![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() M1 ja M1G on kaksi eri asiaa. M1 saa korottaa sen 51mm nykysäännöllä ja M1G saa korottaa 77mm. Mikä auto sulla on kyseessä? Ja kumpi se on otteen mukaan?
__________________
Killing time is not murder |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Se ratkaiseva Gee...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
@JAMANT @wikke
Lainaus:
Et tainnut malttaa lukea postausta loppuun saakka? Viittaan tuohon kohtaan: Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. —Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta [779/1998] 3 luvun 15§:n ensimmäinen momentti (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779)Virkkeen ensimmäinen lause viitaa M1-luokkaan, jälkimmäinen M1G-luokkaan. Tuon lain kohdan mukaan ensimmäiselle kokonaiskorotus (renkaan mukanatuoma korotus + jousten mukanatuoma korotus) olisi +100 mm, toiselle (eli M1G-luokalle) +150 mm. Viimeksi muokannut joolvi : 14.04.2020 18:03 Perustelu: @JAMANT @wikke |
#4
|
||||
|
||||
![]()
joolvi oot ihan kartalla ja muut kuutamolla katsastajaa myöten. 😝
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa huomata nuita sääntöjä lukiessa, että ne päivittyvät aika ajoin, nuokin linkitetyt on 22 vuotta vanhoja.
Mutta tässä tapauksessa ei väliä, samat mitat edelleen voimissaan: Lainaus:
Sovellusohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1464...Versio_2_0.pdf
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.04.2020 18:57 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Tosiaan, nuo hieman päivitetymmät Trafin määräykset ja ohjeistukset kyllä tuntuvat puhuvan ihan selvää kieltä sen puolesta, että renkaiden tuoma korotus ja jousien tuoma korotus olisivat asiat ihan erikseen (max. 100 mm). Aloitetaan tuolla ensiksi linkkaamallasi (TRAFI/66404/03.04.03.00/2015): Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus-tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm.Vielä selvemmin asia on aistittavissa viimeisimmästä, vuodelta 2016 peräisin olevasta Trafin ohjeistuksesta, jonka heti seuraavana linkkasit (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016): 3.2.4. Kokonaiskorkeuden mittaaminen korinkorotuksen jälkeenMutta joo, toivottavasti viimeistään nuo katsurille sitten kelpaavat. ![]() Viimeksi muokannut joolvi : 18.04.2020 00:11 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
-MaTTi- tuolla ulepänä asiaan jo kommentoikin, eli olet ihan oikeassa.
M1- ja N1- luokissa alustaa saa korottaa korkeintaan 51mm, ja kokonaiskorkeus saa kasvaa maksimissaan 100mm. Renkaiden halkaisijaa saa kasvattaa max.51mm tai 10%. M1g- ja N1g- luokissa rajat on hieman sallivammat. Katsastajasi on pihalla kuin lumiukko, aikomasi muutokset on täysin Trafin pykälien mukaisia ja reilusti raja- arvojen sisällä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ottaakohan tuollaisen leimasedän egoon jotenkin jos asiakas onkin oikeassa ja leimasetä väärässä? Välillä kun näitä lukee niin tuntuu vähän sellaisesta ja sit ne kuvittelee olevansa jumalasta seuraavia. Itse vaihtaisin tuossa vaiheessa konttoria ja kun homma hoidettu oikein toisen konttorin kanssa niin vaatisin rahojani takaisin sieltä mulkummasta konttorista. Ihan vaan siksi kun heidän katsurinsa eivät tiedä sääntöjä ja keksivät päästään niitä.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Vielä täydennykseksi siltä varalta, että joku muukin asiaa haikailee, niin tuokin löytyy @HeikkiH linkkaamasta Traficomin määräyksestä (TRAFI/176770/03.04.03.03/2016):
3.1. Vanteet ja renkaatEli suuremman arvon mukaan mennään. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jep, ja ehkäpä tässä vielä syksyllä +15%.
![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Myönnän, en lukenut kaikkea, ei vaan jaksanu keskittyy lukemaan kaikkea, yritin kyllä, mutta liikaa oli sanoja... Olen pahoillani, onneks Matti jaksoi lukea ja HeikkiH (terveisiä Heikille) ja joku muukin...
__________________
Killing time is not murder |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Rengaskokolaskelmatkin osu aika kohdalleen, vaikka stro:n mitoillahan noi sit katsotaan.
215/65-16 vertailukorkeus 686mm 225/75-15 vertailukorkeus 719mm
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
![]() |
Luokat |
alusta, korottaminen, muutoskatsastus, off road, rengasmuutos |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Turbon koko merkintöjen tulkintaa | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.10.2015 18:47 |
Ajoneuvon kantavuus | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 04.02.2014 04:18 |
Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa | Pasi | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 11.08.2008 19:32 |
kummallista | jampeli | Chit-Chat | 8 | 24.04.2007 10:33 |
Akk sääntöjen tulkintaa | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 19.03.2007 23:18 |