![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#176
|
||||
|
||||
![]() Mielenkiintoista....
Mutta juu,palaan stanun rengassääntöön kiellettyjen osalta kun on niin lähellä sydäntä.
Onko mahdollista että Täällä meillä tuo osio poistetaan,tai muutetaan listaa siis kansallisesti niin että jos jokin rengasmalli on kielletty yhdeltä esim.uusiorenkaan tekijältä,niin kaikki vastaavat kielletään(ei järkevää),tai että kaikki vastaavat mallit on sallittu. Tuon pykälän ja listan mukana on paljon halvahkolla saatavia renkaita,mutta se on myös epäreilu kaikenkaikkiaan. Tuo eurosäännöistä selkeästi suoraan käännetty pykälä,ehkä kuumien eteläeurooppalaisten riitojen ja mahd. jonkinlaisen maasotuksen tai sen puutteen vuoksi syntynyt,on varmasti selkeä ja selvää niille jotka lähtevät rajojen ulkopuolelle ja ovat siihen asennoituneet. Vähän niinku "maassa maan tavalla". Vai voidaanko tuota alkulauseen loppuosaa käyttää...ilman kiistelyä? 3.3.6.1 Renkaat Renkaiden maksimi mitat ovat 900x320mm. Uran maksimisyvyys profiilin keskeltä mitattuna on 20mm. Pinnoitettujen renkaiden kuvion maksimisyvyys on 20mm, mittaus kuviopinnan keskeltä. Maksimi maastokuviointi on Mud-terrain tyyppinen. Kiellettyjä ovat kilparenkaat kuten Alligator, Super Cross sekä liukuesteet kuten nastat tai ketjut. Paripyörien asentaminen ei ole sallittua. Mikäli maastokuvioinnista tulee kiistaa, eurotrial komitea/ lajiryhmä/ lajiyhteyshenkilö ratkaisee onko rengas sallittu vai ei. Renkaiden kuvion leikkaaminen on kielletty. Kiellettyjen renkaiden lista: 120P Recip Trial 4x4 ?????Uusio,Mudzilla tyyppinen Yokohama Geolandar MT G001 ??????Aito,esikuvana Fedima Extreme/Insa Turbo Sahara ja Malatesta Kobra Trac NT:lle LG WILD POWER Greenway Diamond-Back Silverstone MT 117 Pit Bull Tires Rocker ????? LG Super Track LG Super Trial LG Trial Extrem Greenway Alligator ?????Ehkä selkeä kilparengas Malatesta Kaiman ?????Uusio kuten Fedima Sirocco/InsaTurbo SpecialTrack LG Maxi Cross Black Star Cross Fedima F/Cross ????? Lerma Gomme Baby Cross Lerma Gomme Maxi Cross Recip Tractor Dumber
__________________
www.ipefix.fi Viimeksi muokannut Ipe64 : 08.03.2011 18:18 Perustelu: lista |
#177
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No olisin voinu ajaa Promodissa mutta multa puuttui volvosta 4-pistevyöt ja ei sillä volvolla päässy helpommalla radalla vakio datsunin perässä ![]() jos noita traiali kisoja on tulevaisuudessa missä voi ajaa suunnistus protolla vaikka siellä hs:ssä niin mä tuun kyllä ajamaan,promodi on turhan kova luokka kilvelliselle leima pelille. |
#178
|
|||
|
|||
![]() Tämäkö HS:n tulevaisuus
______________________________________________
Jundelta lainattu HS:n määritelmä - luokka on siis tehty siksi että jo olemassa olevilla harraste autoilla (yleisimmin siis kadulle tehtyjä isopyöräisiä maastoautoja) saa ajaa kilpaa STANDARD luokan radoilla. Tarkoitus ei ole että kukaan rakentaa erikseen tähän luokkaan autoa. - tämän luokan kohdalla katsastus keskittyy lähinnä turvallisuus seikkoihin. __________________________________________________ _ Tuollainen käsitys ko luokasta minullakin on ollut ja siihen perustui keskustelun herättämiseksi tehty kommenttikin. Vaikuttaa siltä että käsitykseni on ollut virheellinen tai joillakin ainakin erilainen kuin toisilla. Tässäkö (yllä) siis HS-luokan tulevaisuuden kuva ![]() Ja korostettakoon, että en ole ollut enkä ole jatkossakaan siirtämässä Jarea enkä ketään muutakaan harrastustaan aktiivikauden jälkeenkin jatkavaa kuskia eläkkeelle. Totesin vain että monelle ensikertalaiselle tavan offipelillä kisamista mieittivälle tuollaiset laitteet ja jo kaiken saavuttaneet kanssakilpailijat saattavat tehdä lähtökynnyksen liian korkeaksi, jotta uskaltautuisivat mukaan. Jotta nimitys ei olisi harhaanjohtava HS Harraste Standard, nimityksen voisi vaihtaa muotoon Harraste-luokka ilman tuota lisäliitettä Standard ja kuten Rabitti tuolla ehdotti niin luokassa ei julistettais voittajaa vaikka pisteet ajosuoritteesta annettaisikin. |
#179
|
||||
|
||||
![]()
Erikoista jos Suomen kokoisessa maassa, jossa autoja tuskin on liikaa yhteenkään kisaan, ei katulaillisella suunnistuskisoihin rakennetulla autolla pääse ajamaan trialia missään luokassa
![]() |
#180
|
||||
|
||||
![]()
Moi!
