Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 06.08.2013, 19:16
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Isompi pyörä maasturissa tuo yleensä myös leveämmän renkaan. Jos verrataan 185-14 ja 195/50-13 renkaita niin 13" on leveempi, joten sen myötä en usko että se uppoaa maahan yhtään sen enemmän kuin 14" rengas, koska ei sen korkeudelle pitäisi olla mitään merkitystä uppoamisen suhteen vaan sillä leveydellä. Sen takia maasturin renkaista niitä paineita tiputetaan alaspäin niin saa enemmän rengas pinta-alaa kantamaan. Toki se rengas myös joustaa silloin paremmin, mutta en usko että pehmeällä pinnalla liikuttaessa renkaan joustolla on niin merkitystä. Se taitaa jossain kivikossa enemmän vaikuttaa.
Leveyden lisäksi vaikuttaa että montako milliä rengas painuu kasaan kuorma päällä. Mitä enemmän painuu, sitä pidemmältä alueelta rengas on maata vasten. Halkaisijalta suurempi rengas on pidemmältä matkalta maata vasten samalla kasaanpainumisen määrällä, lisäksi pienemmässä renkaassa on suuremmat paineet, joten ei painu kasaan yhtä paljon. Lisäksi pehmeällä alustalla rengas painuu maan sisään, jolloin taas pidemmältä matkalta on rengas maata vasten. Pieni rengas ei myöskään pyöri niin herkästi jos pääsee uppoamaan, kun renkaan pinnan ja maan välinen kulma kasvaa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 09.08.2013, 13:07
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Liippaa aihe sen verran läheltä, että ajattelin kysyä onko kenelläkään käsitystä mistä kannattaisi hankkia 14" peltivanteet tuollaiseeseen 3,5t traileriin? Akselit ovat knotin tekeleet ja nyt alla pyörii jotkut Fordin vanteet, ilmeisesti vanhasta transitista. Vanteet ovat sen verta ruosteiset, että ilma karkaa kumin ja vanteen välistä, eivätkä nuo oikein muutenkaan vakuuta.
Knotilta saa varmaan uusia vanteita mutta taitaa olla aika hintavat.
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 09.08.2013, 13:19
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Daniel Näytä viesti
Liippaa aihe sen verran läheltä, että ajattelin kysyä onko kenelläkään käsitystä mistä kannattaisi hankkia 14" peltivanteet tuollaiseeseen 3,5t traileriin? Akselit ovat knotin tekeleet ja nyt alla pyörii jotkut Fordin vanteet, ilmeisesti vanhasta transitista. Vanteet ovat sen verta ruosteiset, että ilma karkaa kumin ja vanteen välistä, eivätkä nuo oikein muutenkaan vakuuta.
Knotilta saa varmaan uusia vanteita mutta taitaa olla aika hintavat.
Jos vanteet ovat transitin, ja viis pulttiset, niin silloin niiden jako on 5x160 mm.

Missään muussa autossa ei tuota jakoa. Purkaamoilta kyselemään parempaa sarjaa vanteita?
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 09.08.2013, 14:53
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Olikos paripyörä-LT:ssä 160 vai 170 jako?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 09.08.2013, 15:29
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Ford niissä tosiaan luki. Akselit on kyllä knott merkkiset ja niissähän jako taitaa olla 5*112.
Mistähän lie granadasta nuo vanteet ovat. Mahtaako vanteissa olla mitään kantavuusindeksiä tms. kärry kun voi kuitenkin painaa 3x sen 80-luvun Fordin verran.
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 09.08.2013, 15:59
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Olikos paripyörä-LT:ssä 160 vai 170 jako?
Paripyörä LT:ssä on käsittääkseni aina 6x205 mm "mersu-jako". Yksikköpyöräsissä 5x165,1mm "rover-jako".

Uudemmista LT:stä en osaa sanoa.

