Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.01.2022, 13:12
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Nyt kun tuo dieselin hinta alkaa olla lähemmäs 2e niin ihan kiva kun pihassa on sähköauto. Vaikka se onkin muutoin aivan paska auto. Mutta sillä ajaminen on puoli ilmaista. Töissä voi ilmaiseksi ottaa seinästä sähköt ja työpäivän aikana akku latautuu aina täyteen. Kovin yllättäen sillä ei voi lähteä yhtään mihinkään kun kyseessä on sähköauto. Aina pitää suunnitella menemiset kun omistat sähköauton. Joka on ihan perseestä. Eikä voi edes välttämättä työpäivän jälkeen todeta, että käyn vaikka hyvinkäältä hakemassa jotain. Koska pääset sinne hyvinkäälle, mut et pääse pois sieltä kun akku loppuu. Sit on hirvee metsästys mistä saat toimivan laturin ja onko sillä laturilla joku. Ratkaisu asiaan olisi tietenkin isompi akku autoon. Mut hitto kun ne iso akkuiset pelit maksaa sellainen 50ke vähintään. En ikinä laita niin paljon rahaa autoon.

Sit taas sähköauto aiheuttaa sen ongelman, että sulla on pakko olla kaksi autoa. Koska eihän noilla paskoilla saa vetää yhtään mitään. Lisäksi jos tarvii lähteä käymään jossain kauempana, kuten vaikka mökillä niin kesällä pääsen sähkökinnerillä mökille. Talvella en pääse. Joten talvella tuo pihassa oleva diesel peli sitten hurahtaa käyntiin ja sillä mennään. Ja diesel siksi, että mitä suuremmat käyttömaksut siinä on niin sen järkevämpää se on laittaa heti seisontaan kun sitä ei tarvi. Jos se ois joku pieni bensa peli niin sitä ei välttämättä tarvisi koko ajan laittaa seisontaan kun sitä voi yllättäen tarvii.
Kuinkahan helvatisti pitäs maksaa jotta sais tollasen käytettynä? Kai osa haluaa jo tilalle isommalla akulla olevan.

Harvoin neliveto dieselautolla on varaa ja aikaa ajaa sen koko kapasiteetin edestä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.01.2022, 13:53
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

4x4 korotetulla Dusterilla mennään, vaikkei se nyt varsinainen maastoauto olekaan. Pieni kulutus, ja dieselvero pienempi kuin sähköautossa (rekattu pakuksi). Vakuutusmaksukin on edullinen, joskin se johtuu auton lisäksi myös syrjäisestä sijainnista.
En oikein osaa moittia: neljä vuotta mennyt, eikä ole edes yhtä polttimoa mennyt rikki, kalliimmista osista nyt puhumattakaan. Kyllä moni muukin auto kelpaisi, mutta tonnin vuosimaksut ei.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.01.2022, 13:45
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 89
Perusasetus

Itsellä on puolitoista vuotta ollut uusi jimny omana käyttöautona ja perheen kakkosautona, 35tkm mittarissa. Osittain velkarahalla hankittuna.

Aiemmin on ollut käyttiksenä -02 Kj Jeeppi 3,7 v6, -88 mitsu L200 4x4, -03 Nissan x-trail ja ihan ekana nelikkona -89 HJ-61 ja aika monta muuta etuvetosta kinneriä. Kaikisa näissä oli hyvät ja huonot puolensa. X-trail oli perheen ykkösauto ja nämä muut sitten kakkosautona.

HJ oli aikanaa työautona kun piti vetää henkilkönostinta mukana mutta mutta onneksi työnantaja maksoi polttoaineet. Kiva peli mutta ruosteessa melkolailla.
Tästä jatkoin melkein yhtäruosteisella L200 lyhythyttisellä avolavalla joka oli pienikokoinen ja näppärä kuin mikä mutta siitäkin piti sitte luopua kun tekniikka alkoi olla tiensä päässä eikä kiinnostanut enää alkaa isoihin remontteihin, rungon tein uusiksi hytin takaa perään asti.
Diesel X-Trail 6vaihteisella manuaalilla oli viiden hengen perheen ykkösauto ja sillä pääsi mukavasti mihin vain pitikin mennä. Muutamia vuosia meni ilman nelikkoa mutta sitten alkoi Jeeppien hinnat olla niin alhaalla että oli pakko saada kj jeeppi, se oli vanha ja paljon pikkuvikoja mutta bensakutosen hurina auttoi unohtaamaan ne.