Etupyöriin vaikkutavan seisontajarrun kieltämisen pohjana on käsittääkseni ollut tavoite estää auton kääntäminen nopealla takavedolla etupyörät lukittuna! Voisitko 454SS lähettää minulle privana ongelmat jotka sinulla estävät osallistumisen niin voisin perehtyä tarkemmin asiaasi! Valitettavasti suunnistuksessa säännöt ovat kehittyneet eri suuntaan kuin trialissa, mutta modi ja promodi luokissa on kyllä jo aika vapaat säännöt. Junde |
#181
|
||||
|
||||
![]()
Tässä HS luokan sääntömuutokset, joilla käsittääkseni ratkaistaan nyt esille tulleet ongelmat. Onko vielä muita ratkaisemattomia ongelmia?
3.7.2.1 Runko/alusta/akseliväli Auton tulee olla alun perin maastoauto. Uusi sääntö: 3.7.2.1 Auton tulee olla nelivetoinen 3.7.3.1 Jouset Jouset ovat vapaat, mutta alkuperäisen jousen tyyppi tulee säilyttää. Riipukkeiden paikan saa muuttaa. Jouset akselin päälle on sallittu (SOA). Uusi sääntö: 3.7.3.1 Jousitus vapaa, ei kuitenkaan kilpailun aikana säädettävä. 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennettu matala 2WD ei ole sallittu. Uusi sääntö: 3.7.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä Vetävien akseleiden irtikytkentä ei ole sallittu, ellei järjestelmä ole tehtaan määrityksissä. Jälkiasennetun matalan 2WD:n käyttö kilpailun aikana ei ole sallittu, lukittava mekaanisesti ennen katsastusta. |
#182
|
||||
|
||||
![]()
Lisäksi tulee huomioida seuraava kaarisääntö:
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Kyseinen sääntö tekee vaarallisempien ratojen kuin standard luokan radat tekemisen mahdottomaksi! Jos lähes vakio suitsa kaatuu niin pudotus pään korkeudella on 1,5m luokkaa, kun korotettu blazer kaatuu niin kuski putoaa jo 2,5m - 3m korkeudelta ja kun autossa pelkkä pääkaari niin hytissä voi tulla ahdasta! (puhumattakaan umpiautoista joissa ei siis tarvita välttämättä mitään kaaria!) Eurotrial säännöissä on määritelty kaikkiin luokkiin 6-pisteen turvakaarikehikot 2011 alkaen, tätä sääntöä en kuitenkaan olisi tuomassa suomalaisiin sääntöihin. Ovatko muut samaa mieltä? Jos ajatte muissa pohjoismaissa niin siellä sääntö kylläkin tullaan käsittääkseni ottamaan käyttöön. Jos joku sattuu ajamaan original luokassa niin siellä on otettu kantaa helmojen vahvistamiseen siten että vahvistaminen on sallittu kun se kohdistuu vain pyöräkoteloiden väliselle alueelle! Junde |
#183
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#184
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#185
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#186
|
||||
|
||||
![]()
Milloin sitä kässärii pitää mukamas käyttää, ikinä en oo käyttäny, enkä käytä.
