![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Yksi niistä tehtävistä, jotka kannattaa jättää ammattilaiselle.
Lainaus:
Toki tuolla tavalla saa "arvattua" täytöksen määrää, ja kun pitää huolen, ettei täytä liikaa, onnistuu ilmastoinnin toimintakuntoon saattaminen.... Hyötysyhteesta ja tehosta ei mitään takeita. Mutta kun tuo koko prosessi maksaa tarjouksessa reippaasti alle satasen, niin ei varmaan kannata paljon asian kanssa riskeerata? Ja tuo saatavuuteen/laillisuuteen: Eipä taida saada mistään, ja noissa kolina maali pullon kokoisissa on ollut kylmäainetta muutama sata grammaa, joka sekään kaikki ei siirry järjestelmään... Ja ainut kylmäaine, (mitä noissa pienemmissä on/tulee olemaan) mitä voi hankkia laillisesti, on hiilidioksidi, ja sillähän ei voi korvata tuota R134a :ta p.s jos järjestelmä on ollut auki/paineeton, tuo alipaineistus on huomattavan tärkeä.... Ja tuon täytön määrän arviointi: hyvään tulokseen pääsee mittaamalla ala- ja yläpaineen, sekä lämpötilat; ja vertaamalla niitä k.o kylmäaineen (ja -laitteiston) spekseihin....
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Ei paineen mittauksella tiedä paljonko on kylmäainetta.
Kylmäaineen määrähän mitataan grammoina tai kiloina. Paineesta näkee jos on aine vajausta järjestelmässä. Tyhjiö ja kosteus on aika tärkeitä asioita kylmäkoneissa.
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu. Ja tässä oli kyse sellasesta missä normaali aineen karkaaminen vaikka kompuran tiivisteestä seisonnan aikan tms siis ei vika tai harakan mentävä reikä putkessa. Silloin tuntuu että satanen hommasta on kovaraha, tietysti köyhällehän se vaan on kallista... pieni lisäys tuollasesta pullosta voisi olla paikallaan näin DIY tyyliin kun joitakin asioita pitäs saada ihanite tehtyä. Tehköön ne ammattilaiset sitten ne isommat hommat
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa järjestestelmässä eli ei se ole tiivis
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Ite vanhempien ilmastoitujen kanssa törmännyt asentajiin jotka liittää koneen kiinni ja antaa hoitaa. Keskimäärin se n 80 ekee, ja sitten käytössä testataan oliko vuotoja. Vois kait tuon testata itekkin. Halvemmalla vähän. Ominaisuushan se on monessa että tiivari kompuralta vuotaa jos auto pitempiä aikoja seisoo käyttämättä- ei aina vika? Jos vuotoja etsitään eikä löydetä niin tuohan se selitys on- vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Ihan takuun alaisessa autossa liike noin on kertonut ettei kuulu "firman piikkiin". Miten on, kuuluisko ? Vaikkei tässä nyt takuu asioita pitänyt käsitellä...
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
no mä oon ainakin noihin jenkkeihin pariinkin ostanut niitä täyttöpulloja aikoinaan ebaystä, jopa r12 "korvaavaa" ainesta, nimeä en muista, yhdestä farmarista kuiteski oli se täyttyöventtiilin "sielu" sökö ja pääsi aineet pihalle, koko systeemin tiivistesarja makso ehkä kympin ja täyttösatsi öljyineen yms ehkä 50 ja kummasti tuli kylmää oli se sitte hiilidioksidia tai mitä lie... pariin muuhun oon vaan lisännyt kun ei ole ollut tarpeeksi ainetta että olis lähtenyt kompura käymään.
jeepin, caminon ja pontiackin oonki sitte täytättänyt yhdessä firmassa kun tuota "r12" ei enään saa vaan joutuu käyttämään muita kylmäaineita. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Olisihan tuollainen täyttöpakkaus hyvä joissain tapauksissa. Esim. omassa XJ:ssä on ollut alunperin R12 kylmäaineella jäähdytys. Se oli sieltä ajan kanssa vähentynyt niin paljon, että jäähdytys ei lähtenyt päälle. Tuttu kylmäkonemies kävi sitten imaisemassa loput aineet pois, tyhjiöimässä järjestelmän ja tyhjiöllä katsottiin, että vuotoja ei ole. Sitten korvaava kylmäaine sisään. Hyvin toimi yhden kesän ja seuraavana keväänä sitten taas enää ei. Käsittääkseni nuo korvaavat aineet ovat molekyylikooltaan niin paljon pienempiä ja siten poistuvat esim. tuolle R12:lle alkujaan tehdystä ehjästäkin järjestelmästä turhan nopeasti. Tuossakin tapauksessa voisi lisätä kylmäainetta sen verran, että jäähdytyksen saisi toimimaan. Turhalta tuntuu sekin, että saman huoltohomman teettäisi joka kevät ja kun ollenkaan joka paikassa ei edes löydy tarvittavia aineita ja jos löytyykin, niin yhtälailla ne samaa tahtia sitten sieltä taas poistuu...
