Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Läjän lämpöongelmia, osa miljardi+ (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91888)

Krisse 15.12.2011 22:46

Läjän lämpöongelmia, osa miljardi+
 
Taustaa ensin. Kun auto tuli mulle, siinä oli liian pieni sähköflekti ja vain orkkislämpömittari. Kun vajaassa vuodessa sain asennettua oikean lämpömittarin niin tuli kiire laittaa orkkis visko sinne, lämmöt huitelivat maantiellä ylämäissä satasen tuolla puolen eikä se kovin viileänä käynyt muulloinkaan. Flektin vaihdon jälkeen homma hoidossa, tai ainakin lämmöt pyörivät 90-92 nurkilla lähes kaikissa tilanteissa (termostaattihan on kyllä 88..), ainoastaan huoltoautorajotuksen pitempiaikaisessa rikkomisessa tuli vähän lämmin joka saattaa johtua siitä että tunneli on vielä asentamatta.

Puoli vuotta sitten aloin panemaan merkille että aamulla töihin lähtiessä lämmöt kipusivat aika ylös, lähes 110 asti ennenkuin termostaatti suvaitsi ruveta hommiin ja sen jälkeen homma pelasi taas hyvin.

Mutta pikkuhiljaa toi on alkanut mennä entistä huonompaan jamaan. Kaupunkiajossa ja muutenkin alle 60 vauhdeissa kaikki on suht hyväksyttävissä rajoissa, mutta kun tuosta kovempaa ajellaan niin lämmöt seilaavat 90-100 väliä aika reipasta tahtia. Mittarista näkee aivan selvästi että termostaatti näyttäisi aukeavan vasta tuolla aika ylhäällä, ja 80+ nopeuksissa lämmöt eivät paljon alle 97 pääse missään vaiheessa.

Syyläri ja systeemit on puhtaat, ja jäähdytystehon riittämättömyydestä tuskin muutenkaan on kiinni kun aina kun termostaatti aukeaa niin kyllä sieltä syyläristä selvästi viileää tulee ja toki näillä säillä pitäisikin tulla. Tässä viimisen puolen vuoden aikana on vaihdeltu termostaattia kuin sukkia ja nyt on orkkis kiinni, enkä huomaa mitään eroa paljon parjattuihin tarvikkeisiin verrattuna.

Jokunen muukin huomio on tullut tehtyä. Koneen etupäästä tiputtaa vettä, vuoto ei tule ulkopuolelta eikä vesipumpusta (on tarkastettu). Lisäksi tolla on aamuisin vaikeuksia saada yhtä pyttyä mukaan vaikka hehkutusaika on normaali, ja hehkutkin lienevät kondiksessa kun noissahan sikailee toi hehkutusaika heti jos joku hehku ei pelaa. Lisäksi tuntuisi kuin toi työntäisi enemmän mustaa kuin ennen ja tankillisella näyttäisi pääsevän 100 kilsaa vähemmän kuin ennen. Jonkun aikaa olen myös fiilistellyt että ihan kun toi olisi vähän laiskempikin kuin ennen, niin kiihdyttäessä kuin maantieajossa.

Niin että olisiko tässä nyt maailman ensimmäinen kansi- tai kansipahvivikainen 2LT? Tai ainakin seudun Hiasemiehet sanovat ettei noissa oo koskaan noita vikoja, palstalta olen oppinut kuitenkin vähän muuta.

RIPAX 15.12.2011 23:56

Reikä?
 
