![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ota nyt se poikittain olevalla kiinnityspultilla varustettu, flex-jointilla oleva jakarivarsi ja nosta jakaria ylös-alas.. kihnuttaako vastaan? No ei tippaakaan, koska mikään ei estä sitä kuoska kiinnityspultti on poikittain ja se pääsee kääntymään vapaasti. Flex jointilla taas saadaan se 30° kiertymistä (ristijousto) helposti, ja akselin päässä olevat puslat tuo vielä lisää kiertymävaraa. Flex joint ei haraa kiertyessään vastaan, koska se on käytännössä pallo mikää pyörii melko vapaasti pesän sisällä. Sen siis ei edes tarvitse joustaa.. Mutta jakarivarret vaatii silti aina kumipuslat johonkin, koska se vaan on luontaisesti sellainen rakenne joka ristijoustoissa haraa pahasti vastaan. Kaaren pätkän mallinen liikerata kun väkisin tekee sen että akselin toinen pää on jouston aikana suhteessa eri matkan päässä rungon/ kiinnityspisteestä kuin toinen. Vaikka ajateltaisi että äärimmäisessä ristijoustossa tukivarsien akselinpäästä mitattujen kiinnitysreikien pituusero rungon kiinnikkeestä mitaten olisi vaikka 2cm, niin se on aika helvetin paljon. Äkkiähän sen laskisi paljonko se on vaikka 80cm pitkällä tukivarrella, jos ajatellaan että toineen pää tukivarreata on "nollalinjasta" +25cm, toinen -25cm korkeudella.. Jakarit nyt vaan on aika paska ratkaisu, vaikka niillä ihan hyviä joustoja on mahdolliata toteuttaakin. On myös yksinkertainen.. siksi niitä varmaan on moniin maastureihin laitettu jo tehtaalla ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|