Kyllä tämä pösilö ymmärtää oikein hyvin, mutta näemmä toinen pösilö ei nyt ymmärrä mistä on kyse..
Jos pääset ilman lukkoa vähän matkaa ja jäät siihen = pito loppuu, ei siis noussut ilman lukkoa koska kitkaa on liian vähän. Perä ei heitä sivuun sen vähän aikaa mitä etenet, koska vain yksi pyörä sutii, toinen - sutimaton paremman pidon puolella oleva vapaasti rullaava pyörä tarjoaa siihen asti sivuttaispitoa.
Jos lukko päällä kääntyy poikittain = auton alla oleva pinta on kalteva, ja pyörien vähänkin sutaistessa perä heittää sivuun koska kitkaa on liian vähän.
Alusta on siis yksinkertaisesti liian liukas siihen että takavedolla olisi missään muodossa riittävästi kitkaa. Ei se lukko sitä sinun etenemistä tässä estä, tai yksipyöräisenä varsinaisesti etene mitenkään paremmin kun kerran jäät jumiin.. Alusta vain on liukas ja olet kummallakin tavalla jumissa, hieman eri syistä mutta molemmat aiheutuu kitkan puutoksesta.
Kaivapa ihan huvikseen testimielessä takafillareiden taakse vähän reilu renkaan levyiset 5cm syvät riittävän pitkät urat, ja kokeile meneekö silloin samasta paikasta taaksepäin pidemmälle lukko päällä vai ilman. Nyt kun ei perä enää käänny urien takia poikittain, niin saatat yllättyä lopputuloksesta!

edit: Tai tee homma vielä yksinkertaisemmin: laita riittävä määrä karkeaa hiekoitussepeliä vain toisen takarenkaan kulku-uralle, ja kokeile ilman lukkoa ja lukon kanssa peruutusta. Katso kummalla pääset ja kummalla et. Voit myös koittaa mennä perä edellä mäkeen, missä toinen puoli on suht pitävällä ja toinen on jäällä. Koita lukolla ja ilman mitä tapahtuu. Vasta näiden jälkeen voit sitten tulla uudestaan kertomaan, miten vähän se lukko auttaa kevytperäisellä mäkeen peruutettaessa tai ettei se oikein auta.
Eli kyllä se fysiikka toimii tässäkin ihan omien lakiensa mukaisesti, turha sinun on siihen väittää vastaan. Se, jos et ymmärrä mitä ne fysiikan lait aiheuttaa missäkin tilanteessa on sitten ihan toinen tarina...
..ja ettei nyt jää ymmärys epäselväksi, niin onhan niitä tilanteita esim. metsässä ajaessa missä lukko päällä on vähän vaikea liikkua, ja lukottomana mennään olettaen että kaksivetona (= neliveto päällä ilman lukkoja) kitka riittää vs. nelivetona (=lukot päällä). Eli esim. se perinteinen tilanne jossa olet liukkaalla sivullepäin kaltevalla pinnalla menossa eteenpäin -> lukot päällä valut helposti kylki edellä alamäkeä alas jos renkaat sutaisee, lukot auki menet suoraan koska sivuttaispito ei karkaa yhtä herkästi vaikka renkaat sattuisi sutaisemaan. Tässäkin ne fysiikan lait toimii ihan normaalisti: jos vetopito riittää ilman lukkoja niin etenet vaikka hieman sutien, ja sivuttaispito ei karkaa koska kaksi pyöristä rullaa vapaasti ja tarjoaa hieman sivuttaispitoa (eivät luista koska rullaavat). Jos taas ajat lukot päällä niin renkaiden sutaistessa lähdet valumaan kylki edellä alas, koska kaikki pyörät sutii ja sivuttaispito karkaa samalla.
Jos taasen sama paikka on niin liukas että jäät ilman lukkoja sutimaan paikallesi, niin lukoilla (tai lähinnä takalukolla ja etulukko auki) ja sopivalla kaasunkäytöllä ja ohjaamisella voit hyvinkin päästä paikan läpi jos uskallusta riittää; auto kyllä kääntyy poikittain mutta etenet silti. ..ja taas ne fysiikan lait toimi ihan kuten pitääkin
