Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2016, 22:43
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Pirates foorumilla on yks jakarikeulaine chevyprojekti, missä toinen tukivarsi kiinnittyy tosi ison puslan avulla akseliputkeen. Pusla siis ympäröi akseliputken ja saranapiste tulee keskelle akselia.. Eli akseli kiertyy toisen, "normaalin" jakarin mukana ja tää isopuslainen jakari hoitaa vain pituussuuntaista tuentaa. Eli ei jumita ristiriipunnassa akselin puolelta ollenkaan.

Jotenkin tosta tulee väkisinkin toispuoleinen ajo-ominaisuuksiltaan veikkaisin, mutta varmasti totettamiskelpoisempi kuin akselin katkaisu ja pyöriväks saranoiminen niin että se kestää ja pitää öljyt sisällään.
Siinä on samaa ideaa mitä hain, mutta taitaa käydä aikalailla toisen puolen jakarikiinnikkeiden päälle esim jarrutuksissa.. kuten jo sanottu, vanhalla puslajumpalla mennään..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2016, 23:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajakameli Näytä viesti
Siinä on samaa ideaa mitä hain, mutta taitaa käydä aikalailla toisen puolen jakarikiinnikkeiden päälle esim jarrutuksissa.. kuten jo sanottu, vanhalla puslajumpalla mennään..
Eieiiii...


Pitää tehdä Jeepin rakenteita ja katsoa niitä Euromaski päässä!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.07.2016, 16:26
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Moro. Näin aloittelevana maasturin rakentajana huomasin saman että jokin mättää ainakin rangen jakari alustassa. Rockyssani on entisen omistajan tekeleenä keulassa Rangen jakarit. Ilmeisesti Gr patrollin jouset. Ja kun ei jousta ollenkaan. Ei sisään eikä paljoa uloskaan. Otin iskarit ja jouset pois nosturilla. ja venyttelin akselia. Ei kovin herkältä tuntunut.

Iskareina olen kokeillut normaaleja yksitoimisia ja sitten kaasu iskaria mikä pyrkii ulospäin koko ajan. Tuota vannepajan G mesen keulaa kun kattoi niin kylläpä siinä jakari pelaa. Onko tämä kiinni jousista ja iskareista vain ?


Asiaa tutkittuna omasta autosta niin jakari ahistaa siitä korvakosta mistä akseliin kiinnittyy. Mutta miks se ei ahista Geessä
Mitä tälle tekisi ? Jumppaisiko vielä iskareita ja jousia ?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.07.2016, 16:54
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto Näytä viesti
Ilmeisesti Gr patrollin jouset.
Eikös tuo Patrolli ole huomattavasti painavampi, joten jouset taitavat olla aivan liian jäykät.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.07.2016, 16:55
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Puslathan ne ahistelee jakarialustassa.

Jos jokainen liitos ois rauta rautaa vaste niin joka joustossa joku nivel särkys
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.07.2016, 17:50
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Niin Puslat näyttäisi ahistavan. Mutta mikä neuvoksi ? Erikoispuslaa vai täytyykö alusta niin sanotusti ajaa loppuun että se elää ?
Autossa on moottorina 2.8 LD nissanin moottori ja Hj akselit niin mielestäni painot keulassa luulisi menevän aika tasan Gr patrollin kanssa. Olen testannut henkilöautojen jousia mitä tallissa sattui olemaan niin ne taas painuvat pohjaan lyönti kumeja vastaan. :@

Olisiko mitä hyviä jousi esimerkkejä olemassa ? Sisä halkaisia saisi olla semmoinen että iskari menisi sisään. :S

Takapään nelilinkki taas toimii herkästi. Keula ei ollenkaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20160724_170754747.jpg‎
Views:	664
Size:	158,2 Kt
ID:	72319   Click image for larger version

Name:	IMG_20160724_170939300.jpg‎
Views:	640
Size:	111,2 Kt
ID:	72320  

Viimeksi muokannut Teitto : 25.07.2016 18:07
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.07.2016, 20:20
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto Näytä viesti
Niin Puslat näyttäisi ahistavan. Mutta mikä neuvoksi ? Erikoispuslaa vai täytyykö alusta niin sanotusti ajaa loppuun että se elää ?
Autossa on moottorina 2.8 LD nissanin moottori ja Hj akselit niin mielestäni painot keulassa luulisi menevän aika tasan Gr patrollin kanssa. Olen testannut henkilöautojen jousia mitä tallissa sattui olemaan niin ne taas painuvat pohjaan lyönti kumeja vastaan. :@

Olisiko mitä hyviä jousi esimerkkejä olemassa ? Sisä halkaisia saisi olla semmoinen että iskari menisi sisään. :S

Takapään nelilinkki taas toimii herkästi. Keula ei ollenkaan.
Kuvasta päätellen liian jäykät jouset.. kyllä se jakarialustakin vähän enemmän pitäisi elää Toki toisekseen hommaa siihen myös pehmeämmät puslat..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.07.2016, 21:23
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Kiitos neuvoista. Täytee etsiskellä löysempää jousta. Voisi kokeilla jotain iso moottorisen mersun jousia.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.07.2016, 08:57
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teitto Näytä viesti
Niin Puslat näyttäisi ahistavan. Mutta mikä neuvoksi ? Erikoispuslaa vai täytyykö alusta niin sanotusti ajaa loppuun että se elää ?
Autossa on moottorina 2.8 LD nissanin moottori ja Hj akselit niin mielestäni painot keulassa luulisi menevän aika tasan Gr patrollin kanssa. Olen testannut henkilöautojen jousia mitä tallissa sattui olemaan niin ne taas painuvat pohjaan lyönti kumeja vastaan. :@

Olisiko mitä hyviä jousi esimerkkejä olemassa ? Sisä halkaisia saisi olla semmoinen että iskari menisi sisään. :S

Takapään nelilinkki taas toimii herkästi. Keula ei ollenkaan.
Akselit eivät ole jousien päällä joten niiden painolla ei ole merkistystä.

Kävelet varaosaliikkeeseen sisälle ja kysyt oisko niillä Lesjöforsin paperikataloogia, niissä on jousien mitat malleittain, kierrosten määrä vaan puuttuu. Siitä sitten arpomaan sopivia.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:36 (GMT +2).