Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.05.2010, 19:36
Komanssi Komanssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.04.10
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 10
Perusasetus

Vetopainotietoutta jäseniltä???


Terve! Osaisiko kukaan neuvoa/selittää ostamani kulkineen vetopainoon liittyvistä pointeista?

Auto on Jeep Comanche 2.1TD 5-vaiht. 4x4 (pick up), pidempilavainen malli. Ensirek. 6.5.-91. Ajoneuvoluokka N1/pakettiauto. Omamassa 1570kg. Otteessa oleva jarrullinen perävaunumassa VAIN 1670kg! Auto katsastettu viimeksi 2005 ja liikenteestäpoisto 11/2007 josta viimeinen ote jossa tuo em. vetopaino.

Käsittääkseni näissä Comancheissa monilla vetopaino n.2300kg. Ja Jeep Cherokeissa (sama tekniikka käytännössä, usein min.2500kg ja itseasiassa Komanchessa isompi kantavuus lavan takia. Mistähän johtuu tämän Comanchen alhainen vetopaino? Ajoneuvoluokasta vai mistä? Eikö tuohon aikaan ollut nelivetoautoissa vetopaino ainakin aina se puoltoistakertaa omapaino?

Luin joskus myös jostain ongelmista Ake:n uudessa järjestelmässä juuri 2007 loppuvuoden aikoihin että tulostettuihin otteisiin tuli "virheitä" uuden järjestelmän sisäänajon takia? Tarvitsisin sen min. 2200kg vetopainoksi ko. autoon. Mitä olisi siis tehtävissä? Katsastuskonttori ei osannut sanoa mitään (eikä paljoa tuntunut kiinnostavankaan tosin). Kiitos etukäteen tiedoista!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.05.2010, 20:27
Pörö:n Avatar
Pörö Pörö ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.06
Sijainti: Lappi TL
Viestit: 2.028
Perusasetus

Ääh!!Hatusta ovat repäisseet nuo koukkupainot, valitettavasti....
Esim. Mulla on kaksi patrollia toinen normi pitkä ja toinen orkkis lavuri, pitkässä jarrullinen on 3500kg ja lavurissa 1400kg.. Lavurin kokonais massa on 3000kg ja pitkässä 2540kg.

Edittinä mainittakoon että kaverin suitsassa (sj410) oli otteessa 1700kg jarrullinen koukkupaino
__________________
PERKELE!
Lahjattomat lukottaa
Pääsponsori---> Joki-Pub

Viimeksi muokannut Pörö : 07.05.2010 20:29
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.05.2010, 12:34
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Vetopaino otetaan valmistenumeron mukaan Trafilta

Sit kyssäri perään, kortti on AbeC1eC, kärry 3500kiloo täyteen kuormattuna. Pääasiassa vedän Cantterilla (vetopaino 3450kg, junapaino 7500), mutta joskus tarttis kiskoa Hiacella (vetopaino 2000kg). Eli mitäs sakkosedät antaa kytkentämassan ylittämisestä? Muutenhan kaikki on lain rajoissa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.05.2010, 13:45
Kokku Kokku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.01.07
Sijainti: Askola
Viestit: 350
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Stade Näytä viesti
Vetopaino otetaan valmistenumeron mukaan Trafilta

Sit kyssäri perään, kortti on AbeC1eC, kärry 3500kiloo täyteen kuormattuna. Pääasiassa vedän Cantterilla (vetopaino 3450kg, junapaino 7500), mutta joskus tarttis kiskoa Hiacella (vetopaino 2000kg). Eli mitäs sakkosedät antaa kytkentämassan ylittämisestä? Muutenhan kaikki on lain rajoissa.
Eiköhän tule ihan jokaiselta alkavalta 100kg sakkoa lisää. Ei kokemusta mutta kuulema kallista

ps. Jos cantterin omamassa 3450kg ja kärryn kokonaismassa 3500kg on yhdistelmällä ajettaessa oltava CE kortti.
__________________
Askolan Off-Road ry
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.05.2010, 15:30
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokku Näytä viesti
Eiköhän tule ihan jokaiselta alkavalta 100kg sakkoa lisää. Ei kokemusta mutta kuulema kallista

