Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2016, 08:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Ainakin teoriassa voi edetä ilman tönkkölukkoa paremmin. Jos molemmilla renkailla sama pito ja alusta hieman epätasainen jolloin renkaiden kulkema matka eri mittainen. Pito menetetään sen takia, koska tasauspyörästö ei ole toiminnassa. Koska lepokitka on suurempi kuin liukukitka etenee fysiikanlain mukaankin paremmin ilman lukkoa jos osaa annostella voimaa renkaille niin ettei sudita.
Tämä teoriassa on mahdollista.. käytännössä sitten niin että liukkaalla jokseenkin vain manuaalilla kytkintä luistattaen tyhjäkäynnillä homma voisi toimia hyvin. Jos kaasupedaaliin pitää koskea vaikkapa parkkiruudusta mäkeen peruuttaessa, niin peli on aikalailla jo menetetty. Tämähän liittyy tuohon samaan mistä ylempänä puhuin, eli jos vain pitoa riittää sille yhdelle tai kahdelle renkaalle riittävästi niin metsässä liukkaalla sivukaltevalla tasolla - niin lukottomana ajaessa lukottomana on monesti paljon parempi mennä koska auto ei käänny poikittain. Tässä tilanteessa siis kitka riittää; heti jos se vetopito loppuu, niin sitten on jumissa lukottomana, ja lukoilla taas voi päästä mutta ei ihan yhtä "tyylikkäästi" Sama toki tielläkin, ne tilanteet vaan oman kokemuksen perusteella aikalailla harvassa kun niin käy kadulla. Yleensähän se on juuri niin, että toinen puoli on liukkaammalla kuin toinen.


Toinen asia tässä on sitten se, että sopivan nuhapumppukoneella manuaalilla kytkimen kanssa kadulla (tai metsässä) homma voi vielä onnistua, mutta ainakin itsellä alavääntöisellä koneella + automaatilla ongelmaksi tulee riittävän liukkaalla se, että kun päästän jalan jarrulta niin renkaat lyö jo tyhjää. Ei siinä paljon voimaa annostella Omassa kotipihassa käynyt esim. nuoskakelillä tai märällä peilijäällä monesti se, että lähden peruuttamaan talliin niin takavedolla on auttamatta jumissa..


Se mitä töissä vetomestarilla kiskon kärryjä perässä (tyhjistä -> +80 tonniin asti) ja välillä aika perkeleen hankalissakin oloissa, niin ne tilanteet joissa menisi veturi liukkaalla kelillä takavedolla ilman perälukkoa paremmin kuin perälukolla on ehkä suhteessa 1:1000. En oikeasti totta puhuen edes muista sellaista tilannetta missä olisin lukottomana päässyt paremmin, kuitenkin 10 vuotta vetomestaria ajanut.. monesti on vielä niin että nelivetoa pakko käyttää, kun ei takavedolla pääse ruudusta liikkelle sen enempää lukolla kuin ilmankaan - tai sitten laivojen rampit märkänä/ sohjoisena/ lumisena niin liukkaita että edes sopivan raskaalla kuormalla (painoa mäessä takarenkailla) ei nouse kuin nelivedolla.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 24.02.2016 10:52
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2016, 09:55
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 86
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tämä teoriassa on mahdollista.. käytännössä sitten niin että liukkaalla jokseenkin vain manuaalilla kytkintä luistattaen tyhjäkäynnillä homma voisi toimia hyvin. Jos kaasupedaaliin pitää koskea vaikkapa parkkiruudusta mäkeen peruuttaessa, niin peli on aikalailla jo menetetty. Tämähän liittyy tuohon samaan mistä ylempänä puhuin, eli jos vain pitoa riittää sille yhdeelle renkaalle riittävästi, niin metsässä liukkaalla sivukaltevalla tasolla ajaessa lukottomana on monesti paljon parempi mennä koska auto ei käänny poikittain. Tässä tilanteessa siis kitka riittää; heti jos se vetopito loppuu, niin sitten on jumissa lukottomana, ja lukoilla taas voi päästä mutta ei ihan yhtä "tyylikkäästi"


Toinen asia tässä on sitten se, että sopivan nuhapumppukoneella manuaalilla kytkimen kanssa kadulla (tai metsässä) homma voi vielä onnistua, mutta ainakin itsellä alavääntöisellä koneella + automaatilla ongelmaksi tulee sopivalla liukkaalla se, että kun päästän jalan jarrulta niin renkaat lyö jo tyhjää. Ei siinä paljon voimaa annostella Omassa kotipihassa käynyt esim. nuoskakelillä tai märällä peilijäällä monesti se, että lähden peruuttamaan talliin niin takavedolla on auttamatta jumissa..


Se mitä töissä vetomestarilla kiskon kärryjä perässä (tyhjistä -> +80 tonniin asti) ja välillä aika perkeleen hankalissakin oloissa, niin ne tilanteet joissa menisi veturi liukkaalla kelillä takavedolla ilman perälukkoa paremmin kuin perälukolla on ehkä suhteessa 1:1000. En oikeasti totta puhuen edes muista sellaista tilannetta missä olisin lukottomana päässyt paremmin, kuitenkin 10 vuotta vetomestaria ajanut.. monesti on vielä niin että nelivetoa pakko käyttää, kun ei takavedolla pääse ruudusta liikkelle sen enempää lukolla kuin ilmankaan - tai sitten laivojen rampit märkänä/ sohjoisena/ lumisena niin liukkaita että edes sopivan raskaalla kuormalla (painoa mäessä takarenkailla) ei nouse kuin nelivedolla.
Olen samaa mieltä, mutta hieman tarkentaisin. Eli jotta etenee ilman lukkoja pitää nimen omaan kaikilla pyörillä olla riittävästi pitoa. Niin kauan kun kaikilla pyörillä on yhtäpaljon pitoa niin lukoista ei ole mitään hyötyä. Yleensä kuitenkin jollakin pyörällä on aina parempi pito jolloin lukko päällä etenee paremmin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2016, 10:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SALIASTAJA Näytä viesti
Olen samaa mieltä, mutta hieman tarkentaisin. Eli jotta etenee ilman lukkoja pitää nimen omaan kaikilla pyörillä olla riittävästi pitoa. Niin kauan kun kaikilla pyörillä on yhtäpaljon pitoa niin lukoista ei ole mitään hyötyä. Yleensä kuitenkin jollakin pyörällä on aina parempi pito jolloin lukko päällä etenee paremmin.
Jeps, näinhän se menee - ja tällaisessa tilanteessa siis lukottomana voi mennä paremmin koska ei lähde luistelemaan kaltevalla tai epätasaisella pinnalla sivulle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
detroit locker,aussie locker tms. Slayer Tekniikka & Jutustelu 25 31.01.2018 08:20
Myyty Spartan Locker Toyota 8" (uusi) lazyjonez O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 28.11.2014 08:10
Myyty ** Spartan Locker Toyota 9,5" periin Lähtöh.290e ** MakeO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 31.05.2014 10:51
Myydään Spartan Locker Dana 30-27spl jopipoy O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 12.01.2014 10:01
Vacuum Locker Lonely Rider Tekniikka & Jutustelu 1 23.07.2012 20:00


Sivu luotu: 08:23 (GMT +2).