Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 13.03.2013, 12:05
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Perusasetus

Anturi on siinä alkuperäisen anturin reijässä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Nousee liian nopeesti ja liian kuumaksi. Joko vesi ei kierrä tai sitä ahistaa jokin. Ite ottaisin koko termarin pois ja kokeilu
On termari ollut poiskin. Lämmöt nousevat kuormituksessa ties mihin saakka silloin joka haiskahtaisi siltä kuin jäähdytysjärjestelmä olisi paskainen/tukkeessa, mutta tuosta videosta kuitenkin näkee että näin ei luulisi olevan koska lämmöt termarin auetessa (?) laskevat aina sinne minne pitääkin. Ilman termaria saa toki revittää pitempään kun 'lähötilanne' on kylmempi.

Ja mitä tulee nopeuteen niin tuo pätkähän on sitten 10x nopeutettuna, ei toi 12km ihan reilussa minuutissa olisi onnistunut :-) Mut kyllä se tosiaan ihan silmissä nousee nopeuttamattakin. Mut tollanen toi on tosiaan ollu tän 3 (vai 4?) vuotta mitä toi on mulla ollu, olen lakannu ressaamasta asiasta jo aika päiviä sitten. Ihmettelen vaan.

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
Vanha 13.03.2013, 12:25
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Perusasetus

Kuinkas noin yleensä tuo auton termari toimii?
Jos auton lämmöt nousee normaaliin esim.85c
Ja jatkuva kuormitus käynnissä niin eikös sen termarin luulis pysyvän auki koko aika?
Niin silloin ei luulisi tapahtuvan tuollasia lämpömittarin heilumisia...?
Vastaa lainaten
Vanha 13.03.2013, 12:42
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++

Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Perusasetus

mulla kun termari ei auennut kunnolla teki ihan samaa sitten termari irti hetken ajelin niin lämmöt oli ihan normaalit uus termari taas toimi. Kyllä mäkin jos tykitän pitkään täydel kaasul nousee vedenlämpötila melkein sinne punarajoille mutta mä uskon, että itsellä se johtuu siitä, että kun mä olen nostanut ahopaineita. Ne on mulla nytten siinä 1.5 baaris niin kannessa alkaa ahdistamaan ja kansilämpenee niin paljon et se lämmittää veden niin kuumaksi, koska heti kun tiputtaa kaasu jalkaa ja paineet putoo siihen 1.0 baarin luokkaan niin laskee veden lämpökin huomattavasti. En usko et pakoputki itsellä ahdistaisi koska mulla on se orggis alkukäyrä jonka jatkeena heti 3 tuuman vaimennin eikä muuta orggis turboa itse veikkaisin tuossa mikä mulla sitä lämpöä nostelee
Vastaa lainaten
Vanha 13.03.2013, 13:09
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Perusasetus

Mites se visco,eli pyöriikö kokoajan täböllä? En tosin tiiä vaikuttaako tuohon mitenkään.

Ja pelasiko se oma mittari mitenkään? Meinaan jos kyseessä ominaisuus niin auton oma kuumalankaan perustuva mittari saattaa suodattaa tuon heittelyn pois jo itessäänkin.

Mutta jos se termari toimii tarpeeksi pienessä "ikkunassa" niin noinhan se pelaa.. Eli kun se termari lämpiää siihen mihin on tarvis niin se aukeaa ja päästää kuumat vedet syyläriin ja sieltä taas tulee jäähtynyttä tilalle,mikä sulkee sen termarin.

Se että miten tasasena ne koneen lämmöt sitten pysyy on toinen juttu mutta niin kauan kun tuo ei keitä,ja lämpiää sisällekkin, ei pitäiisi olla mitään hätiä. Tai en ainakaan ite ressaisi moisesta.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa

Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vanha 13.03.2013, 13:53
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Perusasetus

Liekkö vesipumppu missä kunnossa? Kaikki siivet on tallella?
Vastaa lainaten
Vanha 13.03.2013, 19:00
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Question

Alkeiskysymys
-termari oikein päin pesässään? (ei ehkä edes mene väärinpäin)

Tää on mielenkiintoinen ominaisuus. Jos kerran ilman termariakin heiluu lämpötilat samaan tahtiin ylös alas, niin silloin vika on jäähdytysnesteen kierrossa. Lämpötilan nousu lisää jossain tukekohdassa painetta niin paljon, että vesi turzahtaa tukkeen ohi ja kun lämpötila alenee, niin paine pienenee ja virtaus vähenee ja kohta on taas painetta kun on lämpöä jne.