Ai niin eihän mashboxissa edes ole kässärii ![]() |
#187
|
||||
|
||||
![]()
Varmistuksena utelen kun kombinaatio seuraava.
sj413,toyotan akselit+soa ja näinollen etulehtijouset siirretty leveämmälle niin HS luokkaan ei asiaa vaan luokkana ? Vai antaako tuo uusi sääntö nyt kuitenkin mahdollisuuden ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#188
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tämä ei ollut virallinen vastaus ![]()
__________________
www.ipefix.fi |
#189
|
||||
|
||||
![]()
Eikös toi aika selvästi lue tossa ylempänä Junden tekstissä:
Uusi sääntö: 3.7.3.1 Jousitus vapaa, ei kuitenkaan kilpailun aikana säädettävä. |
#190
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
www.ipefix.fi |
#191
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pykäläiset kun hyppii laidasta laitaan niin yritän pysyä kärryillä.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#192
|
|||
|
|||
![]()
Nyt kun sääntöjä viilataan niin..
Lainaus:
Lisätekstiksi "Alkuperäinen jousituksen korkeussäätö sallittu." Vai meneekö liian hienosteluksi? ![]() |
#193
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#194
|
||||
|
||||
![]()
Myös ilmajousitetulla Rangella saa osallistua!
3.7.3.4 Jousituksen tasonsäätö Sarjatuotanto tasonsäätö saadaan asentaa kun säilytetään alkuperäinen toiminta. Vaikka HS autoissa saa jousitusta muokata vapaasti, niin Modissa sitten muistetaan että vaikka sielläkin saa akselit vaihtaa niin jousituksen on pysytävä alkuperäisellä paikalla! Junde |
#195
|
||||
|
||||
![]()
Pro-Modin sääntökohta:
3.5.7.5 Pakokaasulaitteet Pakoputkiston tulee päättyä akseleiden puolivälin takapuolelle. Putkisto ei saa ylittä korin uloimpia reunoja, niiden kuitenkin tulee ulottua vähintään 100mm sisään uloimmasta reunasta joko sivulla tai takana. Hieno lauseen kohta: "Putkisto ei saa ylittää korin uloimpia reunoja" Siis eikö mikään osa pakoputkesta saa tulla korilinjan ulkopuolelle, ei edes pakoputken päät? Mitäköhän etua tai haittaa noista putkista oikein on? Kelpaako putkienpäät jos laitan esim. takaspoilerin siten että se on ulompana ku putket? Viimeksi muokannut Pauli : 10.03.2011 17:19 |
#196
|
||||
|
||||
![]()
Joskus muistaakseni samaista pakoputki sääntöä kyselin, niin tulkinta oli muistaakseni että renkaiden ympärille jos piirretään neliö vai oliko levikkeiden yms ympärille levike, niin sen alueen sisällä pakoputket sai seikkailla.....muistanko väärin?
|
#197
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#198
|
||||
|
||||
![]()
Pakoputkiston tulisi olla päätä lukuunottamatta korilinjojen sisäpuolella, tarvittaessa tehtävä esim kylkiputket (jos luokkasäännöt tämän sallivat) pakoputken päälle jos pakoputkisto kulkee korilinjan ulkopuolella.
Alkuperäinen syy oli estää ettei ihmiset vahingossa polta itseään kuumaan pakoputkeen joka kulkee korilinjan ulkopuolella! Voisiko joku joka tekee kaaria kommentoida tuota katumaasturin kaariongelmaa? Tieliikenne katsastusmiehethän puuttuvat jos se pääkaari rajoittaa takaovista kulkemista ja kisakatsastajat jos kaari on liian edessä! Junde |
#199
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei ne tieliikennekatsastuksessa kovin helposti pillastu, jos takapenkille kulkeminen ei aivan mahdottoman vaikeaksi muutu. |
#200
|
|||
|
|||
![]()
Standard ryhmän ohjaajaksi hyväksytään myös
nuorten luokan (16-17 vuotta) ikäinen ohjaaja sinä vuonna kun hän täyttää 16 vuotta. Autokunnan muodostavat ohjaaja sekä apuohjaaja tai ohjaaja yksin. Apuohjaajan minimi-ikä on 15 vuotta, Eli jos syksyllä on synttärit niin kesällä pääsee appariksi tai oikein kuskiksi. Aika ehdoton toi apparin ikäraja. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |