Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2020, 09:04
wikke wikke on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 2.930
Perusasetus

Sähkökulkineiden ihanuus & aurinkosähkö.


Ihan vain siksi että ei useampaan ketjuun tarvitse aiheita työntää joka välissä.

__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.10.2020, 09:35
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Voisko tästä muodostua sähkökulkineketju - toisessa ketjussa tuumittiin miten sähkökulkineita jatkossa voisi ladata.

Yksi vaihtoehto latauksen tehostamiseen voisi olla jos parkkipaikalle ilmaantuu odotettua nopeammin sähkökulkineita, eikä liittymät ja kaapeloinnit pysy kehityksessä mukana, yhden parkkiruuduista voisi uhrata lataukseen käytettyä sähköä puskuroivaksi kontiksi. Se voisi olla kuin jonkinlainen iso UPS.

Kustannuksia tulisi kohdistaa sinne ketkä tarvii uutta tekniikkaa. Koska aluksi pitää investoida, asia voi kehittyä jonkinlaisen ammattimaisen autoilun näkökulmasta - oli se sitten työsuhdeautoilua tai sähköbusseja.

Omakotiasuja on latauksen järjestämisessä hyvässä tilanteessa. Jos tavallisin sähköliittymä on 3x25 ampeerinen, sen voi joutua päivittää 35:seen.

Itse olen lähtenyt lähitulevaisuuteen panostamaan hommaamalla 15 kilowatin verkkoinvertterin ja jos teen niin, että akkuinvertterijärjestellä voi peruskulutuksen kattaa niinä hetkinä kun koko liittymän kapasiteetin haluaa käyttää vaikka sähköauton lataamiseen.

Ensimmäisiä jollain lailla kansanomaisia sähkökulkuneuvoja on sähköpyörä. Niissä on liikuttu jossain puolen kilowattitunnin akkukapasiteetissa ja kilowattitunnilla paukuttelee jo henkseleitä taajamakäytössä.

Voidaan joutua odottelemaan jonkin aikaa, että käytännöllisen oloisiin täyssähköautoihin tulee vaihtoehtoja kohtuullisessa hinnassa. Vaikka tekniikassa on haasteensa, sellainen valtti on olemassa, kun sähköä ja nykyisellään siirretään sinne missä on ihmisiä ja ajoneuvoja.

Parissakymmenessä vuodessa on tapahtunut aikamoinen kehitys älypuhelimien yleistymisen ja ominaisuuksien suhteen. Niissä kulkee samalla tehokas netti mukana, joka mahdollistaa etätyön. Sähkökulkuneuvot liittyy tähän samaan kehitykseen. Kuljettajan työt ei ole enää monien unelma-ammatteja. Kaupunkeihin voi tulla jonkinmoisia automaattisia autoja, jotka on parkissa siellä missä samalla latautuvat.

Jos koronapandemia muuttaa suuntaa, että ihmiset haluaa asua väljemmin, se tuo lisää rahaa maaseudun ja pienempien taajamien kehitykseen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.10.2020, 09:48
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 972
Perusasetus

Ainoa järkevä tapa tankata sähkökuljin järkevästi on tehdä vaihto akku järjestelmä. Samalla poistuu kulkimen meneminen arvottomaksi akun tullessa tiettyyn ikään, se kun olisi tällöin kaikissa kulkimissa sama ja vaihtaminen onnistuu lähimmällä liikenneasemalla. Samalla akkuja voitaisiin myös käyttää muihinkin tarpeisiin, tämä toki ei ikinä tule tapahtumaan, kulutushysteria kärsii liikaa ja hallitus ei tykkää
__________________
Offi videoita: klik
It's not broken, it's 2A
TurataanHuttua: klik
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.10.2020, 10:09
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja james_III Näytä viesti
Ainoa järkevä tapa tankata sähkökuljin järkevästi on tehdä vaihto akku järjestelmä. Samalla poistuu kulkimen meneminen arvottomaksi akun tullessa tiettyyn ikään, se kun olisi tällöin kaikissa kulkimissa sama ja vaihtaminen onnistuu lähimmällä liikenneasemalla. Samalla akkuja voitaisiin myös käyttää muihinkin tarpeisiin, tämä toki ei ikinä tule tapahtumaan, kulutushysteria kärsii liikaa ja hallitus ei tykkää
Tätä ei tosiaan olla paljon hyödynnetty, että akut olisivat monikäyttöisiä. Sähköpakuun monikäyttöisyyttä akulle toisi jos siinä on kolmivaihevirran ulosotto. Erittäin kätevä huoltohommissa. Dynasettia on tarjottu polttomoottoriautoihin.