En o koskaan tavannu tojotan koneessa et pääsis reijästä vetämään ilmaa sisään mut olisko nyt niin? Eli olis niin hapettunu jostai niist alumiini käikäleist siin kannen päässä et vetää ilmakuplaa mukaan veteen ja siks härnää termostaattia joka ei osaa suhtautua sihen ilmaan? Joskus toi hapettuminen on nois tehny kiusaa. Tekeeks paisariin ilmaa sillon ku korkki on auki? jos tekee ja sit ei ku korkki on kiinni? Eli kurluttaa ilmaa ku ei o painetta systeemissä ja lämmetessää kurluttaa vaik mikä olis ja lämpenee mielellään ku on ilmaa seassa? Eräs Jeepisti luuli edm. oireita pahvi viaksi kunnes osottautui et vesipumppu vuoti, ilmaa sisään ja kun koneen sammutti ni vettä ulos. Sillonki neuvoin tarkistamaan niin et korkki auki ja sit käsi korkille ja jos pulputus loppuu ni kuplat tulee jostain muualta ku pahvin välistä. Ei kai se kansi vikakaan oo mahdoton mut oman 2LTn keitin kuivaks 2 kertaa eikä mitään vikaa pahviin eikä kanteen,joten ei se ihan kranttu ole. Veikkaan kansivikojen syyksi sitä et LJssä jää ilmaa kanteen,ja toinen syy kantava venttiili joka juurikin tekee kuumaa.

Krisse 08.01.2012 11:59

Nyt on kansi irti. Kaikki näytti ehjältä mutta kannesta löytyi vähän muita puhtaampi kohta ja kyseiset - etenkin 4. - pytytkin näyttivät ehkä pilkun verran puhtaammilta kuin 2 muuta.

http://www.76s.net/lj/gfx/06012012634.jpg

Illalla sitten nähdään että riittikö tuo fuskaus aiheuttamaan ongelmat.

Arpe 08.01.2012 13:42

Ei tarvii kovin iso vika olla kannentiivisteessä tai kannessa,ni riittää tekemään termostaatille jäynää. Palopaine pääsee karkaamaan viallisesta tiivisteestä jäähdytysjärjestelmään ja kulkeutuu luonnostaan korkeimpaan kohtaan,missä monessa koneessa on termari.
Ja kuten tuossa edellä mainittiin termostaatti ei osaa oikein suhtautua ilmaan,eli ei aukee,ku on kuivilla.
Kannattaisko käyttää tuo kansi samantien oikastavana ja tehä venttiilityöt nyt ku se kerran on irti?? Ei tarvis taas puolen vuoden päästä olla aukomassa,ainakaan samasta syystä.

RIPAX 09.01.2012 19:59

Höylään.
 
Ei kai oo edelleenkään 100% varmaa et tos kannes on vikaa mut yleistä on et tojon kannet/lohkot on irtaallaan muutaman satkun kieroja. Vaikka ei olis vuotoakaan,käyttäisin melko herkästi oikaistavana ja kasaisin ALKUPERÄISELLÄ kansipahvilla. En oo omiani tarvikepahvilla kasannu mut koneistamon ukko tiesi et on usein huonoja tarvike pahvit.

Krisse 09.01.2012 20:58

Jo on noiden TARVIKEosien kanssa tullu nyt 10+ vuotta pelattua ja musta noi Payenit (ainoa tunnettu merkki jota meijän firman suhteilla ois saanu) on Japseihin ollu usein vähän omituisia niin tilasin toijjotan omassa kanspahvitehtaassa tehdyn pahvin ja se vaikutti ihan fiksulta. 50 ekee makso, plus/miinus muutama euro.

Ja nyt pelaa. Lähti aamulla pitkästäaikaa kaikilla pytyillä käyntiinkin.

Samalla korjattiin vesivuoto siitä etupään alumiinisesta päätylevystä, tiivistehän sieltä oli mennyt. Samaten kampparin etustefa oli ihan kova ja vuoti öljyt pihalle ja näyttipä öljynpainemittarin anturikin työntävän mopiloilia pihalle hyvää tahtia.

Kohtalainen suoritus pannulta joka ei vielä ~pari kuukautta sitten vuotanut mitään :-D

Krisse 12.03.2013 21:16

Kun nyt sain vihdonki ostettua kameran niin harjoitellaampa videon liittämistä:


Bj Andy 12.03.2013 21:25

Vaikea sanoa onko tuossa edes mitään vikaa. Ehkä termari toimii hieman kulmikkaasti.
Missä tuon mittarin anturi on?