|
|
#8
|
|||
|
|||
Siis Mistä Autosta(?) kyse?Lainaus:
Lainaus:
Kokeileppa vaatia takuukorjausta autosta, missä ilmastointi ei toimi; siis noin 10% kylmäaineesta häviää joka vuosi normaalina "hävikkina", huoltokirjan mukaan huollettuihin "panostetaan" kylmäainetta jokaisessa ilmastointi? huollossa, mikä sisältää ilmastoinnin huollon
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Kyllä R134a:ta saa tavan pulliainenkin ostaa vaikka Biltemasta. Siinä pullossa lukee vaan "paineilma" tai palamaton paineilma. Tuoteselosteeesta tarkistaa, että siinä lukee tetrafluorietaani tai ihan suoraan toi 134a.
Pykälien mukaan jäähdytyslaitteisiin käytettäväksi sitä ei saa myydä kuin luvan haltijoille. Jos vilpittömänää tarkoituksena on ruiskia se ilmakehään vaikkapa poistaakseen pölyä niin se taas on ihan ok ![]() Siinä on aito DIY vinkki
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Ainakin meillä töissä kone ekaks tyhjentää vanhan kylmäaineen ja mittaa sen määrän.Sitten testaa tiiveyden ja lisää manuaalisesti asetetun määrän kylmäainetta ja sitten vielä kompuran öljyn sekä väriaineen.Tosin nyt on ollu käytössä sitä öljyä missä on väriaine mukana.Eli UV-valolla ja keltasilla laseilla pystyy tutkimaan mahdolliset vuotokohdat
Kylmäaineen määrä lukee yleensä konehuoneessa jossain tarrassa ja auton teknisissä tiedoissa.
__________________
================================== Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori. PäHäMa |
|
#11
|
|||
|
|||
Näin se maailma pelastuu!Lainaus:
Siis Aikuisille ihmisille pidetään "rippikoulua" aineen vaarallisuudesta (mitä se aivan oikeasti on) ja sitten persesilmättömät kakarat kantaa kaupasta selkä vääränä... -> Tuo r134a on "kuulemma" hirmu vaarallista http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/repositorybyalias/2teollisuus_r134a/$file/tetrafluorietaani%20(r134a).pdf ,mutta AT-palamaton paineilma "ei" ![]() http://tullinpultti.fi/files/2013/11...-paineilma.pdf Ja maailmalla poltetaan miljoonia siihen, että tuosta a134r päästään siirtymään "turvallisiin" aineisiin (eikö tuo r134a käyttökielto uusiin laitteisiin tullut voimaan näinä aikoina, oliko että uusissa utomalleissa ei enää saa käyttää, ja kohta ei enää vanhoissakaan) Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 19.02.2014 12:52 Perustelu: Autokäytössä jo osittain kielletty? |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jepjep- totta sinällään. Mutta kun se vuoto ei aina ole variksen läpilennettävän kokoinen reikä. Tuppaa olemaan vuotoja jotka muutamanpäivän, viikon tai kuukauden kuluttua tulee vasta esiin, kun kylmää ei laitteesta enää ulos saadakkaan. Silloinhan se on täytetty, no- ilmeisen asianmukaisesti kuitenkin mutta onhan se noin satku rahaa palanut. Taas sitten eiku täyttämään, ja vuotoa etsimään uudella innolla ja lompakko auki vaan. Minua ainakin kiinnostaisi joissaintapauksissa ominvoimin pikkusen lisätä sinänsä vaaratonta kylmäainetta järjestelmään ja kokeilla omatoimisesti pysyykö sen kuukauden paineet sisällä. Tämä kokohomma on vähän sellanen "fifti sixti" juttu. Suomesta ei vaan saa noita puteleita, pakko siirtyä ruotsin maahan josta taitaa löytyä, vaikka sielläkin samaa kieltolakia taitavat elää, tai merta edemmäs niin näyttää olevan helposti saatavissa. |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? | allu-85 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 11.01.2013 13:08 |
| Tankin täyttö putki | HCK | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 25.08.2012 13:07 |
| hj60 vaihteiston täyttö | kone1 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 03.12.2010 18:21 |
| Hiilidioksidipullon täyttö Tampere | ToyWo | Chit-Chat | 2 | 10.01.2009 00:15 |