Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kyllä taas työläistä hellitään.. --> Kilometrikorvaukset. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93588)

Tractor 31.01.2012 05:28

Kyllä taas työläistä hellitään.. --> Kilometrikorvaukset.
 
http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/0...n_3214864.html

pastirolli 31.01.2012 07:12

Katso nyt tuon naamaa...

http://yle.fi/ecepic/archive/00433/l...___433336b.jpg


Tulisi tänne kokeilemaan kuinka julkisilla pääsee. Kyllähän minäkin voisin linja-autolla töihin mennä mutta kun ne eivät oikein kierrä teollisuusalueilla...

Samsonite 31.01.2012 07:21

Varsinainen "osaamisalue" onkin oikeasti toisella alalla.

http://www.runoratsu.fi/

BillyJoe 31.01.2012 07:32

Juu hyvähän se on huudella, kun itse voi vinguttaa eduskunnan luottokorttia ja ajaa taxilla! Minun työmatka kestää linja-autolla 1h 40min jos vaihto käy suoraan. Autolla pääsee 20-25 minuutissa.

k.j 31.01.2012 07:42

Mites toimitaan kun julkiselle on matkaa 4km?

Mistä näitä sikiää.. kehäkolmosen sisäpuolen ja ahvenanmaan vois myydä ruotsille!! :D

DarkestMessiah 31.01.2012 07:44

Huomautettakoon tässä vaiheessa, että kysehän on tästä oman auton käytöstä työajossa maksettavista korvauksista, eikä verotuksessa vähennettävästä työmatkakorvauksesta. Monen arkea toki tämäkin idea koskettaa ja pahasti.

Samsonite 31.01.2012 08:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja k.j (Viesti 846346)
Mites toimitaan kun julkiselle on matkaa 4km?

Mistä näitä sikiää.. kehäkolmosen sisäpuolen ja ahvenanmaan vois myydä ruotsille!! :D

Eiks tuo jälkimmäinen jo ole ? :p

Rompe1 31.01.2012 08:18

Vasemmistolainen, tartteeko muuta enää sanoa!

pt. 31.01.2012 08:30

Niin, siis nythän ollaan viemässä korvaukset pois siintä, että ajetaan omalla autolla työajoja.

Eli raksamiehet alkaa sitten vain tehdä hommia omilla työkaluilla ilman korvausta, mutta eniten huolettaa tälläinen suuntaus, mikäli lähiaikoina tulee vaativampia leikkauksia sairaalassa.

Kyllä sitä joku kirurgi löytyy heti, joka on venyttänyt penniä ja hommannut ei niin puhtaita leikkauskaluja, kun ei enää saa sairaalan puolesta näitä..


Mutta mikähän katkeruus tähän tätiin on oikein iskenyt? Kerta kerralta näitä tyrmätään, mutta jo kohta se syöltää samanlaista matalalentoista fantasiointia tulemaan.

Eikä sillä, pitkää aikaahan ei ole siintä, kun vihreitten Osmo Soininvaara kirjoitutti jutun Taloussanomiin, että nyt on keksitty RAHASAMPO, eli kilometrikorvaukset. Ihme lahopää.

Toki tuo oma-auto on monelle itsestään selvyys ja monesti on sitten helppo "tienata" sillä autolla, kun se on valmiina pihassa, niin pari tuhatta vuodessa sillä ajelevat eivät laske kuluksi kuin polttoaineet. Arvoalenee siinä ihan normaalisti, vakuutukset ja huollot tulee samalla tavalla. Ajoa on niin harvoin, että ei niinkään väliä hyvistä renkaista tai että pitää varmasti lähteä aamusta käyntiin jne.

Mikäli tuota ajoa tulee esim. yli 15tkm, niin tuolloin auton pitää jo olla käytettävissä aikalailla joka viikko, jolloin noita hirveitä tuloja kilometreistä joutuu käyttämään jo ihan siihen autonkin luotettavuuteen.

