![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu. Ja tässä oli kyse sellasesta missä normaali aineen karkaaminen vaikka kompuran tiivisteestä seisonnan aikan tms siis ei vika tai harakan mentävä reikä putkessa. Silloin tuntuu että satanen hommasta on kovaraha, tietysti köyhällehän se vaan on kallista... pieni lisäys tuollasesta pullosta voisi olla paikallaan näin DIY tyyliin kun joitakin asioita pitäs saada ihanite tehtyä. Tehköön ne ammattilaiset sitten ne isommat hommat ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa järjestestelmässä eli ei se ole tiivis ![]()
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ite vanhempien ilmastoitujen kanssa törmännyt asentajiin jotka liittää koneen kiinni ja antaa hoitaa. Keskimäärin se n 80 ekee, ja sitten käytössä testataan oliko vuotoja. Vois kait tuon testata itekkin. Halvemmalla vähän. Ominaisuushan se on monessa että tiivari kompuralta vuotaa jos auto pitempiä aikoja seisoo käyttämättä- ei aina vika? Jos vuotoja etsitään eikä löydetä niin tuohan se selitys on- vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Ihan takuun alaisessa autossa liike noin on kertonut ettei kuulu "firman piikkiin". Miten on, kuuluisko ? Vaikkei tässä nyt takuu asioita pitänyt käsitellä...
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
no mä oon ainakin noihin jenkkeihin pariinkin ostanut niitä täyttöpulloja aikoinaan ebaystä, jopa r12 "korvaavaa" ainesta, nimeä en muista, yhdestä farmarista kuiteski oli se täyttyöventtiilin "sielu" sökö ja pääsi aineet pihalle, koko systeemin tiivistesarja makso ehkä kympin ja täyttösatsi öljyineen yms ehkä 50 ja kummasti tuli kylmää oli se sitte hiilidioksidia tai mitä lie... pariin muuhun oon vaan lisännyt kun ei ole ollut tarpeeksi ainetta että olis lähtenyt kompura käymään.
jeepin, caminon ja pontiackin oonki sitte täytättänyt yhdessä firmassa kun tuota "r12" ei enään saa vaan joutuu käyttämään muita kylmäaineita. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Olisihan tuollainen täyttöpakkaus hyvä joissain tapauksissa. Esim. omassa XJ:ssä on ollut alunperin R12 kylmäaineella jäähdytys. Se oli sieltä ajan kanssa vähentynyt niin paljon, että jäähdytys ei lähtenyt päälle. Tuttu kylmäkonemies kävi sitten imaisemassa loput aineet pois, tyhjiöimässä järjestelmän ja tyhjiöllä katsottiin, että vuotoja ei ole. Sitten korvaava kylmäaine sisään. Hyvin toimi yhden kesän ja seuraavana keväänä sitten taas enää ei. Käsittääkseni nuo korvaavat aineet ovat molekyylikooltaan niin paljon pienempiä ja siten poistuvat esim. tuolle R12:lle alkujaan tehdystä ehjästäkin järjestelmästä turhan nopeasti. Tuossakin tapauksessa voisi lisätä kylmäainetta sen verran, että jäähdytyksen saisi toimimaan. Turhalta tuntuu sekin, että saman huoltohomman teettäisi joka kevät ja kun ollenkaan joka paikassa ei edes löydy tarvittavia aineita ja jos löytyykin, niin yhtälailla ne samaa tahtia sitten sieltä taas poistuu...
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Siis Mistä Autosta(?) kyse?Lainaus:
Lainaus:
Kokeileppa vaatia takuukorjausta autosta, missä ilmastointi ei toimi; siis noin 10% kylmäaineesta häviää joka vuosi normaalina "hävikkina", huoltokirjan mukaan huollettuihin "panostetaan" kylmäainetta jokaisessa ilmastointi? huollossa, mikä sisältää ilmastoinnin huollon ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä R134a:ta saa tavan pulliainenkin ostaa vaikka Biltemasta. Siinä pullossa lukee vaan "paineilma" tai palamaton paineilma. Tuoteselosteeesta tarkistaa, että siinä lukee tetrafluorietaani tai ihan suoraan toi 134a.
Pykälien mukaan jäähdytyslaitteisiin käytettäväksi sitä ei saa myydä kuin luvan haltijoille. Jos vilpittömänää tarkoituksena on ruiskia se ilmakehään vaikkapa poistaakseen pölyä niin se taas on ihan ok ![]() Siinä on aito DIY vinkki ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin meillä töissä kone ekaks tyhjentää vanhan kylmäaineen ja mittaa sen määrän.Sitten testaa tiiveyden ja lisää manuaalisesti asetetun määrän kylmäainetta ja sitten vielä kompuran öljyn sekä väriaineen.Tosin nyt on ollu käytössä sitä öljyä missä on väriaine mukana.Eli UV-valolla ja keltasilla laseilla pystyy tutkimaan mahdolliset vuotokohdat
Kylmäaineen määrä lukee yleensä konehuoneessa jossain tarrassa ja auton teknisissä tiedoissa.
