Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.02.2014, 19:44
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.

---
Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella.
Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
muutama kommentti: tuohon ensimmäiseen; "huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton" siis jos liittimet ja tarra kertoo laitteessa olevan R134a-kylmäainetta, niin "kuinka kaukana ongelmajätesäiliö" on siitä säiliöstä, josta pistetään "uudet" kylmäaineet kulkuvälineeseen? siis nuo huoltolaitteet kierrättä kaasun suoraan sudattimen läpi tankkiin
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.

Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.

Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa. Toki kannatava bisnes alkaa siinnä vaiheessa, kun koneen hinta on kuolletettu, mutta ilmastointi huoltokonettakin täytyy huollattaa säännöllisesti, jne, joten on käyttö kulujakin, muutakin kuin tarvittava kylmäaine ja öljy.

Periaatteessa meidän talossa ei edes myydä pelkkää ilmastointi huoltoa, meillä myydään koko koneen määräsiaikais huoltoja, jotka sisältää ko toimen piteen automaattisesti.
Ja usein muun remontien yhteydessä, joudumme lauhdutinta irroittaan, hyttiä nostaan, jne, jolloin kylmäaineet on pakko ottaa järjestelmästä pois, jolloin huoltokin tulee tehtyä samalla "ilmaiseksi".
Toki eihän se siinnäkään vaiheessa ilmasta ole, siinnä vaiheessa laskun loppu summa alkaa olla useampia tonneja/kymppi tonneja, jolloin se kuittaantuu siinnä...

Henkilöauto puolelta löytyykin enempi näitä bisneksen tekijöitä.
Yks mies laittaa useamman koneen yhtäaikaa pöhisemään useampaan autoon, kaikilta laskutetaan joku kiinteä ilmastointi huollon hinta, mutta ei tarvi palkkaa maksaa kuin yhdelle miehelle joka seuraa kaikkien laitteiden toimintaa. Samalla saattaa tehdä muuta tuottavaa asiakas palvelu työtä, varaosamyyntiä, jne.
Sitten kun löytyy vikaa, niin sitten hinta pomppaa, kun toinen mies alkaa vikaa etsiä tunti hinnaston mukaisesti...

---

R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään.

Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.02.2014, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuli kirjoitettua vissiin liian kärkevästi..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.


Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa.
---

R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään.

Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...

Siis kun tämä topiikki venyi "ulos" aloituksesta, niin yritin kommentoida "auki" tuota sinun vastausta; en milläänmuotoa tarkoittanut/yrittänyt syyttää sinua epärehelliseksi.

Mutta koska tällä palstalla on huomattavan paljon tee-se-itse ihmisiä (siis hyvä piirre että vielä ihmiset tekee/kokeilee!) niin sen takia kommentoin tuon R12 korvaamisella R134a:lla.
Siis minä olen nähnyt käytännössä noita ongelmia, että sekä japsien että saksalaisten R12 kompurat on kuluneet/leikannut kiinni, kun taannoin tuo R12, ja sen korvaajat, maksoi moninkertaisesti tuohon "tusinatavaran" R134a:n verrattuna.
Mulla on sekä 4-matic mersussa, että tuossa HDJ-80:ssä ollut alunperin tuo R-12, ja nyt molemmissa on R134a, toki tuli aikanaan "pestyä" tuota järjestelmää huoltolaitteella (että saisi öljyn pois) ja ladattua sinne öljyä, jonka pitäisi olla sekoittuvaa noihin alkoperäisiin.... Molemmissa edelleen R12 kuivain, helpottaa tuota mahdollista pikavianhakua. (Molemmat kuivarit käytetty irti)
Siis nuo omat ovat toimineet paremmin kuin ei ollenkaan, vaikka vain osa öljystä ja kylmäaine on vaihdettu. toki tuo r134a tuppaa tihkumaan ulos....

p.s Minusta Tuo R134a ei ole hirveä myrkky, mutta vaarallinen nesteenä/juuri kaasuuntuneena!