Olisko joku kuminpala mennyt tonne putkistoon ? Ahistaa, mutta ei tuki kokonaan...
Vanha 13.03.2013, 19:16
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+

Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Perusasetus

Mä mistään mitään tajuu, mut voisko syylärin korkissa olla jotain feelua. Paine ja lämpötila ku menee käsi käjessä. Tuli vaan mieleen ku tässä töissä tuijottelin tota syve säiliötä ja 0,5 barin paineella lämpö on n.115c ja 0,1 n 102c.
Vastaa lainaten
Vanha 14.03.2013, 16:56
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mites se visco,eli pyöriikö kokoajan täböllä?
On ollut sähköflekti, kaksi erilaista LJ:n viskoa, täytetty niihin uudet öljyt, testattu turbohiasen useampilapaista flektiä. Ainoastaan sähköflekti oli vähän huonompi, noi muut keskenään samanlaisia. Myöskään tuulitunnelin lisäämisellä ei ollut vaikutusta kun se alunperin puuttui.

Lainaus:
En tosin tiiä vaikuttaako tuohon mitenkään.
En minäkään. Musta toi lämpömittarin toiminta näyttää ihan siltä kun termari vaan ei aukeaisi silloin/niin nopeasti kuin pitäisi. Syylärin/puhalluksen luulisi toimivan kun lämmöt kuitenkin putoavat hetkessä kun vesi sitten lähtee vaihtumaan.

Lainaus:
Ja pelasiko se oma mittari mitenkään?
Alkujaan tuossa oli se liian pieni sähköflekti ja lämmöt usein vähän ylhäällä ja silloin laitoin tuon VDO:n. Sen jälkeen en ole orkkismittaria enää takaisin kytkenyt joten en tiedä mitä se sanoisi kun jäähdytyspuoli on kaikinpuolin kunnostettu sittemmin. Jaa niin lämpö- ja polttoainemittarihan sekosivatkin ihan tyystin laturiremontin yhteydessä, siksihän mä taisinkin tuon lisämittarin laittaa.

Lainaus:
Mutta jos se termari toimii tarpeeksi pienessä "ikkunassa" niin noinhan se pelaa..
Totta. Ikkunan koko on musta vaan melkoinen.

Lainaus:
lämpiää sisällekkin, ei pitäiisi olla mitään hätiä. Tai en ainakaan ite ressaisi moisesta.
No lämpöä tulee kun mittari huitelee noita lukemia 20 asteen pakkasellakin :-D Ja niinkun tossa videon yhteydessä kirjoitinkin niin toi auto on ollu mulla justiinsa kolme vuotta ja noi lämmöt on olleet tollaset palttiarallaa aina enkä viitsi niistä enää stressata, kunhan laitoin tapahtumavideon kun sain kameran hommattua.

Tätä kirjoittaessani muistankin että olihan kerran ~kuukausi jonka tuo pelasi normaalisti. Olin vaihtanut sähköflektin ekaan viskoon, ja vaikka oli kesähelteet ja tuulitunneli puuttui niin kuukauden päivät nuo lämmöt liikkuivat lähinnä välillä 86-91. Mutta se nyt oli varmaan vain sattumaa kun homma palasi pikkuhiljaa ennalleen ja sittemmin on kokeiltu kahta muutakin viskoa eikä muutosta ole tapahtunut.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Liekkö vesipumppu missä kunnossa? Kaikki siivet on tallella?
Jakorempan yhteydessä vaihdettiin tuokin, ei muutosta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Alkeiskysymys
-termari oikein päin pesässään? (ei ehkä edes mene väärinpäin)
Joo, ei se menekään väärinpäin.

Lainaus:
Jos kerran ilman termariakin heiluu lämpötilat samaan tahtiin ylös alas
Ei ne silloin heilu, revityksessä nousee ja revityksen loputtua laskevat.

Lainaus:
Olisko joku kuminpala mennyt tonne putkistoon ? Ahistaa, mutta ei tuki kokonaan...
Ehkä nerokkain idea tämän kolmen vuoden aikana. Jospa se termari pelaakin ihan normaalisti mutta lämmöt kerkeävät nousta ennenkun tarpeeksi jäähdytettyä on päässyt systeemiin. Tämä selittäisi senkin että ilman termariakin lämmöt nousevat aika herkästi kun rallittaa..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tarviketermostaatista monesti puuttuu tuo "moottorin sisäisen kierron sulkija läppä" ja sitten ihmetellään että miten kone keittää.
No se on silloin väärä termostaatti. Sellainen tossakin oli kun sen ostin ja ennemminkin se ei lämmennyt ollenkaan kuin kuumeni liikaa. Syyllinen on mun mielestä siinä tapauksessa se nuijapää joka on laittanut sinne selvästi erilaisen termostaatin kuin mikä entinen on.

