![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Ilman hydrauliikkapainetta (ohajustehostimen pumppu on tuplapumppu, siis kaksi pumppua samalla akselilla, joista toinen on takaperän kitkalukon 100% lukittamiseen ja jakiksen tarpeisiin, ja taisi olla vielä tason säätö samassa piirissä) Etukardaanin hydraulinen pakkakytkin auki, keskilukon pakka kiinni jousikuormituksella. Ja kun tietokone haluaa jatkuvan nelivedon, niin kytketään etukardaanin pakka kiinni, samoin keskitasauspyörästön auki (siis paineet molempiin pakkoihin, jolloin keskilukon pakan hydraulipaine työntää tuon jousen kasaan, siis pakka ei "pidä". Ja kun tuo matolaatikko haluaa lukita keskitasauspuoräston, SIIS ETTÄ KAIKKI VOIMA menee tarpeen mukaan joko eteen taikka taakse, niin otetaan keskitasauspyörästön pakalta paine pois, jolloin jousi puristaa pakan kiinni. Siinä Mr Maybach on oikeassa, että joku uudempi nelimatic -jakolaatikko on juurikin jatkuva neliveto, ilman mitään lukkoja. jonkin verran kokemusta 4wd Vito:sta. (ei minun) siinä tuota lukkojen puuttumistan korvaa jarrujen kautta tapahtuva sutivan/sutivien pyörien jarrutus jarruilla. Ja tuossa tietokoneessa on varmaankin paljon enemmän laskentatehoa kuin ensimmäsisessä kuussa käyneessä apollossa... maa-asema mukaan luettuna ![]() Paikallisen Merkkiliikkeen takuuvaihdokki aiheutti paljon likaisia sormia... Siis tuo Vito oli sisustettu/lasitettu paku, ja jääpolanteisella pihalla ei saanut tyhjänä eturenkaita pyörimään sutia puolipitoisilla talvirenkailla! ->sidottiin hodarin, (hodarissa kaikki lukot kiinni) vetokoukkuun liinalla, ja kun kävi selväksi, että että pelkästään takaset sutii, niin vedin sutivan Viton metrin taaksepäin. -> Vito takuu/merkkihuoltoon myyjäliikkeeseen, ja takuu ei kata kuluneita jarrulevyjä tms. näillä ajokilometreilla tms... tonnin remppa olisi ollut edessä... No, vito lähti ennen suraavaa talvea... tuota kuljetuskapasiteettia jäin pikkasen kaipaamaan, -> nykyään nuo nelivedot, varsinkin nuo kalliimmat, on niin kehittyneitä, että nuo perinteiset nappi/kahvaohjatut vastaa helmitaulua verrattuna taskulaskimeen. p.s miksihän tuota keskitasauspyörästön lukkoasentoa ei kutsuta 100/100 prosenttiseksi? siis esim. oikeat maasturit, joista puuttuu keskitasauspyörästö, pystyy välittämaan kaiken voiman joko etu- taikka taka-akselille kytkettävän nelivedon 4WD asennossa.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Tilanne verrattuna rata-ajoon ei juurikaan ole erilainen, vaan vetoa tarvitaan lähes samalla tavalla samoille renkaille. Erona kesäkuivaan rata-ajoon on talvella se, että pidon menetys tapahtuu huomattavasti helpommin. Eli käytännössä tilanne on se että talviliukkailla nelivedon ohjaus/ kontrollointi on hyvinkin tärkeää jos halutaan sivistynyt ja "helppo/ huomaamaton" ajettava kuljettajalle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Entä jos peruuttaa??
Onko se silloinkin takavetoinen vai kääntääkö voimalinja voimanjaon vain eturenkaille ja takapyörät vain pyörivät mukana.... Mites sitten jos toinen pyörä on liukkaalla pinnalla ja toinen ei, siis peruutettaessa etuvedolla? Voiko rattia kääntää peruutettaessa jos veto onkin vain eturenkailla, kytkeytyykö veto pois renkailta ja meno tyssää siihen. Vaikuttaako tähän luistonesto? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onpas täällä väännetty nelikoista.
![]() ![]() http://webpages.charter.net/a7037196...asmissione.pdf |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Uusimmassa tuulilasissa tiedettiin kertoa että tuo uusi amg 4maticikki on huippumoderni neliveto joka pystyy siirtään voimaa 0-100% etu ja taka-akselin välillä, ja napista myös driftaus takaveto... Eli maailman paras, onhan se sentään mersu.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty 4Matic Mersu | tth | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 03.01.2014 22:09 |
Ostetaan BJ 4 Wheel Drive merkki | rattimies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 28.07.2009 08:33 |
4 Wheel Drive - Eksytys '08 juttua | Jare | Chit-Chat | 10 | 08.04.2008 18:21 |
Suzuki Four Wheel Drive Techniques | LaaLaa | Linkit | 11 | 02.01.2008 14:46 |
Improve Core System Performance (Win NT/2000/XP) | Lars | Software | 0 | 06.05.2002 10:48 |