Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach
Ja nyt kun mietit sitä 450 kW tiehen siirtämistä, ymmärrät varmasti myös sen, että jos tallaat lusikan tiskiin keskellä tiukkaa kurvia, sulla auto lähtee lapasesta - siksi sanon, että kaasu avataan vasta suoralla - tarkoitan että 450 kW siirretään tiehen vasta kun ohjauspyörä on käännetty suoraan.
|
Njooh.. sinusta kannattaisi tulla rata-autosarjojen kuskien valmentaja, ne kun ei osaa ajaa mutkista koska avaavat kaasun jo kesken mutkan, tai parhaimmillaan menevät veto päällä koko mutkan läpi
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach
Jos saisin valita, yksikään rengas ei koskaan sudi. Tämä siksi, kun esim. takavetoisella lähtee jäisessä risteyksessä liikkeelle, nostaa kytkimen, niin vasen takarengas alkaa lyödä tyhjää, mutta auto ei juurikaan liiku.
Tuollainen tilanne nostaa turhaan vain kuskin verenpainetta, suunnattoman kiukun ja turhautumisen tunteen. Alkaa tehdä mieli kauas pois Suomen ankeasta talvesta. Jotenkin vain koen renkaan sutimisen epämiellyttävänä talviliukkaalla. Mielestäni sutiminen pitäisi jollain keinolla pystyä enneltaehkäisemään, eikä lähestyä tätä ajatuksella, että kaikki lähtee renkaan sutimisesta.
|
Niinnnoh, kannattaisi koittaa vaikka niitä luistonrajoitettuja taka- tai nelivetoja, joissa jokin mekaanien laite estää sen että vain yksi rengas ei pääse sutimaan. Esim. urheiluautoissa kovin tuttu kitkalukko tekee sen, että molemmat takarenkaat vetää, jolloin toinen takarengas pelkästään ei lähde sutimaan, vaan molemmat renkaat vetää ja pääsee paremmin liikkeelle.
Nelivedossa sen avoimen keskitasauspyörästön sijaan kun on visko, haldex, torsen tai muu vastaava luistonrajoitussysteemi, niin etu- ja takapää eivät pääse keskenään pyörimään holtittomasti, jolloin taas renkaiden sutiminen vähenee ja pääset paremmin eteenpäin. Ei tule päänsärkyä eikä kiukkua. Minulla ei näiden lukollisten nelivetojen kanssa ole koskaan huonossa kelissä tullut kiukkua eikä turhautumista, koska niillä pääsee eteenpäin. Huvitusta herättää lähinnä kaikki etuvetoisilla ajavat urpot, jotka epätoivoisesti koittaa päästä liukkaista risteyksistä liikkeelle
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach
Jos yrität luistattaa satoja kilowatteja mekaanista tehoa jossain viskokytkimessä, sulla visko ylikuumenee ja sieltä nousee savu jo alkumetreillä.
|
Mm. vanhemmat Lamborhginit käytti viskonelivetoa (VT- mallit = viscous traction). Ei toki olleet mitään tuhatheppaisia, mutta joka tapauksessa.
Ei se visko ihan salamana ylikuumene, koska se nimenomaan auttaa siinä että etu- ja takapää vetää samaa tahtia. Kun etupää tulee mukaan ja takarenkaat ei enää sudi, ei viskossa ole mitään "luistoa". Siinä hommassa menee yleensä sellainen alle sekunti, eli ei mitään ongelmaa..
Ajattele nyt oikeasti myös vähän!
Lainaus:
Et vain jaksa ajatella!!! Mieti.. Esim. Bugatti Chironissa on 1 103 kW tiehen siirrettävää. Jos sinulla on sielä välissä joku luistava viskokytkin, joka ottaa tuosta edes kolmanneksen, sulla visko kuumenee 634 kW teholla - voit varmasti ymmärtää, ettei visko ole kovin pitkäikäinen.
http://www.bugatti.com/chiron/
|
Lamborghini Aventadorissa on se ~700 hevosta, ja siinä on Haldex- kytkin. Bugatti Chironissa myös Haldex- kytkin. Ne molemmat on sähköohjattuja "luistavia" kytkentöjä. Sun varmaan täytyy mennä kertomaan niille insinööreille, ettei niitä voi käyttää kyseisissä autoissa
Toki Chironissa taitaa se etuvedon osa olla otettu hieman normista poikkeavalla tavalla, mutta joka tapauksessa luistava kytkentä sieltä löytyy. Varmaan ne avoimet nelivedot olisi sitten noissa superautoissakin parempia, kun kerran muut systeemit ei kestä ja hajoaa