Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.11.2016, 17:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Hauskaa luettavaa, menee teknillisillä termeillä...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Kolme tietenkin - mutta eihän asia ole näin yksinkertainen.

Jos AMG S 63 sen keskitasauspyörästössä on kitkalukko, niin miten tasauspyörästö takana? Linkkasin täällä youtube videon, jossa AMG S 63 sta pyöriteltiin parkkipaikalla ja siinä molemmat takarenkaat löi sutia - ei vain toinen.

Siitä päättelin, että sen 50 Newtonmetriä keskellä lukitsevan kitkalukon lisäksi myös takana olisi jonkunlainen lukko tai joku jollain tapaa lukitseva ratkaisu, joka ei salli vain toisen takapyörän sutimista. En kuitenkaan löytänyt mistään mainintaa AMG S63 sen taka-akselin tasauspyörästön lukosta.

W201 oli takavetoinen ja siinä ei ollut minkäänlaista lukitsevaa ominaisuutta taka-akselilla ja siitä en pitänyt yhtään.

joissain Mersun AMG malleissahan noita tasauspyörästön lukkoja on:

"the Mercedes-AMG C 63 S offers an electronically controlled AMG rear-axle limited-slip differential"
https://www.mercedes-amg.com/c63s.ph...erview_section
Taitaa puuttua noista 63 sarjan mersuista airbäkit ja turvavyötkin, kun ei kaikkein yksinkertaisimmissa mainoksissa kerrota niistä mitään?

Siis en jaksanut edes kuukkeloida tuota mersun 50Nm lukituksella olevaa lukkoa, mutta jos jo minun 80 luvun w124 nelimatikissa oli tietokone, joka sai tietoa ainakin ohjauspyörän asennosta (eturenkaiden kääntökulma) eturenkaiden ja takakardaanin pyörimisnopeudesta, ja niiden perusteella valikoi
sähköhydraulisesti: Takaveto; 67%taakse/33% eteen ja 100%/100% keskitasauspyörästö lukossa.... ja sitten vielä tarpeen/nopeuden mukaan lukitsi takaperän kitkalukon (olikohan 30%) täysin lukkoon....
Ja tuossa oli nimenomaan toiminto, että renkaat linkussa neliveto ei mene päälle: Oli kiva pyörittää paskarinkiä takavedolla, ja kun oikaisi rattia hiukan, niin sitten veti myös etupyörät....

Ja tuo A3 audin ensimmäisen sukupolven haldex: auto on aina etuvetoinen, ja nuo /tuo tietokone ohjaa (sähkö-)hydraulisesti tuota takavetoa päälle, vaikka auto ei edes välttämätä liiku... ja tuo/nuo tietokoneet saa tietoa tuohon takavedon ohjaukseen mm. kiihtyvyysantureilta....
Ja tasauspyörästoissä (etu/taka) ei ole varmaankaan minkäänlaisia lukkoja, tuo/nuo tietokone ohjaa jarrujen avulla, että mikään rengas ei pyörisi liian lujaa....
Ja tosiaankin tuo on 15v vanha, uskoisin että tekniikka on kehittynyt huimasti, varsinkin siellä hintaluokan kalliimmassa päässä.

Oliskohan nuo 63 sarjan mersut suunniteltu semmoiselle ostajalle, että niiden ensiomistajien ei tarvitse muistaa kaljatuopin ääräessä kaikkia ominaisuuksia?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.11.2016, 18:05
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Taitaa puuttua noista 63 sarjan mersuista airbäkit ja turvavyötkin, kun ei kaikkein yksinkertaisimmissa mainoksissa kerrota niistä mitään?

Siis en jaksanut edes kuukkeloida tuota mersun 50Nm lukituksella olevaa lukkoa, mutta jos jo minun 80 luvun w124 nelimatikissa oli tietokone, joka sai tietoa ainakin ohjauspyörän asennosta (eturenkaiden kääntökulma) eturenkaiden ja takakardaanin pyörimisnopeudesta, ja niiden perusteella valikoi
sähköhydraulisesti: Takaveto; 67%taakse/33% eteen ja 100%/100% keskitasauspyörästö lukossa.... ja sitten vielä tarpeen/nopeuden mukaan lukitsi takaperän kitkalukon (olikohan 30%) täysin lukkoon....
Ja tuossa oli nimenomaan toiminto, että renkaat linkussa neliveto ei mene päälle: Oli kiva pyörittää paskarinkiä takavedolla, ja kun oikaisi rattia hiukan, niin sitten veti myös etupyörät....

