Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2011, 15:14
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Moi!

Saamani palautteen mukaan tulemme korjaamaan HS luokan säännöissä seuraavat pykälät:

3.7.2.1 Auton tulee olla alunperin nelivetoinen (vanha muoto oli maastoauto)
3.7.3.1 Jousitus vapaa (nykyään saa kadulle jo leimattua vaikka minkälaisia jousituksia)

Mielestäni korisääntöjä ei tarvitse muuttaa:
3.7.2.2 Kori / Autossa tulee olla kori jota saa muokata.
3.7.2.3 Mitat / ulkomuoto / Auton tulee säilyttää tunnistettavuus.
3.7.9.2 Valot / Taka- ja ajovalojen malli on vapaa. Valot voidaan korvata muovisilla valojen näköisillä korvikkeilla.
Kelpaako siis tuon näköiset nyt jatkossa HS luokkaan?????:




Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2011, 21:19
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Tämäkö HS:n tulevaisuus


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Kelpaako siis tuon näköiset nyt jatkossa HS luokkaan?????:




______________________________________________
Jundelta lainattu HS:n määritelmä

- luokka on siis tehty siksi että jo olemassa olevilla harraste autoilla (yleisimmin siis kadulle tehtyjä isopyöräisiä maastoautoja) saa ajaa kilpaa STANDARD luokan radoilla. Tarkoitus ei ole että kukaan rakentaa erikseen tähän luokkaan autoa.
- tämän luokan kohdalla katsastus keskittyy lähinnä turvallisuus seikkoihin.
__________________________________________________ _

Tuollainen käsitys ko luokasta minullakin on ollut ja siihen perustui keskustelun herättämiseksi tehty kommenttikin. Vaikuttaa siltä että käsitykseni on ollut virheellinen tai joillakin ainakin erilainen kuin toisilla.

Tässäkö (yllä) siis HS-luokan tulevaisuuden kuva

Ja korostettakoon, että en ole ollut enkä ole jatkossakaan siirtämässä Jarea enkä ketään muutakaan harrastustaan aktiivikauden jälkeenkin jatkavaa kuskia eläkkeelle. Totesin vain että monelle ensikertalaiselle tavan offipelillä kisamista mieittivälle tuollaiset laitteet ja jo kaiken saavuttaneet kanssakilpailijat saattavat tehdä lähtökynnyksen liian korkeaksi, jotta uskaltautuisivat mukaan.

Jotta nimitys ei olisi harhaanjohtava HS Harraste Standard, nimityksen voisi vaihtaa muotoon Harraste-luokka ilman tuota lisäliitettä Standard ja kuten Rabitti tuolla ehdotti niin luokassa ei julistettais voittajaa vaikka pisteet ajosuoritteesta annettaisikin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2011, 22:10
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Erikoista jos Suomen kokoisessa maassa, jossa autoja tuskin on liikaa yhteenkään kisaan, ei katulaillisella suunnistuskisoihin rakennetulla autolla pääse ajamaan trialia missään luokassa Byrocratille selvennykseksi etten ainakaan minä ole kysellyt sääntöjen muuttamista omalle autolle sopiviksi, vaan selvennyksiä miten voin rakentaa auton myös trialiin sopivaksi. Asiallisia vastauksia vaan tulee pirun paljon vähemmän, kuin turhaa paskan jauhamista siitä miten säännöt on tällä hetkellä parhaat mahdolliset.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.03.2011, 09:51
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Klaukkala, Finland.
Viestit: 259
Perusasetus

Moi!

Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna!

Voisitko 454SS lähettää minulle privana ongelmat jotka sinulla estävät osallistumisen niin voisin perehtyä tarkemmin asiaasi!
Valitettavasti suunnistuksessa säännöt ovat kehittyneet eri suuntaan kuin trialissa, mutta modi ja promodi luokissa on kyllä jo aika vapaat säännöt.

