![]() |
Spartan locker
Tietämystä,eli ajoneuvo johon asennettu on suzuki samurai,mistä voisi johtua perän pamahdus,ilmenee enempi peruuttaessa,eteenpäin ajaessa kuuluu"normaali naksutus mutkissa",akselit ja akseli putket ovat suorat,eli voisko kyseessä olla vain niin sanottu sisään ajo(ajettu noin 30 km).eli ajanko ja katonko?
|
Omaan asensin samaisen lukon ja aina se vähän paukkui. En keksinyt muuta kun sen että rattaat kiristyy omiin pikkurattaisiin ja kun ne on harjataan kartiot niin ei aina pure pohjaan saakka. Kokeilin ajaa vikaa pihalle mutta aina vaan kesti :)
|
Joo,samaa oon kuullu muualta,eli kovaa ajoa vaan,paukkuu mitä paukkuu ja lopulta ehkä antautuu,häiritsee vaan se pauke,että tulikohan asennettua kaikki niin kuin pitää,mutta asennettu on ohjeiden mukaan.
|
Joskus oli kaks suskaa täällä mihin molempiin oli laitettu taka akseliin palalukot ja toisessa paukku.
Muistelen että se jossa lukko paukahti oli lukkopalojen välissä tupla jouset. Sen muistan varmaksi että toisen perä kasattiin vaan yhillä jousilla ja siitä tuli hiljanen. |
Mullakin ryskäs alkuun ihan älyttömästi, purinkin jo kertaalleen kun ajattelin että jotain asentaessa olis mennyt pieleen mutta sama pauke jatku vaan. Nyt ajamalla on paukkuminen hävinnyt eli toimii todella sivistyneesti ;) Veikkaan että vetari ahisti seillä lukossa, tuntu siltä kun rengaskin olisi heilahtanut pamauksessa. Eli mulla sisäänajo helpotti tilannetta.
|
Joo,eli laitamme tämän sitten ominaisuuden piikkiin,ja jatkamme ajamista naama leveenä
|
Lainaus:
|
Nisse, tuli vaan mieleen, onhan sulla takapyörän laakerit kunnossa? Mul ryskääminen rupes rauhottumaan laakerin vaihdon jälkeen, eli sekin saatto vaikuttaa.
|
Noitten paukkumisista ota selvää,joo,laakerit on laitettu viime kesänä,pitää nyt ajaa vaan ja kattoo josko rauhoittuisi kun osat hakevat vähän paikkaansa.
|
Itsellä kans tollainen partaani, nimensä mukainen, ei mikään hienotoiminen mutta ehkä pikkasen rauhottunut käytössä.
|
Lukenut nyt näitten toiminnasta aika paljon. Kadulla selviää kun ajelee mutkat sievällä kaasulla ja välttelee moottorijarruttelua. Sievän kaasuttelun pystyn vielä sietämään mutta kaksoispoljenta-välikaasu-alasvaihdoista en luovu ikinä! Mielummin lapioin autoni paskasta irti. Onko nää siis aina moottorijarrutuksella lukossa? Talvella voi olla ihan kiva mutta miten käyttäytyy kuivalla asfaltilla?
Paljonko suomihinta ja saatavuus? Ois tulossa K10 Chevyyn |
Lainaus:
|
http://www.ebay.com/itm/Spartan-lock...pVsYG8&vxp=mtr tuolta lähti tulemaan, n. 370e jää kokonaishinnaksi ja ~1-2vk toimitusaika.
|
3 Liiteet
Ei ollutkaan yhden illan asennus niinkuin ohjeiden mukaan piti olla.. Tasauspyörästön rattaat räjähtäny -> kaikki laakerit ja carrier vaihtoon.
Onhan se mukava kun pystyy nyt ajaan takavedollakin talvella. Luisussahan tuo menee nyt koko ajan kun koskee kaasuun mutta parempi sekin on kun kun jäädä lumihiutaleeseen jumiin :confused: Muutan kerran jarruttaessa takapää nytkyttänyt kovaäänisesti, epäilen että oli toinen rengas jäällä ja toinen hiekalla, ehkä? Pitää päivitella kokemuksia sitten sulien aikaan lisää. |
Huomannut että auto vaikuttaa paljon lukkoihin, noissa on omia hyviä sekä huonoja puolia.
Itsellä kun on lava-auto ja p-ilmalukot niin takavedolla kiinni jäädessä se takapään lukko on oikeastaan turha, esim talvella parkkipaikalla joutuu paikoiltaan lähtemään taakse ylämäkeen, nousee hetken ja sutii, lukko päälle niin ei nouse yhtään vaan sutii paikoillaan :D Etupään lukko sitten jo on eri ja kahden vaiheilla olin silloin itsekkin noissa, itse kytkeytyvä ajon aikana tarvittaessa menee heti päälle ja tuo kytkettävä pitää kytkeä ennen tarvetta. |
Lainaus:
Noi kytkettävät lukot on välillä kyl semmonen offireittien syöjä kun ensin pitää kokeilla lukot auki takavedolla, sitte takalukkopäällä kuovitaan, sitten lukko auki ja neliveto päällä ruovitaan, sitte takaalukko ja lopuks myös etulukko ja tässävaiheessa ollaan kaivettu reittiä niin perkeleesti. :D Koska onhan se hienoo jos voi sanoo "meni ilman lukkoja".. :D:D |
Lainaus:
Mulla on lähes poikkeuksetta kiinteä nelikko päällä koko ajan, ja etulukkokin tulee heitettyä usein päälle jo valmiiksi jos paikka näyttää siltä että tarvetta on :) Takalukkoa en laita päälle, kun sitä ei vielä ole :D ..tosin nyt on onneksi vihdoin tulossa palalukko. Ei tarvii ihmetellä sen kanssa sitten mitään, kovaa ajoa vaan :cool: |
Takalukkona tulee Aussie/Spartan Lockerilla puskemisilmiö jonkin sorttisena. Mutkassa ei nelikolla välitys täsmääkään etupään kanssa kun vetää tönkkönä vain sisäkaarteesta, silloinkin kuin ei oikeestaan haluta. Etuperässä automaattilukko voi olla huono sivurinteessä. Taas puskee, keulaa alamäkeen, kun ylös olis mieli.
Mää härväsin Ladan osista mokoman piharaktoriin. "Russie-Locker" https://www.youtube.com/watch?v=CkA8y6WbO-g Veti kuin juna ummessa kunnes keskinaula solujakaantui kolmeksi ja kaikki muu meni samalla syltyksi. Lisää rautaa reiän päälle seuraavassa prototyypissä.:) |
Lainaus:
|
^- en nyt oikein ymmärrä tuota aiempaa viestiäsi, että yhdellä renkaalla etenee paremmin kuin kahdella? Kyllähän se lukko kaivaa pidon jos sitä vain on saatavilla (esim. toinen puoli liukkaalla ja toinen pitävällä -> lukolla menet takavedolla helposti, ilman et mihinkään), ei lukon takia helpommin jumiin jää :eek: Fysiikan lakeja kun on paha muuttaa pelkällä perstuntumalla..
Se, että ensin on kaivattanut itsensä jumiin kun yrittänyt ilman lukko(j)a, ja vasta sitten luko(i)lla niin kappas vaan että ei mene välttämättä mihinkään - on sitten pelkkä takavetotilanne tai metsässä nelivedolla. Koittaisi heti luko(i)lla, niin menee paljon paremmin. Sitten kun ei mene, niin tietää että ei siitä sitten mennä ajamalla niillä eväin mitä tarjolla on :D Sehän tuossa perspäädyn palalukossa on hyvä, että se on aina päällä kun tarvitsee, ja pitoa tarjolla jos vain kitkaa on. Tietää sitten heti jos tarttee nelivetoa :) |
Timo L mullekko vastailit?
En ole mistään offaamisesta kirjoittanut, vaan siitä miten liukkaalla ei etene takaperin tuo Hiluxi liukkaalla lukkojen kanssa. En tiedä sun fysiikasta tai muidenkaan mutta useamman kerran kokeiltu. Varmaan se kaivaa sen jään ja repii jos kuovittaa lukko päällä mutta ei sitä tässä iässä ehdoin tahdoin n 700 eken talvirenkaita viitsi polttaa ja täysin turhaan. Myös eteenpäin menossa jos takavedolla tökkää ja laittaa lukon päälle niin ei etene, korkeintaan lyö perän sivulle, niin kevyt perä ja painojakauma huono vaikka fyssan kirja sanoo mitä :D |
Lainaus:
Ei tässä ole kukaan puhunut mistään jään läpi sutimisesta, vaan ihan vain siitä että lukko päällä se pitävämmällä oleva rengas tarjoaa pidon ja auto etenee. Jos on tasaisien liukasta, niin sitten on kaksi vetävää pyörää yhden sijaan. Ilman lukkoa taas liukkaammalla oleva pyörä sutii ja meno katkeaa heti. Jos lähdet lukko päällä pöpperöstä samantien, niin pääset todennäköisemmin liikkeelle kuin ilman sitä. Se, että hanuri heittää vähän sivuun niin sitten heittää. Jos et pääse jostain lukko päällä liikkeelle, niin ei siitä voi päästä ilman lukkoakaan liikkeelle. Jotenkin aina kummastuttaa nämä fysiikan lakeja rikkovat ajoneuvot.. :eek: :D |
Nimen omaan,ja eikös niitä lukkoja laitella juuri sen takia että etenemiskyky lisääntyy?tai itse ainakin olen sen näin ajatellut ja jopa ajossa todennut,että olipa huima muutos etenemiskykyyn lukon asennuksella.
|
Lainaus:
Kuten kirjoitin niin vaikuttaa asiaan myös auto ja millainen painojakauma siinä on akseleille. Tuo lava-auton perä on kevyt ja tuo parkkipaikka kokeiltu muutaman kerran, toki kun riittävästi kuopii niin kääntää se edes perän sivulle. Ja nythän oli kyse lievään ylämäkeen kevytperäisellä autolla pakitus, fysiikan kirjat voitte nostaa vaikka samalle jalustalle kun koraanit |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:48 (GMT +2). |