ps. Jos cantterin omamassa 3450kg ja kärryn kokonaismassa 3500kg on yhdistelmällä ajettaessa oltava CE kortti.
Joo mut ajatellaan et kärryn massa on 3450kiloa niin C1e riittää. Jaaha et tulee sakot aina ylikuormasta, vaikka kärryn kuorma on rajoissaan mutta auton kytkentämassa ei sitä kestä. No elämä on.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.05.2010, 15:45
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Ajokortin riittävyys katotaan papereista. Muuten mennään todellisten painojen mukaan.

Hiacen perään voit laittaa kokonaismassaltaan 3500 kg:n kärryn kunhan sen omapaino+kuorma ei ylitä 2000 kiloa.

Ja omamassaltaan 3450kg cantterilla et saa vetää kokonaismassaltaa 3500 kilon kärryä vaikka kyydissä olis yks peruna.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.05.2010, 16:05
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Ajokortin riittävyys katotaan papereista. Muuten mennään todellisten painojen mukaan.

Hiacen perään voit laittaa kokonaismassaltaan 3500 kg:n kärryn kunhan sen omapaino+kuorma ei ylitä 2000 kiloa.

Ja omamassaltaan 3450kg cantterilla et saa vetää kokonaismassaltaa 3500 kilon kärryä vaikka kyydissä olis yks peruna.
Tiedossa on, kysymys olikin sakon määrästä, jos hiacella vetää 3500kilosta kärryä täyteen kuormattuna (3500kg todellista).

Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti).

Edit: Kortithan riittää kaikkiin näihin eli mietitään vain kytkentämassan ylityksestä saatavia herkkuja poliiseilta. Turvallisuuden kannaltahan yhdistelmä on täysin ok, "ajatellen että koukku pysyy kiinni vetoautossa" koska kärry jarruttaa sen omaavan kuorman. Eteneminen tietysti hiukan tahmaisempaa.

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=782232 ; siinä vähän kytkentämassan ylitystä (sprintterin omapaino 2000kg)

Viimeksi muokannut Stade : 08.05.2010 16:33
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.05.2010, 16:48
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Stade Näytä viesti
Tiedossa on, kysymys olikin sakon määrästä, jos hiacella vetää 3500kilosta kärryä täyteen kuormattuna (3500kg todellista).

Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti).

Edit: Kortithan riittää kaikkiin näihin eli mietitään vain kytkentämassan ylityksestä saatavia herkkuja poliiseilta. Turvallisuuden kannaltahan yhdistelmä on täysin ok, "ajatellen että koukku pysyy kiinni vetoautossa" koska kärry jarruttaa sen omaavan kuorman. Eteneminen tietysti hiukan tahmaisempaa.

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=782232 ; siinä vähän kytkentämassan ylitystä (sprintterin omapaino 2000kg)
Kerokaapas nyt ku mielestäni ei tuossa välttämättä mikään ylity. Jos MB on kuorma-auto ja koukussa riittää painot. 3500 asti sais vetää siinä tapauksessa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.05.2010, 16:59
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Kerokaapas nyt ku mielestäni ei tuossa välttämättä mikään ylity. Jos MB on kuorma-auto ja koukussa riittää painot. 3500 asti sais vetää siinä tapauksessa?
Ei tossa ylitykkään, mutta hiacessa "suurin sallittu perävaunumassa 2000kg" Eli tästä seuraamukset kiinnostaa. ns. kytkentämassan ylitys.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.05.2010, 19:53
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Lainaus:
Ja Omamassaltaan 3450 cantterilla saan vetää kyllä 3500kilosta kärryä, 3450kiloon asti kuormattuna (C1E kortti).
Etkä saa.

Tässä tapauksessa vetoauton omamassa on pienempi kuin kärryn kokonaismassa. Ja kun kortin riittävyys katsotaan papereista EIKÄ TODELLISISTA PAINOISTA niin et saa.

