Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.01.2012, 21:35
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kyllä kilometrikorvaukset on mun mielestä aika iso jos sen tarkoituksena on kattaa työntekijälle aiheutuvat kulut työnantajan ajoista. Jos lasketaan kustannukset vaikka 7 litraa kuluttavalla diesel-autolla niin 100 km maksaisi n. 7*1,5 = 10,5€. Vastaavasti tästä saisi verovapaata tuloa 45€. Jos oletetaan että auto olisi hankittuana huolimatta työpaikasta niin verot ja vakuutukset tulisi maksettavaksi oli työajoa ajettavana tai sitten ei. 10tkm öljynvaihtovalillä auton huoltoihin ja arvon alenemiseen olisi käytettävissä 4500-1050=3450€ verovapaata tuloa. Sanoisin että tällä laskutavalla omalla autolla ajeleminen on ihan ok hommaa, etenkin jos/kun siitä ajelusta maksetaan vielä palkkaa.
.
Noissa kilometrikorvauksissa on tarkoitus maksaa nimenomaan ne todelliset kulut työntekijälle. Verottaja sitten taas antaa verovähennyksen pelkistä käyttökuluista, työpaikan ja kodin välisille matkoille, jos antaa. Noissa kilometrikorvauksissa on nimenomaan laskettu niille kilometreille arvonalennukset, vakuutukset, pääomakulut jne. ei niin suoraan joka kilometrillä näkyvät kulut.

Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.

Sitten se toinen vaihtoehto. Ajatellaanpa, että noita kilometrikorvauksia ei maksettaisi ollenkaan. Omassa työssä on ihan välttämätöntä tuo auton käyttö. Viime vuonna km-korvauksia tuli minulle n. 6500 €. Jos tuo raha pitäisi saada lisää palkkana, niin silloin vuositulot pitäisi olla n. 10000 € korkeammat ja tämähän tarkoittaisi työnantajalle n. 16000 € lisää palkkakustannuksia, eli noin 10000 € lisäkiluja nykytilanteeseen. Jos taas korvaukset loppuisi kokonaan ja lisätuloja ei saisi, niin pitäisi lopettaa työtkin, kun ei olisi rahaa itse kustantaa noita ajoja. Tietty silloin työnantaja voisi tarjota auton noihin työajoihin, mutta ei sekään kauhean edullista ole, että suunnilleen auto / 0,5 toimihenkilöä pitäisi olla minun työpaikallani.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.01.2012, 22:29
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.
Ylläolevasta laskelmasta näkyy että melkein puolest kustannuksista tulee polttoaineesta, joten kustannukseen on aika helppo vaikuttaa. Niin kauan kun jokainen maksaa kustannuksensa itse, niin minulle on sama vaikka isolohkojenkillä ajelee. Siinä vaiheessa kun kustannukset maksetaan verottomana, tulee korvattavien kustannusten määrä olla suhteessa järkeviin käyttökustannuksiin koska ne on valtion tukea siinä missä vaikka asumistuet tai kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset. En minä tuota kilometrikorvausta olisi välttämättä muuttamassa suuntaan tai toiseen, rasittaa vaan kun jatkuvasti kitistään kun yhteiskunnan pitäisi maksaa sitä ja tätä.

Edit: Olipas siinä kustannuksia toistettuna.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 31.01.2012 23:30
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.02.2012, 00:27
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Oli sopivasti eilisessä Metro-lehden takakannessa tällanen mainos. Siis... ööö.... äh... voiko mitenkään typerämpää mainosta olla? oikeesti!!! Siis aivan todella vammasen mauton, saa tosiaan inhoomaan joukkoliikennettä. Vai mikähän tämän idis oikein jonku mielestä oli?
Kyllä on mannekiini kohillaan taas.


Ja tässähän oli tämän mamman edellinen tempaus: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80105 Mitenkä tämä täti päästettiin tuohon virkaan?!? Aina menee mulla otta kurttuun ku näkee tai kuulee tuosta mitään. Ahistaa mitähän tulevaisuus tuo vielä tullessaan...

