Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Kyllä, on toki huomattavasti parempi kuin ei mitään. En minä noita elektronisia systeemeitä aliarvioi, vaan suhtaudun niihin realistisesti. Se on nimenomaan sunnuntaioffiin kelpoinen apu, mutta ei juuri mihinkään rankempaan. On noita elektronisilla härpättimillä olevia maastureita hieman päässyt testaamaan, hienoja pelejähän ne on ja etenee kyllä yllättävänkin hyvin. Kuten sanoit niin etenee myös paremmin noitten apujen kanssa kuin avoimilla perillä oleva auto. Se nyt on päivänselvää.
Minulle on ihan turha alkaa niiden hienoudesta puhumaan ja hehkuttamaan miten ne on niin helvetin loistavia. Tiedän miten ne toimii, voisin hyvin ostaa auton missä sellaiset on ja olla siihen erittäinkin tyytyväinen. Varmasti sillä etenee perusoffissa tai paksussa lumihangessa mökkitiellä varsin pitkälle, ja paremmin kuin vekottimella missä ei akseleilla lukkoja ole ollenkaan. Mutta ne ei siitä huolimatta ikinä pysty korvaamaan oikeita lukkoja, ei vaikka miten asiaa pyörittelisi.
Näissä asioissa on paljon myös näkemyseroja, toiset tykkää siitä että elektroniikka hoitaa kaiken ja itse tarttee vain vähän rattia kääntää ja pedaaleja polkea. Toiset haluaa että on mahdollisuus itse vaikuttaa kunnolla noiden vehkeiden toimintaan.
Se mitä itse kaipaisin näissä uusissa maastureissa eniten, on juuri tuo oman kontrollin mahdollisuus. Ei minulla niistä muuten ole peruskäytössä hirveästi pahaa sanottavaa. Aina olisi parantamisen varaa, mutta eipä nuo vanhat rohjotkaan tehdasuusina mitään superhyviä etenijöitä yleensä ole olleet. Varmasti osa uusista vekottimista etenee paremmin kuin vanhat vakiot.
Niin ja mitä ainakin Jeeppeihin tulee, niin hyvin mielelläni kelpuuttaisin hanurini alle tuollaisen WK- mallin Jeepin dieselkoneella. Jos olisi vähän enempi irtorahaa, niin olisi tuo bensajuoppo ZJ- mallin V8 saanut jo aikaa sitten väistyä uudemman tieltä 
|

No minä en ole ikinä väittänyt että ne olisivat lukkojen korvike. Jokaisessa viestissäni sanonut, ettei ne oikeita lukkoja voita. Vaan nimenomaan vakiomaasturiin hyvä lisä, joka kyllä selvästi lisää käytettävyyttä.
Helvetin hienona itse en näitä systeemejä pidä. Mutta merkittävinä sikäli, että kun vertaa mitä juurikin vanhoissa oli vakiona, niin harvassa oli mitään lukkoakaan vakiona.
Se on aivan irrelevanttia verrata rakennettua autoa mitenkään uuteen tai vanhaankaan vakioautoon. ARB ja jälkiasennuslukot on eri asia, ja niitä saa rahalla.
Se oli vain vastakkainasettelu, kun uusia maastureita niin kovasti alkutopicissa eräät parjasivat, minusta tuntuu, että kyse on enempi hyvin vahvoista ennakkoluuloista, kuin oikeasta kokemuksesta ja tiedosta ollenkaan. On niissä paljon sellaista, mikä offroad harrastajaa kauhisttuttaa, muttei sentään aivan kaikki asiat ole mennyt päin persettä ja huonompaan.
Ja ABS systeemit saa uudestakin autosta kaikki veke, vetämällä sulakkeen irti.