2018 tuli uusi jimny markkinoille ja vuotta myöhemmin suomeen, piti heti käydä koeajolla ja se oli menoa, ihan totaalisesti. Jeeppi myyntiin ja pieni bensa golffi tilalle jolloin voi säästää hankintaan pääomaa sillä aikaa kun auton toimitus kesti (9kk)

Pitkä sepustus mutta lopputulema on se että oma valinta oli uudempi, tässä tapauksessa pakasta vedetty, nelikko ja persaukisen on pakko sitten hankkia ainakin osittain velalla. Verstasta ei ole käytössä elikä kaikki rempat pitää tehdä pihalla.

Nyt näyttä siltä että Jimnyä ei tarvitse vaihtaa tulevaisuudessakaan uuteen ja ajan sillä niin kaukan kuin se kestää, on korjattavissa ja polttoainetta myydään.

Pitkään mietin jimnyn ja Isuzun D-maxin välillä, mutta laskeskelin hiukan ylläpitokustannuksia ja ainakin omat laskut osoitti Jimnyn hiukan edullisemmaksi. Avolavalle ei ole ihanjatkuvaa käyttöä ja kun kuljetettavaa on enemmän, laitan kärryt perään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.01.2022, 18:44
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Mielenkiintoistahan näitä on lukea! Kiva lukea mitkä on ollut kenelläkin omat perusteet nelikko käyttöautolle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.01.2022, 09:50
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kuinkahan helvatisti pitäs maksaa jotta sais tollasen käytettynä? Kai osa haluaa jo tilalle isommalla akulla olevan.

Harvoin neliveto dieselautolla on varaa ja aikaa ajaa sen koko kapasiteetin edestä.
Jos sä tarkoitat isompi akkuista autoa käytettynä niin melkein ainoa vaihtoehto on silloin Tesla Model S. Eikä nekään ole käytettynä mitään halpoja. Vanhimmat mallit on kait vuodelta 2013. Niissä ei tietääkseni ole enää minkäänlaisia akku takuita edes voimassa. Siinä kun tuollaisesta autosta sitten maksat joku 40ke ja viikon ajon jälkeen toteat sen akku paketin lauenneen niin et tee sillä autolla enää mitään. Model S akkupaketin uusiminen maksaa joku 20-30ke. Teslat on myös siitä kivoja pelejä, että tehdas hallinnoi niitä autoja edelleen vaikka kaikki takuut loppunut. Sä et saa vaihdattaa akkua missään muualla kuin teslalla ja jos vaihdatat sen muualla niin kas kun ajo saatetaan estää. Toi oli hieman yllättävää kun luin siitä.

Sitten on sellaisia autoja kuten Renault Zoe. Niitä saa muuten käytettynä alle 20ke. Siinä on 40kwh akku. Se on melko kookas akku pikkuautoon. Niillä kuulemma pääsee talvisinkin reilu 200km. Kesällä mennään jopa 400km tai ylikin. Mut Zoesta uupuu pikalaturi. Siinä on vain perus type 2 laturi. Maksimi latausteho 22kw. Kun tuossa omassa sähkökinnerissä on pikalataus liitin, joka tukee 50kw latausta, paitsi auto ei tue kuin max.40kw latausta. Mutta tästä päästään siihen ongelmaan, että VW on suunnitellut auton aivan perseelleen. Se 40kw latausteho saavutetaan tyyliin 5-30% akkutasolla. Muutoin se tipahtaa kuin lehmänhäntä tippuen jonnekin 20kw nurkille. 50% akkutasolla yli 20kw lataus ei onnistu. Eli se siitä pikalaturista. Toi Zoe taas ymmärtääkseni ottaa kohtuu tasaisella teholla sen 22kw sisäänsä aina 80% asti, mistä se sit alkaa tippua. Näillä spekseillä Zoe lataa isomman akun nopeammin täyteen kuin up, missä on pienempi akku ja tehokkaampi laturi.

Eli kun ostelee polttomoottoriautoa niin sun ei tarvi miettiä miten iso tankki siinä on ja miten nopeasti tankkaat sen. Mutta kun ostat sähköautoa niin sun pitää miettiä miten iso akku siinä on, miten paljon se syö akusta tehoa ja miten se ottaa virtaa vastaan. Pienellä akullakin pärjää jos auto ottaa vaan kunnolla sähköä vastaan. Tästä on Hyundai Ioniq hyvä esimerkki. Se on yksi parhaiten sähköä vastaanottava sähköauto vaikka onkin pieni akku.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.01.2022, 16:50
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Tästä on Hyundai Ioniq hyvä esimerkki. Se on yksi parhaiten sähköä vastaanottava sähköauto vaikka onkin pieni akku.
En ymmärrä näistä patteriautoista, mutta yleisesti kiinnostuneena olen seurannut mitä sillä rintamalla tapahtuu. Jostain syystä tuo Ioniq ollut alusta asti kaikkein kiinnostavin, ja nyt tämä 5 on niin perverssin näköinenkin että senkin puolesta vois ajella. Mutta onneksi rahattomuus pelastaa tyhmyyksiltä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.01.2022, 17:20
ToniB ToniB ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.05.21
Sijainti: Helsinki
Viestit: 30
Perusasetus

