Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.06.2010, 20:57
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Toinen asia sitten on, että jos rakennat kaaret tuolla periaatteella ja pulttaat ne paikalleen. Senjälkeen hitsaat lapun alapuoleta kiinni lattiaan ja sisäpuolelta tuon irtonaisen lapun kaareen kiinni täydellä saumalla niin kukaanhan ei pysty tarkastamaan, että sulla on kaaren jalkaosa sääntöjen vastainen eli laput väärässä järjestyksessä. Kaarien vaihtaminen/irroitus on tuollaisena sitten jo vaikeampaa, mutta sehän on sitten eri juttu. Ja korostan että tuo on sitten edelleenkin sääntöjen vastainen, mutta kun etsit kiertotietä niin tuossa vihjeeksi kiertää niitä sääntöjä.
Jos putki on hitsattu alalappuun kiinni ja alalappu on hitsattu täysin saumoin koriin kiinni, täyttää se säännön määritelmän, vaikka puuttuis pultit ja yläpuolen lappu. Vaikka korissa on putken mentävä reikä.

"Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala

kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin"

Pinta-alaan vaikka 24cm2 lisää, jos korista puuttuu vaikka 55mm putkelle tehty reikä siitä keskeltä?
Väittäisin että on ihan yhtä vahvakin, ainakin sitten jos hitsaa vielä putken siitä reiän kohdalta koriin.
Kelpaisko?

__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.06.2010, 21:55
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Ei täytysääntö pelkällä alapuolen lapulla ilman pultteja


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Jos putki on hitsattu alalappuun kiinni ja alalappu on hitsattu täysin saumoin koriin kiinni, täyttää se säännön määritelmän, vaikka puuttuis pultit ja yläpuolen lappu.

Väittäisin että on ihan yhtä vahvakin, ainakin sitten jos hitsaa vielä putken siitä reiän kohdalta koriin.
Kelpaisko?
Eipähän tuo sääntöä täytä jos on pelkästään lattian alapuolella hitsattuna tuo lappu, kun sääntö sanoo että pitää olla kiinnitysjalan lisäksi tuo hitsattu tai irrallinen lappu ja vähintään kolme pulttia
Kestävyydestä en lähde väittelemään, mutta kyllä nuo sääntöjenmukaisetkin kaaret menevät lattiasta läpi jos pelti siitä ympäriltä on riittävän väsynyttä Ralli- ja jokispuolella tuotakin tapahtuu ja on sellaista nähty offikikottimissakin On sitten toinen asia jos kyse on runkopeli jossa kaaret voi tuke varmemmaksi vakuudeksi suoraan runkoon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.06.2010, 22:05
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Eipähän tuo sääntöä täytä jos on pelkästään lattian alapuolella hitsattuna tuo lappu, kun sääntö sanoo että pitää olla kiinnitysjalan lisäksi tuo hitsattu tai irrallinen lappu ja vähintään kolme pulttia
"Kiinnitys

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala

kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin,
tai
pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu,
tai
pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu."

Tuon mukaan riittää kyllä kiinteästi koriin hitsattu lappu, eikä vaadita yhtään pulttia eikä muuta lappua?
Enemmän ajateltuna tuo mun "ehdotus" ei taida ihan yhtä vahva olla kuin sisäpuolinen lappu, mutta sääntöjen mukainen? Jos laittais molemmin puolin laput, hitsais kaikki saumat kiinni niin varmasti olis hyvä. Pelkkiin pultteihin en luottais.. Ei vaan kuulosta hyvältä
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.06.2010, 07:48
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
"Kiinnitys

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
Vahvikelappu on eri asia kuin kaaren alapäässä oleva lappu. Eli molemmat tarvitaan. Ja vaikka molemmat laput olisi hitsattu niin pultit tarvitaan jokatapauksessa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.06.2010, 10:57
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Perusasetus

Lukaisepa AKK:n liite J 8.3.2.6


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
"Kiinnitys

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala
kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin,
tai
pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu,
tai
pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu."

Tuon mukaan riittää kyllä kiinteästi koriin hitsattu lappu, eikä vaadita yhtään pulttia eikä muuta lappua?
Enemmän ajateltuna tuo mun "ehdotus" ei taida ihan yhtä vahva olla kuin sisäpuolinen lappu, mutta sääntöjen mukainen? Jos laittais molemmin puolin laput, hitsais kaikki saumat kiinni niin varmasti olis hyvä. Pelkkiin pultteihin en luottais.. Ei vaan kuulosta hyvältä
Jos lukee Euro-trialin sääntökirjaa niin siellä huomautetaan, että Turvakaarimääräykset AKK:n sääntökirjan mukaan ja liite J kertoo hieman toista kaarien kiinnityksestä kuin tuo yllä oleva
Eli kyllä siellä tarvitaan se toinenkin lappu ja pulttikiinnitys.

Ainoa poikkeus on putkirunkoiset kikottimet jossa vahvikelappua ei tarvita eikä myöskään kaaren jalkalappua kun kaaret voi hitsata suoraan runkoon.

8.3.2.6 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon
Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
- etukaaren pilarit;
- sivukaarien tai puolisivukaarien pilarit;
- pääkaaren pilarit
- takatukien alapäät
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon,
voidaan alkuperäistä vehoilua ja pehmusteita
muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai
vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla.
Jos tarpeen, voidaan sulakerasia siirtää pois turvakaaren
asennuksen tieltä.
Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:
Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren
alapään kiinnityspisteessä olla kiinnitysjalka, jonka minimipaksuus
on 3 mm
(ei kuitenkaan ohuempi kuin
kaaren seinämäpaksuus, johon se hitsataan).Kaarien
alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään
kolmella pultilla. Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään
3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 120 cm2
vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. 1.1.2007
alkaen luokitelluissa autoissa vahvikelevyn ja korikehikon
kosketuspinnan pitää olla 120 cm2.
Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvien 253-50 ja 52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä
tarvitse hitsata koriin.

Pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään
8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla
lukkomuttereita tai varustettu joustoaluslevyillä.
Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n
vahvikelevyillä ja kiinnittää vähintään kahdella M8 pultilla
(kuva 253-57). Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys
hyväksytään edellyttäen, että käytetään
riittävän vahvaa rakennetta ja pultin holkki on hitsattu
takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi
voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitykset vahvikelevyihin
saadaan hitsata, turvakehikko voidaan hitsata
korikehikkoon.
Erikoistapaus:
Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä,
ei turvakehikkoa saa hitsata siihen; vain vahvikelevyn
kiinnittäminen korikehikkoon/alustaan on sallittu
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 23:52 (GMT +2).