Junde
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.03.2011, 10:07
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Klaukkala, Finland.
Viestit: 259
Perusasetus

Tässä HS luokan sääntömuutokset, joilla käsittääkseni ratkaistaan nyt esille tulleet ongelmat. Onko vielä muita ratkaisemattomia ongelmia?


3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli
Auton tulee olla alun perin maastoauto.

Uusi sääntö:
3.7.2.1 Auton tulee olla nelivetoinen





3.7.3.1 Jouset
Jouset ovat vapaat, mutta alkuperäisen jousen tyyppi
tulee säilyttää. Riipukkeiden paikan saa muuttaa. Jouset
akselin päälle on sallittu (SOA).

Uusi sääntö:
3.7.3.1 Jousitus vapaa, ei kuitenkaan kilpailun aikana säädettävä.




3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä
ole tehtaan määrityksissä.
Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu.

Uusi sääntö:
3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä
ole tehtaan määrityksissä.
Jälkiasennetun matalan 2WD:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu, lukittava mekaanisesti ennen katsastusta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.03.2011, 10:24
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Klaukkala, Finland.
Viestit: 259
Perusasetus

Lisäksi tulee huomioida seuraava kaarisääntö:

Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on
turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa
tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella,
jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se
tulee asentaa.

Kyseinen sääntö tekee vaarallisempien ratojen kuin standard luokan radat tekemisen mahdottomaksi! Jos lähes vakio suitsa kaatuu niin pudotus pään korkeudella on 1,5m luokkaa, kun korotettu blazer kaatuu niin kuski putoaa jo 2,5m - 3m korkeudelta ja kun autossa pelkkä pääkaari niin hytissä voi tulla ahdasta! (puhumattakaan umpiautoista joissa ei siis tarvita välttämättä mitään kaaria!)

Eurotrial säännöissä on määritelty kaikkiin luokkiin 6-pisteen turvakaarikehikot 2011 alkaen, tätä sääntöä en kuitenkaan olisi tuomassa suomalaisiin sääntöihin. Ovatko muut samaa mieltä? Jos ajatte muissa pohjoismaissa niin siellä sääntö kylläkin tullaan käsittääkseni ottamaan käyttöön.

Jos joku sattuu ajamaan original luokassa niin siellä on otettu kantaa helmojen vahvistamiseen siten että vahvistaminen on sallittu kun se kohdistuu vain pyöräkoteloiden väliselle alueelle!




Junde
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.03.2011, 14:33
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Lisäksi tulee huomioida seuraava kaarisääntö:

Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on
turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa
tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella,
jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se
tulee asentaa.

Kyseinen sääntö tekee vaarallisempien ratojen kuin standard luokan radat tekemisen mahdottomaksi! Jos lähes vakio suitsa kaatuu niin pudotus pään korkeudella on 1,5m luokkaa, kun korotettu blazer kaatuu niin kuski putoaa jo 2,5m - 3m korkeudelta ja kun autossa pelkkä pääkaari niin hytissä voi tulla ahdasta! (puhumattakaan umpiautoista joissa ei siis tarvita välttämättä mitään kaaria!)

Eurotrial säännöissä on määritelty kaikkiin luokkiin 6-pisteen turvakaarikehikot 2011 alkaen, tätä sääntöä en kuitenkaan olisi tuomassa suomalaisiin sääntöihin. Ovatko muut samaa mieltä? Jos ajatte muissa pohjoismaissa niin siellä sääntö kylläkin tullaan käsittääkseni ottamaan käyttöön.

Jos joku sattuu ajamaan original luokassa niin siellä on otettu kantaa helmojen vahvistamiseen siten että vahvistaminen on sallittu kun se kohdistuu vain pyöräkoteloiden väliselle alueelle!




Junde
Tunnen pistoa Ratsunin ja omassakin sydämmessä Kyl siitä etukehikosta on ollu senkin auton kohdalla paljon keskustelua jo.......saa nähdä ehtiikö ennen, kuin on liian myöhäistä
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.03.2011, 10:38
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Moi!

Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna!

