Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.01.2022, 09:28
Down:n Avatar
Down Down ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 118
Perusasetus

Ei nyt ihan tää mun nykytilanne osu ketjun aloittajalle täydellisenä vastauksena, mutta satuillaan nyt omakohtainen kokemus 4x4 autoista.

Mulla tulee työmatkaa tasan 60km päivässä. Käyttöautona 2007 vuoden Skoda Roomster 1.9TDI, joka kuluttaa mun ajossa 4.7 litraa satasella. Veroa tuossa on 550e vuodessa. Maksoin autosta 2000e vuonna 2019.

Tänä talvena tuli sitten vihdoinkin mitta täyteen työmatkalla, kun ei siellä talvikunnossapito pelaa ollenkaan. Työpaikan pihalta joutuu myös usein kaivaa lapiolla väylän että pääsee ruudusta pois. Ostin V8 Jeep Grand Cherokeen, maksoin siitä 2700e. Vero karvan päälle 400e ja bensaa menee joku 18 litraa satasella.

Mun tilanteessa järkevintä (hah) on pitää kahta autoa. Pahimmat talvipäivät ajan Jeepillä töihin, jos ei kauheasti sada lunta niin meen Skodalla. Vakuutusmaksut näistä autoista yhteensä n. 320e vuodessa, eli ei paha.
Jeep on samalla harrasteauto ja kevään/kesän/syksyn reissureki. Vaimokin alkaa tajuamaan miksi on perusteltua olla kaksi autoa, kun Jeepissä on mukava istua vaikka 24h putkeen.

Joutuu tosin huoltaa näin vanhoja autoja, mutta helppo se on itse tehdä pihalla. Talvellakin, vaikka se ei aina kivaa ole.

__________________
JEEP ZJ 5.2 1993
-FJDC-

Viimeksi muokannut Down : 15.01.2022 09:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.01.2022, 10:18
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Mun -00 mallinen 4.7l Grandi vie matka-ajossa tankkauksista laskettuna 11,6-12,8 litraa satkulle, riippuen siitä että kuinka paljon osuu 80/100 tietä ja minkä verran moottoritietä. Porvoosta tonne Vilppulan hoodeille kun jyystää menemään, siinä on mun mittamatka ja baltiarallaa 300km suuntaansa riippuen mitä kautta koukkii menemään.

Porvoon ja Helsingin väliä kun veivaa niin se keskikulutus on karvan alle 15-litraa satkulle tankkauksista laskettuna. Siinä 10km suuntaansa kylärallia, motaria helstinkyyn ja takaisin +10km/h rajoituksiin kesälläkin) ja sitten niissä ruuhkissa ja kehillä nysväämistä. Oman ajelun tyypillisintä seka-ajoa tämä siis.

Umpipakastuneella moottorilla talviaikaan Porvoon ja kämpän väliä ipanoita kouluun heittäessä 13km suuntaansa se kulutus sitten pomppaa pahimmillaan lähemmäksi 18-litraa. Talvisinkin se kulutus nurkka-ajossa on yleensä siellä jossain 16-litran haminoilla.

Varsinkin jos tota matka-ajoa on niin en miettis bensana ainakaan yhtään japsia. Jos taas halvalla pitäisi päästä niin sitten se olis pakuksi leimattu XC70 Volvo dieselpannulla sieltä jostain 2005-2007 kintailta. Perustoimivia vehkeitä ja kulkee vajaavetoisena yllättävän pienellä aineella tollanen V70. Noikin taitaa olla kympin kuluttavia bensana, nurkkapyörityksessä mennee enemmänkin.

Jeepin kulutuslukemat ei ole mitään sukkasiltaan ajettuja lukemia, oma ajotyyli on aika rivakka. V8 on kiva ajella, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.01.2022, 18:57
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.336
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
Jos taas halvalla pitäisi päästä niin sitten se olis pakuksi leimattu XC70 Volvo dieselpannulla sieltä jostain 2005-2007 kintailta. Perustoimivia vehkeitä ja kulkee vajaavetoisena yllättävän pienellä aineella tollanen V70.
Työkaverilla oli just tuollainen XC70. Siitä korkkas muistaakseni jakopään hihnan kiristin, eli kierre nousi lohkosta ylös. Männät tietysti venttiileihin kiinni.

Volvolla sanoivat että moottoria ei voi korjata? Olivat sitä mieltä, että lohko on pilalla? Takuu oli ummessa, ja olisi pitänyt ostaa vaihtomoottori. Jotain muistikuvaa, että olisi kuulemma tyyppivika???