Ja kun tuossa laskentakaavassa on nimenomaan otettu huomioon se, että korvaukset kattaa arvonaleneman ja kulut 20tkm ja yli ajolla, niin tuossa sitten on jokaisella tuo mahdollisuus pelata ja puljata, mikäli siltä tuntuu. Vanhalla autolla pääsee ja kulkee, kunhan järki on sen kanssa päässä (eli joka aamu pääsee lähtemään, sekä mieluusti perille asti..)

Mutta mitä tuossa näkee näitä kilometrimiljonäärejä, niin yleisesti autot on uusia, jolloinka tuo korvaus mahdollistaa sen, että voi ajella mukavalla ja "toimivalla" (takuu..) autolla työajot. Jos 3 vuotta pitää vaihtovälinä, niin aikalailla tuo summa menee siihen välirahaan. Ja ainahan niitä ääripäitä löytyy..

Masai 31.01.2012 09:41

Kylmäkäynnistys vastaa kuulema 800km ajoa. kilsat ylös siitäkin!

Tractor 31.01.2012 11:24

Juu kyllä minäkin haluan sen linja-auton nähdä joka parhaimmillaan neljän aikaan aamulla lähtis tältä pikkukylältä sinne minne milloinkin olisi töihin meno. Toisaalta taas onhan tuo "raja" muka vedetty Jyväskylän eteläpuolelle, mutta uskon vahvasti että tälläkin palstalla viihtyvien joukossa on henkilöitä, jotka ovat erimieltä että julkiset kulkisivat muka hyvin siellä etelässä päin. Mutta en usko että tuollaisia rajoja voidaan vetää koska siinä eriarvoistetaan ihmisiä. Itse olen sitä mieltä että tuota korvausta pitäisi korottaa koska kaikki kallistuu.

Jappi 31.01.2012 13:06

Minäkin kulkisin julkisilla, siinähän voisi nukkua vielä matkalla. Tuntuu vaan huonosti noita linjoja kulkevan tuonne talviteiden varteen aamukuudeksi...

Paremman puoliskon kilometrikorvaukset riittää loppuvuodesta melkein polttoaineeseen, auton huollot, verot, arvonaleneminen yms. menee sitten omasta pussista. Auto syö dieseliä 6,4l sataselle näin talvella.
Mutta joku kääpä on keksinyt ettei maatalouslomittajalle makseta kuin puolet ajetuista työmatkoista ja km-korvausta niistäkin leikataan kilometrien kertymisen myötä (5000km täynnä vuodessa-> 2centtiä pois kilometrille jne...)

mjoona 31.01.2012 13:24

Kyllösen neronleimaukset jatkuu, hyvin on ministeri Helsinkiläistynyt kun ajattelee kotikuntaansa Suomussalmea ja sen julkista liikennettä...

Bj Andy 31.01.2012 14:11

Lainaus:

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) aikoo ottaa kilometrikorvaukset uudelleen pohdintaan, kun hallitus käsittelee tulevia säästöjä. Hänen mielestään kilometrikorvausasia ei ole ajan tasalla, koska ihmisille on kannattavampaa käyttää omaa autoa kuin julkista liikennettä.

Merja Kyllönen on jo aiemmin sanonut, että kilometrikorvauksia voisi pienentää alueilla, joissa joukkoliikenne toimii hyvin. Alue voisi hänen mielestään ulottua Jyväskylästä etelään.

- On tultu sellaisen tilanteen eteen, että ihmisille on kannattavampaa liikkua omalla autollaan kuin esimerkiksi junalla tai lentokoneella. Samanaikaisesti käydään vääntöä, että onko alueilla esimerkiksi toimivaa lentoliikennettä, ja millä tavalla raideliikennettä pidetään pystyssä.

Kyllösen mielestä asiassa tulevat eteen isot yhteiskunnalliset kysymykset.

- Vaikeina taloudellisina aikoina on esillä kysymys, että pystytäänkö tarjoamaan kaikkea. Tuetaanko yksityisautoilua, tuetaanko joukkoliikennettä vai mitä oikein tehdään.

- Peruskysymys on, että kilometrikorvausten tulisi kohdentua niille ihmisille, joille auto on konkreettinen työväline. Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa.