Sähköpyörän 48 voltin akulle keksin käytön, että sillä voi ladata lyijyakkuja yhdistämällä aurinkopaneelisäätimeen. Pumppasin tällä tekniikalla järvivettä ja 1000 watin suuruusluokan uppopumpu otti järvestä vettä.

Kotarin sähköendurossa akku sitä kokoluokkaa, että sitä pystyy käsin vielä liikuttelemaan:
https://youtu.be/9nzb0LDLOoo

Autoissa akilleenkantapää on, että akut on toistaiseksi hiukan alamittaisia.

Norjassa on sähköautot suositumpia kuin täällä. Esim. Audi E-Tron on ollut suosittu.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/n...9-6a1edf2e1d27
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.10.2020, 10:24
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 312
Perusasetus

Palataan vuoteen 1918. Silloin saksalainen Max Geitel kirjoitti:

Sähkövoimavaunu ei ole tähän mennessä kyennyt voittamaan niitä vaikeuksia, joita sille aiheuttavat raskaat akkumulaattorit, jotka toistaiseksi ovat välttämättömiä sähköenergian mukaan ottamiseksi.
Sähköpatterit ovat riittäviä ainoastaan n 150 km pituiseen matkaan. Sen jälkeen ne täytyy joko ladata uudelleen, mikä toimitus vaatii noin kolmisen tuntia, tai vaihtaa toisiin, mikä taas on mahdollista ainoastaan kaupunkiliikenteessä.
Tarkoitus käyttää sähkömoottorin hyviä puolia voimakoneissa, silti tarvitsematta kärsiä raskaiden patterien tuottamista haitoista, on johtanut ns yhdistetyn järjestelmän mukaisten koneitten rakentamiseen. Sellaisissa voimakoneissa on voimakas bentsiinimoottori, joka ei kuitenkaan vaikuta välittömästi vaunun pyöriin, vaan on yhdistetty pieneen dynamoon. Tämä muuttaa bentsiinimoottorin mekaanisen työn sähkövirraksi, joka johdetaan sähkömoottoreihin, mitkä vuorostaan vaikuttavat vaunun pyöriin.
Sähkövirtaa on myöskin käytetty automobiiliomnibussien käyttövoimana, kuljettamalla sitä moottoriin ilmajohdon avulla.


Tuo teksti kun käännetään nykykielelle, niin se voidaan sellaisenaan esittää yli 100 vuotta kirjoittamisen jälkeen. Tekstissä jäljempänä myös selitetään, miten (ensimmäisen) maailmansodan kestäessä moottoriajoneuvot ja räjähdysmoottorit kehittyivät ja mitkä "erittäin merkitsevät uudistukset" aiheuttivat sähkökulkineiden syrjäytymisen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.10.2020, 11:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.354
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja james_III Näytä viesti
Ainoa järkevä tapa tankata sähkökuljin järkevästi on tehdä vaihto akku järjestelmä. Samalla poistuu kulkimen meneminen arvottomaksi akun tullessa tiettyyn ikään, se kun olisi tällöin kaikissa kulkimissa sama ja vaihtaminen onnistuu lähimmällä liikenneasemalla. Samalla akkuja voitaisiin myös käyttää muihinkin tarpeisiin, tämä toki ei ikinä tule tapahtumaan, kulutushysteria kärsii liikaa ja hallitus ei tykkää
Se on juurikin näin, talouden pitää pyöriä, sille esitetään motivaattorina mm. ilmastomuutosta jonka varjolla saadaan kauppa käymään, sitä tehostetaan tiukentuvilla päästövaatimuksillla, jossa ei edes kokonaispäästöt kiinnosta. Todellisuudessa päästöistä ei siis välitetä niinkään, markkinoiden pyöriminen on tärkeintä. Paitsi ehkä Suomessa, kuvitellaan että suomalaiset voi pelastaa maapallon ilmaston vaikka todellisuudessa vaikutus meitin päästötoimilla on promillen osia, siis alle 0.00%.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.10.2020, 11:18
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 312
Perusasetus

Nykyinen tilanne on se, ettei akkuun kannata varastoida edes ilmaista sähköä; varastoinnin kustannus kun on suurempi kuin sähkön hinta milloinkaan (jos siis vapaista markkinoista puhutaan).

Akku maksaa jonkin verran ja kestää tietyn syklimäärän. Tämän perusteella saadaan varastoinnille hinta, joka hinta on pyörinyt jossain 20c/kWh tienoilla viime aikoina.