Ja tuo A3 audin ensimmäisen sukupolven haldex: auto on aina etuvetoinen, ja nuo /tuo tietokone ohjaa (sähkö-)hydraulisesti tuota takavetoa päälle, vaikka auto ei edes välttämätä liiku... ja tuo/nuo tietokoneet saa tietoa tuohon takavedon ohjaukseen mm. kiihtyvyysantureilta....
Ja tasauspyörästoissä (etu/taka) ei ole varmaankaan minkäänlaisia lukkoja, tuo/nuo tietokone ohjaa jarrujen avulla, että mikään rengas ei pyörisi liian lujaa....
Ja tosiaankin tuo on 15v vanha, uskoisin että tekniikka on kehittynyt huimasti, varsinkin siellä hintaluokan kalliimmassa päässä.

Oliskohan nuo 63 sarjan mersut suunniteltu semmoiselle ostajalle, että niiden ensiomistajien ei tarvitse muistaa kaljatuopin ääräessä kaikkia ominaisuuksia?
Wikipediassa se kerrotaan nimenomaan niin, että se tuon jälkeinen 4MATIC onkin avoimilla tasauspyörästöillä.

The first design of 4Matic system was introduced in 1987 on the W124

The first generation 4Matic system was originally a complex electronically controlled system with automatically engaging four-wheel drive (4WD), the system employs locking central and rear differentials to provide additional traction in slippery conditions. The centre differential, also known as the transfer case, contains two clutches. Each hydraulically enabled clutch is controlled separately to allow for three modes of operation: 2WD (mode 0) where 100% of available torque is available to the rear axle while the front axle is disconnected, and two 4WD modes which allow for 35/65 front/rear axle torque split (mode 1) or 50/50 front/rear axle torque split (mode 2). The rear differential lock, previously known as ASD on Mercedes-Benz models, can also be locked (mode 3) if rear wheel slip is still present when the transfer case 50/50 4WD mode 2 is engaged. Due to safety and stability concerns there is no front differential lock. The 4Matic system uses inputs from the three channel ABS system and a steering wheel angle sensor to decide when to intervene.

The second generation of 4Matic was reintroduced on the W210 series in 1998/1999.

The second generation of 4Matic utilized a full-time 4-wheel drive system with three open differentials front, centre and rear.

https://en.wikipedia.org/wiki/4Matic

Oltaisiinko nyt sitten palattu siihen ensimmäiseen ratkaisuun?

En vain ymmärrä, miten edestä voi ottaa vedon kokonaan pois, jos autossa on keskitasauspyörästö - mutta niinhän tuossa kerrotaan, että sielä kolme tasauspyörästöä on ja veto voitiin ohjata 100 % taakse.

Joku saisi kertoa lisätietoja??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.11.2016, 18:28
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Transfer case contains two clutches.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.11.2016, 19:08
Wilhelm Maybach Wilhelm Maybach ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.11.16
Sijainti: Lahti
Viestit: 30
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Transfer case contains two clutches.
Juu.. no eiköhän tätä ole pohdittu pikkuhiljaa jo aivan riittävästi.

Ymmärrän kyllä hyvin, miksi E 63 S 4MATIC+ tarvitaan rata-ajossa.

Koska etuakselin kallistuksenvakaaja on taka-akselin kallistuksenvakaajaa jäykempi, kurveissa eniten kevenee aina sisäkaarteen puoleinen eturengas. Etuvetoisella usein kaarteessa kiihdyttäessä sisäkaarteen puoleinen eturengas lyö sutia ja jarruttaessa lukkiutuu herkästi.

"Due to safety and stability concerns there is no front differential lock."

Tuo johtaa siihen, ettei rata-ajossa ole järkevää käyttää avointa keskitasauspyörästöä. Taka-akselilla on vain pakko olla jatkuva veto. Myös taka-akselin tasauspyörästön lukko on usein perusteltu.