Työnantaja maksaa kilometrikorvausta omaa autoa käyttävälle työntekijälle työtehtävistä aiheutuvista matkoista. Korvaus ei koske kodin ja työpaikan välisiä matkoja.
Ja mikä parasta. Nuo km korvauksethan eivät ole valtiolta pois. Eikä keneltäkään muultakaan paitsi työntekijältä. Ja taas tässä kohtaa se hyödyttää työnantajaa joka maksaa näitä korvauksia. Eli toisin sanoen tämä tomppeli on menny taas johonkin kokoomuksen/vihreiden miinaan jolla pyritään alentamaan työnantajan velvoitteita. Ja perusteena joukkoliikenne!!!! Eli sillä verukkeella että sinulle voidaan maksaa bussilippu, niin sinulle ei tarvi maksaa niin paljon km. korvauksia siitä että viet jotain sirkkeliä omalla autolla, joka on aika usein työpaikan saannin edellytyksenä, paikasta toiseen.

Ja tuo kyllösen mainitsema 900000 duunaria voi olla jopa aika lähellä totuutta kun ajattelee koko työväestöä. Eli jos kolmannes on tehtaassa duunissa kolmannes toimistossa niin kolmannes on suunnilleen sitä pakertaja osaa joka reissaa siellätäällä. Ja niitä korvauksiahan saattaa tulla vaikka vaim pari kertaa vuoteen eikä joka päivä. Ja silti nämä on tuolla tilastossa.

Tractor 31.01.2012 15:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 846427)
Mutta joku kääpä on keksinyt ettei maatalouslomittajalle makseta kuin puolet ajetuista työmatkoista ja km-korvausta niistäkin leikataan kilometrien kertymisen myötä (5000km täynnä vuodessa-> 2centtiä pois kilometrille jne...)

Näinhan se on mutta toisen puolen voi onneksi laittaa tulonhankkimisvähennyksiin. Juu minäkin olen yrittänyt miettiä miten se auto rupeaa kuluttamaan vähempi kun 5000km tulee täyteen.. :D

Ahma 31.01.2012 16:06

Kuten Pastirollikin totesi niin kun katsoo ko.ministerin :D (oikeesti ei edes ulkoisesti luo ministerin statusta) pärstäkerrointa niin sellainen "luottamus" ja asioiden taju mitä edustaa niin puuttuu kokonaan. EN sano häntä rumaksi tai mitään sellaista mutta ulkoisestikkin vaan useimmasta näkee paljon. Joku sosiaalitantta tulisi ensimmäisenä mieleen?!

Jappi 31.01.2012 16:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tractor (Viesti 846460)
Näinhan se on mutta toisen puolen voi onneksi laittaa tulonhankkimisvähennyksiin. Juu minäkin olen yrittänyt miettiä miten se auto rupeaa kuluttamaan vähempi kun 5000km tulee täyteen.. :D

Tuo tulonhankkimisvähennys on aika yhdentekevä kun kuukausipalkka on alle 1300 ennen veroja(osa-aikainen, 6,5h päivässä). Siitä rahasta maksetaan muutenkin niin vähän veroja ettei paljoa ole merkitystä vaikka saa tienata 10-20 euroa verovapaasti. Todellisuudessa verotuksen kautta hyvitetään ko. tapauksessa n. 3cent/km kun pelkkä polttoainekustannus on lähes 10cent/km.

Kannattaa olla pienipalkkainen kunta-alan orja.

eilhik 31.01.2012 19:08

Hyvä homma taas tuli aivopieru oikein kikkareiden kera.

Ex liikenneministeri kehui ruuhkamaksuista sun muista.

Mitenkäs kun koulujen kesälomakaudet on täälläkin syrjäseudulla linja-autot kulkematta ja selittää pitäisi muka kulkea töihinkin, työantajalta varmasti irtoaa ymmärrystä kesä-elokuun lomalle.

Miksi liikenneministerin pitää aina yksityisautoilijoita vainota perustuslakikin kertoo jotain kansalaisten tasa-arvosta ja nyt ei tunnu siltä.

r2ree 31.01.2012 19:23

Siis, ei vittu (anteeksi ranskalainen ilmaus), Eihän niitä oman auton käytön korvauksia saa jos on se saatanan (anteeksi ranskalainen ilmaus), yleinen liikenne käytössä.