MUTTA tuo vajaa 100 euroa ilmastoinnin huollosta on kohtuu hinta!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.02.2014, 23:14
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis kun tämä topiikki venyi "ulos" aloituksesta, niin yritin kommentoida "auki" tuota sinun vastausta; en milläänmuotoa tarkoittanut/yrittänyt syyttää sinua epärehelliseksi.

Mutta koska tällä palstalla on huomattavan paljon tee-se-itse ihmisiä (siis hyvä piirre että vielä ihmiset tekee/kokeilee!) niin sen takia kommentoin tuon R12 korvaamisella R134a:lla.

MUTTA tuo vajaa 100 euroa ilmastoinnin huollosta on kohtuu hinta!
Juu, en minä herneitä ottanutkaan, heitin vain tarkentavan kommentin.
Tää netti kirjoittelu usein vain saa moninaisia piirteitä, toiset heittää tarkoituksella vettä lisää kiukalle pilke silmä kulmassa, toiset ottavat asioita liiankin tosisaan ja toisia ei edes jaksa kiinnostaa.

Ja oikeastaan yritin tuoda esille joitakin ajatuksia siinnä mielessä, että jos jonkun mielestä 100e on kallista, niin todellisuudessa se on halpa hinta, kun tietää mitä se hinta oikeasti sisältää ja että ilmastointilaite sen jälkeen taas toimii kunnolla. Ja kun vie sellaiseen liikkeeseen joka oikeasti tietää mitä tekee, eikä vain sellaiselle joka luulee tietävänsä.
Toki, joku voi ymmärtää tuonkin tekstin väärin, että haukun bisneksen tekijöitä ja heitän paska heidän niskaan.

Enkä minäkään paljon mitään tiedä, mutta jonkin verta perusteita ja sitten joskus tulee vähän kokeilu mielessä kokeiltua omiin vehkeisiin kaikkea mahdollista.
Yhteen R-12 järjestelmään yritin R134a kompressoria, mutt akun eivät magneetti kytkimet käyneet ristiin ja just sillä hetkellä ei ollut R134A kompuraa jossa olisi ollut oikeanlaista hinna pyörää.

Toisille ihmisille ilmastointi on pyhä laite, ja siihen ei itse kosketa.
Ja toiset ei edes omaan autoon halua tai poistavat käytöstä, jos ja kun eivät ole perehtynyt toimintaan ja kokevat laitteen ongelmalliseksi (ja kalliiksi). jne.
Mutta onneksi löytyy juurikin näitä tee-se-itse-miehiä jotka uskaltaa kokeillakin, se on ihan hyvä, ihmisen tekemää tekniikkaa, ottaa vaan asioista vähän selvää.
Ja pikkusen kun pellepelottomana tekee, niin pystyy itsekkin värkkään ilmastointihuoltokoneen, alipainepumppu, digi vaaka, vähän letkuja ja sopivia liittimiä ja jostain kylmäaine pullo...mutta ei siitä sen enempää
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.02.2014, 23:56
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.377
Question

Meneekö ot:n puolelle?


Olisko pks ilmastoinnin ammattilaista joka tekisi Jeeppiini ilmastoinnin vikaselvityksen nopeasti asiakkaan odottaessa?
-Ammattilaista joka ei vaihdata turhia osia....

Nimim. epätietoinenespoosta.
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.02.2014, 01:12
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rane58 Näytä viesti
Olisko pks ilmastoinnin ammattilaista joka tekisi Jeeppiini ilmastoinnin vikaselvityksen nopeasti asiakkaan odottaessa?
-Ammattilaista joka ei vaihdata turhia osia....

Nimim. epätietoinenespoosta.

