Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko
Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.
---
Väriaineella varustetut öljyt on nykyään kielletty.
(fluorisoiva, jonka UV-valoilla ja laseilla näkee, vian hakua helpotta vuotojen kanssa)
Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn.
Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään.
---
Vanhoja R12 järjestelmiä, toimii kyllä R134A:lla, mutta keväällä täyttää, niin jo syksyllä saattaa teho olla poissa.
mm. letkujen kudos liian harvaa, josta R134a pääsee lävitse ulkoilmaan.
Ja esim. komprossoreissa on hivenen eroja, en ole tarkemmin sielun elämään perehtynyt, koska meillä viallinen kompressori vaihdetaan automaattisesti uuteen, niitä on turha remontoida, mutta kuuleman mukaan josain päin kompressoria on kuristin, joka olisi R134A:lla pinenempi, joten paine alueet lie eri, tai jotain?
---
|
muutama kommentti: tuohon ensimmäiseen; "huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton" siis jos liittimet ja tarra kertoo laitteessa olevan R134a-kylmäainetta, niin "kuinka kaukana ongelmajätesäiliö" on siitä säiliöstä, josta pistetään "uudet" kylmäaineet kulkuvälineeseen? siis nuo huoltolaitteet kierrättä kaasun suoraan sudattimen läpi tankkiin, ja jonkin verran olen seurannut tuota hommaa, alkaen -80 luvulta, ja yhtään pönttöä en ole nähnyt, joka olisi lähtenyt tuhottavaksi (siis todella toimitettu), toki viimmeaikoina en ole asiaa seurannut, kuuleman mukaan "valistuneet" toimijat vaatii tuhoamaan nuo vanhemman polven aineet, kuten esim. R12, ja vaatii siitä todistuksen. (yhden tarjouspyynnön olen nähnyt, mikä käytännössä tarkoitti tuota) Olisi kiva tietää, paljonko suomessa on tuhottu esim. R12:sta?
Väriaineet: jos öljy huononee tuosta väriaineesta niin paljon, ettei voi sekoittaa öljyyn teollisesti (noihin immenkalvo useampikerros muovipulloihin) niin mitenhän se merkkiaine tuhoaa öljyn tuolla kylmäkoneikossa?)
Ja tosiaankin tuo vuotojen hakeminen on helpointa pimeässä, 10e lamppu ja säästökuopan keltaiset/oranssit puun- ja metallintyöstöön tarkoitetut ovat olleet minun silmille parempia, kuin esim. huoltolaitteen mukana tulleet lasit
ja R12 korvaaminen R134a:lla
Nuo vanhat ilmastoinnin kompuran oljyt, siis noissa -80 luvun (ja -90 alun) autoissa: Öljy ei lähde liikkeelle tuon R134a kanssa riittävän hyvin, vaan öljy tuppaa jäämään kennoihin. ja kompurasta vähenee öljy, tiivistys kärsii (öljytiivisteisiä-) ja paine, ja sita kautta virtaus kärsii... ja öljy jää entistä pahemmin välille... ja kompura leikkaa kiinni voitelun puutteesta.
p.s ilmastoinnin kuivain on aikalailla erilainen mekaaniselta rakenteeltaan, jos verrataan R12 ja R134a kuivareita....
p.s.s tuo R134a "mönkii läpi" noista R12 letkuista ja O-renkaista kudos-tason sijaan molekyylitasolla (meniköhän oikein?)
Ja noista vaaroista: esim. Tuo R134a: se AT-kolinaton paineilmapullo, pieni ruikkaus silmään, niin tilanne on sama, kuin pakkasella kalastavalla luonnonsuojelijalla; se taimen, mikä nostettiin pakkaseen omasta +1 asteisesta vedestä, punnittiin ja mitattiin ja kuvattiin, niin silmän pinta jäätyi, ja päästettin takaisin ja taimenella on aika vaikea selvitä, kun näkökyky meni...
ja luonnonsuojelijat korostaa, että on vaan terävät koukut, jotka voi poistaa repimättä....
Ja nuo korvaavat kylmäaineet on aika vaikeita kehittää, kun vaatimukset on mitä on.... ja tuo palamattomuus on nimenomaan turvatekijä! En halua grillaantua ajaessa....