Tuo hinta pitäisi saada reilusti alle n 5 c/kWh, jolloin kannattaisi ottaa sähköä talteen silloin kun sitä halvalla saa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.10.2020, 11:29
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Se on juurikin näin, talouden pitää pyöriä, sille esitetään motivaattorina mm. ilmastomuutosta jonka varjolla saadaan kauppa käymään, sitä tehostetaan tiukentuvilla päästövaatimuksillla, jossa ei edes kokonaispäästöt kiinnosta. Todellisuudessa päästöistä ei siis välitetä niinkään, markkinoiden pyöriminen on tärkeintä. Paitsi ehkä Suomessa, kuvitellaan että suomalaiset voi pelastaa maapallon ilmaston vaikka todellisuudessa vaikutus meitin päästötoimilla on promillen osia, siis alle 0.00%.
Tämä on otettava huomioon, että asioiden kehittämisen tiellä itsekkäillä ja lyhytnäköisillä motivaation lähteillä on merkitystä. Toisaalta fossiilisten energialähteiden ja sähkötekniikan hyödyntämisessä päästiin eteenpäin muista syistä kuin orjuuden poistamisen tai köyhien työläisten auttamisen näkökulmasta.

Asiat voi mennä eteenpäin siitä syystä, että uusilla vaihtoehdoilla voi tienata paremmin kuin vanhoilla.

Ilmasto ei tunne valtioiden rajoja. Siinä ollaan kaikki samassa veneessä vaikka taustat ja motivaatiotekijät ovat erilaisia. Persläpimaissa ei todennäköisesti olla edelläkävijöitä näissä asioissa. Afrikan kurjissa oloissa oleva ihminen hyötyisi tästä tekniikasta, mistä täälläkin on ollut puhe ehkä enemmän kuin hyvän infran äärellä olevat.

Sadassa vuodessa on muuttunut paljon tämä tapa millä tietoa käsitellään ja on tullut jos jonkinlaista tekoälyä. Olen tuuminut, että joskus kehitetään pieniä ja suuria maatalousrobotteja, jotka voi opettaa poimimaan vaikka marjoja metsästä. Automaattivehje tekee yhä useamman homman siellä missä siihen on varaa.

Vehkeet kehittyy, mutta ihminen ei samaa vauhtia.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.10.2020, 11:42
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Nykyinen tilanne on se, ettei akkuun kannata varastoida edes ilmaista sähköä; varastoinnin kustannus kun on suurempi kuin sähkön hinta milloinkaan (jos siis vapaista markkinoista puhutaan).

Akku maksaa jonkin verran ja kestää tietyn syklimäärän. Tämän perusteella saadaan varastoinnille hinta, joka hinta on pyörinyt jossain 20c/kWh tienoilla viime aikoina.

Tuo hinta pitäisi saada reilusti alle n 5 c/kWh, jolloin kannattaisi ottaa sähköä talteen silloin kun sitä halvalla saa.
Tuuminut kotiolosuhteissa jos vesivaraajaan varastoisi edukkaan sähkön tilanteissa vaikka 10 kilowattituntia vuorokaudessa ja joskus sähköautoon samaa luokkaa. Kun akkujen kanssa on kotioloissa liikaa haasteita, jos joskus pääsen betonilattian valuun, voi sinne laittaa lattialämmityskaapelit ja vesikierron.

Tältä näyttää, ettei yleisessä käytössä olevasta akkutekniikasta ole vielä sellaista varastointiapua kuin toivotaan.

Tulee mieleen 1970-luvun talot uima-altaalla, oletetaan, että asentaa tasakatolle edullisella tekniikalla 80 paneelia, 20 kilowatin verkkoinvertteri, ilmavesilämpöpumppu, pörssisähkö, yösiirto, ajastusta edukkaimpiin aikoihin ja sähköauton akkuun myös. Toki tekniikan päivittäminen maksaa, mutta uusiakin rakennuksia tehdään. Ei ole vielä katot paneeleja täysi.

Maataloudessa voi energiatouhut olla jatkossa varteenotettavia. Sinne on ollut saatavilla tukea investointeihin:
https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusi...nvestointituet
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.10.2020, 13:52
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 765
Perusasetus

Läheltä syyhkäsee mut ohi menee....


Tääkään ei olis toiminut ilman aurinko sähköö.....
Kaverilla joskus muinoin Saimaksella Honda perämoottori sähköstartilla josta latauskäämit rikki. Kesäaikana oli soiva peli aurinkopaneli avusteisena. Syksystä kuitenkin vaihdettiin uudet romut vauhtipyörän pyörivien magneettien sisään.
Kun kelit meni pilvisiks ja synkiks syksyn ja alkutalven veto keleille jäihin asti...