5x112 jaon vanteita löytyy helposti. Transportterin vanteet vois olla tukevammat kuin henkilöauton? Ja ihan kärryyn tarkoitettujakin varmaan löytyy.
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 09.08.2013, 17:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

portterin vanteet menee melko sisään (ainakin nuo, mitkä minulla on) ja nuoissa on isot pultin reiät, vaatii käytännössä speiserin väliin, ettei normaalit pultit pohjaa.

Toinen luja vanne on Farkkumersun vanne, w123 on 14" ja w124 15"
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 09.08.2013, 17:31
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Ok. Granadan vanteissa tais olla pienempi keskireikä kuin Mersussa, muisteleisin että serkkupoika poltteli pillillä niitä isommaks auton vaihtuessa 123:n.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 09.08.2013, 19:10
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Laitetaanpa omakin lusikka rengas soppaan.
Maataloudessa ollu sen verran mukana et sieltä opittu.
Mitä suurempi kehä/halkaisia vaikka saman levynen, on enemmän pinta kosketusta maassa ja pyörii upotessa helpommin, kun tulee loivempi nousu upiksista pois. Kuvio myös vaikuttaa siihen.
Normaali peräkärryn (traktorin) pallo renkas lopettaa heti pyörimisen kun uppoaa. Ja sitten mennään syvällä ja pitkästi. Iso mutta kapeakin rengas pyörii, ei tule niin pahoja raiteita ja nousee paremmin ylös.
Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 09.08.2013, 22:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

siis kun "500"


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet Näytä viesti
Normaali peräkärryn (traktorin) pallo renkas lopettaa heti pyörimisen kun uppoaa. Ja sitten mennään syvällä ja pitkästi. Iso mutta kapeakin rengas pyörii, ei tule niin pahoja raiteita ja nousee paremmin ylös.
Saman painoisia telipainoja: tuo 500 "pallorengas" vielä pinnalla, niin kapeampi , mutta korkeampi, kuorma-auton rengas on uponnut. ja jos telinä, niin kun kääntää pehmeällä, niin tuo kuorma-auton rengas "leikkaa turpeeseen" oman poteron-> upoksissa.

Mutta jos tuo korkeampi ja kapeampi on joku muu, kuin perinteinen 5x pinnoitettu, 15v vanha kuoppurin rengas, niin tilanne voi olla täysin toinen.

Mutta tämä ei liity juurikaan topiikin aloittajan tarpeisiin: Joka oli muistaakseni se, että pitää etuvetoisen ranskattaren pyllyyn saada vaki/oma kärry; jolla kuskataan mönkijää....
Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 14.08.2013, 09:41
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mutta tämä ei liity juurikaan topiikin aloittajan tarpeisiin: Joka oli muistaakseni se, että pitää etuvetoisen ranskattaren pyllyyn saada vaki/oma kärry; jolla kuskataan mönkijää....
Tai kuskataan autoa Mönkkäriä varten on jarruton kärry missä se tulee hienosti. Mönkkäreitä ja autoa varten taas pitäisi olla vähän isompi kärry. Mutta jos auto siihen tulee niin Patongin 1700kg vetokyky taitaa loppua aika nopeasti kesken. Eikä muuten tuo Patonki ole kovin kehuttava vetolaite. Vaikka kuin pitäisi olla 110hv turbodiesel niin ei se vaan jaksa. Vanha 90hv Pajerokin veti paljon paremmin isompaa kärryä.