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 01.02.2012 00:37
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.02.2012, 05:25
Tractor:n Avatar
Tractor Tractor ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.07
Sijainti: Paavola Pohjois-Pohjanmaa
Viestit: 797
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ja tässähän oli tämän mamman edellinen tempaus: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=80105 Mitenkä tämä täti päästettiin tuohon virkaan?!? Aina menee mulla otta kurttuun ku näkee tai kuulee tuosta mitään. Ahistaa mitähän tulevaisuus tuo vielä tullessaan...
Se kerran vuodessa tekee jonkun viisaan aloitteen josta kukaan ei oikein innostu...
__________________
-Vain kääpiöt madaltavat autojaan-

-Mitsubishi Pajero 2.5tdic 4x4 -89-

-Mitsubishi Pajero 2.5td 4x4 -86-

http://www.mitsubishi4wd.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.02.2012, 06:16
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Ylläolevasta laskelmasta näkyy että melkein puolest kustannuksista tulee polttoaineesta, joten kustannukseen on aika helppo vaikuttaa. Niin kauan kun jokainen maksaa kustannuksensa itse, niin minulle on sama vaikka isolohkojenkillä ajelee. Siinä vaiheessa kun kustannukset maksetaan verottomana, tulee korvattavien kustannusten määrä olla suhteessa järkeviin käyttökustannuksiin koska ne on valtion tukea siinä missä vaikka asumistuet tai kodin ja työpaikan väliset matkakustannukset. En minä tuota kilometrikorvausta olisi välttämättä muuttamassa suuntaan tai toiseen, rasittaa vaan kun jatkuvasti kitistään kun yhteiskunnan pitäisi maksaa sitä ja tätä.

Edit: Olipas siinä kustannuksia toistettuna.
Yhteiskuntahan ei maksa tätä korvausta vaan työnantaja. Paitsi jos työnantaja on yhteiskunta...

Samoin kun ei yhteiskunta maksa päivärahaakaan vaan samaiset työnanjat.

Noin niiku pilkkua viilaten.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.02.2012, 07:51
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Yhteiskuntahan ei maksa tätä korvausta vaan työnantaja. Paitsi jos työnantaja on yhteiskunta...

Samoin kun ei yhteiskunta maksa päivärahaakaan vaan samaiset työnanjat.

Noin niiku pilkkua viilaten.
Niin kauan kun kilometrikorvaukset ja päivärahta on verotonta niin kyllä ne on yhteiskunnan tukemia. Suomessa kun on käytäntö että tulosta maksetaan veroa, ja nämä ovat sen ulkopuolella. Itsekin jonkin verran reissaavana olen nostanut ulkomaanpäivärahoja, enkä kyllä koskaan ole tappiolle jäänyt niiden kanssa. Tunnen myös ihmisiä joille iso osa palkasta tuli nimenomaan rehellisistä kilometrikorvauksista, tosin niistä on jo useampi vuosi aikaa jolloin korvaukset taisivat olla suhteessa isompia.

Verottomien korvausten tarkoituksena ei ole tuottaa lisätuloa työntekijälle vaan kattaa kohtuulliset kulut työnantajan matkoista.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.02.2012, 02:48
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.255
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Niin kauan kun kilometrikorvaukset ja päivärahta on verotonta niin kyllä ne on yhteiskunnan tukemia. Suomessa kun on käytäntö että tulosta maksetaan veroa, ja nämä ovat sen ulkopuolella. Itsekin jonkin verran reissaavana olen nostanut ulkomaanpäivärahoja, enkä kyllä koskaan ole tappiolle jäänyt niiden kanssa. Tunnen myös ihmisiä joille iso osa palkasta tuli nimenomaan rehellisistä kilometrikorvauksista, tosin niistä on jo useampi vuosi aikaa jolloin korvaukset taisivat olla suhteessa isompia.