Mulla on käyttiksinä -96 ZJ 5.2l kasilla ja -04 WJ 4.7l kasilla, WJ tosin tällä hetkellä vielä telakalla, mutta josko sen vkl:na sais takaisin ajoon, kun ehtii laittamaan laatikon öljyjäähyn letkut ja putket kiinni ja toki kasaamaan keulan syylärin vaihdon jäljiltä. Kilsoja tulee max. 10000 vuodessa ja toki autoista vain yksi kerrallaan liikennekäytössä. Lämpöinen talli löytyy missä lepovuorossa (työn alla) oleva elelee ja käyttis on lämpöisessä parkkihallissa kämpän kellarissa. En todellakaan ostais enää vajaavetoista käyttöautoa koskaan.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.01.2022, 21:10
GC-93 GC-93 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.05.18
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Mulla on sillai et kun on talvet ajanut 4-vedolla niin ei oikein muulla halua enää ajaa.Meillä on Land-Rovereita ollut 50 luvulta asti joten niihin on tottunut ,vaikkakin nyt ajelen 4ttä vuotta Jeep zj v8lla tai rakennetulla V8 series Land roverilla.Kokeilin taas lumien tultua jos ajasinkin tuolla XJ jagella talven,vaan kokeiluksi jäi tuo homma, liikenteestä poistoon jouti ja myyntiin laitan, 4-vedolla jatketaan talvet.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.01.2022, 08:42
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Hurjalta kyllä kuulostaa oman korvaan että joku ajelee käyttöautona joku bensa V8 Vielä hurjemmalta kuulostaa että joku tunnustaa käyttöautona olevan Land Rover Ei vais... Joku täällä aiemmin ihmetteli miksi pitää olla nelivetoauto käyttöautona. Meillä se on puhtaasti siitä syystä että asumme jyrkän mäen päällä jota edeltää oma itse hoidettu jyrkkä pihatie. Näin ollen talvella neliveto kokemuksien perusteella pakko olla. Kesälläkin jos on isompi kärry perässä niin ei tarvii miettiä rinteessä peruutellessa ja vekslatessa että jääkö sutimaan. Ja kyllähän se on myös niin että siihen kun tottuu niin vaikea on siitä luopua, siis nelivedosta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.01.2022, 10:19
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 556
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tate Näytä viesti
Hurjalta kyllä kuulostaa oman korvaan että joku ajelee käyttöautona joku bensa V8 Vielä hurjemmalta kuulostaa että joku tunnustaa käyttöautona olevan Land Rover
Nokitetaan vielä, että pääasialliset pätkäajot meillä tapahtuu -62 Lantikalla (tässä ei veekasia), kaupunkiin kun asiaa on niin tämä talvi menty joulukuun alkupäiviin asti -95 Rangella ja nyt on sitten sitä virkaa toimittanut -76 Range, molemmat bensa V8-koneilla... Sitten kun tilaa tarvitaan koko sakille, niin sitten vielä toistaiseksi on menty pientila-autolla, jossa vain bensa V6 mutta tähänkin on jo korvaava suunnitelma olemassa...

Omat vähät ajot, mitä vuoteen tuli, laskin auki niin edelleen jäi alle kymppitonniin. Ja kun tuossa joulureissussa päästiin kokeilemaan mitä dieselillä (Disco2 td5) olisi säästänyt, niin C8:iin verrattuna tuli 500km pätkällä säästöä melkein euro, bensakasiin verrattuna jopa pari kymppiä...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.01.2022, 16:47
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tate Näytä viesti
Hurjalta kyllä kuulostaa oman korvaan että joku ajelee käyttöautona joku bensa V8 .
Vähemmällä pensalla kai sellasella pääsee, kun jollain pensa runnerilla. Ja jotain tapahtuukin, kun kaasua painaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi Timppa T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.04.2020 03:57
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa toyota4x4 O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2019 06:24
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 13 16.09.2015 21:19
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 1 02.12.2012 13:45
Defender Td5 vai vanhempi? Kuutio Kuitunen Tekniikka & Jutustelu 5 23.06.2009 14:05


Sivu luotu: 17:20 (GMT +2).