RIPAX 12.03.2013 21:55

Liikaa.
 
Nousee liian nopeesti ja liian kuumaksi. Joko vesi ei kierrä tai sitä ahistaa jokin. Ite ottaisin koko termarin pois ja kokeilu,jos ei apua ni tarkistaa vesipumpun pohjan sieltä lohkon puolelta,jospa on niin hapettunut et tuleva ja lähtevä vesi sotkeentuu miten sattuu ja siksi termarikin toimii hitaasti. Jos nää kaikki kunnossa ni joku sitä kuumentaa liikaa,viallinen turbo tai vesikierrossa muuta paskaa ettei jäähdytä kunnolla.

MiKo 13.03.2013 08:19

Onko kaikilla mittareilla anturi ollu samassa paikassa?

Krisse 13.03.2013 12:05

Anturi on siinä alkuperäisen anturin reijässä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 982213)
Nousee liian nopeesti ja liian kuumaksi. Joko vesi ei kierrä tai sitä ahistaa jokin. Ite ottaisin koko termarin pois ja kokeilu

On termari ollut poiskin. Lämmöt nousevat kuormituksessa ties mihin saakka silloin joka haiskahtaisi siltä kuin jäähdytysjärjestelmä olisi paskainen/tukkeessa, mutta tuosta videosta kuitenkin näkee että näin ei luulisi olevan koska lämmöt termarin auetessa (?) laskevat aina sinne minne pitääkin. Ilman termaria saa toki revittää pitempään kun 'lähötilanne' on kylmempi.

Ja mitä tulee nopeuteen niin tuo pätkähän on sitten 10x nopeutettuna, ei toi 12km ihan reilussa minuutissa olisi onnistunut :-) Mut kyllä se tosiaan ihan silmissä nousee nopeuttamattakin. Mut tollanen toi on tosiaan ollu tän 3 (vai 4?) vuotta mitä toi on mulla ollu, olen lakannu ressaamasta asiasta jo aika päiviä sitten. Ihmettelen vaan.

Janne1986 13.03.2013 12:25

Kuinkas noin yleensä tuo auton termari toimii?
Jos auton lämmöt nousee normaaliin esim.85c
Ja jatkuva kuormitus käynnissä niin eikös sen termarin luulis pysyvän auki koko aika?
Niin silloin ei luulisi tapahtuvan tuollasia lämpömittarin heilumisia...?

jesse89 13.03.2013 12:42

mulla kun termari ei auennut kunnolla teki ihan samaa sitten termari irti hetken ajelin niin lämmöt oli ihan normaalit uus termari taas toimi. Kyllä mäkin jos tykitän pitkään täydel kaasul nousee vedenlämpötila melkein sinne punarajoille mutta mä uskon, että itsellä se johtuu siitä, että kun mä olen nostanut ahopaineita. Ne on mulla nytten siinä 1.5 baaris niin kannessa alkaa ahdistamaan ja kansilämpenee niin paljon et se lämmittää veden niin kuumaksi, koska heti kun tiputtaa kaasu jalkaa ja paineet putoo siihen 1.0 baarin luokkaan niin laskee veden lämpökin huomattavasti. En usko et pakoputki itsellä ahdistaisi koska mulla on se orggis alkukäyrä jonka jatkeena heti 3 tuuman vaimennin eikä muuta :D orggis turboa itse veikkaisin tuossa mikä mulla sitä lämpöä nostelee

Bj Andy 13.03.2013 13:09

Mites se visco,eli pyöriikö kokoajan täböllä? En tosin tiiä vaikuttaako tuohon mitenkään.

Ja pelasiko se oma mittari mitenkään? Meinaan jos kyseessä ominaisuus niin auton oma kuumalankaan perustuva mittari saattaa suodattaa tuon heittelyn pois jo itessäänkin.