Tuossa muuten kävin paria kärryä katsomassa. Harvassa on muuten 2m leveät kärryt. Kyllä melko moni on 180-185cm leveä, mikä tuli itselle vähän yllätyksenä. Mutta jos kärry nyt otetaan lavetti mallisena niin siinä pitäs kyllä lähteä 2m leveydestä. Tuossa myös eräs tuttu sanoi että 4m pitkä kärry riittää kyllä melkein kaikkeen, mutta välillä tulee ongelmaksi ettei takalaitaa saa kiinni tasapainoituksen takia. Ratkaisu asiaan olisi 4,5m pitkä kärry. Mitä taas ei lavetti mallisina näytä olevan missään. 4m hypätään suoraan 5m kärryyn. Nooh. Onneksi tuon kanssa ei ole vielä mikään kiire. Voi rauhassa käydä katseleen eri kärryjä.
Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 14.08.2013, 09:58
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Se 4m kärry ainakin laitojen kanssa on lyhyt jos autoja meinaa, esim. 124-koppanen farkkumese ei meinannut mahtua mitenkään fiksusti kyytiin kun oli sellanen kärry missä on "kiinteät" etu ja takalaidat. 5m on jo hyvä, 6 metriseen menee kaikki.
Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 14.08.2013, 15:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tai kuskataan autoa Mönkkäriä varten on jarruton kärry missä se tulee hienosti. Mönkkäreitä ja autoa varten taas pitäisi olla vähän isompi kärry. Mutta jos auto siihen tulee niin Patongin 1700kg vetokyky taitaa loppua aika nopeasti kesken. Eikä muuten tuo Patonki ole kovin kehuttava vetolaite. Vaikka kuin pitäisi olla 110hv turbodiesel niin ei se vaan jaksa. Vanha 90hv Pajerokin veti paljon paremmin isompaa kärryä.

Tuossa muuten kävin paria kärryä katsomassa. Harvassa on muuten 2m leveät kärryt. Kyllä melko moni on 180-185cm leveä, mikä tuli itselle vähän yllätyksenä. Mutta jos kärry nyt otetaan lavetti mallisena niin siinä pitäs kyllä lähteä 2m leveydestä. Tuossa myös eräs tuttu sanoi että 4m pitkä kärry riittää kyllä melkein kaikkeen, mutta välillä tulee ongelmaksi ettei takalaitaa saa kiinni tasapainoituksen takia. Ratkaisu asiaan olisi 4,5m pitkä kärry. Mitä taas ei lavetti mallisina näytä olevan missään. 4m hypätään suoraan 5m kärryyn. Nooh. Onneksi tuon kanssa ei ole vielä mikään kiire. Voi rauhassa käydä katseleen eri kärryjä.
No ne on työhevoset ja herraskiesin vetäjät erikseen. En tosin tiiä kumpaan ryhmään nuo pajeron kaakit kuuluu ,aika nälkämaan kaakkeja nekin ja mikään ei tässä kohtaa korvaa iskutilavuutta ,mutta asiaan...

Eli mikä vaatii tuon 2 metrin leveyden? Melkein joka vehje menee tuohon 1.8 metriin samoin kuin kaksi eurolavaa rinnakkain. Mites styroksipaalit? Minkäs kokoisia ne on?

Jos puljaisi halkosäkkien ym.heinähommien kanssa niin sitten tuo 2 metriä alkaisi olla tarpeen.

Tosin ei siitä isommasta lavasta varmaan haittaakaan ole oikein missään tilanteessa.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #64  
Vanha 14.08.2013, 16:26
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Eli mikä vaatii tuon 2 metrin leveyden? Melkein joka vehje menee tuohon 1.8 metriin samoin kuin kaksi eurolavaa rinnakkain.
En tiedä mitä Nerd-O on vetämässä, mutta lähes kaikki maasturit vaativat 2-metrisen lavan. Ja harva "isopyöräinen" mahtuu siihenkään - siitä syystä itsellänikin on 220 leveä.
Vastaa lainaten
  #65  
Vanha 14.08.2013, 16:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
En tiedä mitä Nerd-O on vetämässä, mutta lähes kaikki maasturit vaativat 2-metrisen lavan. Ja harva "isopyöräinen" mahtuu siihenkään - siitä syystä itsellänikin on 220 leveä.
Ja varsinkin, jos on lavetti mallinen kärry; kuorma ei saa tulla ainakaan kärryä leveämmälle, siitä, että saako kuorma tulla lokasuojien leveydelle, en ole aivan varma, oli taannoin aiheesta juttua
Vastaa lainaten
  #66  
Vanha 14.08.2013, 17:02
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus



Veljellä on tuollainen 4x2 metrin 2700 kg eduard. Mielestäni juuri sopivan kokoinen yleiskäyttöön. Kyytiin sopii polttopuut, kappaletavarat, autot, jne.

