![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
![]() Mun alkeissähköopin mukaan kun laitetaan toinen akku, jonka jännite on 12,8 V ja toinen jossa jännite on 12,5 V yhteen, niin kyllä siinä alkaa tuo jännite-ero tasaantumaan ja toisessa akussa kemiallinen reaktio joka purkaa ja toisessa toisinpäin. Tämä siis silloin kun akut ovat rinnankytkennässä ilman, että mistään tulee ulkoista jännitettä eli esim. latausta. Koska yhdyskaapelit ovat paksuja ja ohmit siis pieniä, nousee tasoitusvirta suureksi, mutta eipä sitä mistään huomaa kaapelit kun kestää tuon hyvin. Kun laturi alkaa lataamaan, niin silloin molemmilla akuilla on sama jännite kun ne kerran ovat yhdessä. Minä väitän, että laturi lataa kumpaakin akkua, mutta oikeasti siihen tyhjempään menee enemmän virtaa, mutta jos akut ovat olleet yhdessä pitemmän aikaa, niin silloin latausvirrat jakaantuvat tasan, jos akut vaan ovat samanlaiset. Olet oikeassa siinä, että kun laturin syöttämä jännite on luokkaa 13,5-14,4 V, niin virta tulee sieltä laturista eli ylemmästä jännitteestä noihin akkuihin. Tämä ei kuitenkaan poista akkujen tasaantumista niin kauan kuin ne ovat yhdessä toisiinsa. Onko tällä sitten merkitystä käytännössä on sitten eri asia ![]() Kannatan myös isovirtaisia pääkytkimiä ja erillisiä akkuja startille ja omaa akkua muille toiminnoille. Olen samaa mieltä myös tuosta biltema erotusrele+starttiakkuasiasta, ei tartte latausta juurikaan jos ei paljoa starttailla ![]() Tuo öljynpaine+erotuskytkimen mikrokytkin on hyvä ajatus. ![]() Noissa akkuhommissa huolestuttaa eniten se, jos kaapelit hiertyy ja tule oikosulku, helposti palaa koko laitos, pääkytkin on tosi hyvä olla. Veneessä mulla on aina laiturissa ollessa virrat pois ja kytkimen avaimet kotona, niin ei vorotkaan saa konetta käyntiin ilman työkaluja
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Kiitos neuvoista ja erilaisista näkemyksistä jotka pääosin ovat kaikki samansuuntaisia.
Ääniä on saanut oman ajatukseni lisäksi aika monta kahden akun ja kahden laturin systeemi jossa akkujen väliin tulee päävirtakytkin. Sehän on juuri sellainen systeemi, jota itsekin aluksi esitin. Tosin mulla olisi päävirtakytkimen tilalla akkuvalitsin, joka tuo vain monipuolisuutta akkuvalintoihin, kun voi valita kumpaako akkua käyttää vai kumpaakin. Ja vinssi toimisi kakkosakulla, mutta valitsimellahan saisi myös lisää kapasiteettia tarvittaessa ykkösestä tai molemmista. Ja tämä kaikki ilman erotusreleitä ja muuta vähänkään elektroniikkaan vivahtavaa tekniikkaa.... Tuollaisen olen hankkinut: http://www.boatline.com/showproduct.php?id=42488 TT |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
ja sitten on sellainen systeemi kuin jakodiodi kuten http://www.adita.fi/?jakodiodit.3;2;4600;2900.4600.html .
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Vähän aiheeseen liittyen:
Tarkoitus siirtää akku konttiin. Nykyiset akkukaapelit ainakin omaan silmään jo alkujaan aivan alimitoitetut, en usko että kestää kuormaa. Nykyakku on sellainen taskuun sopiva ja hyllyssä vähän järeämpi jota ei tuohon konehuoneeseen saa mahtumaan mitenkään. Miten järeää kaapelia tuohon pitäisi käyttää kun vedolle tulee kuitenkin pituutta reilu 4m? Maadoitanko suoraan runkoon siellä takaboksissa vai vedänkö maajohdon takaisin eteen? Pitkä maapiuha ei oikein tunnu järkevältä idealta ja auto kuitenkin Chero eli pitäisi toimia kun löytää sopivan kohdan mihin maadoittaa. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Suojaa toi kaapelin erittäin hyvin hiertymiseltä jottei pala koko laitos
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Joo, suojata pitää. Noloa olisi tässä vaiheessa polttaa auto... Eli kahdella kaapelilla kannattaisi vedellä? Ei kun kaupoille sitten huomenissa, alustanvaihtoprojekti pitää alottaa sillä että saa poppikoneen remonttikohteeseen ja meinasin samalla vetää tuon akun paikkaansa.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| BJ:N lataus | Holle | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 29.11.2010 21:31 |
| psp:n lataus? | ärjy | Chit-Chat | 4 | 30.01.2010 14:36 |
| hj lataus | GENOBI | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 29.05.2009 21:19 |
| hj lataus | proto | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 06.04.2009 10:51 |
| hj.n lataus | hampuusi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 25.01.2007 20:35 |