Mutta jos se termari toimii tarpeeksi pienessä "ikkunassa" niin noinhan se pelaa.. Eli kun se termari lämpiää siihen mihin on tarvis niin se aukeaa ja päästää kuumat vedet syyläriin ja sieltä taas tulee jäähtynyttä tilalle,mikä sulkee sen termarin.

Se että miten tasasena ne koneen lämmöt sitten pysyy on toinen juttu mutta niin kauan kun tuo ei keitä,ja lämpiää sisällekkin, ei pitäiisi olla mitään hätiä. Tai en ainakaan ite ressaisi moisesta.

Samppa79 13.03.2013 13:53

Liekkö vesipumppu missä kunnossa? Kaikki siivet on tallella?

Porvoon Hilma 13.03.2013 19:00

Alkeiskysymys
-termari oikein päin pesässään? (ei ehkä edes mene väärinpäin)

Tää on mielenkiintoinen ominaisuus. Jos kerran ilman termariakin heiluu lämpötilat samaan tahtiin ylös alas, niin silloin vika on jäähdytysnesteen kierrossa. Lämpötilan nousu lisää jossain tukekohdassa painetta niin paljon, että vesi turzahtaa tukkeen ohi ja kun lämpötila alenee, niin paine pienenee ja virtaus vähenee ja kohta on taas painetta kun on lämpöä jne.

Olisko joku kuminpala mennyt tonne putkistoon ? Ahistaa, mutta ei tuki kokonaan...

vellihousu 13.03.2013 19:16

Mä mistään mitään tajuu, mut voisko syylärin korkissa olla jotain feelua. Paine ja lämpötila ku menee käsi käjessä. Tuli vaan mieleen ku tässä töissä tuijottelin tota syve säiliötä ja 0,5 barin paineella lämpö on n.115c ja 0,1 n 102c.

BJ-40/76 14.03.2013 00:00

Termostaatti: onko alkuperäinen?
 
reilun 10v takaisia muistikuvia 2L-t:stä:
Siis termostaatin tehtävä ei ole pelkästään avata kiertoa jäähdyttimeen, vaan myös tukkia tuo moottorin sisäinen kierto.

Tuossa minun profiilissa sekalaisia kansiossa hdj-80 alkuperäinen termostaatti, ja tuo ylimpänä oleva laippa pakottaa vesipumpun kierrättämään kaiken veden jäähdyttimen läpi, kun moottori tosi kuuma

Muistaakseni 2L-t:ssä samoin?

Siis termostaatti toimii ; kylmästä kuumaan seuraavasti:

Kylmänä termostaatin kautta ei pääse juurikaan nestettä jäähdyttimeen, vaan vesipumppu kierrättää nestettä moottorissa ja lämmityslaitteen kennossa.

Puoli lämpimänä sekä nestettä päästetään termostaatilta sekä jäähdyttimeen että moottorin sisäiseen kiertoon.

Kuumana tuo termostaatin päässä oleva läppä tukkii koneen sisäisen kierron, eli "kaikki" neste kiertää jäähdyttimen kautta.

Tarviketermostaatista monesti puuttuu tuo "moottorin sisäisen kierron sulkija läppä" ja sitten ihmetellään että miten kone keittää.

Ja tuo termostaatin poisto on "väärä liikku" jos ei samalla tuki tuota koneen sisäistä kiertoa.

"nimimerkillä" vain alkuperäisiä termostaatteja ja kannentiivisteitä:rolleyes:

Molemmissa olen ostanut halvan ja hyvän, valitettavsti tuo halpa piti vaihtaa hyvään , että alkoi toimimaan/kestämään:o

Wille87 14.03.2013 07:00

kannattaa kokeilla alkuperäistä termostaattia, ainakin noissa vanhemmissa henkilömallin tojotissa tekee tuota humpailua tarvike termostaatilla.

Krisse 14.03.2013 16:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 982435)
Mites se visco,eli pyöriikö kokoajan täböllä?