(kärry saattaa tulla myöhemmin myyntiin, jos kiinnostaa)

Edit: Myyty

Viimeksi muokannut sisua45 : 08.09.2013 20:44
Vastaa lainaten
  #67  
Vanha 16.08.2013, 14:03
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Eli mikä vaatii tuon 2 metrin leveyden? Melkein joka vehje menee tuohon 1.8 metriin samoin kuin kaksi eurolavaa rinnakkain. Mites styroksipaalit? Minkäs kokoisia ne on?

Jos puljaisi halkosäkkien ym.heinähommien kanssa niin sitten tuo 2 metriä alkaisi olla tarpeen.

Tosin ei siitä isommasta lavasta varmaan haittaakaan ole oikein missään tilanteessa.
Jos otetaan normi traileri missä renkaat on siinä sivulla niin silloin tuo 185cm on ok leveys, mutta lavettina näyttäisi olevan 2m se leveys. Lavettina 2m levee kärry on kapeampi kuin 185cm levee kärry missä renkaat on siinä sivulla johtuen siitä kun ne renkaat on siinä sivulla. Ei siihen mitään sen kummempaa syytä ole

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
En tiedä mitä Nerd-O on vetämässä, mutta lähes kaikki maasturit vaativat 2-metrisen lavan. Ja harva "isopyöräinen" mahtuu siihenkään - siitä syystä itsellänikin on 220 leveä.
Sillä varmaan vedetään 80% jotain muuta kuin autoa. Loput 20% kun vedetään autoa niin siinä on varmaan joku perus henkilöauto kyydissä. Tuo vetokyky kun tuppaa vähän loppumaan Toisaalta ei sitä tiedä jos innostuisi maasturin ostamaan niin sitten olisi vetokykyä. Mutta tuskin siihen silti mitään maasturia laitetaan. Lavettimallina siitä varmaan voi ne laidat ottaa pois kuljetuksen ajaksi niin kyllä siihen leveempikin maasturi silloin menee.
Vastaa lainaten
  #68  
Vanha 16.08.2013, 14:45
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.476
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Sillä varmaan vedetään 80% jotain muuta kuin autoa. Loput 20% kun vedetään autoa niin siinä on varmaan joku perus henkilöauto kyydissä. Tuo vetokyky kun tuppaa vähän loppumaan Toisaalta ei sitä tiedä jos innostuisi maasturin ostamaan niin sitten olisi vetokykyä. Mutta tuskin siihen silti mitään maasturia laitetaan. Lavettimallina siitä varmaan voi ne laidat ottaa pois kuljetuksen ajaksi niin kyllä siihen leveempikin maasturi silloin menee.
Laidat saa ehkä pois, mutta kuorma ei saa tulla lavan yli lain mukaan. Ei kukaan silti estä ylileveää kuormaa vetämästä - paitsi ehkä poliisi.
Vastaa lainaten
  #69  
Vanha 18.08.2013, 19:22
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Ei tuosta poliisista paljon tarvi välittää. Ei ne tuolla nykyään mitään valvo. Ne on korvattu tolppapoliiseille ja niitä ei kiinnosta kuormat, kiinnitykset tai kuorman leveydet.
Vastaa lainaten
  #70  
Vanha 18.08.2013, 21:04
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.248
Perusasetus

Ja kai siihen saa katastettua lisää leveyttä jos tarvii...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #71  
Vanha 18.08.2013, 22:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kärryllä sakot voivat olla aika kirpaisevia; aika herkästi päiväsakkoja?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Ei tuosta poliisista paljon tarvi välittää. Ei ne tuolla nykyään mitään valvo. Ne on korvattu tolppapoliiseille ja niitä ei kiinnosta kuormat, kiinnitykset tai kuorman leveydet.
Itse olen saanut taannoin, -90 luvulla, sakot, vajaa 250 kg lautanippu oli jarruttomasssa kärryssä, siis lähyslista minun nimellä ja osoitteella, siis kokonaispaino reilusti alle 600 kg, mitä tulla mitsulla sai vetää:

