Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.03.2014, 19:29
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.

Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.03.2014, 19:47
Luke86 Luke86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.08
Sijainti: Kajjaani
Viestit: 369
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi
Eti netistä Tauno Kuosmanen/Manoil, niin löytyy ohjeet jäteöljyn uusiokäyttöön
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.03.2014, 23:09
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi
Toiset ajaa öljyjä keinomunuiasen läpi puhdistaakseen, mutta eipä ne voitelu ominaisuudet parane, epäpuhtaudet vain poistuu.
Lähinnä hydrauliikka pumpun täystuhon yhteydessä, jne, muissa vastaavissa tilanteissa.
Tosin, silloinkin tulee uudet öljyt sisään ja keinomunuaisen tarkoitus on vain yrittää saada epäpuhtaudet pois siitä osasta joka "pakosta" jää vanhaa öljyä. Kaivinkoneessakin säiliö on helppo tyhjätä, mutta sylintereissä, letkuissa, jäähdytin kennossa, jne, on paljon öljyä jota ei kaikkea pois saa.

Mutta tuohon aikasempaan, "myrkyt puhdistetaan", lauseessa viitattiin lähinnä kylmä-aineeseen, ei ilmstoinnin öljyyn.

Tuo UV-väriainetta sisältävä öljy on melkoista ongelma jätettä.
Meillä erotellaan kirkaat ja mustat jäteöljyt erilleen ja kontit on tuhannen litran.
Pelottelivat joskus, että jos tuhannen litran konttiin lurauttaa ilmastointikoneen keräys säiliön jäte öljyt, niin puhdistus prosessin yhteydessä pieninkin määrä UV:ta tunnistetaan ja tulee kallis lasku.
En ole kertaakaan kuullut, että kenellekkään olisi laskua ko syyn takia erikseen tullut "normaali" jäte öljystä.
Mutta silti meillä ilmastoinnin öljyt kerätään erilleen pienempään öljy astiaan...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.03.2014, 16:08
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Huomenna viedään yks perusauto automaatti koneiseen ilmastointi"huoltoon". Vajausta järjestelmässä tässäkin, pikkusen paineita lie järjestelmässä onneksi sisällä, ainakin suhahtaa kun venttiilistä painasee, mutta kompressori ei lähde pyörimään.

Soitin ja kyselin vähän aikaa varaillessa, kysymykseeni ;tehdäänkö homma läpi vaikka huomataan että vuotelee- sanottiin että kone menee työnsä läpi, siinähän ne viat selkenee jos on. Homma laskutetaan kokonaan, ja kun on sitten korjattu(muualla), uudelleen sama konehoito ja maksaa puolet.

Näinkö se menee? Eikös tuossa karkaa aineita otsooniin yläilmoihin, joskin eihän se siellä haittaa sen enempää kuin ne kylmäspreit ym mitä saa tupsutella vapaasti.

Niin siitä paineanturilta voltteja mittailusta- joissain autoissa on kolme piuhaa sinne anturille. 1 johto syöttelee sinne n 5 volttia- paluu voltit toiseen johtoon pitää olla n-3-4 välillä, alle 3 ei käynnisty kompura, yli ei käynnisty kompura myöskään. Eli volttimittarilla voi mitata sopivan määrän kylmäainetta järjestelmässä, kun on ns säätyvä se paineanturi. Tarkalleen ottaen en muista noita volttimääriä, ne oli tarkempia kuin tuo voltin heitto minkä mainitsin, oli 3.jotain suuntaan olevia, mutta se ei nyt ole tärkeintä tässä- vaan se- että ko tavalla joissain voi määritellä sopivan kylmäaine määrän.
Paine anturilla meno virta+tulo virta signaali+maa. Can väylä ja ecu ohjaus. Itse olen jopa nähyt tehdyn "jatkojohdon" sieltä anturilta alhaalta kontilasta ylemmäs, sokeripalaan, josta sai kätevästi mitattua voltit ja senmukaan onko sopiva määrä kylmäainetta systeemissä säilynyt. Kuullostaa todelliselta DIY tarkistukselta, mutta sinänsä hyödyllinen? Auto italialainen urheiluauto, että onko olleet siellä viisaampia kuin monet muut ilmastointien tekijät. Mittaamalla voltit saa käsityksen onko edellytyksiä toimintaan, jos vika on muualla jossain mahdollisesti- eikä tartte suhautella paineita ulos kokeillakseen, ainakin sellasen hyödyn keksin yhtäkkiä moisesta.

Viimeksi muokannut tonnisata : 27.03.2014 16:12
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? allu-85 Tekniikka & Jutustelu 11 11.01.2013 13:08
Tankin täyttö putki HCK Tekniikka & Jutustelu 14 25.08.2012 13:07
hj60 vaihteiston täyttö kone1 Tekniikka & Jutustelu 3 03.12.2010 18:21
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere ToyWo Chit-Chat 2 10.01.2009 00:15


Sivu luotu: 21:38 (GMT +2).