![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Tämäkö HS:n tulevaisuus
______________________________________________
Jundelta lainattu HS:n määritelmä - luokka on siis tehty siksi että jo olemassa olevilla harraste autoilla (yleisimmin siis kadulle tehtyjä isopyöräisiä maastoautoja) saa ajaa kilpaa STANDARD luokan radoilla. Tarkoitus ei ole että kukaan rakentaa erikseen tähän luokkaan autoa. - tämän luokan kohdalla katsastus keskittyy lähinnä turvallisuus seikkoihin. __________________________________________________ _ Tuollainen käsitys ko luokasta minullakin on ollut ja siihen perustui keskustelun herättämiseksi tehty kommenttikin. Vaikuttaa siltä että käsitykseni on ollut virheellinen tai joillakin ainakin erilainen kuin toisilla. Tässäkö (yllä) siis HS-luokan tulevaisuuden kuva ![]() Ja korostettakoon, että en ole ollut enkä ole jatkossakaan siirtämässä Jarea enkä ketään muutakaan harrastustaan aktiivikauden jälkeenkin jatkavaa kuskia eläkkeelle. Totesin vain että monelle ensikertalaiselle tavan offipelillä kisamista mieittivälle tuollaiset laitteet ja jo kaiken saavuttaneet kanssakilpailijat saattavat tehdä lähtökynnyksen liian korkeaksi, jotta uskaltautuisivat mukaan. Jotta nimitys ei olisi harhaanjohtava HS Harraste Standard, nimityksen voisi vaihtaa muotoon Harraste-luokka ilman tuota lisäliitettä Standard ja kuten Rabitti tuolla ehdotti niin luokassa ei julistettais voittajaa vaikka pisteet ajosuoritteesta annettaisikin. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Erikoista jos Suomen kokoisessa maassa, jossa autoja tuskin on liikaa yhteenkään kisaan, ei katulaillisella suunnistuskisoihin rakennetulla autolla pääse ajamaan trialia missään luokassa
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Moi!
Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna! Voisitko 454SS lähettää minulle privana ongelmat jotka sinulla estävät osallistumisen niin voisin perehtyä tarkemmin asiaasi! Valitettavasti suunnistuksessa säännöt ovat kehittyneet eri suuntaan kuin trialissa, mutta modi ja promodi luokissa on kyllä jo aika vapaat säännöt. Junde |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tässä HS luokan sääntömuutokset, joilla käsittääkseni ratkaistaan nyt esille tulleet ongelmat. Onko vielä muita ratkaisemattomia ongelmia?
3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli Auton tulee olla alun perin maastoauto. Uusi sääntö: 3.7.2.1 Auton tulee olla nelivetoinen 3.7.3.1 Jouset Jouset ovat vapaat, mutta alkuperäisen jousen tyyppi tulee säilyttää. Riipukkeiden paikan saa muuttaa. Jouset akselin päälle on sallittu (SOA). Uusi sääntö: 3.7.3.1 Jousitus vapaa, ei kuitenkaan kilpailun aikana säädettävä. 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu. Uusi sääntö: 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennetun matalan 2WD:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu, lukittava mekaanisesti ennen katsastusta. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Lisäksi tulee huomioida seuraava kaarisääntö:
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Kyseinen sääntö tekee vaarallisempien ratojen kuin standard luokan radat tekemisen mahdottomaksi! Jos lähes vakio suitsa kaatuu niin pudotus pään korkeudella on 1,5m luokkaa, kun korotettu blazer kaatuu niin kuski putoaa jo 2,5m - 3m korkeudelta ja kun autossa pelkkä pääkaari niin hytissä voi tulla ahdasta! (puhumattakaan umpiautoista joissa ei siis tarvita välttämättä mitään kaaria!) Eurotrial säännöissä on määritelty kaikkiin luokkiin 6-pisteen turvakaarikehikot 2011 alkaen, tätä sääntöä en kuitenkaan olisi tuomassa suomalaisiin sääntöihin. Ovatko muut samaa mieltä? Jos ajatte muissa pohjoismaissa niin siellä sääntö kylläkin tullaan käsittääkseni ottamaan käyttöön. Jos joku sattuu ajamaan original luokassa niin siellä on otettu kantaa helmojen vahvistamiseen siten että vahvistaminen on sallittu kun se kohdistuu vain pyöräkoteloiden väliselle alueelle! Junde |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Milloin sitä kässärii pitää mukamas käyttää, ikinä en oo käyttäny, enkä käytä.
Ai niin eihän mashboxissa edes ole kässärii ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Pakoputkiston tulisi olla päätä lukuunottamatta korilinjojen sisäpuolella, tarvittaessa tehtävä esim kylkiputket (jos luokkasäännöt tämän sallivat) pakoputken päälle jos pakoputkisto kulkee korilinjan ulkopuolella.
Alkuperäinen syy oli estää ettei ihmiset vahingossa polta itseään kuumaan pakoputkeen joka kulkee korilinjan ulkopuolella! Voisiko joku joka tekee kaaria kommentoida tuota katumaasturin kaariongelmaa? Tieliikenne katsastusmiehethän puuttuvat jos se pääkaari rajoittaa takaovista kulkemista ja kisakatsastajat jos kaari on liian edessä! Junde |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei ne tieliikennekatsastuksessa kovin helposti pillastu, jos takapenkille kulkeminen ei aivan mahdottoman vaikeaksi muutu. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |