Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #7  
Vanha 02.06.2012, 21:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
jos tosiaan 2 laturia, niin sitten just noin. Ei pura toinen toista ja säilyy auti ain käynnistyskelpoisena kun vinssiakku erillisenä. pieni tarkennus vielä edelliseen viestiin: kun kaksi akku kytjee rinnakkkain, niin kyllä täydempi akku purkaa lataustaan tyhjempäänn niin kauan kunnes molemmissa on sama lataus.
Ei pura täyttä akkua jos auto lataa!

Siis jos sinulla on kaksi esim. 100 Ah akkua, joista toinen on 95% tyhjä, ja toinen täynnä, ja auto lataa vaikkapa 20 Appeeria akkuihin:

Akkujen napajännite asettuu noin 13.0 - 13,5 voltin tietämille käytännössä heti, ja tuolla napajännitteellä täysi akku ei purkaannu käytännössä ollenkaan.

Tilanne hivenen huononee, jos auto ei lataa ollenkaan, sillä täyden akun napajännite on hivenen vajaa 13 volttia, ja tyhjän akun napajännite 12 V, tai jopa alle.

Ja kun nuo kytketään yhteen, niin täysi akku lähtee lataamaan tyhjää PIENELLÄ virralla, mutta enenkä täyden akun kapasiteetista on lähtenyt 1/3 osa, niin aikaa on kulunut niin pitkään, että tuo täyden akun tyhjeneminen lienee pielin ongelmista. (siis aikaa menee päivä tai useampi)

Tilanne on tietysti aivan toinen mikäli tyhjä akku on rikki/oikosulussa.

Ja sitten kun puhutaan vinssikäytöstä (virrat pyörii suuruusluokkaa 500 Amppeeria) niin päävirtakytkimet joutuu koville.

tuommoinen on minimitasoa http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/

Kerran askartelin tuommoseen akkujen erotus päävirtakytkimeen ylimääräisen mikrokytkimen, niin sai ylimääräisestä öljynpainemittarin anturilta hälytyksen valosummerille. (hälytti jos akkujen erotuskytkin oli kiinni, ja ei ollut öljynpainetta)

Helpoimmalla tuon summerin saa hälyttämään päävirtakytkin päällä olosta, kun pistää päävirtakytkimen auton puolelta summerin kautta ylimääräiselle öljykellolle, siis valosummeri soi, jos ei ole öljynpainetta ja päävirtekytkin kiinni.

ja tuommoiset http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-100-A-80512/
on tarkoitettu ruohonleikkuriin ja 100A Datsuniin

Ja jos haluatte lisää varmuutta käynnistykseen, niin erottakaa starttimoottorin päävirta (ja solennoidin virta releen kautta päävirrasta) erilleen kaikesta muusta sähköstä:
Starttiakun voi tyhjentää vaan starttimoottorilla, mikäli tuo akkujen välinen päävirtakytkin on auki.

Ja tuohon starttimoottorin akun lataukseen riittää tuo bilteman erotuskytkin, toki rinnalle pitää laittaa oikea päävirtakytkin, sillä tuo herätteen ohjausrele ei vedä, jos käyttöakut TÄYSIN tyhjät.
(ja tuon päävirtakytkimen voi korvata isolla solennoidilla, jonka vetovirta otetaan painonapilla käynnistysmoottorin akulta, jolloin käynnistinmoottorin akkua voidaan käyttää myös vinssin apuakkuna)

Ja sitten se, että akkujen pitää olla täysin samanlaiset, ikäiset jne, ei haittaa, mutta ei se nyt niin välttämätöntä ole, varsinkin jos ne ei ole yhteenkytkettyinä, kun auto seisoo yli yön tai pidempään
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ:N lataus Holle Tekniikka & Jutustelu 20 29.11.2010 21:31
psp:n lataus? ärjy Chit-Chat 4 30.01.2010 14:36
hj lataus GENOBI Tekniikka & Jutustelu 3 29.05.2009 21:19
hj lataus proto Tekniikka & Jutustelu 10 06.04.2009 10:51
hj.n lataus hampuusi Tekniikka & Jutustelu 5 25.01.2007 20:35


Sivu luotu: 16:29 (GMT +2).