Viimeksi muokannut uteiN_H : 09.10.2020 13:58
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.10.2020, 15:04
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja uteiN_H Näytä viesti
Tääkään ei olis toiminut ilman aurinko sähköö.....
Kaverilla joskus muinoin Saimaksella Honda perämoottori sähköstartilla josta latauskäämit rikki. Kesäaikana oli soiva peli aurinkopaneli avusteisena. Syksystä kuitenkin vaihdettiin uudet romut vauhtipyörän pyörivien magneettien sisään.
Kun kelit meni pilvisiks ja synkiks syksyn ja alkutalven veto keleille jäihin asti...
Mulla loppuu syksyllä lokakuussa henkselien paukuttelu aurinkosähköllä. Syyskuussa rokkaa hyvin.

Nyt puhelimen mukaan voi saada sähköpotkulaudan...
https://elisa.fi/kauppa/tuote/Xiaomi...0Aurora%20Blue

Eivät ole vielä ruvenneet tarjoomaan sähköistyssarjoja vanhoihin autoihin. HJ:sta hybriidi, etuveto sähköllä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.10.2020, 17:21
Latvia Latvia ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 09.10.20
Sijainti: Pori
Viestit: 4
Perusasetus

komment


Aika vahan meilla pain latausta voi suoritus
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 09.10.2020, 18:57
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 66
Perusasetus

Sähköautolla ajeltu täällä alkuvuodesta lähtien, eipä ole käyttöautossa paluuta polttomoottoriin. Paljon pelätty lataus tapahtuu muutaman kerran viikossa yöaikaan, kun pörssisähkön hinta on nollissa. Dieselverosta ja polttoaineesta säästyneillä rahoilla voikin sitten kartuttaa (ainakin teoriassa) harrasteautobudjettia :-)

Kaikenlaisia retrofit-kittejä varmasti tulee lisää ja on suomessa yksi sähkökäyttönen G-mersu ja range, varmasti voi olla muitakin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 09.10.2020, 23:41
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dmn Näytä viesti
Kaikenlaisia retrofit-kittejä varmasti tulee lisää ja on suomessa yksi sähkökäyttönen G-mersu
Onko tuosta jossain päin internettiä lisätietoa?

Mitä yleisesti tulee sähköautoon ja toimintamatkaan, omalla autolla olen tainnut käydä kerran yli 100km päässä kotoa tänä vuonna. Ja autokatokseen tulee jo sähkö, joka on muuten tuohon diesel-kulkineeseen kytkettynä ison osan talvesta. En pitäisi ollenkaan huonona vaihtoehtona sähköä vaikka ei varmasti vielä kaikille sovikaan.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.10.2020, 06:09
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.250
Perusasetus

Tyttö opiskelee kemiaa ja on perehtynyt akkuteknologiaan ja sen taustalla olevaan kaivosteollisuuteen. Niissä akuissa kun on harvinaisia metalleja. Melko karua kerrottavaa tuo puoli "vihreistä" sähköautoista. Tässäkin asiassa pitäisi miettiä kokonaisuutta ja liikkumisen kokonaisemissiota elinkaarikustannusten kautta. Yllättäen sähköauto ei liene ihan kärkipäässä siinä listalla. Ja jotkut noista metalleista loppuu kohtalaisen nopeasti, jolloin akkutekniikkaa pitää muuttaa. Biopolttoaineet olisivat hyvä vaihtoehto, infa ja autotekniikka ovat jo valmiina.

Jos suomi haluaa tehdä ympäristötekoja, kannattaisi raha kohdistaa rajojen ulkopuolelle ongelmamaiden ympäristöasioiden parantamiseen. Saataisiin samalla rahalla helposti kymmenkertainen hyöty verrattuna kotimaan piiperrykseen. Mutta eihän se politikoille käy, äänestäjät ei tykkää.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.10.2020, 09:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Tyttö opiskelee kemiaa ja on perehtynyt akkuteknologiaan ja sen taustalla olevaan kaivosteollisuuteen. Niissä akuissa kun on harvinaisia metalleja. Melko karua kerrottavaa tuo puoli "vihreistä" sähköautoista. Tässäkin asiassa pitäisi miettiä kokonaisuutta ja liikkumisen kokonaisemissiota elinkaarikustannusten kautta. Yllättäen sähköauto ei liene ihan kärkipäässä siinä listalla. Ja jotkut noista metalleista loppuu kohtalaisen nopeasti, jolloin akkutekniikkaa pitää muuttaa. Biopolttoaineet olisivat hyvä vaihtoehto, infa ja autotekniikka ovat jo valmiina.

