Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.06.2012, 09:17
nenonen2 nenonen2 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.09
Sijainti: haapamäki
Viestit: 196
Perusasetus

Ilmeisesti kyse 12V systeemistä? Eikös tässä tapauksessa myös toimisi tuo normaali akun erotusrele joka ottaa ohjauksen laturilta. Eli lisälaitteet lisäakkuun ja auton omat sähköt omaan akkuun. Lisäakku lataa aina kun auto käynnissä mutta ei kuitenkaan tyhjää auton omaa akkua mikäli auto ei ole käynnissä. Ja lisäksi kun heittää tuon erotusreleen rinnalle vielä ohjaus napin niin jos auton oma akku jostain syystä tyhjenee niin voi painaa napista lisävirtaa.
Ai olitkin sanonut että et halua laittaa moista. Oliko tähän mikä syy? Tai siis että erityisen vaikea tai hankala tuo rakenne ei ainakaan ole.


Viimeksi muokannut nenonen2 : 02.06.2012 09:21
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.06.2012, 09:27
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.491
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nenonen2 Näytä viesti
Ai olitkin sanonut että et halua laittaa moista. Oliko tähän mikä syy? Tai siis että erityisen vaikea tai hankala tuo rakenne ei ainakaan ole.
Erotusreleet on yksi lisäpaikka mikä voi rikkoutua. Erotusreleestä ei mielestäni ole myöskään oikeastaan mitään hyötyä mekaaniseen katkaisijaan verrattuna. Jos erotusrele ei ole tehty kestämään satoja amppeereita, on todennäköistä että se rajoittaa kakkosakulta saatavaa virtaa vinssaustilanteessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.06.2012, 14:00
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Erotusreleet on yksi lisäpaikka mikä voi rikkoutua. Erotusreleestä ei mielestäni ole myöskään oikeastaan mitään hyötyä mekaaniseen katkaisijaan verrattuna. Jos erotusrele ei ole tehty kestämään satoja amppeereita, on todennäköistä että se rajoittaa kakkosakulta saatavaa virtaa vinssaustilanteessa.
Erotusrelettä en laittaisi päävirtapiiriin vaan ihan kunnollisen mekaanisen kytkimen. Ja hyvä systeemi yhdellä laturilla ja kahdella akulla olisi laturissa oleva diodijako ja sitä vastaava latausjännitteen pieni nosto. Toinen vaihtoehto on sellainen bilteman latauserotusrele, jolla voidaan ladata kahta akkua.

Mulla on veneessä 3 akkua rinnakkain, yhteensä 225 Ah ja yhden niistä saa kokonaan pois, joten hupipuolelle jää 150 Ah eli kestää pitää jääkaappia yms päällä pitkään ja silti saa koneen aina käymään. Venehommissa ei ole varaa antaa sähkön loppua, siitä kun voi joskus tuo ainokainen olla kiinni.

Hiliman takavinssin ajattelin toteuttaa omalla akulla, joka on erotettu auton normaalista 2 rinnakkaisen akun systeemistä. Näin voin vinssata vaikka akun tyhjäksi, lähtee kone aina käyntiin ja voin myös uusia tuon oman akun ihan erikseen. Ainoa ongelma tässä on sen kolmannen akun sijoittelu jonnekin järkevästi. lavan alle se muuttaa asumaan, mutta tarvii teräskaukalon alle.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ:N lataus Holle Tekniikka & Jutustelu 20 29.11.2010 21:31
psp:n lataus? ärjy Chit-Chat 4 30.01.2010 14:36
hj lataus GENOBI Tekniikka & Jutustelu 3 29.05.2009 21:19
hj lataus proto Tekniikka & Jutustelu 10 06.04.2009 10:51
hj.n lataus hampuusi Tekniikka & Jutustelu 5 25.01.2007 20:35


Sivu luotu: 03:56 (GMT +2).