Junde
Pro-modissa on kuitenkin kääntöjarrut sallittu......on tainnu tulla lievä ajatuskatkos
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.03.2011, 11:59
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna!
Vai olisko ollu ajatuksena, että kun automaattinapalukot ei toimi jos ei ole veto päällä tai manualiset hajoo (oon kuullu et toyotista hajoo ), niin silloinhan ei paljoa auta vaikka sitä etukardaania kardaanikässärillä kuinka estäis pyörimästä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.03.2011, 12:02
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Vai olisko ollu ajatuksena, että kun automaattinapalukot ei toimi jos ei ole veto päällä tai manualiset hajoo (oon kuullu et toyotista hajoo ), niin silloinhan ei paljoa auta vaikka sitä etukardaania kardaanikässärillä kuinka estäis pyörimästä.
Mut ei se takakardaanin käsijarrukaan pidä, jos kardaani on poikki ja edestä ne napalukot "suorana"/jakolodju takavedolla. Eli ei kai sääntöä tehdessä oleteta, että aina autosta on etupäästä jotain rikki, kun käsijarrua pitää käyttää
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.03.2011, 12:08
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
kun käsijarrua pitää käyttää
Milloin sitä kässärii pitää mukamas käyttää, ikinä en oo käyttäny, enkä käytä.
Ai niin eihän mashboxissa edes ole kässärii
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.03.2011, 07:51
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Moi!

Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna!

Voisitko 454SS lähettää minulle privana ongelmat jotka sinulla estävät osallistumisen niin voisin perehtyä tarkemmin asiaasi!
Valitettavasti suunnistuksessa säännöt ovat kehittyneet eri suuntaan kuin trialissa, mutta modi ja promodi luokissa on kyllä jo aika vapaat säännöt.

Junde
Eiköhän nuo ollut tuossa, kun lisäsit tuon lukitus pykälän tuohon hidas kaksiveto kohtaan. Voisitko kuitenkin laittaa vielä selvät ohjeet siitä miten tuollaiset perheauton kaaret tulee rakentaa? Tiedän että asiasta kiinnostuneita on muitakin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.03.2011, 15:46
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Klaukkala, Finland.
Viestit: 259
Perusasetus

Pakoputkiston tulisi olla päätä lukuunottamatta korilinjojen sisäpuolella, tarvittaessa tehtävä esim kylkiputket (jos luokkasäännöt tämän sallivat) pakoputken päälle jos pakoputkisto kulkee korilinjan ulkopuolella.

Alkuperäinen syy oli estää ettei ihmiset vahingossa polta itseään kuumaan pakoputkeen joka kulkee korilinjan ulkopuolella!

Voisiko joku joka tekee kaaria kommentoida tuota katumaasturin kaariongelmaa?
Tieliikenne katsastusmiehethän puuttuvat jos se pääkaari rajoittaa takaovista kulkemista ja kisakatsastajat jos kaari on liian edessä!

Junde
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.03.2011, 15:55
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Pakoputkiston tulisi olla päätä lukuunottamatta korilinjojen sisäpuolella, tarvittaessa tehtävä esim kylkiputket (jos luokkasäännöt tämän sallivat) pakoputken päälle jos pakoputkisto kulkee korilinjan ulkopuolella.

Alkuperäinen syy oli estää ettei ihmiset vahingossa polta itseään kuumaan pakoputkeen joka kulkee korilinjan ulkopuolella!

Voisiko joku joka tekee kaaria kommentoida tuota katumaasturin kaariongelmaa?
Tieliikenne katsastusmiehethän puuttuvat jos se pääkaari rajoittaa takaovista kulkemista ja kisakatsastajat jos kaari on liian edessä!

Junde
Pakoputki-asia luettu ja jopa ymmärretty, kiitos.

Ei ne tieliikennekatsastuksessa kovin helposti pillastu, jos takapenkille kulkeminen ei aivan mahdottoman vaikeaksi muutu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 03:05 (GMT +2).