Jos suomi haluaa tehdä ympäristötekoja, kannattaisi raha kohdistaa rajojen ulkopuolelle ongelmamaiden ympäristöasioiden parantamiseen. Saataisiin samalla rahalla helposti kymmenkertainen hyöty verrattuna kotimaan piiperrykseen. Mutta eihän se politikoille käy, äänestäjät ei tykkää.
Näkisin niin, että tarvitaan jonkinlainen eteenpäin muljahdus, joka mahdollistaa uusia ratkaisuja. Vähän samalla tapaa kuin kirjoituskoneiden tilalle tuli pöytätietokone, internet, älypuhelimet, jossa nämä yhdistyy.

Jos myöhemmin näyttää, että se tapa, johon energiaa varastoidaan on muu kuin akku, tämä on myös ok. Näyttää siltä, että energian siirto piuhoilla on pitkään varteenotettavaa. Tosin tietotekniikassa on yllättävän nopeasti tullut langattomuutta. Minäkin lataan kännykän ilman piuhaa.

Kauempana olevan ongelman ratkaisu ei käy kovin helpolla. Mitenhän on keskusteleeko netitse ihmiset tämäntapaisista asioista muuallakin jos ajattelisi, että ideointiin voisi osallistua laajemmalla säteellä.

Kokeilin kirjoittaa videoon muutaman englanninkielisen sanan. 2017 talvella testailin minkämoinen voisi olla 2 vetoinen sähköpyörä, jossa on kunnolliset nastarenkaat. Ehkä tuubi on harvoja kanavia, jossa tavallinen kansalainen voi osallistua globaalisti.
https://youtu.be/pc6Xcv0uEbM

Ei haittaisi jos joku tekee taloyhtiöille ja muille kiinteistöille jonkinmoisen kannustavan tietoiskun, mitä vaihtoehtoja on jos halutaan sähköä saatavan paremmin kustannustehokkaalla tavalla. Vaikka videolla käytännön esimerkki.

Niissä kotitalouksissa, joissa on kaksi autoa ajossa yhtäaikaa, on helpompi ottaa täyssähköauto käyttöön nopealla aikataululla. Kuulin jonkun ratkaisseen latausongelmat kahdella Teslalla, niin toinen voi olla latautumassa! Voisi ajatella niinkin, että sähköauto toisi vanhalle rohjakkeelle lisää elinvuosia, niin peräkärryn hinailut hoitaisi nelivetokulkupelillä. Sähkövehkeitä tulee lisää erilaisia siinä missä älypuhelimiakin. Paku- ja pickup osastolla eteneminen ollut vielä hidasta.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.10.2020, 09:36
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 5.703
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Nykyinen tilanne on se, ettei akkuun kannata varastoida edes ilmaista sähköä; varastoinnin kustannus kun on suurempi kuin sähkön hinta milloinkaan (jos siis vapaista markkinoista puhutaan).

Akku maksaa jonkin verran ja kestää tietyn syklimäärän. Tämän perusteella saadaan varastoinnille hinta, joka hinta on pyörinyt jossain 20c/kWh tienoilla viime aikoina.

Tuo hinta pitäisi saada reilusti alle n 5 c/kWh, jolloin kannattaisi ottaa sähköä talteen silloin kun sitä halvalla saa.
En tiijä mutta meillä on duunissa sähköauto. Puolen vuoden kohdalla oli mittarissa 15000 kilsaa ja teollisuussähköä oli männynnää 5000kwh. Siis verkosta akkuun. Tuosta voi jokainen muuttaa tuon kulutuksen euroiksi oman sähkösopparin mukaan. Ja verrata sitä saman kokoisen bensa tai dieselin kulutukseen. Edellinen quashguiaiq vei keskim.Dieseliä 6.8 litraa satkulle, ja Sen seuraaja Note vei reilut 7litraa bensaa, ja lisäksi kolme moottoria 40tkm matkalle, tai kolmas oli menossa kun se vaihtui Leafiin.

Tämän hetken mittarilukema on 42 tkm. Tuo on kyllä hyvä seurantakohde. Ko.lajia kohtaan.

Ongelmiakin on ollut. Eturenkaita kuluu, ja laturin kanssa tuli semmonen kämmi, että siihen tuli otettua kiinteä kaapeli. Kämmiksi se osoittautui siksi, että kun auto otetaan laturista 6-16 krt/vrk. Rispaantuu se latauspistukkeen juuresta poikki pari kertaa vuodessa, ja tämä tarvii sähkärin aina sen piuhan vaihtoon. Toki väliaika menee ihan verkkovirralla ladatessa, riittää nippanappa.