Ja ei se paljoa lohduta, että asutaan Jyväskylän eteläpuolella missä sitä julkista ei edelleenkään ole. Nyt sitten sais vähemmän korvausta, mitä hiton korvausta, se on vähennystä veroista, kun on parempi julkinen liikenne..

Saatana (anteeksi ranskalainen ilmaus), mun matikan mukaan sata, tuhat, miljoona tai miljardi kertaa nolla on edelleen nolla..

Eikös me jo makseta noita rahoja monen kertaan takas poltinnesteen veroissa.

Jos parikymmentä tyyppiä menee ampumaan tommosen pellen, ja vain yhdellä on ammus aseessa muilla paukkuja. Aseet puhtaaks ja järveen. Kaikki tunnustaa teon, niin voidaanko ketään tuomita kun ei voida todistaa tekijäksi ketään yksittäistä

Alkaa ihan oikeasti nyppimään tämän valtion pelleily. Olen ollut aika pitkään sitä mieltä, että tässä maassa on saanut verorahoilla vastinettakin.

Nyt niitä vaan verorahoja, lainattuja ja varastettuja, kylvetään Kreikan apinoille ja jostainhan se raha pitää ottaa. Kohta taas EU:n läskiapina-lauma laittaa 135 miljardia euroa Kreikalle..

Miettikääs: Jos miljoona on metrin korkea pino seteleitä, niin miljardi on kilomterin korkea pino seteleitä..

*ÄRRRNN*

Yölento 31.01.2012 19:27

Ja toinen seikka, tuli tänään laskeskeltua että omalla on halvempi liikkua kuin mahdollisilla julkisilla, ainakin pidempää matkaa täältä periferiasta. Ei paljoa kannusta julkisten käyttöön.

k.j 31.01.2012 19:52

no , ajatelkaa nyt asutte kalliossa, kait se on paikka tms. asumalähiö lähellä työpaikkaa , joka sijaitsee mannerheiminkadulla..

Menee niitä vihreitä joihin voi hypätä ilmaiseksi jos ei jää kiinni ja sitten menee niitä sinisiä,mitä nuoriso vaanii, Ja ei ole parkkipaikkoja .

Pakkastakin on -15c uutisissa hehkutetaan , että kylmää.... voi v*ttu.. mihin sitä omaa autoa tarvitaan , pakkasraja -10 ja kilometrikorvaukset veronalaiseksituloiksi, silloinhan maailma pelastuu...

Täällä meillä päin on näiden kunta(pakko)liitosten myötä ,muutamat "silmäätekevät" muuttaneet ison vedenrantaan lahjatontille , voi lähteä omasta rannasta päijänteelle..

Nyt oli kunnan ( kaupungin) hallitus päättänyt, että koko saakelin pakkoliitos kunta laajakaistoitetaan, siis velkaa..+1.3miljoonaa jne.. joka torppaa vedetään valokuitu :D

Tämä on tärkeää, sama asia koskee näitä kilometrikorvauksia.

Jos otettais edustajilta taxi-setelit ja lentoliput :D meidän kylältä lähtee kansanedustaja-lento , ( suihkari ) joka päivä...ja paluu kanssa

Ne jotka tarvii lentokonetta tms.. mm. edustakseen yritystä vaikka euroopan markkinoilla , niin ei sovi vuorot.

Matkustavat omilla/ edellisenä iltana hesaan autolla/juna, jotta voivat lentää eurooppaan.

Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Ne päättävät jotka niitä asioita ei tarvitse!!!

Muistakaa äänestää.. :D

offroadjouni 31.01.2012 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja k.j (Viesti 846576)
Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Älä prkl tule tukkimaan, mun pitää päästä töihin ja tallillekin.

