Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni
Kyllä kilometrikorvaukset on mun mielestä aika iso jos sen tarkoituksena on kattaa työntekijälle aiheutuvat kulut työnantajan ajoista. Jos lasketaan kustannukset vaikka 7 litraa kuluttavalla diesel-autolla niin 100 km maksaisi n. 7*1,5 = 10,5€. Vastaavasti tästä saisi verovapaata tuloa 45€. Jos oletetaan että auto olisi hankittuana huolimatta työpaikasta niin verot ja vakuutukset tulisi maksettavaksi oli työajoa ajettavana tai sitten ei. 10tkm öljynvaihtovalillä auton huoltoihin ja arvon alenemiseen olisi käytettävissä 4500-1050=3450€ verovapaata tuloa. Sanoisin että tällä laskutavalla omalla autolla ajeleminen on ihan ok hommaa, etenkin jos/kun siitä ajelusta maksetaan vielä palkkaa.
.
|
Noissa kilometrikorvauksissa on tarkoitus maksaa nimenomaan ne todelliset kulut työntekijälle. Verottaja sitten taas antaa verovähennyksen pelkistä käyttökuluista, työpaikan ja kodin välisille matkoille, jos antaa. Noissa kilometrikorvauksissa on nimenomaan laskettu niille kilometreille arvonalennukset, vakuutukset, pääomakulut jne. ei niin suoraan joka kilometrillä näkyvät kulut.
Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.
Sitten se toinen vaihtoehto. Ajatellaanpa, että noita kilometrikorvauksia ei maksettaisi ollenkaan. Omassa työssä on ihan välttämätöntä tuo auton käyttö. Viime vuonna km-korvauksia tuli minulle n. 6500 €. Jos tuo raha pitäisi saada lisää palkkana, niin silloin vuositulot pitäisi olla n. 10000 € korkeammat ja tämähän tarkoittaisi työnantajalle n. 16000 € lisää palkkakustannuksia, eli noin 10000 € lisäkiluja nykytilanteeseen. Jos taas korvaukset loppuisi kokonaan ja lisätuloja ei saisi, niin pitäisi lopettaa työtkin, kun ei olisi rahaa itse kustantaa noita ajoja. Tietty silloin työnantaja voisi tarjota auton noihin työajoihin, mutta ei sekään kauhean edullista ole, että suunnilleen auto / 0,5 toimihenkilöä pitäisi olla minun työpaikallani.