Lainaus:
"nimimerkillä" vain alkuperäisiä termostaatteja ja kannentiivisteitä
Molemmissa olen ostanut halvan ja hyvän, valitettavsti tuo halpa piti vaihtaa hyvään , että alkoi toimimaan/kestämään
Olen jo seonnut laskuissa, mutta tuon yllämainitun väärän lisäksi tossa autossa on ollut mun aikana ainakin neljä termostaattia, kaksi tojotan omassa termostaattitehtaassa tehtyä ja kaksi jotain muuta ja kaikilla noilla toi on sekoillut samalla tavalla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Wille87 Näytä viesti
kannattaa kokeilla alkuperäistä termostaattia, ainakin noissa vanhemmissa henkilömallin tojotissa tekee tuota humpailua tarvike termostaatilla.
kts yllä

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
Vanha 14.03.2013, 19:24
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Perusasetus

Onko syyläri tukossa? Jos ilman termaria lämmöt nousee kaasulla ja laskee kun kierrokset putoaa? Jos sisälle tulee tasaseen lämmintä niin sekin puoltaisi sitä että syyläri on jotenkin tukossa. Varmaan olet senkin jo tarkastanu .
Vastaa lainaten
Vanha 14.03.2013, 19:28
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

No, johan on erikoinen tapaus!

Kun tuo tarviketermostaatti ongelma on varmistettu, niin en oikein keksi ehdottaa muuta, kuin irroittaa johdot tuosta anturista, ja vetää anturin kyljestä johdot kabiiniin, ja mitata yleismittarilla ohmialueella tun anturin vastusta.(siis toinen johto anturin runkoon, ja toinen napaan, jos ei 2-johtoinen anturi, tällä mittauksella eliminoidaan se, että jos jossain on löysä johto/maadoitus liitos)

p.s Mitä tarkoittaa "tojotan omassa termostaattitehtaassa tehtyä"

Kuten itsekkin olet asiaa tutkinut termareita vaihtamalla, niin tuo termostaatti yleensä syynä..... eihän termostaatin kotelo ole väärä, jos termostaatti kerran varmasti on oikea?

Jos jostain syystä käytät tuon termostaattikotelon auki, niin mittaa tuon sisäisen kierron aukon etäisyys tiivistetasosta, ja keitä termostaattia kattilassa, ja mittaa lämpötilaa/avautumaa/sisäkierron läpän kiinnimenolämpötilaa.

Ja onhan kaikki vesiletkut oikealla paikallaan, että ei ole laitettu esim. t-haaralla/lommista letkulokilämppäriä.

Tuo lämmön jatkuva edestakaisin sahaaminen sikäli ikävää, että tahtoo käydä kannen/kannentiivisteen päälle.
Vastaa lainaten
Vanha 16.03.2013, 08:53
parukit parukit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 01.01.13
Sijainti: Ypäjä
Perusasetus

Lainaus:
Kun tuo tarviketermostaatti ongelma on varmistettu, niin en oikein keksi ehdottaa muuta, kuin irroittaa johdot tuosta anturista, ja vetää anturin kyljestä johdot kabiiniin, ja mitata yleismittarilla ohmialueella tun anturin vastusta.(siis toinen johto anturin runkoon, ja toinen napaan, jos ei 2-johtoinen anturi, tällä mittauksella eliminoidaan se, että jos jossain on löysä johto/maadoitus liitos)

p.s Mitä tarkoittaa "tojotan omassa termostaattitehtaassa tehtyä"

Kuten itsekkin olet asiaa tutkinut termareita vaihtamalla, niin tuo termostaatti yleensä syynä..... eihän termostaatin kotelo ole väärä, jos termostaatti kerran varmasti on oikea?

Jos jostain syystä käytät tuon termostaattikotelon auki, niin mittaa tuon sisäisen kierron aukon etäisyys tiivistetasosta, ja keitä termostaattia kattilassa, ja mittaa lämpötilaa/avautumaa/sisäkierron läpän kiinnimenolämpötilaa.

Ja onhan kaikki vesiletkut oikealla paikallaan, että ei ole laitettu esim. t-haaralla/lommista letkulokilämppäriä.

Tuo lämmön jatkuva edestakaisin sahaaminen sikäli ikävää, että tahtoo käydä kannen/kannentiivisteen päälle.
Onko sillä merkitystä, että on alkuperäinen anturi johon on kytketty tarvikemittari?
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läjän laatikko Jarski lj 70 Tekniikka & Jutustelu 0 22.11.2011 12:35
Läjän korotuksesta. Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 22.04.2011 07:50
MB 2435 -90 lämpöongelmia SamiN Tekniikka & Jutustelu 2 04.11.2010 04:44
Lämpöongelmia Chevyssä Viipo Tekniikka & Jutustelu 13 15.07.2010 11:43
O:Läjän perä Hippo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 22.06.2007 09:32

Sivu luotu: 09:00 (GMT +2).