Ei mene ot n puolelle, tässä on hyvä ja ihan ok pähkiä näitä miltäkannalta tahansa ja koittaa löytää ongelmiin apuja

Tähän omaan juttuun tosiaan senverran, että harmittais sen satasen maksu huollosta, ja parinpäivän tai x ajan (lyhyehkön) päästä järjestelmä taas tyhjä, homma siis kusi ja aineet karkas, jossain oli vuoto ja se jäi selvittämättä. Tuppaa olemaan mun kokemukset kaveripiirissä tätä luokkaa. Tollasella täyttöpullolla tämä asia selkeisi kivuttomammin?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.02.2014, 01:23
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Miten se vuotopaikka selviää aina vaan täyttämällä?
Kattele missä on öljyn tahraama liitos tai kenno. Ellei nyt koko konehuone ole öljyssä jo muutenkin.
Jos siellä järjestelmässä on vielä painetta niin fairyvettä vaan epäiltyyn kohtaan niin pitäis näkyä vuodon.
Ite etsisin ensin elektronisella vuodonetsimellä mutta kun DIY on aihe niin...
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.02.2014, 12:17
AsA AsA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.12.08
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 107
Perusasetus

Ite on tullut tuota vanhan toitsun ilmastoinnin korjausta haaveiltua, mutta ongelmaks tuli nuo putki/letku liitokset joista korkkas kierteet irrotellessa. No nyt olis ideana korjailla pari liitosta hitsaamalla putket yhteen ja yks liitos korjataan sellasella puristus jutulla.

Mutta asiaan eli kyllä tuli ihan lentorahtina tuommonen ilmastoinnin täyttö paketti jenkeistä, ei siinä kyllä tainu lukee mitä se sisälti. Siinä tuli kolme purkkii kylmä ainetta ja yks tais olla öljyy,sit siinä oli ne mittarit/letkut ja uuvet venttiilit niihin täyttö liittimiin samalla muuttuu ne rengasventtiilit näihin uuvempiin. Ja tulihan siinä oikein käyttö ohjeet tvt-levyllä.
Tilasin kyllä vielä lisäks ne täyttö päät mitkä käypi noihin huoltokoneisiin, ja tiiviste sarjan myös josko ne aineet pysyis paremmin siellä sisällä.
Tää aine paketti oli just sellanen R12 aineille tarkotettu korvaava aine.
Ongelma tuli kun eivät suostu paikallisella ilmastointi huollolla sotkemaan koneitaan tuohon R12 eli eivät edes tyhjiötä suostu tekemään kun pelkäävät jotain jäämiä vaikka tuo järjestelmä on ollu auki pari vuotta. Noo velipoika lupas vetästä sen tyhjäks tuollasella tyhjiö koneella mikä vetää kaikki suoraan pihalle...
__________________
Arvaamattoman Synkkämielinen Antiikkikauppias
M.O.C
Mikkelin Offroad Club ry
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.03.2014, 19:29
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.

Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.03.2014, 19:47
Luke86 Luke86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 16.08.08
Sijainti: Kajjaani
Viestit: 369
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi
Eti netistä Tauno Kuosmanen/Manoil, niin löytyy ohjeet jäteöljyn uusiokäyttöön
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.03.2014, 23:09
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi
Toiset ajaa öljyjä keinomunuiasen läpi puhdistaakseen, mutta eipä ne voitelu ominaisuudet parane, epäpuhtaudet vain poistuu.
Lähinnä hydrauliikka pumpun täystuhon yhteydessä, jne, muissa vastaavissa tilanteissa.
Tosin, silloinkin tulee uudet öljyt sisään ja keinomunuaisen tarkoitus on vain yrittää saada epäpuhtaudet pois siitä osasta joka "pakosta" jää vanhaa öljyä. Kaivinkoneessakin säiliö on helppo tyhjätä, mutta sylintereissä, letkuissa, jäähdytin kennossa, jne, on paljon öljyä jota ei kaikkea pois saa.

Mutta tuohon aikasempaan, "myrkyt puhdistetaan", lauseessa viitattiin lähinnä kylmä-aineeseen, ei ilmstoinnin öljyyn.