Tästä kimmokkeen saaneena on ensimmäinen kollega vaihtanut polttisauton sähköön. Ei tosin lefaan.

Voin sanoa että Teslan kiihtyvyys tuntuuuuuuuuuu.....
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi.
Ylös nouseva takaluukku tai koko katto.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.10.2020, 10:38
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 66
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Onko tuosta jossain päin internettiä lisätietoa?

Mitä yleisesti tulee sähköautoon ja toimintamatkaan, omalla autolla olen tainnut käydä kerran yli 100km päässä kotoa tänä vuonna. Ja autokatokseen tulee jo sähkö, joka on muuten tuohon diesel-kulkineeseen kytkettynä ison osan talvesta. En pitäisi ollenkaan huonona vaihtoehtona sähköä vaikka ei varmasti vielä kaikille sovikaan.
http://www.mersuforum.net/forum/view...?f=27&t=115881 Tossa ainakin mersusta rakenteluketju

Rangesta ei taida olla mitään netissä ..
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.10.2020, 12:25
uteiN_H uteiN_H ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.09.17
Sijainti: Oahu, Honolulu. USA
Viestit: 765
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Tyttö opiskelee kemiaa ja on perehtynyt akkuteknologiaan ja sen taustalla olevaan kaivosteollisuuteen. Niissä akuissa kun on harvinaisia metalleja. Melko karua kerrottavaa tuo puoli "vihreistä" sähköautoista. Tässäkin asiassa pitäisi miettiä kokonaisuutta ja liikkumisen kokonaisemissiota elinkaarikustannusten kautta. Yllättäen sähköauto ei liene ihan kärkipäässä siinä listalla. Ja jotkut noista metalleista loppuu kohtalaisen nopeasti, jolloin akkutekniikkaa pitää muuttaa. Biopolttoaineet olisivat hyvä vaihtoehto, infa ja autotekniikka ovat jo valmiina.

Jos suomi haluaa tehdä ympäristötekoja, kannattaisi raha kohdistaa rajojen ulkopuolelle ongelmamaiden ympäristöasioiden parantamiseen. Saataisiin samalla rahalla helposti kymmenkertainen hyöty verrattuna kotimaan piiperrykseen. Mutta eihän se politikoille käy, äänestäjät ei tykkää.
Tällä varmaan tarkoitat meilläkin olevaa kompilkaatitota kansalaisia kohtaan.
Talvivaara-Terrafame ketjuu......Kustannuksia aivan järkysti veronmaksajille ja pilattu luonto. Milloin makselevat takaisin hyvitetyt tuet. Koska saavat prosessinsa luonnon kestävälle tasolle. Näiden syiden takia ei ainakaan hyvä heilu ympäristöö,kansalaisia, äänestäjii saati politikkoja kohtaan.....

Mä oon asiasta samaa mieltä......Pidetään mieli kirkkaana ja paita puhtaana
Laulun sanoin......Eli luonto. Ja noi metallit mitä tarvitaan mihin tahansa energiapoliittiseen sirtymään olisi viisainta ostaa Suomalian rajojen ulkopuolelta Euroilla.......
Pysyis ainakin luonto puhtaana.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.10.2020, 18:38
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 312
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
En tiijä mutta meillä on duunissa sähköauto. Puolen vuoden kohdalla oli mittarissa 15000 kilsaa ja teollisuussähköä oli männynnää 5000kwh. Siis verkosta akkuun. Tuosta voi jokainen muuttaa tuon kulutuksen euroiksi oman sähkösopparin mukaan. Ja verrata sitä saman kokoisen bensa tai dieselin kulutukseen. Edellinen quashguiaiq vei keskim.Dieseliä 6.8 litraa satkulle, ja Sen seuraaja Note vei reilut 7litraa bensaa, ja lisäksi kolme moottoria 40tkm matkalle, tai kolmas oli menossa kun se vaihtui Leafiin.

Tämän hetken mittarilukema on 42 tkm. Tuo on kyllä hyvä seurantakohde. Ko.lajia kohtaan.
Sähkö varmaan on bensaan verrattuna halpaa, ellei joudu esimerkiksi matkan päällä jotain aikaveloittavaa pikalaturia käyttämään aliteholla. Silloin hinta voi pompsahtaa bensan tasolle (Moottori-lehden testi).

Sen sijaan sähkön varastointi ei kannata- paitsi autokäytössä jolloin kilpaillaan erittäin raskaasti verotetun liikennepolttoaineen kanssa.

