Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.07.2016, 07:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti

Rak:in laittamassa kuvassa on tietysti yksi vaihtoehto, jos rakentamisen määrä vasta tarvetta, onkohan tuossa jakareiden etupultit irroitettu, onko leimattu?

Timo mainitsi nuo jakarialustan epätoivottavat ominaisuudet, niiaava, keventävä ja muutkin ominaisuudet aivan paskoja.
Jarrutuksessa niiaus tuo etupäähän lisää painoa ja täten tehostaa jarrutusta.
Ylämäessä kevenevä keula siirtää vain lisää painoa takapäähän lisäten pitoa, toki lukottomassa etupäässä rengas helpommin hukkaa voimaa sutiessaan herkemmin.
Yleensä ajo-ominaisuuksien tarve on tottumiskysymys, minä en huomaa niissä mitään outoa parin lantikan ja vanhojen transiittien jälkeen
Kuvassa ei ole ainuttakaan jakaria Ollu leimassa vuodesta -08.

En minäkään tuota alustaa tieajettavuuden takia tehnyt vaan maasto-omituisuuksien parantamiseksi

Tuo akselin laakerointi keskelta olisi siinä mielessä erilainen että siinä esim. jarrutuksessa molemmat jakarit siirtäisi omanpuoleiselta renkaalta voimia runkoon jolloin se ei kallistaisi autoa, ja kiihdytyksessä päinvastoin. Mutta loppupäätelmä jo aiemmin useasti mainittu, paras vaiva/hupisuhde tulee sen kolmannen varren lisäämisellä, jota ei tarvi edes katsastaa jos sitä ei käytä tiellä

Näin lomasta huumaantuneena voisin myös väittää että jeepin nelilinkkikeula panhardilla vaatii myös puslilta joustoa.

__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 26.07.2016 08:08
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.07.2016, 12:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Näin lomasta huumaantuneena voisin myös väittää että jeepin nelilinkkikeula panhardilla vaatii myös puslilta joustoa.
Jep, niinhän ne tarttee ja jopa aika paljonkin. Lyhyet tukivarret ja sen sorttinen geometria että se on kaukana optimista. Tosin ei sellaista katulaillista autoa taida ollakaan jossa olisi metsäkäyttöä ajatellen optimaalinen alustageometria - ja toisaalta panhardin kanssa joustoa vaatii aina puslilta, koska panhard vetää akselia sivuun.

Kompromisseja katukilpiset tahtoo olla aina, kun ei täällä saa tehdä itse tukivarsia..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.07.2016, 12:28
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ois sinällään mielenkiintoista päästä suunnittelijoiden pään sisään tuon nelilinkki-panhard yhdistelmän suhteen, kun ko. rakenne esiintyy aika monessa maasturissa takanakin.
Mitä lie haettu ko viritelmällä etenkin kun kolmilinkki periaatteessa soitaisi saman asian.

Puslien jousto voi olla yksi syistä minkä takia ei ole aitoa nelilinkkiä, jos niistä tekee kovemmat niin mukavuus kärsii.
Taunuksessahan on nelilinkki takana ja hivenen vetelä perä sellaisessa kolkyt vuotta vanhoilla puslilla. Tuntui että joustaa sivulle saman verran kuin pystysuunnassa
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.07.2016, 19:02
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Kuvassa ei ole ainuttakaan jakaria
No eipä näyttänyt olevankaan kun käytti klasit päässä, taitaakin olla lantikan takavarret
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.08.2016, 20:29
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Jaaha. Puslat vaihettu jakariin ja akseliin tulevan jakarin korvakot tehty mahollisimman minimaaliseksi että jakari mahtuu kääntyilemään. Mutta kun EI jousta niin ei jousta. Alkaa ymmärrys loppua :SSSS. Kokeiltu varmaan 10 eri jousta :O. Aina liian jäykkä tai ei kanna ollenkaan. Onko tosiaan että, tästä väliltä vaan vielä löydettävä jousi tyyppi.