On ollut sähköflekti, kaksi erilaista LJ:n viskoa, täytetty niihin uudet öljyt, testattu turbohiasen useampilapaista flektiä. Ainoastaan sähköflekti oli vähän huonompi, noi muut keskenään samanlaisia. Myöskään tuulitunnelin lisäämisellä ei ollut vaikutusta kun se alunperin puuttui.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 982435)
En tosin tiiä vaikuttaako tuohon mitenkään.

En minäkään. Musta toi lämpömittarin toiminta näyttää ihan siltä kun termari vaan ei aukeaisi silloin/niin nopeasti kuin pitäisi. Syylärin/puhalluksen luulisi toimivan kun lämmöt kuitenkin putoavat hetkessä kun vesi sitten lähtee vaihtumaan.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 982435)
Ja pelasiko se oma mittari mitenkään?

Alkujaan tuossa oli se liian pieni sähköflekti ja lämmöt usein vähän ylhäällä ja silloin laitoin tuon VDO:n. Sen jälkeen en ole orkkismittaria enää takaisin kytkenyt joten en tiedä mitä se sanoisi kun jäähdytyspuoli on kaikinpuolin kunnostettu sittemmin. Jaa niin lämpö- ja polttoainemittarihan sekosivatkin ihan tyystin laturiremontin yhteydessä, siksihän mä taisinkin tuon lisämittarin laittaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 982435)
Mutta jos se termari toimii tarpeeksi pienessä "ikkunassa" niin noinhan se pelaa..

Totta. Ikkunan koko on musta vaan melkoinen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 982435)
lämpiää sisällekkin, ei pitäiisi olla mitään hätiä. Tai en ainakaan ite ressaisi moisesta.

No lämpöä tulee kun mittari huitelee noita lukemia 20 asteen pakkasellakin :-D Ja niinkun tossa videon yhteydessä kirjoitinkin niin toi auto on ollu mulla justiinsa kolme vuotta ja noi lämmöt on olleet tollaset palttiarallaa aina enkä viitsi niistä enää stressata, kunhan laitoin tapahtumavideon kun sain kameran hommattua.

Tätä kirjoittaessani muistankin että olihan kerran ~kuukausi jonka tuo pelasi normaalisti. Olin vaihtanut sähköflektin ekaan viskoon, ja vaikka oli kesähelteet ja tuulitunneli puuttui niin kuukauden päivät nuo lämmöt liikkuivat lähinnä välillä 86-91. Mutta se nyt oli varmaan vain sattumaa kun homma palasi pikkuhiljaa ennalleen ja sittemmin on kokeiltu kahta muutakin viskoa eikä muutosta ole tapahtunut.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 982442)
Liekkö vesipumppu missä kunnossa? Kaikki siivet on tallella?

Jakorempan yhteydessä vaihdettiin tuokin, ei muutosta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 982545)
Alkeiskysymys
-termari oikein päin pesässään? (ei ehkä edes mene väärinpäin)

Joo, ei se menekään väärinpäin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 982545)
Jos kerran ilman termariakin heiluu lämpötilat samaan tahtiin ylös alas

Ei ne silloin heilu, revityksessä nousee ja revityksen loputtua laskevat.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 982545)
Olisko joku kuminpala mennyt tonne putkistoon ? Ahistaa, mutta ei tuki kokonaan...

Ehkä nerokkain idea tämän kolmen vuoden aikana. Jospa se termari pelaakin ihan normaalisti mutta lämmöt kerkeävät nousta ennenkun tarpeeksi jäähdytettyä on päässyt systeemiin. Tämä selittäisi senkin että ilman termariakin lämmöt nousevat aika herkästi kun rallittaa..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 982727)
Tarviketermostaatista monesti puuttuu tuo "moottorin sisäisen kierron sulkija läppä" ja sitten ihmetellään että miten kone keittää.