Vaaksa liikaa takaylitystä, olikohan 228cm, lippu MITATTU oikean kokoiseksi, ja vetokoukussa nostetta alle 20 kg ja kaikki valot ja heijastimet OK!
Virkavalta siis ajoi siviili autolla, ja lähti seuraamaan; kun käännyin työpaikan pihaan, niin seurasin silmä tarkkana, ettei kusipää persekärpänen lähde ohittamaan, kun jalkakäytävien väli oli alle/noin 6m, ja sitten syyttyi siniset, ja ääniefekti! Toki tärkeä, että ettei kukaan juokse Oulun Teknologiakylässä "tappaja kuorman" alle, joka Jyrää pitkillä suorilla 40 km/h!

Tajusin tilanteen, ja en alkanut vittuilemaan tms.

Tuli sakkoa "niin paljon", että vaikka sain minimin tuosta negatiivisesta aisakuormasta, ja tuo vaaksan ylitys unohtui kaikkien ihmetellessä, niin sain päiväsäkkoja niin paljon, että saman olis saanut kapakoiden sulkeutuessa, räntäsateessa ja tuulessa ajaessa reipasta ylinopeutta keskustassa.
Vaikka nuo kytät soitti jollekkin esimiehelle, ja kertoi tilanteen, niin tuo "raamatun" minimi piti, olisi kuulemma pitänyt valittaa syyttäjälle.
Sakkolapussa luki että kuorma ja yhdistelmä oli kunnossa, ajanut varovaisesti hyvässä kelissä, ja huomioinut mun liikenteen.
Niin kirveli vaan niin per....sti tuo elämäni suurin sakko! Ja konstaapelitkin sen verran ihmetteli, että kirjoittivat uuden kupongin ilmoittamaani pienemmällä tulolla, toki kysyi; että kerroithan nuo tulot näin?

Soitin yhdelle tutulle, ja tuumasi että päiväsakko määrä on minimi, kannattaisi varmaan maksaa....
Vastaa lainaten
  #72  
Vanha 21.08.2013, 07:49
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

No jaa. Ajoin melkein 10v ilman mitään pikku e korttia ja kukaan koskaan mitään kysellyt. Nyt kun on kortti tuohonkin niin ei sitäkään olla kyselty. En edes muista milloin poliisi olisi viimeksi kysellyt korttia. Niin harvoin ne tuolla on pysäytellyt. Puhallusratsioissakaan ne ei kysele korttia. Joten jos tässä joku kaunispäivä joku sakko tulee niin sen kun suhteuttaa noihin vuosiin niin aika pieni summa.

Tietääkö kukaan mikä sakko seuraa kortin ylityksestä? Jos käyttää vetoautona kevyt kuormuria (vaikka Ducatoa) ja perässä on autotraileri auton kera, mutta C1E tai iso E kortti puuttuu niin minkälainen sakko tuollaisesta seuraa? Ainahan tuossa voi yrittää selitellä että luulin tätä peliä pakuksi ja onhan mulla tuo pikku e, mut oikein vittumainen poliisi kun tulee niin sehän kirjoittaa sakot tuosta. Piti muinoin ajaa samalla c1e kortti kun ajoin c-kortin, mutta eihän sitä saanut samalla ajaa. Piti vuosi olla c-kortti ennen tuota ja sitten tulikin tuo typerä lakimuutos voimaan minkä myötä 150€ maksava kortti onkin nykyään yli 2000€ maksava kortti. Mitään järkeä tuollaisen kortin ajamisessa jos ei ammatikseen aja.

