![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() TurvakaarisäännötAloitetaanpa tällainen kaaritopikki jossa olisi kaikki mitä asiaan liittyy. Otan nyt kantaa vain Orkkis ja Stanu umpiautoihin mielessäni Trial, Suunnistus ja Officrossi. Muiden luokkien ja avoautojen kaarivaatimuksia voi jatkaa tähän topikkiin. Olen juuri alkamassa kaarien tekoa XJ Cherokeehen joten jospa nyt tekisi ne kirjan mukaan. Kunhan kelpaisivat suunnistus orkkis / stanuun, trial stanuun ja ehkä officrossiin umpiautoon niin OK. Minimi määräys lienee ”Pääkaari takatuin”. Suunnistuksessa takatuissa saa olla mutka eikä tarvitse diagonaalia (tosin suositellaan). Täytyykö trialissa (Liite J) takatuet olla suorat (kuten alempana vaaditaan)? Kansallisissa ralleissa ei vaadita diagonaalitukea liite J:n mukaan, tarvitaanko trialissa? Lainaus Kansallisia lisäyksiä: Diagonaalituki ei ole pakollinen kansallisissa rallikilpailuissa (paitsi ryhmässä F). Materiaali Putket saumatonta Pääkaari: Minimi 45x2,5 tai 50x2,0 (Minulla saatavilla ISO:65-1981 (E) 48x2,6 mm, kelvannee) Muut osat: Minimi 38x2,5 tai 40x2,0 (Minulla saatavilla ISO:65-1981 (E) 42x2,6 mm, kelvannee) Perusrakenne Liite J kuva 253-3 Pääkaari + 2 puolisivukaarta + 1 poikittaistuki + 2 takatukea + 6 kiinnitysjalkaa. Puolisivukaarien, takatukien ja poikittaistuen liitokset irrotattavalla liitoksella Liite J 253-45. Lainaus Kuvien 253-37, 40, 43, 46 ja 47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa ja ovat kiellettyjä kehikon yläosien putkissa, jotka ovat pääkaaren, etukaaren tai sivukaarien osia. Ylläolevasta päätellen 253-45 liitosta saa käyttää muuallakin kuin kohdassa 253.8.3.2.2 mainitut. Lainaus Sivukaarien välisten poikittaistukien, pää- ja etukaarien välisten pitkittäistukien, kuten myös puolisivukaarien ja pääkaaren liitoskohtien tulee sijaita katon tasolla. Katon tasolle saa sijoittaa enintään 4 irrotettavaa liitosta. Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille puolille ja yläpäästään lähelle kattoa ja pääkaaren ulompia ylätaivutuksia. Niiden tulee muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta ja suunnata suorana taaksepäin lähellä korirakennetta. Tuosta ymmärrän että puolisivukaarien ja poikittaistuen liitokset voivat olla irrotettavia koska katon tasalle sallitaan 4 liitosta. Takatukien liitokset eivät ole sääntömielessa ”katon tasalla” vaan ”lähellä kattoa”. Kiinnitys Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu. Liite J Takatuet 60 cm2 2 x M8 pultit, ei lappua toiselle puolelle. Suunnistussäännöissä ei tätä erikseen mainita, täytyyköe olla 120 cm2 ja laput molemmin puolin liite J:stä poiketen? Noillako onnistuu? Kelpaako kehikoksi myös avoautoon? http://www.4x4cup.com/tiedostot/saan...2009-12-15.pdf http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-35-20175.pdf http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-38-17175.pdf -
Viimeksi muokannut Killman : 23.03.2010 18:07 Perustelu: Lisätty aiheeseen liittyviä linkkejä |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|