Samasta syystä (että massat katsotaan papereista) saat vetää samaa kärryä hiacella kunhan kärryn TODELLINEN MITATTAVA SEN HETKINEN paino on alle 2000kg.

Eli voit saada cantterilla sakot ajo-oikeudetta ajamisesta pelkästään ajokortin ja rekisteriotteiden tietojen mukaan. Turha kitistä vaakaa paikalle kun se ei mitään auta. Korkeintaan voit saada lisää rapsuja jos kuorma onkin vielä jotenkin ylimittainen.

Ja jos poliisi epäilee, että hiacen perässä oleva kärry nyt oikeasti painaa yli 2000kg, punnitaan kärry ja mahdollisesti saat sakkoa siitä ylikuormasta mutta et ajo-oikeudetta ajosta.

Laitetaan vielä liitteeksi ajokorttiasetuksen 5§ lopusta pari katkelmaa.
Lainaus:
Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa.
Lainaus:
Ajoneuvoyhdistelmä, jossa vetoautona on C1- tai D1-luokan ajoneuvo ja jossa koko yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg tai hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, kuuluu C1E-luokan sijaan luokkaan CE, jos vetoautona on C1-luokkaan kuuluva ajoneuvo, ja D1E-luokan sijaan luokkaan DE, jos vetoautona on D1-luokkaan kuuluva ajoneuvo
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.05.2010, 19:53
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Mitenkäs mulla kun läjän vetopainoksi on lätkästy vain 2 tonnia. kateltiin yhen katsurin kans ltj:stä että 3,5 t vetopainolla olevia lj:tä löyty paljolti, osassa taas oli tuo sama 2 t. vaikka kyseessä on N1G.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.05.2010, 20:12
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mhk Näytä viesti
Mitenkäs mulla kun läjän vetopainoksi on lätkästy vain 2 tonnia. kateltiin yhen katsurin kans ltj:stä että 3,5 t vetopainolla olevia lj:tä löyty paljolti, osassa taas oli tuo sama 2 t. vaikka kyseessä on N1G.
Tää on helppo
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F...ATT_142007.pdf
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.05.2010, 20:39
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Niin joo atj:tä tarkotin. Eli käytännössä 3,5 t sallitaan edelleen kunhan kirjaimet kortissa riittää?
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.05.2010, 20:52
elhapero:n Avatar
elhapero elhapero ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.07
Sijainti: Tammela.Finland
Viestit: 1.479
Perusasetus

Niin,mun BJ40sessä on jarrullisen vetopaino 1400kg?????????? ei taida olla ihan oikein.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK
Maplehill Productions
http://www.pajakallio.fi/
http://www.ipefix.fi/
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.05.2010, 21:48
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Siis hetkonen Meinaako tuo että mun rj:iillä (rekisteröity vuonna -90) sais oikeesti vetää 3,5t? Nyt on otteessa 2t. Eli vaan katastuskonttorilla vierailu ja tuota lappua näyttää ja otteeseen uus kärryn kokonaismassa?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 08.05.2010, 23:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Ei meinaa!!! Ja oikeesti BJ:ssä on olemassa 1400 kg jarrullisen vetopainoja, myöhemmissä malleissa muistaakseni enemmän (valmistajan sallima) ja LJ/RJ:ssä se on 2000 kg. Miten se on niin vaikeeta tajuta että on olemassa vanhoja ristiinkytkentäkatsastuksessa ennen vanhaan hyväksyttyjä kytkentämassoja millä ei oo mitään tekoo valmistajan sallimien kanssa. Siks on SJ:ssä 1700 kg ja muissakin jopa yli tuplat valmistajan sallimiin.

Jos niitä ei otteella oo, niin silloin mennään valmistajan sallimilla massoilla joilla ei oo taas välttämättä mitään tekoo maalaisjärjen ja auton massojen/tehon kanssa! Monta kertaa vuodessa puidaan samaa asiaa ja silti ollaan jatkuvasti kuutamolla. Mutta toki palstalaisiakin taitaa olla nykyään niin reilusti ettei jokainen tule koskaan lukeneeksi vetopainoista yhtään topikkia...