Muistaakseni myi sitten rikkinäisenä pois, ja otti takkiin tonni tolkulla, autolla kun oli silloin vielä arvoakin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.01.2022, 11:13
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Työkaverilla oli just tuollainen XC70. Siitä korkkas muistaakseni jakopään hihnan kiristin, eli kierre nousi lohkosta ylös. Männät tietysti venttiileihin kiinni.

Volvolla sanoivat että moottoria ei voi korjata? Olivat sitä mieltä, että lohko on pilalla? Takuu oli ummessa, ja olisi pitänyt ostaa vaihtomoottori. Jotain muistikuvaa, että olisi kuulemma tyyppivika???

Muistaakseni myi sitten rikkinäisenä pois, ja otti takkiin tonni tolkulla, autolla kun oli silloin vielä arvoakin.
Jos ton ikäisen ostais nyt, niin ton tyylinen ”tyyppivika” on joko jo korkannut tai ei ikinä tule korkkaamaankaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2022, 11:26
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Noita kakkoskoppasia V70 lolvoja on ollut tuttavapiireissä kautta vuosien enkä itse ole kuullut että keneltäkään olisi kiulu kajahtanut. En meinaa että se mahdotonta olisi, mutta jos noilta nurkilta perusvarmaa turvallista autoa pitäisi katsoa niin tollanen V70 Volvo jonkinmoisena varianttina olis kyllä kärkipaikoilla omassa listassa. Perhanan rumahan se on, mutta kaikkea ei voi saada. Ottaa minkä tahansa Saksalaisen samalta ajanjaksolta niin harmaita hiuksia on tiedossa satavarmasti.

Edittinä vielä että ne tuttavapiirien Volvot on kyllä olleet nokilekoja, yhdellä oli bensakoneinen XC mutta sekin lähti sitten kiertoon kun oli ilmeisen janoinen...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2022, 14:13
Kuljukka Kuljukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 323
Perusasetus

Osassa noita moottoreita on käynyt niin että moniurahihna katketessaan pääsee jakopäähän hihnan ja kiristimen väliin ja lohkasee palasen alumiinisesta lohkosta jolloin sitä ei korjata vaan uusi kone tilalle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2022, 14:37
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuljukka Näytä viesti
Osassa noita moottoreita on käynyt niin että moniurahihna katketessaan pääsee jakopäähän hihnan ja kiristimen väliin ja lohkasee palasen alumiinisesta lohkosta jolloin sitä ei korjata vaan uusi kone tilalle.
Mitä mulle tullut vastaan niin kannesta halkeaa nostimien poraus, jolloin kansi on korjauskelvoton. Koskee siis D524... moottoreita, Volvon omia tuolla aikajaksolla. D525... moottorit oli VW:n valmisteita, viimeiset siinä vuosituhannen vaihteessa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.01.2022, 01:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Volvo 850/v70 AWD Ruostuva/tuhoutuva takavedon holkki.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti

.................... Jos taas halvalla pitäisi päästä niin sitten se olis pakuksi leimattu XC70 Volvo dieselpannulla sieltä jostain 2005-2007 kintailta....
Onko noissa uudemmissa ? sama "ruostuva-porsiva" jakolaatikon holkki, kuin viimmeisissä 850? ja ensimmäisissä V70 AWD?

-> Noissa poikittaiskoneiden "alkupään Haldex-" 4 awd volvoissa on tuon tuon holkin/akseleiden ruostumisen/jauhaantumisen lisäksi myös nuo sama ongelma kuin 4-motion volkkareissa:
nelivedon esipainepumppu porsii noin 200-400 tkm. ja sen huomaa siitä, että takarenkaat ei vedä. (ainakin vm. 2002 Audi A3 Quatrossa)

Noissa Volvon vaihteiston kulmavaihteissa, ainakin noissa alkupään? on erilainen rakenne kuin noissa "Vokkeloissa"?

Tuo ruostunut/porsinut jakolaatikon/holkki/kardaani liitokset on kalliita korjata, pitää ostaa 2 akselia, ja holkki....
-> joku varmaan koneistaa nuo akselit, ja tekee uuden holkin, mutta paljonko maksaa? (siis ongelma noissa ensimmäisissä v70 awd, onko myös uudemmissa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.01.2022, 06:34
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko noissa uudemmissa ? sama "ruostuva-porsiva" jakolaatikon holkki, kuin viimmeisissä 850? ja ensimmäisissä V70 AWD?