Mutta talviliukkaalla taas tilanne on täysin eri. Kaarreajossa vauhti on huomattavasti rauhallisempi, kiihtyvyydet murto-osia rata-ajon vastaavista. Talviliukkaalla varsinkaan jäällä yksikään rengas ei kevene vastaavalla tavalla. Auto ei ns. nosta tassua.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.11.2016, 19:21
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Etuvetoiset taitaa nostella rata-ajossa herkimmin sisäkurvin puoleista takatassua.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.11.2016, 22:36
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus




__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.11.2016, 23:36
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
En vain ymmärrä, miten edestä voi ottaa vedon kokonaan pois, jos autossa on keskitasauspyörästö - mutta niinhän tuossa kerrotaan, että sielä kolme tasauspyörästöä on ja veto voitiin ohjata 100 % taakse.

Joku saisi kertoa lisätietoja??
Helpohan tuo etupään veto on katkaista ku tietokone aukaisee kytkimen jakolaatikosta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.11.2016, 23:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
Wikipediassa se kerrotaan nimenomaan niin, että se tuon jälkeinen 4MATIC onkin avoimilla tasauspyörästöillä.



The second generation of 4Matic was reintroduced on the W210 series in 1998/1999.

The second generation of 4Matic utilized a full-time 4-wheel drive system with three open differentials front, centre and rear.

https://en.wikipedia.org/wiki/4Matic

Oltaisiinko nyt sitten palattu siihen ensimmäiseen ratkaisuun?

En vain ymmärrä, miten edestä voi ottaa vedon kokonaan pois, jos autossa on keskitasauspyörästö - mutta niinhän tuossa kerrotaan, että sielä kolme tasauspyörästöä on ja veto voitiin ohjata 100 % taakse.

Joku saisi kertoa lisätietoja??
No, minäpä kerron: (ulkomuistista, en jaksa alkaa hakemaan faktaa...)

Ilman hydrauliikkapainetta (ohajustehostimen pumppu on tuplapumppu, siis kaksi pumppua samalla akselilla, joista toinen on takaperän kitkalukon 100% lukittamiseen ja jakiksen tarpeisiin, ja taisi olla vielä tason säätö samassa piirissä)
Etukardaanin hydraulinen pakkakytkin auki, keskilukon pakka kiinni jousikuormituksella.
Ja kun tietokone haluaa jatkuvan nelivedon, niin kytketään etukardaanin pakka kiinni, samoin keskitasauspyörästön auki (siis paineet molempiin pakkoihin, jolloin keskilukon pakan hydraulipaine työntää tuon jousen kasaan, siis pakka ei "pidä".
Ja kun tuo matolaatikko haluaa lukita keskitasauspuoräston, SIIS ETTÄ KAIKKI VOIMA menee tarpeen mukaan joko eteen taikka taakse, niin otetaan keskitasauspyörästön pakalta paine pois, jolloin jousi puristaa pakan kiinni.

Siinä Mr Maybach on oikeassa, että joku uudempi nelimatic -jakolaatikko on juurikin jatkuva neliveto, ilman mitään lukkoja.
jonkin verran kokemusta 4wd Vito:sta. (ei minun) siinä tuota lukkojen puuttumistan korvaa jarrujen kautta tapahtuva sutivan/sutivien pyörien jarrutus jarruilla.
Ja tuossa tietokoneessa on varmaankin paljon enemmän laskentatehoa kuin ensimmäsisessä kuussa käyneessä apollossa... maa-asema mukaan luettuna

Paikallisen Merkkiliikkeen takuuvaihdokki aiheutti paljon likaisia sormia...
Siis tuo Vito oli sisustettu/lasitettu paku, ja jääpolanteisella pihalla ei saanut tyhjänä eturenkaita pyörimään sutia puolipitoisilla talvirenkailla!
->sidottiin hodarin, (hodarissa kaikki lukot kiinni) vetokoukkuun liinalla, ja kun kävi selväksi, että että pelkästään takaset sutii, niin vedin sutivan Viton metrin taaksepäin.
-> Vito takuu/merkkihuoltoon myyjäliikkeeseen, ja takuu ei kata kuluneita jarrulevyjä tms. näillä ajokilometreilla tms... tonnin remppa olisi ollut edessä... No, vito lähti ennen suraavaa talvea... tuota kuljetuskapasiteettia jäin pikkasen kaipaamaan,