Verottomien korvausten tarkoituksena ei ole tuottaa lisätuloa työntekijälle vaan kattaa kohtuulliset kulut työnantajan matkoista.
Jep. Näissä kun on semmoine hankaluus että miten ne kulut aina määritellään. Miusta nykyinen systeemi on kohtuu hyvä komprimissi ja kevyt semmonen.

Jos nuo laittaisi vaikka verollisiksi ja siinä kohtaa autoa ruvettaisiin kohtelemaan samaan tapaan kuin yritystä, eli sen summan yli mihin ei ole näyttää kuluja niin se katsottaisiin tuloksi ja siitä sitten maksettaisiin veroja.

Tämä oisi ehkä sitten se kaikista totuuden mukainen systeemi mutta siitä tulee äkkiä hemmetin raskas eli sen valvonta vaatii taas lisää hallintoa joka taas maksaa eli onko tästäkään sitten mitään hyötyä?? No muutama veropyrokraatti lisää ja hemmetinmoinen paperisota.

Eikä tästäkään välttämättä mitään veroja saataisi kun jos siitä vähentää ajopäivien tankkaukset lasinpesulitkut ja vakuutukset niin taas ollaan samassa tilanteessa eli ei siitä veroa kerry.

Jos taas työnantaja joutuu ostamaan auton sitä varten että duunari pääsee keikalle niin jonkun 25000 farmarin pääomakuluthan on jo ekalta 25000 kilsalta pelkästään 1/ kilometri. Ja jos sillä vaikka ajetaan se neljä vuotta ja 100000 km. niin sittenkin vielä pääomakulut on 25 cm/km ja polttoaine,vakuutus,ja huolto ym.kulut päälle.

Eli taaskin selviää halvemmalla jos pystyy vaan maksamaan duunarille tuon homman pois.

Sitten jos nuo km korvaukset poistetaan kokonaan niin mitäs sitten seuraa?? Kulkeeko kaikki bussilla, tai junalla?

Ei. Homma menee "maan alle" eli sitten aletaan pelaamaan firman luottokortilla eli sillä sitten katetaan niitä kuluja, ja sitten ollaankin tilanteessa missä vallitsee viidakon lait. Eikä mikään näy missään tilatoissa eikä mitään pystytä valvomaan.

Parempia ehdotuksia ??? Kuten esimerkisi pellot pakettiin , ja pallit phukettin??
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi

Viimeksi muokannut Bj Andy : 02.02.2012 02:52
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.02.2012, 08:07
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.477
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Parempia ehdotuksia ??? Kuten esimerkisi pellot pakettiin , ja pallit phukettin??
Samaa mieltä että nykyinen taitaa olla käytännössä toimivin malli. Korvauksien poistaminen olisi typerää, etenkään selittelemällä sitä julkisten käytön lisäämisellä. Ei ole järkevää pakottaa firmoja ostamaan autoja vajaakäytölle jos sama homma onnistuu halvemmalla käyttämällä työntekijän autoa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.03.2012, 09:52
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

http://www.hs.fi/msn/kotimaa/Kilomet...a1305558453728

Nyt ei jaksa oikein ymmärtää.

Lähinnä se, että mistä ihmeestä tuo 70miljoonaa oikein tulee, jos pelkästään korvausta alennetaan? Siis ihmiset tankkaa yhtä paljon, käyttömaksut jne on samallalailla. Vai oliko tässä nyt takana se, että kaikille työssään ajaville hommataan työsuhdeautot, jolloin verotusarvot tuo rahat verottajalle?

Toinen mikä siinä mielessä tuntuu nurin kuriselta on tuo 15tkm raja.

Jos tuo nyt sitten jotenkin on pakko pyöräyttää, niin voisi luulla olevan "oikeutetumpaa" maksaa PIENEMPÄÄ korvausta tuohon 15tkm asti ja siintä etiäpäin kovempaa.

Kun monet vähän työajoa ajaville tuo auto ei ole pelkästään työajoa varten hommattu, niin josko silloin ei tarvisi näitä kaikkia ylläpitokuluja ym saada katettua.