Vielä vähän tarkennusta: eli noita ennen vanhaan hyväksyttyjä ristiinkytkentäkatsastuksessa hyväksyttyjä massoja ei siis voida syöttää enää tänä päivänä toiselle identtiselle autolle jolla niitä ei ole ollut.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 08.05.2010, 23:53
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei meinaa!!! ....
Vielä vähän tarkennusta: eli noita ennen vanhaan hyväksyttyjä ristiinkytkentäkatsastuksessa hyväksyttyjä massoja ei siis voida syöttää enää tänä päivänä toiselle identtiselle autolle jolla niitä ei ole ollut.
No hö. Mutta siis jos omalla nimenomaisella autolla on aikanaan isompi kärryn massa ollu niin sillon sen vielä saa, tämä taas selviää ku katastusasemalla käy ja ne koneeltaan kattoo. Tuskin ois niin hyvää tuuria käyny mutta pitää käyvä kysäsee.
Ja on tuossa taas yks typerä pykälä lisää Suomen lakikirjasta (eri oikeuksia samanlaisille autoille), ei siellä fiksua tekstiä paljo seassa mahu olemaankaan
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.05.2010, 07:26
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.133
Perusasetus

Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)

Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.05.2010, 09:24
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Mulla kans oli Discosta jossain välissä hävinny koukkupainosta liki tonni otteesta. Soittelin Akeen jossa, eivät osanneet kertoa syytä moiseen. Suosittelivat säilyttään vanhoja otteita, josta näkee tiedot. No eihän semmosia tietenkään ollut. Seuraava ohje oli käydä muutoskatsastamassa auto takasin 3500 vetopainolle. Näin tein ja siittä sit piti muutama kymppi pulittaa, että katsuri vilkas koukun tyyppikilvestä painon ja tarkasti koukun kiinnityksen runkoon. Tokihan se joutu vielä tiedot muuttaan Trafin (Ake) järjestelmään. Tämäkin rahanmeno ja ylimääränen työ vain Aken surkean järjestelmän takia.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 09.05.2010, 12:15
mhk:n Avatar
mhk mhk ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.09
Sijainti: Kivitaipale, Roi
Viestit: 348
Perusasetus

Itellä kuitenkin on tallessa vanha ote josta löytyy tuo 3,5t. Eli vaatii muutoskatastuksen jotta surkean järjestelmän vaihossa hävinneen 1,5 t saa takaisin?
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 09.05.2010, 13:06
Komanssi Komanssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.04.10
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 10
Perusasetus

Tyyppiero?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Sama 1670kg on mullakin Comanchen otteessa (N1G)

Täytyy katsoa että olisko jonnekin jäänyt vanhoja otteita, näkisi että onko tuo vetopaino muuttunut jossain vaiheessa.
Mun Komanche siis otteessa tyyppi: pakettiauto/N1. Mikä tuo sun otteen tyyppi G.llä (N1G)? Onko siinä jotakin eroa, mulla sitä ei ole?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 09.05.2010, 17:20
Suiza410:n Avatar
Suiza410 Suiza410 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Nousiainen
Viestit: 160
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Komanssi Näytä viesti
Mun Komanche siis otteessa tyyppi: pakettiauto/N1. Mikä tuo sun otteen tyyppi G.llä (N1G)? Onko siinä jotakin eroa, mulla sitä ei ole?
G tarkoittaa maastoautoa. Eli N1G maastopakettiauto ja M1G maastohenkilöauto.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 09.05.2010, 18:15
Stade Stade ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.09
Sijainti: Pori
Viestit: 83
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Etkä saa.

Tässä tapauksessa vetoauton omamassa on pienempi kuin kärryn kokonaismassa. Ja kun kortin riittävyys katsotaan papereista EIKÄ TODELLISISTA PAINOISTA niin et saa.

