![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#18
|
||||
|
||||
![]()
R12 oli otsoonille varallista. Päättäjät suuressa viisaudessaan keksi suojella luontoa ja kieltää se ja tilalle uusi aine R134A, joka osoittautui viälikin vaarallisemmaksi...
R134a on palaessaan hermomyrkkyä. Vedäppä tupakkaa samalla, kun päästät ilmastoinnista mömmöt ilmaan ja siitä sitten henkosia. En musita lämpötilaa missä muuttuu myrkyksi, mutta se on totta. mm. kiinteistöjen ilmastointi koneissa ei saa käyttää R134A, juurikin tuon palo/hermomyrkky asian takia. Talo järjestelmissä käytetään muita korvaavia aineita. R134A on tosiaan myös poistumassa. Uusista myrkyistä en osaa kertoa. --- Jos ilmastointi on kunnossa, niin kyllähän se periaatteessa voi pelata useitakin vuosia. Työkone puolella ehjäkin ilmastonti järjestelmä kuuluu määräaikais huoltaa kerran vuodessa. Ja kyllä henkilöauto ilmastointikin olisi hyvä huoltaa säännöllisesti. Meillä työkoneissa kuivain pitäisi vaihtaa muistaakseni 2000 h käyttötunnin kohdalla tai kerran vuodessa (kumpi ensin täyttyy). Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton. Samalla pihalle tulee öljyä. Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot). Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...) Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl. Jos järjestelmässä on vikaa, toimii jotenkin, niin paine mittareilal pystyy vikaa selvittämään. On olemassa ohje arvoja, joissa paine ja imu puolen paineet pitäisi noin suunnilleen olla, en niitä rupea tähän kertoileen. Toki saattaa olla myös järjestelmiä, jotka poikeaa ohje arvoista. --- Väriaineella varustetut öljyt on nykyään kielletty. (fluorisoiva, jonka UV-valoilla ja laseilla näkee, vian hakua helpotta vuotojen kanssa) Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn. Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään. TÄMÄ on uusin ohjeistus väriaineesta, jonka olen kuullut. Ja öljy on ehdottomasti säilytettävä tiivissä purkissa, imee kosteutta itseensä, ja vastaavasti ilmastointi järjestelmässä kosteus huono asia. Jos järjestelmä vuotaa reilusti, niin paras vian haku on typpi. Usein väriaineen kanssa pitäisi olla pimeä halli, tai sitten meillä on huono valo/lasit, kun hallinvalot tai varsinkin aurinkoinen keli on perseestä. --- Alipaineistus sattaa hyvinkin antaa vuoto ilmoituksen yli 10 000h ajettuun työkoneeseen. Mutta silti paineistettuna järjestelmä toimii ja paine pysyy hyvin sisällä. Johtuu kompressorin akselin tiivisteestä, alipaine vetää huulen välistä ilmaa, mutta paine painaa huulen tiiviisti akseliin. Vanhoja R12 järjestelmiä, toimii kyllä R134A:lla, mutta keväällä täyttää, niin jo syksyllä saattaa teho olla poissa. mm. letkujen kudos liian harvaa, josta R134a pääsee lävitse ulkoilmaan. Ja esim. komprossoreissa on hivenen eroja, en ole tarkemmin sielun elämään perehtynyt, koska meillä viallinen kompressori vaihdetaan automaattisesti uuteen, niitä on turha remontoida, mutta kuuleman mukaan josain päin kompressoria on kuristin, joka olisi R134A:lla pinenempi, joten paine alueet lie eri, tai jotain? --- Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella. Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää. ---- Jokainen ammattilainen/yritys, joka ottaa rahaa vastaan, pitää olla käynyt kurssit. Jos asentaja ei tiedä mitä tekee (ei ole käynyt kurssia), niin silloin firma on kusessa... Kaikilta pitää löytyä omalla nimellä varustettu paperi. Periaatteessa yksityisiltä kielletty. Mutta silti laki sanoo, jokainen voi omille koneilleen tehdä mitä haluaa... Kaverille ei saa tehdä.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 19.02.2014 18:10 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? | allu-85 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 11.01.2013 13:08 |
Tankin täyttö putki | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 25.08.2012 13:07 |
hj60 vaihteiston täyttö | kone1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 03.12.2010 18:21 |
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere | ToyWo | Chit-Chat | 2 | 10.01.2009 00:15 |