No se on silloin väärä termostaatti. Sellainen tossakin oli kun sen ostin ja ennemminkin se ei lämmennyt ollenkaan kuin kuumeni liikaa. Syyllinen on mun mielestä siinä tapauksessa se nuijapää joka on laittanut sinne selvästi erilaisen termostaatin kuin mikä entinen on.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 982727)
"nimimerkillä" vain alkuperäisiä termostaatteja ja kannentiivisteitä:rolleyes:
Molemmissa olen ostanut halvan ja hyvän, valitettavsti tuo halpa piti vaihtaa hyvään , että alkoi toimimaan/kestämään:o

Olen jo seonnut laskuissa, mutta tuon yllämainitun väärän lisäksi tossa autossa on ollut mun aikana ainakin neljä termostaattia, kaksi tojotan omassa termostaattitehtaassa tehtyä ja kaksi jotain muuta ja kaikilla noilla toi on sekoillut samalla tavalla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Wille87 (Viesti 982760)
kannattaa kokeilla alkuperäistä termostaattia, ainakin noissa vanhemmissa henkilömallin tojotissa tekee tuota humpailua tarvike termostaatilla.

kts yllä

Samppa79 14.03.2013 19:24

Onko syyläri tukossa? Jos ilman termaria lämmöt nousee kaasulla ja laskee kun kierrokset putoaa? Jos sisälle tulee tasaseen lämmintä niin sekin puoltaisi sitä että syyläri on jotenkin tukossa. Varmaan olet senkin jo tarkastanu :).

BJ-40/76 14.03.2013 19:28

No, johan on erikoinen tapaus!
 
Kun tuo tarviketermostaatti ongelma on varmistettu, niin en oikein keksi ehdottaa muuta, kuin irroittaa johdot tuosta anturista, ja vetää anturin kyljestä johdot kabiiniin, ja mitata yleismittarilla ohmialueella tun anturin vastusta.(siis toinen johto anturin runkoon, ja toinen napaan, jos ei 2-johtoinen anturi, tällä mittauksella eliminoidaan se, että jos jossain on löysä johto/maadoitus liitos)

p.s Mitä tarkoittaa "tojotan omassa termostaattitehtaassa tehtyä"

Kuten itsekkin olet asiaa tutkinut termareita vaihtamalla, niin tuo termostaatti yleensä syynä..... eihän termostaatin kotelo ole väärä, jos termostaatti kerran varmasti on oikea?

Jos jostain syystä käytät tuon termostaattikotelon auki, niin mittaa tuon sisäisen kierron aukon etäisyys tiivistetasosta, ja keitä termostaattia kattilassa, ja mittaa lämpötilaa/avautumaa/sisäkierron läpän kiinnimenolämpötilaa.

Ja onhan kaikki vesiletkut oikealla paikallaan, että ei ole laitettu esim. t-haaralla/lommista letkulokilämppäriä.

Tuo lämmön jatkuva edestakaisin sahaaminen sikäli ikävää, että tahtoo käydä kannen/kannentiivisteen päälle.

ISE 14.03.2013 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 837605)
Nyt on kansi irti. Kaikki näytti ehjältä mutta kannesta löytyi vähän muita puhtaampi kohta ja kyseiset - etenkin 4. - pytytkin näyttivät ehkä pilkun verran puhtaammilta kuin 2 muuta.

http://www.76s.net/lj/gfx/06012012634.jpg

Illalla sitten nähdään että riittikö tuo fuskaus aiheuttamaan ongelmat.

mulla oli plymouhntissa vähän samoja vaivoja oli lämppärin letkut väärinpäin.

RIPAX 14.03.2013 23:02

Hapettuminen?
 
Mites se vesipumpun pohja? Ja yleensäkin se alumiinifilee joka tulee lohkon päätyyn pulteilla johon vesipumppukin kiinnittyy,on ollu tapauksia et se vesipumpun pohja on niin hapettunu et pumppu ei toimi kunnolla.

Samppa79 16.03.2013 07:45

Onko siinä takatilan kenno paikallaan?


Sivu luotu: 16:23 (GMT +2).