Samasta syystä (että massat katsotaan papereista) saat vetää samaa kärryä hiacella kunhan kärryn TODELLINEN MITATTAVA SEN HETKINEN paino on alle 2000kg.

Eli voit saada cantterilla sakot ajo-oikeudetta ajamisesta pelkästään ajokortin ja rekisteriotteiden tietojen mukaan. Turha kitistä vaakaa paikalle kun se ei mitään auta. Korkeintaan voit saada lisää rapsuja jos kuorma onkin vielä jotenkin ylimittainen.

Ja jos poliisi epäilee, että hiacen perässä oleva kärry nyt oikeasti painaa yli 2000kg, punnitaan kärry ja mahdollisesti saat sakkoa siitä ylikuormasta mutta et ajo-oikeudetta ajosta.

Laitetaan vielä liitteeksi ajokorttiasetuksen 5§ lopusta pari katkelmaa.
Kyllä asiaa puhut, perun omat sanani. Ei kai auta muutaku muutoskatsastaa kärry 3450kiloseks et olis laillista. tai cantteriin 50kg omamassaa enemmän. Huoh tätä perävaunutouhuu.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 09.05.2010, 19:13
Komanssi Komanssi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.04.10
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 10
Perusasetus

Ajoneuvoluokan virhe otteessa(ko)?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suiza410 Näytä viesti
G tarkoittaa maastoautoa. Eli N1G maastopakettiauto ja M1G maastohenkilöauto.
No hemmetti, miksiköhän mulla otteessa sitten vain maininta N1/pakettiauto? Minne se "G" on jäänyt?

Otteen osassa "Erikoisehdot ja huomautukset" on mainittu: "Autoverosta vapaa pakettiautona. Katsastuksen huomautukset: LTJ-tyyppikoodi: 4055031303. LTJ-mallimerkintä: Jeep Comanche Pickup-FJ36B-4x4/304"

Voiko em. vaikuttaa alhaiseen vetopainoasiaan? Liekö allaoleva käytäntö vielä voimassa tuon mukaan? Mun auto juuri ensirek. ennen tuota 4.12.-92. eli voinko siis mennä vaatimaan konttorille tolla lapulla lisää kiloja?

AKE:n ohje katsastuskonttoreille v.2007:

"Vanhemmissa ajoneuvoissa on vanhan ajoneuvoasetuksen mukaan sallittu nelivetoisissa autoissa perävaumassaksi kaksinkertainen omamassa, vaikka valmistaja olisi kieltänyt perävaunun vedon, on vanhassa ristiinkytkentäkatsastuksessa saatettu merkitä perävaunun kytkentämassaksi 3000 kg jos auton omamassa on 1500 kg.
Vaikka nykyään autoon kytkettävistä massoista säädetään Asetuksessa ajoneuvon käytöstä tiellä (4.12.1992/1257), on siinä voimaantulosäännösten siirtymäsäännöksissä 57§ 3 momentissa seuraava teksti "Ennen tämän asetuksen voimaantuloa liikenteeseen hyväksyttyä ajoneuvoa tai, jos erillistä hyväksymistä ei vaadita, liikenteessä käytettyä ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä tämän asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten ja määräysten tai tämän asetuksen mukaisin ehdoin." Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvoa saa edelleen käyttää tieliikenteessä suuremmin kuin valmistajan sallimin massoin. Sallitut kytkentämassat saa näissä tapauksissa selville KATSA-järjestelmästä tai ATP-järjestelmästä"

Viimeksi muokannut Komanssi : 09.05.2010 19:32
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 09.05.2010, 21:06
RalliJari RalliJari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.01.09
Sijainti: Iisalmi
Viestit: 423
Perusasetus

Sitä ee vaan oo merkattu N1G:eks mutta kyllä se oikeesti on maastopaku ku on neliveto ja alennusvaihteisto. Monessa vanhemmassa maasturissa tuo G kirjain otteesta voi puuttua. Ei vaikuttane kai mihinkään todellisuudessa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 01:32 (GMT +2).