Jos nyt olet varastoinut autoosi 5000 kWh, olisit akulla voinut pörssisähkön ostoajankohdalla keinottelemalla pienentää kotisi sähkölaskua noin 150 euroa. Koska akku maksaa 15000 euroa, tuo pitäisi tehdä sata kertaa, jotta pääsisi edes omilleen (vastaa 1.5 miljoonan kilometrin ajoa).
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.10.2020, 19:15
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.032
Perusasetus

Vähän kaipaisi ihan suoria pennosia/km keskimääräisellä km-määrällä, että olisi edes hypoteeiittisellä tasolla verrattavissa nykyiseen 30tkm/5L dieseliä/100km/700€ autoverot vuosittaisella verolla.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.10.2020, 20:29
dmn dmn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.12
Sijainti: Kaarina
Viestit: 66
Perusasetus

Vähän korkealta kuulostaa 5000kWh / 15000km = 33kWh/100km? Leaffin kulutus on varmaan keskimäärin luokkaa n.16kWh/100km, ja lataushäviöt 10-15% tyypillisesti, joten puolet liikaa?

Mainittakoon vertailun vuoksi bensiinin energiatiheys on n. 9kWh/l ja diesel n. 12kWh/l niin antaa osviittaa hyötysuhteesta.

Viimeksi muokannut dmn : 10.10.2020 20:31
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 10.10.2020, 20:31
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.227
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Sähkö varmaan on bensaan verrattuna halpaa, ellei joudu esimerkiksi matkan päällä jotain aikaveloittavaa pikalaturia käyttämään aliteholla. Silloin hinta voi pompsahtaa bensan tasolle (Moottori-lehden testi).

Sen sijaan sähkön varastointi ei kannata- paitsi autokäytössä jolloin kilpaillaan erittäin raskaasti verotetun liikennepolttoaineen kanssa.

Jos nyt olet varastoinut autoosi 5000 kWh, olisit akulla voinut pörssisähkön ostoajankohdalla keinottelemalla pienentää kotisi sähkölaskua noin 150 euroa. Koska akku maksaa 15000 euroa, tuo pitäisi tehdä sata kertaa, jotta pääsisi edes omilleen (vastaa 1.5 miljoonan kilometrin ajoa).

Itsellä pitäisi pörssisähkösopimus alkaa ensi viikolla. Sähköauto olisi yksi kohde lisää, jota voi optimoida. Aurinkotouhu tuo osalle vuotta myös valoisan ajan varteenotettavaksi ohjata sähköä johonkin.

Froniuksella on Ohmpilot, jotta omaan käyttöön jäisi enempi, mutta se on ajateltu erityisesti vastuksille.
https://youtu.be/y3-ZabgaRnw

Viikonloppu on pörssisähkössä ollut kanssa aika edulista aikaa.

Autoja pitää uusia välillä, eikä uudet monimutkaiset autot vaikuta varteenotettavalta pitää montaa kymmentä vuotta. Näin myös sähköauto on varteenotettava.

Näköjään siedettäviä toimintasäteitä luvataan yhä halvemmassa hintaluokassa.
https://www.renault.fi/henkiloautot/...SAAEgJq2PD_BwE

Autoissa on myös mukana jotain fiilis ja tottumisjuttuja ja ensimmäiset siedettävän hintaiset sähköautot on ristiriidassa omiin aikaisempiin tottumuksiin nähden. Se on vähän kuin musiikkimaku, joka ei muutu kovin nopeasti. Pidetään peukkuja, että Toyota edistyy sähköautoilussa.

Toisaalta on kotitalouksia, jotka käyttää 50 000 euroa johonkin veneeseen, muuten vaan uuteen autoon tms. muuhun vähemmän välttämättömään kuten matkusteluun. Miksei energiainvestointi voisi olla myös vaihtoehto...

Sähköpyörän olen jo todennut toimivaksi, mutta senkään mahdollisuudet ei ole vielä hyödynnetty täysimääräisesti, vaikka samassa mittakaavassa ei ole akkuongelmia kuin autoissa.

Aiemmin mainittiin renkaiden kuluminen millä voi olla merkitystä painavassa sähköautossa. Viimeksi kun henkilöautoon ostin renkaat, valitsin C-merkinnällä pakurenkaat, joissa oli vierimismerkintä kuitenkin kohtuullinen. Sähköautolla saattaisi tulla ajettua enemmän.