Jos taas autolla ajetaan vuodessa pelkkää työajoa 60tkm, niin kyllä sitä arvon alenemaa ja huoltoa alkaa hiukka eri tavalla olla, kuin 15tkm vuodessa ajavalla.

Mutta valtiovarainministeriön mukaanhan näin ei ole. Hassu juttu vain autoja katsellessa, että enemmän ajetut tuppaa olemaan vain halvempia..

Jos tuo homma käännettäisin näin päin, niin pelkona ja toteutumana on kyllä se, että silloin tällöin autoa työssä tarvitsevat jättävät kaikki ajot ajamatta, koska ei saa järkevää korvausta. Kun taasen paljon ajavat saavat järkevän korvauksen, kun ihan oikeasti joutuu ajamaan.

Ja juu, jää itsellä nuo työnatajan kilometrit liikkuu 15tkm tuntumassa, joten parempihan se näin ehdotetulla tavalla itselle olisi, mutta onko se sitten vaan se järkevin..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.02.2012, 14:13
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Noissa kilometrikorvauksissa on tarkoitus maksaa nimenomaan ne todelliset kulut työntekijälle. Verottaja sitten taas antaa verovähennyksen pelkistä käyttökuluista, työpaikan ja kodin välisille matkoille, jos antaa. Noissa kilometrikorvauksissa on nimenomaan laskettu niille kilometreille arvonalennukset, vakuutukset, pääomakulut jne. ei niin suoraan joka kilometrillä näkyvät kulut.

Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.

Sitten se toinen vaihtoehto. Ajatellaanpa, että noita kilometrikorvauksia ei maksettaisi ollenkaan. Omassa työssä on ihan välttämätöntä tuo auton käyttö. Viime vuonna km-korvauksia tuli minulle n. 6500 €. Jos tuo raha pitäisi saada lisää palkkana, niin silloin vuositulot pitäisi olla n. 10000 € korkeammat ja tämähän tarkoittaisi työnantajalle n. 16000 € lisää palkkakustannuksia, eli noin 10000 € lisäkiluja nykytilanteeseen. Jos taas korvaukset loppuisi kokonaan ja lisätuloja ei saisi, niin pitäisi lopettaa työtkin, kun ei olisi rahaa itse kustantaa noita ajoja. Tietty silloin työnantaja voisi tarjota auton noihin työajoihin, mutta ei sekään kauhean edullista ole, että suunnilleen auto / 0,5 toimihenkilöä pitäisi olla minun työpaikallani.
Vakuutukset ei liene riippuvaisia ajomäärästä ?? tai verot, tosin usein auto likaantuu työajossa eritavalla paitti meikällä ku on epäsiisti muutenkii
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.02.2012, 14:20
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Vakuutukset ei liene riippuvaisia ajomäärästä ?? tai verot, tosin usein auto likaantuu työajossa eritavalla paitti meikällä ku on epäsiisti muutenkii
Tuossahan oli laskettu kilometrihinnat vuotuisen ajomäärän mukaan, 40 000km.
Jokaisen täytyy laskea kyseiset hinnat oman ajosuoritteensa mukaan.
Jos ajan vuodessa yhden kilometrin, niin koko vuoden vakuutusmaksu kohdistuu siihen yhteen kilometriin.
Silloin ei kyllä riitä kahden euronkaan km. korvaus.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kyllä taas katsastus oli kunniassaan täällä suunnalla... OneAndOnly Chit-Chat 36 17.04.2011 17:25
Kyllä lähtee! KoniJeep Chit-Chat 3 27.04.2010 19:55
ei vittu p...le taas eläköön hurraa..jipii..KHO päätös taas toyota4x4 Chit-Chat 4 02.03.2010 17:37
Kyllä taas ahistaa... jeeppi-eki Chit-Chat 5 10.05.2005 18:55
Kyllä koittelee Epeli Tekniikka & Jutustelu 11 12.09.2004 09:02


Sivu luotu: 18:43 (GMT +2).