-> Noissa poikittaiskoneiden "alkupään Haldex-" 4 awd volvoissa on tuon tuon holkin/akseleiden ruostumisen/jauhaantumisen lisäksi myös nuo sama ongelma kuin 4-motion volkkareissa:
nelivedon esipainepumppu porsii noin 200-400 tkm. ja sen huomaa siitä, että takarenkaat ei vedä. (ainakin vm. 2002 Audi A3 Quatrossa)

Noissa Volvon vaihteiston kulmavaihteissa, ainakin noissa alkupään? on erilainen rakenne kuin noissa "Vokkeloissa"?

Tuo ruostunut/porsinut jakolaatikon/holkki/kardaani liitokset on kalliita korjata, pitää ostaa 2 akselia, ja holkki....
-> joku varmaan koneistaa nuo akselit, ja tekee uuden holkin, mutta paljonko maksaa? (siis ongelma noissa ensimmäisissä v70 awd, onko myös uudemmissa?
XC 90 tehtiin viime vuonna, Nurmon Autopisteestä kunnostettu kulmavaihde.
Vanha ei kelvannut vaihdossa, oli kunnolla loppuun ajettu eli paskana.

Haldex-pumpun vaihto on vielä halpaa tuohon nähden.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.01.2022, 10:47
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Metsästyskaveri onnistui hukkaamaan 4000 euroa johonkin x-volvon iskariremonttiin. Pääsin kuittaamaan Lada Nivan 12 euron iskareista...

Onko noissa jotain elämää suurempaa älykkyyttä vaimennuksessa? Eihän tuollaista laskua saa mitenkään aikaan, ellei marmorilla teetä esim säädettävää alustaa kompuroineen kokonaan uusiksi?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.01.2022, 11:27
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Liian uudet ja hienosti varustellut autot on ihan mahdottomia ongelmakasoja, rahaa menee remontteihin ihan dorkana!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.01.2022, 14:53
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.024
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Liian uudet ja hienosti varustellut autot on ihan mahdottomia ongelmakasoja, rahaa menee remontteihin ihan dorkana!
Ihmisten pitäs hankkia elämään jotain sisältöä jos autoista on tarve kehittää viihdekeskuksia ja hieromoita. Esim. 70-luvun Mercedes 508 suorituskyky riittää yleisimmille nopeusrajoituksille. Rojua kyytiin mahtuu enempi kuin moneen nykyvehkeeseen, joten työ sujuu tehokkaasti.

Eiköhän seuraus ole autojen lyhyempi elinkaari.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.01.2022, 17:42
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Metsästyskaveri onnistui hukkaamaan 4000 euroa johonkin x-volvon iskariremonttiin. Pääsin kuittaamaan Lada Nivan 12 euron iskareista...

Onko noissa jotain elämää suurempaa älykkyyttä vaimennuksessa? Eihän tuollaista laskua saa mitenkään aikaan, ellei marmorilla teetä esim säädettävää alustaa kompuroineen kokonaan uusiksi?
Muistaakseni noin 800 eur/ kpl takaiskarit Volvo XC70 -08:aan. Nivomat, ei löydy tarvikeosana.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.01.2022, 18:21
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Kaippa se on taas täysin arpapeliä että mikä sieltä nelivedosta laukeaa 15+ vuotiaassa henkilöautotekniikalla rakennetusta kiesistä jolla on rullattu se 200-400+ tkm. Täytyy myöntää etten ole niin perehtynyt 2gen V70 nelivetotekniikkaan että osaisin sanoa onko parempi ku kanttilaatikon vai ei.

Onpa hävyttömän hintaset noi tasonsäädöllä olevat iskarit. Muissa merkeissä on jengi vastaavissa tilanteissa nakannu tasonsäädöt kuikkaan ja laittanu perus vieterit + iskarit tilalle.

Onko noi nyt sitten oikeesti noinkin monivammaisia myös Volvot nelivetona kuin ei vajaavetoisena ole ollenkaan sellasia miinoja kuin vastaavan ikäiset saksalaiset?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi Timppa T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.04.2020 03:57
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa toyota4x4 O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2019 06:24
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 13 16.09.2015 21:19
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 1 02.12.2012 13:45
Defender Td5 vai vanhempi? Kuutio Kuitunen Tekniikka & Jutustelu 5 23.06.2009 14:05


Sivu luotu: 03:39 (GMT +2).