Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.06.2012, 21:58
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ei pura täyttä akkua jos auto lataa!

Siis jos sinulla on kaksi esim. 100 Ah akkua, joista toinen on 95% tyhjä, ja toinen täynnä, ja auto lataa vaikkapa 20 Appeeria akkuihin:

Akkujen napajännite asettuu noin 13.0 - 13,5 voltin tietämille käytännössä heti, ja tuolla napajännitteellä täysi akku ei purkaannu käytännössä ollenkaan.

Tilanne hivenen huononee, jos auto ei lataa ollenkaan, sillä täyden akun napajännite on hivenen vajaa 13 volttia, ja tyhjän akun napajännite 12 V, tai jopa alle.

Ja kun nuo kytketään yhteen, niin täysi akku lähtee lataamaan tyhjää PIENELLÄ virralla, mutta enenkä täyden akun kapasiteetista on lähtenyt 1/3 osa, niin aikaa on kulunut niin pitkään, että tuo täyden akun tyhjeneminen lienee pielin ongelmista. (siis aikaa menee päivä tai useampi)

Tilanne on tietysti aivan toinen mikäli tyhjä akku on rikki/oikosulussa.

Ja sitten kun puhutaan vinssikäytöstä (virrat pyörii suuruusluokkaa 500 Amppeeria) niin päävirtakytkimet joutuu koville.

tuommoinen on minimitasoa http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/

Kerran askartelin tuommoseen akkujen erotus päävirtakytkimeen ylimääräisen mikrokytkimen, niin sai ylimääräisestä öljynpainemittarin anturilta hälytyksen valosummerille. (hälytti jos akkujen erotuskytkin oli kiinni, ja ei ollut öljynpainetta)

Helpoimmalla tuon summerin saa hälyttämään päävirtakytkin päällä olosta, kun pistää päävirtakytkimen auton puolelta summerin kautta ylimääräiselle öljykellolle, siis valosummeri soi, jos ei ole öljynpainetta ja päävirtekytkin kiinni.

ja tuommoiset http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-100-A-80512/
on tarkoitettu ruohonleikkuriin ja 100A Datsuniin

Ja jos haluatte lisää varmuutta käynnistykseen, niin erottakaa starttimoottorin päävirta (ja solennoidin virta releen kautta päävirrasta) erilleen kaikesta muusta sähköstä:
Starttiakun voi tyhjentää vaan starttimoottorilla, mikäli tuo akkujen välinen päävirtakytkin on auki.

Ja tuohon starttimoottorin akun lataukseen riittää tuo bilteman erotuskytkin, toki rinnalle pitää laittaa oikea päävirtakytkin, sillä tuo herätteen ohjausrele ei vedä, jos käyttöakut TÄYSIN tyhjät.
(ja tuon päävirtakytkimen voi korvata isolla solennoidilla, jonka vetovirta otetaan painonapilla käynnistysmoottorin akulta, jolloin käynnistinmoottorin akkua voidaan käyttää myös vinssin apuakkuna)

Ja sitten se, että akkujen pitää olla täysin samanlaiset, ikäiset jne, ei haittaa, mutta ei se nyt niin välttämätöntä ole, varsinkin jos ne ei ole yhteenkytkettyinä, kun auto seisoo yli yön tai pidempään
Kiitos tarkennuksesta.

Mun alkeissähköopin mukaan kun laitetaan toinen akku, jonka jännite on 12,8 V ja toinen jossa jännite on 12,5 V yhteen, niin kyllä siinä alkaa tuo jännite-ero tasaantumaan ja toisessa akussa kemiallinen reaktio joka purkaa ja toisessa toisinpäin. Tämä siis silloin kun akut ovat rinnankytkennässä ilman, että mistään tulee ulkoista jännitettä eli esim. latausta. Koska yhdyskaapelit ovat paksuja ja ohmit siis pieniä, nousee tasoitusvirta suureksi, mutta eipä sitä mistään huomaa kaapelit kun kestää tuon hyvin.

Kun laturi alkaa lataamaan, niin silloin molemmilla akuilla on sama jännite kun ne kerran ovat yhdessä. Minä väitän, että laturi lataa kumpaakin akkua, mutta oikeasti siihen tyhjempään menee enemmän virtaa, mutta jos akut ovat olleet yhdessä pitemmän aikaa, niin silloin latausvirrat jakaantuvat tasan, jos akut vaan ovat samanlaiset. Olet oikeassa siinä, että kun laturin syöttämä jännite on luokkaa 13,5-14,4 V, niin virta tulee sieltä laturista eli ylemmästä jännitteestä noihin akkuihin. Tämä ei kuitenkaan poista akkujen tasaantumista niin kauan kuin ne ovat yhdessä toisiinsa. Onko tällä sitten merkitystä käytännössä on sitten eri asia

Kannatan myös isovirtaisia pääkytkimiä ja erillisiä akkuja startille ja omaa akkua muille toiminnoille. Olen samaa mieltä myös tuosta biltema erotusrele+starttiakkuasiasta, ei tartte latausta juurikaan jos ei paljoa starttailla

Tuo öljynpaine+erotuskytkimen mikrokytkin on hyvä ajatus.

Noissa akkuhommissa huolestuttaa eniten se, jos kaapelit hiertyy ja tule oikosulku, helposti palaa koko laitos, pääkytkin on tosi hyvä olla. Veneessä mulla on aina laiturissa ollessa virrat pois ja kytkimen avaimet kotona, niin ei vorotkaan saa konetta käyntiin ilman työkaluja

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.06.2012, 13:12
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Kiitos neuvoista ja erilaisista näkemyksistä jotka pääosin ovat kaikki samansuuntaisia.

Ääniä on saanut oman ajatukseni lisäksi aika monta kahden akun ja kahden laturin systeemi jossa akkujen väliin tulee päävirtakytkin. Sehän on juuri sellainen systeemi, jota itsekin aluksi esitin. Tosin mulla olisi päävirtakytkimen tilalla akkuvalitsin, joka tuo vain monipuolisuutta akkuvalintoihin, kun voi valita kumpaako akkua käyttää vai kumpaakin. Ja vinssi toimisi kakkosakulla, mutta valitsimellahan saisi myös lisää kapasiteettia tarvittaessa ykkösestä tai molemmista. Ja tämä kaikki ilman erotusreleitä ja muuta vähänkään elektroniikkaan vivahtavaa tekniikkaa....

Tuollaisen olen hankkinut:

http://www.boatline.com/showproduct.php?id=42488

TT
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.06.2012, 14:31
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Kiitos neuvoista ja erilaisista näkemyksistä jotka pääosin ovat kaikki samansuuntaisia.

Ääniä on saanut oman ajatukseni lisäksi aika monta kahden akun ja kahden laturin systeemi jossa akkujen väliin tulee päävirtakytkin. Sehän on juuri sellainen systeemi, jota itsekin aluksi esitin. Tosin mulla olisi päävirtakytkimen tilalla akkuvalitsin, joka tuo vain monipuolisuutta akkuvalintoihin, kun voi valita kumpaako akkua käyttää vai kumpaakin. Ja vinssi toimisi kakkosakulla, mutta valitsimellahan saisi myös lisää kapasiteettia tarvittaessa ykkösestä tai molemmista. Ja tämä kaikki ilman erotusreleitä ja muuta vähänkään elektroniikkaan vivahtavaa tekniikkaa....

Tuollaisen olen hankkinut:

http://www.boatline.com/showproduct.php?id=42488

TT
Tuo vaikuttaa oikeanlaiselta, kun tarttee oikeasti kytkeä tai katkaista, tossa riittää virtakestoisuus etenkin kun on puhdikas vinssi. Voi jopa pitää vettä
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.06.2012, 17:51
Sten:n Avatar
Sten Sten ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 13.08.05
Sijainti: Kovjoki, Finland.
Viestit: 544
Perusasetus

ja sitten on sellainen systeemi kuin jakodiodi kuten http://www.adita.fi/?jakodiodit.3;2;4600;2900.4600.html .
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.06.2012, 14:00
Dethlock Dethlock ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.06.10
Sijainti: Joensuu
Viestit: 315
Perusasetus

Vähän aiheeseen liittyen:
Tarkoitus siirtää akku konttiin. Nykyiset akkukaapelit ainakin omaan silmään jo alkujaan aivan alimitoitetut, en usko että kestää kuormaa. Nykyakku on sellainen taskuun sopiva ja hyllyssä vähän järeämpi jota ei tuohon konehuoneeseen saa mahtumaan mitenkään.

Miten järeää kaapelia tuohon pitäisi käyttää kun vedolle tulee kuitenkin pituutta reilu 4m?

Maadoitanko suoraan runkoon siellä takaboksissa vai vedänkö maajohdon takaisin eteen? Pitkä maapiuha ei oikein tunnu järkevältä idealta ja auto kuitenkin Chero eli pitäisi toimia kun löytää sopivan kohdan mihin maadoittaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.06.2012, 16:06
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Dethlock Näytä viesti
Vähän aiheeseen liittyen:
Tarkoitus siirtää akku konttiin. Nykyiset akkukaapelit ainakin omaan silmään jo alkujaan aivan alimitoitetut, en usko että kestää kuormaa. Nykyakku on sellainen taskuun sopiva ja hyllyssä vähän järeämpi jota ei tuohon konehuoneeseen saa mahtumaan mitenkään.

Miten järeää kaapelia tuohon pitäisi käyttää kun vedolle tulee kuitenkin pituutta reilu 4m?

Maadoitanko suoraan runkoon siellä takaboksissa vai vedänkö maajohdon takaisin eteen? Pitkä maapiuha ei oikein tunnu järkevältä idealta ja auto kuitenkin Chero eli pitäisi toimia kun löytää sopivan kohdan mihin maadoittaa.
Mä vähän laskin: jos se sun startti on 1,7 kW 12 V niin tarttee 5% jännitehäviöllä 70 mm2 kaapelin. Kokonaismatkaksi oletin 8 m ja paluun eli maan myös samalla kaapelilla, koska ei tiedä tuon maajohtona toimivan rungon poikkipintaa. Laittaisin maan siis myös kuparilla ja liittäisin sen koneen maakorvakkeseen johon nykyinenkin maa on liitetty.

Suojaa toi kaapelin erittäin hyvin hiertymiseltä jottei pala koko laitos
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.06.2012, 16:50
Dethlock Dethlock ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.06.10
Sijainti: Joensuu
Viestit: 315
Perusasetus

Joo, suojata pitää. Noloa olisi tässä vaiheessa polttaa auto... Eli kahdella kaapelilla kannattaisi vedellä? Ei kun kaupoille sitten huomenissa, alustanvaihtoprojekti pitää alottaa sillä että saa poppikoneen remonttikohteeseen ja meinasin samalla vetää tuon akun paikkaansa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ:N lataus Holle Tekniikka & Jutustelu 20 29.11.2010 21:31
psp:n lataus? ärjy Chit-Chat 4 30.01.2010 14:36
hj lataus GENOBI Tekniikka & Jutustelu 3 29.05.2009 21:19
hj lataus proto Tekniikka & Jutustelu 10 06.04.2009 10:51
hj.n lataus hampuusi Tekniikka & Jutustelu 5 25.01.2007 20:35


Sivu luotu: 21:12 (GMT +2).