-> nykyään nuo nelivedot, varsinkin nuo kalliimmat, on niin kehittyneitä, että nuo perinteiset nappi/kahvaohjatut vastaa helmitaulua verrattuna taskulaskimeen.


p.s miksihän tuota keskitasauspyörästön lukkoasentoa ei kutsuta 100/100
prosenttiseksi? siis esim. oikeat maasturit, joista puuttuu keskitasauspyörästö, pystyy välittämaan kaiken voiman joko etu- taikka taka-akselille kytkettävän nelivedon 4WD asennossa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.11.2016, 01:08
paavojaelvis paavojaelvis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.08.14
Sijainti: Kauvatsa, Länsi-Suomi
Viestit: 287
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
oikeat maasturit, joista puuttuu keskitasauspyörästö, pystyy välittämaan kaiken voiman joko etu- taikka taka-akselille kytkettävän nelivedon 4WD asennossa.
Ei suinkaan joko/tai vaan sekä/että.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.11.2016, 01:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilhelm Maybach Näytä viesti
..Tuo johtaa siihen, ettei rata-ajossa ole järkevää käyttää avointa keskitasauspyörästöä. Taka-akselilla on vain pakko olla jatkuva veto. Myös taka-akselin tasauspyörästön lukko on usein perusteltu.
Siihen on syynsä että käytännössä kaikki nopeimpien ratasarjojen autot on takavetoja.. tai sitten nelivetoja.


Lainaus:
Mutta talviliukkaalla taas tilanne on täysin eri. Kaarreajossa vauhti on huomattavasti rauhallisempi, kiihtyvyydet murto-osia rata-ajon vastaavista. Talviliukkaalla varsinkaan jäällä yksikään rengas ei kevene vastaavalla tavalla. Auto ei ns. nosta tassua.
Auto ei nosta tassua, mutta ei se tilanne silti eroa siitä mihinkään mikä rengas sutii helpoiten. Se on se sisäkaarteen etu- ja takarengas. Eli pitkittäissuunan lukitusta/ luistonrajoitusta ja takaperän lukkoa tarvitaan.
Tilanne verrattuna rata-ajoon ei juurikaan ole erilainen, vaan vetoa tarvitaan lähes samalla tavalla samoille renkaille. Erona kesäkuivaan rata-ajoon on talvella se, että pidon menetys tapahtuu huomattavasti helpommin. Eli käytännössä tilanne on se että talviliukkailla nelivedon ohjaus/ kontrollointi on hyvinkin tärkeää jos halutaan sivistynyt ja "helppo/ huomaamaton" ajettava kuljettajalle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.11.2016, 22:14
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Entä jos peruuttaa??
Onko se silloinkin takavetoinen vai kääntääkö voimalinja voimanjaon vain eturenkaille ja takapyörät vain pyörivät mukana....
Mites sitten jos toinen pyörä on liukkaalla pinnalla ja toinen ei, siis peruutettaessa etuvedolla?
Voiko rattia kääntää peruutettaessa jos veto onkin vain eturenkailla, kytkeytyykö veto pois renkailta ja meno tyssää siihen.
Vaikuttaako tähän luistonesto?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.11.2016, 20:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Onpas täällä väännetty nelikoista. Mut onneks meillä on Toyota ja sen VF4B-jakis
http://webpages.charter.net/a7037196...asmissione.pdf
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.11.2016, 20:45
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Uusimmassa tuulilasissa tiedettiin kertoa että tuo uusi amg 4maticikki on huippumoderni neliveto joka pystyy siirtään voimaa 0-100% etu ja taka-akselin välillä, ja napista myös driftaus takaveto... Eli maailman paras, onhan se sentään mersu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty 4Matic Mersu tth O/M/V Ajoneuvot 0 03.01.2014 22:09
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki rattimies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 28.07.2009 08:33
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua Jare Chit-Chat 10 08.04.2008 18:21
Suzuki Four Wheel Drive Techniques LaaLaa Linkit 11 02.01.2008 14:46
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) Lars Software 0 06.05.2002 10:48


Sivu luotu: 13:30 (GMT +2).