Kyllä kilometrikorvaukset on mun mielestä aika iso jos sen tarkoituksena on kattaa työntekijälle aiheutuvat kulut työnantajan ajoista. Jos lasketaan kustannukset vaikka 7 litraa kuluttavalla diesel-autolla niin 100 km maksaisi n. 7*1,5 = 10,5€. Vastaavasti tästä saisi verovapaata tuloa 45€. Jos oletetaan että auto olisi hankittuana huolimatta työpaikasta niin verot ja vakuutukset tulisi maksettavaksi oli työajoa ajettavana tai sitten ei. 10tkm öljynvaihtovalillä auton huoltoihin ja arvon alenemiseen olisi käytettävissä 4500-1050=3450€ verovapaata tuloa. Sanoisin että tällä laskutavalla omalla autolla ajeleminen on ihan ok hommaa, etenkin jos/kun siitä ajelusta maksetaan vielä palkkaa.

Minun mielestä kilometrikorvaukset voisi olla nykyistä jonkin verran pienemmätkin, mutta tällä mielipiteellä ei ole kyllä mitään yhteyttä Kyllösen ehdotukseen. Kyseisen leidin ajatuksista on kuultu jo kaikki tarvittava sen satelliittipaikannusruuhkamaksun muodossa. Niiden möläytysten jälkeen kannattaisi lukittautua työhuoneeseen ja odottaa että seuraava hallitus valitaan.

Samsonite 31.01.2012 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja k.j (Viesti 846576)
no , ajatelkaa nyt asutte kalliossa, kait se on paikka tms. asumalähiö lähellä työpaikkaa , joka sijaitsee mannerheiminkadulla..

Menee niitä vihreitä joihin voi hypätä ilmaiseksi jos ei jää kiinni ja sitten menee niitä sinisiä,mitä nuoriso vaanii, Ja ei ole parkkipaikkoja .

Pakkastakin on -15c uutisissa hehkutetaan , että kylmää.... voi v*ttu.. mihin sitä omaa autoa tarvitaan , pakkasraja -10 ja kilometrikorvaukset veronalaiseksituloiksi, silloinhan maailma pelastuu...

Täällä meillä päin on näiden kunta(pakko)liitosten myötä ,muutamat "silmäätekevät" muuttaneet ison vedenrantaan lahjatontille , voi lähteä omasta rannasta päijänteelle..

Nyt oli kunnan ( kaupungin) hallitus päättänyt, että koko saakelin pakkoliitos kunta laajakaistoitetaan, siis velkaa..+1.3miljoonaa jne.. joka torppaa vedetään valokuitu :D

Tämä on tärkeää, sama asia koskee näitä kilometrikorvauksia.

Jos otettais edustajilta taxi-setelit ja lentoliput :D meidän kylältä lähtee kansanedustaja-lento , ( suihkari ) joka päivä...ja paluu kanssa

Ne jotka tarvii lentokonetta tms.. mm. edustakseen yritystä vaikka euroopan markkinoilla , niin ei sovi vuorot.

Matkustavat omilla/ edellisenä iltana hesaan autolla/juna, jotta voivat lentää eurooppaan.

Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Ne päättävät jotka niitä asioita ei tarvitse!!!

Muistakaa äänestää.. :D

Onneks siulla on se pensadatsuni niin lähtee taas aamulla käyntiin. :D

vmt 31.01.2012 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 846616)
Kyllä kilometrikorvaukset on mun mielestä aika iso jos sen tarkoituksena on kattaa työntekijälle aiheutuvat kulut työnantajan ajoista. Jos lasketaan kustannukset vaikka 7 litraa kuluttavalla diesel-autolla niin 100 km maksaisi n. 7*1,5 = 10,5€. Vastaavasti tästä saisi verovapaata tuloa 45€. Jos oletetaan että auto olisi hankittuana huolimatta työpaikasta niin verot ja vakuutukset tulisi maksettavaksi oli työajoa ajettavana tai sitten ei. 10tkm öljynvaihtovalillä auton huoltoihin ja arvon alenemiseen olisi käytettävissä 4500-1050=3450€ verovapaata tuloa. Sanoisin että tällä laskutavalla omalla autolla ajeleminen on ihan ok hommaa, etenkin jos/kun siitä ajelusta maksetaan vielä palkkaa.
.