Mietin jospa ostaisin itselleni kevyt kuormuria, mutta silloin ei saisi traileria vedellä. Edelleenkään sitä korttia ei ole koskaan kyselty jos yhdistelmä on vaan jotenkin laillisen näköinen. Mutta kerta se on ensimmäinen.. Tietäis vähän että onko sakko alle satasen vai mäjäytetäänkö siitä oikein kunnon sakko.
Vastaa lainaten
  #73  
Vanha 21.08.2013, 08:07
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Se on sitten kortitta ajo, väh. 1 kk lähtee lappu kuivumaan ja eiköhän siitä sakkojakin saa riittävästi. Näin ainakin miekkamiehet kerto, enää ei selviä sillä että kirjotetaan pikkunen sakko ja jätät kärryn siihen.

Joskus muinoin puhuttiin korttiluokan ylityksestä (ainakin pari sellasta sakkoa oon saanu n. 10v sitten) jos veteli kärryä ilman pikku E:tä tai C1E:tä. Korttiluokan ylityshän on paljon pienempi rikos kuin kortitta ajo.

Mainittakoon nyt vielä että jos pikku kuorma-autolla vedetään esim. jarrullista traileria ja kuskilla C1E niin kärryn KOKONAISPAINO ei saa olla suurempi kuin vetoauton OMAPAINO. Rek. otteen painojen mukaan mennään, vaikka kärry olis tyhjä niin et saa vetää. Itellä on sellainen tilanne että vetoauto painaa 3250kg otteen mukaan, C1E-kortti löytyy ja oman trailerin kokonaispaino 3500kg. Eli laitonta mun on sitä vedellä. Velipoika saa kun sillä on iso E.

Se on toinen juttu puuttuuko poliisit siihen, monta kertaa pysäytetty mut tolla laittomalla yhdistelmällä, kärry kunnossa ja tavarat sidottu oikein kiinni, vetoautokaan ei ole mikään mätä hiace niin matka jatkuu ilman lisälaskuja. Tuskimpa kaikki pollarit edes tietää koko painoasiasta mikään.
Vastaa lainaten
  #74  
Vanha 21.08.2013, 08:20
Tapsala Tapsala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 648
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo Näytä viesti
Mainittakoon nyt vielä että jos pikku kuorma-autolla vedetään esim. jarrullista traileria ja kuskilla C1E niin kärryn KOKONAISPAINO ei saa olla suurempi kuin vetoauton OMAPAINO. Rek. otteen painojen mukaan mennään, vaikka kärry olis tyhjä niin et saa vetää. Itellä on sellainen tilanne että vetoauto painaa 3250kg otteen mukaan, C1E-kortti löytyy ja oman trailerin kokonaispaino 3500kg. Eli laitonta mun on sitä vedellä. Velipoika saa kun sillä on iso E.
Ei oo kauaa aikaa, kun olin lukevinani että tätä typeää sääntöä ei enää olisi. Kannattaa nyt varmistaa asia, mikä on tän päivän säädös!
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #75  
Vanha 21.08.2013, 08:56
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Jotain juttua mäkin oon kuullu että olis tämä säädös poistumassa, mutta en oo mitään vahvistusta asiasta kuullu/löytäny.

Mäkin saisin esim. sillä 80-luvun 60hp (uutena) nelikko hiacella "vetää" tota omaa 3,5t kärryä täysin laillisesti mutta en tolla 2000-luvun +400hp Silveradolla... Ameriikassahan tolla saa vetää 5,5t kärryä kuulakytkennällä, vetopöytä lavalle niin 10t. Näyttäis toi vetokoukun runkokin olevan 12000lbs max.painolle.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
maasturin hankintaa pete4x4 Tekniikka & Jutustelu 11 12.09.2012 17:31
Maasturin hankintaa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 75 20.08.2012 13:49
Pajeron hankintaa.. Machist Tekniikka & Jutustelu 14 28.03.2012 17:59
Ajoalueen hankintaa Nerd-O Chit-Chat 3 20.12.2006 21:14
Iskareiden hankintaa jallu80 Tekniikka & Jutustelu 20 28.05.2006 12:02


Sivu luotu: 08:49 (GMT +2).