Tuo UV-väriainetta sisältävä öljy on melkoista ongelma jätettä.
Meillä erotellaan kirkaat ja mustat jäteöljyt erilleen ja kontit on tuhannen litran.
Pelottelivat joskus, että jos tuhannen litran konttiin lurauttaa ilmastointikoneen keräys säiliön jäte öljyt, niin puhdistus prosessin yhteydessä pieninkin määrä UV:ta tunnistetaan ja tulee kallis lasku.
En ole kertaakaan kuullut, että kenellekkään olisi laskua ko syyn takia erikseen tullut "normaali" jäte öljystä.
Mutta silti meillä ilmastoinnin öljyt kerätään erilleen pienempään öljy astiaan...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 27.03.2014, 16:08
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Viestit: 1.120
Perusasetus

Huomenna viedään yks perusauto automaatti koneiseen ilmastointi"huoltoon". Vajausta järjestelmässä tässäkin, pikkusen paineita lie järjestelmässä onneksi sisällä, ainakin suhahtaa kun venttiilistä painasee, mutta kompressori ei lähde pyörimään.

Soitin ja kyselin vähän aikaa varaillessa, kysymykseeni ;tehdäänkö homma läpi vaikka huomataan että vuotelee- sanottiin että kone menee työnsä läpi, siinähän ne viat selkenee jos on. Homma laskutetaan kokonaan, ja kun on sitten korjattu(muualla), uudelleen sama konehoito ja maksaa puolet.

Näinkö se menee? Eikös tuossa karkaa aineita otsooniin yläilmoihin, joskin eihän se siellä haittaa sen enempää kuin ne kylmäspreit ym mitä saa tupsutella vapaasti.

Niin siitä paineanturilta voltteja mittailusta- joissain autoissa on kolme piuhaa sinne anturille. 1 johto syöttelee sinne n 5 volttia- paluu voltit toiseen johtoon pitää olla n-3-4 välillä, alle 3 ei käynnisty kompura, yli ei käynnisty kompura myöskään. Eli volttimittarilla voi mitata sopivan määrän kylmäainetta järjestelmässä, kun on ns säätyvä se paineanturi. Tarkalleen ottaen en muista noita volttimääriä, ne oli tarkempia kuin tuo voltin heitto minkä mainitsin, oli 3.jotain suuntaan olevia, mutta se ei nyt ole tärkeintä tässä- vaan se- että ko tavalla joissain voi määritellä sopivan kylmäaine määrän.
Paine anturilla meno virta+tulo virta signaali+maa. Can väylä ja ecu ohjaus. Itse olen jopa nähyt tehdyn "jatkojohdon" sieltä anturilta alhaalta kontilasta ylemmäs, sokeripalaan, josta sai kätevästi mitattua voltit ja senmukaan onko sopiva määrä kylmäainetta systeemissä säilynyt. Kuullostaa todelliselta DIY tarkistukselta, mutta sinänsä hyödyllinen? Auto italialainen urheiluauto, että onko olleet siellä viisaampia kuin monet muut ilmastointien tekijät. Mittaamalla voltit saa käsityksen onko edellytyksiä toimintaan, jos vika on muualla jossain mahdollisesti- eikä tartte suhautella paineita ulos kokeillakseen, ainakin sellasen hyödyn keksin yhtäkkiä moisesta.

Viimeksi muokannut tonnisata : 27.03.2014 16:12
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hiilaripullon täyttö VS-Suomessa? allu-85 Tekniikka & Jutustelu 11 11.01.2013 13:08
Tankin täyttö putki HCK Tekniikka & Jutustelu 14 25.08.2012 13:07
hj60 vaihteiston täyttö kone1 Tekniikka & Jutustelu 3 03.12.2010 18:21
Hiilidioksidipullon täyttö Tampere ToyWo Chit-Chat 2 10.01.2009 00:15


Sivu luotu: 06:20 (GMT +2).