Henkilöautoja ei ole viimeaikoina ollut käytössäni ja kulutus varmaan yleensä yli 10 litraa dieseliä satkulla. Yhteen väliin huristelin invavarustetulla tilataksilla, eikä sekään puoli-ilmaiseksi mennyt ja lämpöä piti tehdä myös ettei palele. Mielellään sähköautoon ottaisin ilma Webaston.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 10.10.2020 20:35
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 25.10.2020, 10:33
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 220
Perusasetus

Kohta pääsee vierestä seuraamaan täyssähköilyn autuutta. Viimeinen pari vuotta onkin mennyt aurinkopaneelien ja hybridin kanssa ajellessa. Velipoika eilen ohi ajellessaan pysähtyi jutulle, ja olivat käyneet tilaamassa uuden Teslan, toimitusaika noin kuukausi ja sitten tai siihen mennessä olisi hyvä löytää Kia Optimalle uusi koti...

Olisi mennyt kuulemma vaikka heti kaupaksi, kun kävivät Teslakaupan naapuriin sitä Optimaa tarjoamassa, 27k€ lupasivat heti jos tekevät saman tien kaupan. Meinasi ettei ihan sillä varoitusajalla arvaa luopua, kun jollain pitää kuitenkin tämä kuukausi liikkua, vinoilin sitten että kyllä tuosta pihasta siihen ratkaisu löytyisi, tarjosin ekaksi P38 Rangea. Huvittavaakin tuolla kuukauden ajelu olisi, siltä kannalta kun siirtymäajan hybridistä täyssähköön ajaisi bensakasilla...

Keskusteltiin kyllä tuosta bensakulusta, että olisihan se vähän reilumpi Rangessa mitä Optimassa, keskikulutusmittarissa kymmenkertainen ero, Optimaa kun ovat latailleet kotona aurinkosähköllä ja aina kaupoissa yms, niin bensalla ei ole paljoa tarvinnut liikkua. Jotain luokkaa 1,6 litraa sataselle väittää keskikulutukseksi, valtaosa ajosta kaupunkipyöritystä ja aina töpselissä kun tilaisuus vaan on, siihen pyöritykseen olisi "hyvä" ottaa samanlaisessa pyörittelyssä sen pari kymppiä sataselle kiskova maasturi...

Tavallaan ihan hyvä ratkaisu heille tuommoinen uusi, missä on kovin vähän huoltokohteita. Kun itse huoltaminen ei ole koskaan kiinnostanut, on välttämätön paha mistä mieluusti maksaa, eikä ole tekniikkaan oikein tuntumaa syntynyt. Liki toinen ääripää omaan suhtautumiseen verrattuna, itse taas kun tykkään tehdä itse, säästää siinä rahaakin, jota ei itsellä ainakaan ole ylimääräistä juuri koskaan. Aika sitten näyttää miten tuommoisen kanssa heillä tulee sujumaan. Laskelmia ovat kovasti tehneet, ja päätyneet että nyt kun sijoittaa pari sataa euroa enemmän kuukausittaiseen autoilukuluun, niin sillä saa sen uuden Teslan hankittua. Näkyy noita kilometrejäkin syntyvän heillä moninkertainen määrä omiin ajoihini verraten, keikkaakin muusikolla on vähintään riittävästi studiolla istumisen lisäksi...

Kunhan tuota nyt pääsee aikansa seuraamaan, niin pitää jotain raporttia aiheesta sitten kehitellä...
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.10.2020, 13:07
wikke wikke on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 2.930
Perusasetus

"Käytännön toimintamatka ID.4 Pro Performance: 360-520 km.

Todellinen toimintamatka riippuu myös ajotyylistä, nopeudesta, mukavuuslaitteiden ja muiden sähkölaitteiden käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien määrästä/kuormasta ja topografiasta. Auton toimintamatkan arvioinnissa suuntaa antaa ilmoittamamme oletettu toimintamatkaväli eli vuosikeskiarvo, jonka 80 % asiakkaistamme saavuttaa. Välin alaraja kattaa myös ajot kohtuullisilla moottoritienopeuksilla ja alhaisissa talvilämpötiloissa.".

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/...SAAEgJhcPD_BwE

Ja totuus toimintasäteestä on?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (1 jäsentä and 1 vierasta)
antti4x4
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aurinkosähkö tietäjiä? SptV Chit-Chat 45 28.08.2018 14:22
kellojen siirron ihanuus 0ltzi Chit-Chat 46 07.07.2018 12:51
Ulkona huoltamisen ihanuus GeneralJ Tekniikka & Jutustelu 31 07.12.2015 00:11
Forum-keskustelun ihanuus petris This And That 1 11.03.2003 15:27


Sivu luotu: 05:24 (GMT +2).