelupalsta ja lanka nytten tietopankkina muillekin asiaa pähkäileville! ![]() Viimeksi muokannut joolvi : 17.09.2022 18:20 |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ei tuota 5%:n sääntöä enää ole. https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf
Eikä nopeusmittarin tarkkuusvaatimus koske ennen 1.10.1998 rekisteröityä (sivu 10): https://www.traficom.fi/sites/defaul...2001032021.pdf |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Ordnung muss sein! Ymmärtääkseni noin siis silloin, jos ei ole erikseen hyväksytty muita rengaskokoja (ABE ja/tai TUV). Esim felgenoutlet.com:sta löytyy vannekohtaiset Type Approvalit pdf-tiedostoina ja niissä on lueteltu sallitut rengaskoot ko. automalliin ko. vanteelle. Aivan hullua toki tuokin.
|
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.10.2020 15:55 |
![]() |
Luokat |
alusta, korottaminen, muutoskatsastus, off road, rengasmuutos |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Turbon koko merkintöjen tulkintaa | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.10.2015 18:47 |
Ajoneuvon kantavuus | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 04.02.2014 04:18 |
Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa | Pasi | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 11.08.2008 19:32 |
kummallista | jampeli | Chit-Chat | 8 | 24.04.2007 10:33 |
Akk sääntöjen tulkintaa | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 19.03.2007 23:18 |