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
#9
|
|||
|
|||
![]() Näin se maailma pelastuu!Lainaus:
Siis Aikuisille ihmisille pidetään "rippikoulua" aineen vaarallisuudesta (mitä se aivan oikeasti on) ja sitten persesilmättömät kakarat kantaa kaupasta selkä vääränä... -> Tuo r134a on "kuulemma" hirmu vaarallista http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/repositorybyalias/2teollisuus_r134a/$file/tetrafluorietaani%20(r134a).pdf ,mutta AT-palamaton paineilma "ei" ![]() http://tullinpultti.fi/files/2013/11...-paineilma.pdf Ja maailmalla poltetaan miljoonia siihen, että tuosta a134r päästään siirtymään "turvallisiin" aineisiin (eikö tuo r134a käyttökielto uusiin laitteisiin tullut voimaan näinä aikoina, oliko että uusissa utomalleissa ei enää saa käyttää, ja kohta ei enää vanhoissakaan) Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 19.02.2014 12:52 Perustelu: Autokäytössä jo osittain kielletty? |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Juu ja myös airsoft kaasut on r134a:ta
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Se mahd. tuleva kielto taitaa koskettaa yleisesti fluorattuja kaasuja erittelemättä mitään sen tarkemmin. Eikä sekään taida olla kuin ympäristösyistä tulossa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jepjep- totta sinällään. Mutta kun se vuoto ei aina ole variksen läpilennettävän kokoinen reikä. Tuppaa olemaan vuotoja jotka muutamanpäivän, viikon tai kuukauden kuluttua tulee vasta esiin, kun kylmää ei laitteesta enää ulos saadakkaan. Silloinhan se on täytetty, no- ilmeisen asianmukaisesti kuitenkin mutta onhan se noin satku rahaa palanut. Taas sitten eiku täyttämään, ja vuotoa etsimään uudella innolla ja lompakko auki vaan. Minua ainakin kiinnostaisi joissaintapauksissa ominvoimin pikkusen lisätä sinänsä vaaratonta kylmäainetta järjestelmään ja kokeilla omatoimisesti pysyykö sen kuukauden paineet sisällä. Tämä kokohomma on vähän sellanen "fifti sixti" juttu. Suomesta ei vaan saa noita puteleita, pakko siirtyä ruotsin maahan josta taitaa löytyä, vaikka sielläkin samaa kieltolakia taitavat elää, tai merta edemmäs niin näyttää olevan helposti saatavissa. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noilla automaatti kone huoltofirmoilla, esim V kirjaimella alkavalla rengasliikkeillä on sitten sitä typpeä niissä koneissa että voi tarkistaa? Tai jollain muulla- millä? Kysyn kun en tiedä ![]() |
#16
|
||||||
|
||||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Paineanturi mittaa painetta. Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar. Ilmastointilaite toimii nesteellä ja kaasulla. Kun neste höyrystyy (kylmäkenno matkustamossa) saadaan ilmaa jäähdytettyä. Kaasu kun puristetaan nesteeksi kompressorissa, syntyy lämpöä, joka jäähdytetään ulkoilmalla jäähdyttimellä. Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki). Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar) Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä. Lainaus:
Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine. Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä. Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua. Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä! Ja kaverin autoa saa luvanhaltija kyllä tehdä, ja kannattaa muistaa, jotta ilmastointilaitetta saa ihan itsekkin LAILLISESTI korjata, kun kylmäaineet on siitä poistettu! Lainaus:
Lainaus:
Elektroninen haistelija on ihan kiva, se haistaa myös pierun vahvuuden!!! Sekä pahan hengityksen!!!! ![]() ![]() Lainaus:
MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia : - paineanturi - kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata) - mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar) - nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!) Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta. Ja ilmastointeja on kahdenlaisia: - presostaatti ohjattuja (99%) - orifice venttiilillä kuristettuja (harvinaisempia, paitsi jenkit ja VAG) Siitä sitten tutkimaan ja tuhoamaan alumiini/teräs liitoksia, joihin TVH on antanut liimanestettä ilmaiseksi!!! ![]() ![]() ![]() T:Mikki
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? | allu-85 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 11.01.2013 13:08 |
Tankin täyttö putki | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 25.08.2012 13:07 |
hj60 vaihteiston täyttö | kone1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 03.12.2010 18:21 |
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere | ToyWo | Chit-Chat | 2 | 10.01.2009 00:15 |