Miten voi ollakkaan näin hankala eto jouston saaminen. ...keleen ...kele....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.08.2016, 18:24
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

^ Jos kokeilet auton joustoa ylempänä olevan kuvan mukaisessa paikassa, niin auto saattaa kaatua kun tarpeeksi etukulmaa nostaa korkeemmalle eikä etupää näytä sittenkään joustavan.
Akselithan liikkuvat sieltä mistä se helpoiten antaa periksi, tässä tapauksessa takajousituksesta.
Kokeileppa ajaa ristiriipuntaan niin näkee etupäässäkin hieman eloa, parempi olisi tietysti jos etu- ja takapää olisivat hiukan paremmin balanssissa.
Omassa autossani suhteellisen jäykkä etupää pitää auton paremmin pystyssä, mielestäni, hempulia kiikkulautaa ei kannata rakentaa ylipitkillä hennoilla jousilla ja pitkillä iskareilla jos haluaa varmemmin pysyä tassuillaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.08.2016, 18:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Panhardeilla varustetussa autossa kaatumaherkkyyteen voi vaikuttaa melkoisen paljon instant center:in korkeuden kanssa pelaamalla. Suomeksi sanottuna nostamalla panhardit mahdollisimman korkealle. Tällöin auton painopisteen ja instant centerin välinen korkeusero pienenee, joka taas aikaansaa sen että auto ei kallistele yhtä helposti.

Toki pitkät joustovarat ja (liian) löysät jousetkin vaikuttaa, mutta instant centerin ja painopisteen välinen etäisyys vaikuttaa myös ihmeen paljon.


Mitä tulee joustoihin, niin hyvin toimivan alustan pitäisi elää jo tuollaisen kannonpätkän päälläkin ihan hyvin. Toki jos keula on hiton jäykkä ja perä ei, noin voi käydä.
Itsellä pisti silmään ylempänä näkyvissä kuvissa, että taka-akselilla jouset on todella lähellä toisiaan. Auton kori/ akselilta tulevat voimat vääntää aika helposti tuossa taka-akselin joustoon, koska jouset on sen verran lähellä auton keskilinjaa. Ei tarttisi kuin varmaan 5-10cm/ per puoli siirtää jousia ulommas niin olisi ihan eri tilanne joustojen ja alustan toiminnan tasapainon suhteen
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.08.2016, 20:55
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Nojjooo. Jousi kupit on tossa takana tehty minusta aika normaalisti, ovat heti rungon sisäpuolella. Kapea runkoinenko sitte on tämä niin siksi tulee ton näkönen sitten.
Niin, toimiva alusta kyllä jotain tekisi jo tuommoisenkin kannon päällä. Takapää väistää nätisti sen kyllä...

Ristiriipuntaan voisi kokeilla. Mutta no, täytyy tutkia asiaa, jotain tälle on tehtävä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.08.2016, 21:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kai ne takajouset olisi saanut akselin ja runkopalkkien alapinnan väliin, tai sitten runkopalkkien ulkopuolelle? Hemmetin kapealla nuo takajouset minun mielestä ainakin on.. paljonko mahtaa olla niiden välinen etäisyys jousilautasten keskipisteiden väliltä mitaten?


Meinaan vaan, että kun takavieterit on noin kapealla ja edessä PALJON leveämmällä, niin eihän se keula välttämättä jousta kunnolla. Mitä leveämmällä jouset on, sitä enemmän voimaa tarvitaan niiden kasaan puristamiseen. Akseli toimii vääntövartena, ja jos jousi on lähempänä vääntövarren ulkopäätä niin ei puristu yhtä helposti kasaan.
Suorassa joustoliikkeessä teoriatasolla eroa ei ole, mutta auton korin kallisteluun mutkissa yms., ristiriipuntaan ja "yhden puolen joustoon" se vaikuttaa hyvinkin paljon.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.08.2016, 21:25
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto Näytä viesti
Nojjooo. Jousi kupit on tossa takana tehty minusta aika normaalisti, ovat heti rungon sisäpuolella. Kapea runkoinenko sitte on tämä niin siksi tulee ton näkönen sitten.
Niin, toimiva alusta kyllä jotain tekisi jo tuommoisenkin kannon päällä. Takapää väistää nätisti sen kyllä...

Ristiriipuntaan voisi kokeilla. Mutta no, täytyy tutkia asiaa, jotain tälle on tehtävä.
Mitä tällä autolla on tarkoitus tehdä? Ajella kannon päälle? Onko tarkoitus ottaa vaan kuvia vai myös ajaa, eli miten se ajossa toimii?
Useasti ne kierrejouset tukivarsineen ei vaan sovi lehtijousille tarkoitetun rungon kanssa, juurikin nuo takajouset ja edessä panhard ei meinaa mahtua..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 20:07 (GMT +2).