Noissa kilometrikorvauksissa on tarkoitus maksaa nimenomaan ne todelliset kulut työntekijälle. Verottaja sitten taas antaa verovähennyksen pelkistä käyttökuluista, työpaikan ja kodin välisille matkoille, jos antaa. Noissa kilometrikorvauksissa on nimenomaan laskettu niille kilometreille arvonalennukset, vakuutukset, pääomakulut jne. ei niin suoraan joka kilometrillä näkyvät kulut.

Tässäpä hiukan ulkomuistista tänään laskeskelemiani omakohtaisia kuluja. Autolla tulee ajoa n. 40000 km/vuosi.
Polttoaine 0,17 €/km. Tämähän onkin ainoa ajomäärästä riippumaton kulu.
Vakuutukset 1300 €/40000 km = 0,033 €/km
Verot 650/40000 = 0,016 €/km
Huollot 1600/40000 = 0,04 €/km
Renkaat 500/40000 = 0,013 €/km
Arvonalennus vaikkapa 5000 €/vuosi tuolla ajomäärällä = 0,13 €/km
Tuossa ollaan sitten noin 0,40 €/km ja vielä puuttuu kokonaan rahoituskulut, joten en ainakaan minä saa tuolla kyllä yhtään tienattua. Tietty jos oikein vähän kuluttavan ja halvan auton ostaisi, millä ajelisi, niin sittenhän tienaisi.

Sitten se toinen vaihtoehto. Ajatellaanpa, että noita kilometrikorvauksia ei maksettaisi ollenkaan. Omassa työssä on ihan välttämätöntä tuo auton käyttö. Viime vuonna km-korvauksia tuli minulle n. 6500 €. Jos tuo raha pitäisi saada lisää palkkana, niin silloin vuositulot pitäisi olla n. 10000 € korkeammat ja tämähän tarkoittaisi työnantajalle n. 16000 € lisää palkkakustannuksia, eli noin 10000 € lisäkiluja nykytilanteeseen. Jos taas korvaukset loppuisi kokonaan ja lisätuloja ei saisi, niin pitäisi lopettaa työtkin, kun ei olisi rahaa itse kustantaa noita ajoja. Tietty silloin työnantaja voisi tarjota auton noihin työajoihin, mutta ei sekään kauhean edullista ole, että suunnilleen auto / 0,5 toimihenkilöä pitäisi olla minun työpaikallani.

Byrocrat 31.01.2012 22:25

Ei haittaa vaikka Mannerheiminkadun tukittekin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja k.j (Viesti 846576)
no , ajatelkaa nyt asutte kalliossa, kait se on paikka tms. asumalähiö lähellä työpaikkaa , joka sijaitsee mannerheiminkadulla..

Nyt oli kunnan ( kaupungin) hallitus päättänyt, että koko saakelin pakkoliitos kunta laajakaistoitetaan, siis velkaa..+1.3miljoonaa jne.. joka torppaa vedetään valokuitu :D

Niin aiheeseen.. Mannerheiminkatu tukkoon molemmista päistä vaan maanataina ja perjanatina , pääsis ainakin iltalehden tai seiskan kanteen..

Ne päättävät jotka niitä asioita ei tarvitse!!!

Muistakaa äänestää.. :D

Eipä taida Iltalehti tai Seiska paljon innostua olemattoman kadun tukkimisesta eli eipä pahemmin haittaa meitä täällä Pääkaupunkiseudulla vaikka tukittekin jossakin Mannerheiminkadun, meillä kun ei täällä sellaista katua ole :D Mannerheimintie ja Kallion kaupunginosa tosin löytyy (eri puolilla kaupunkia) ja sinne pääsee sporalla jos niitä sattuu käyttämään. Espoolaisena vuodesta 1971 viihtyneenä julkkista on tullut käytettyä tänä aikana harvakseltaan (alle 20 kertaa) eli omalla autolla säästyy aikaa eikä tartte aikatauluja ihmetellä :rolleyes:

Ja tuosta valokaapelista. Sittenhän surffailu täällä Offipalstallakin sujuu paaaljon nopeammain :D:rolleyes:


Sivu luotu: 09:39 (GMT +2).