Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.02.2012, 20:15
PutKari PutKari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.08
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 748
Perusasetus

Panhardi


Joops ja sit huomauttaisin täs vaihees et sehän ei ollut "putkea" toi panhardi....
Tai no jos tarkkoja ollaan niin ainesputkeahan se on...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.02.2012, 21:16
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PutKari Näytä viesti
Joops ja sit huomauttaisin täs vaihees et sehän ei ollut "putkea" toi panhardi....
Tai no jos tarkkoja ollaan niin ainesputkeahan se on...
Joo sama juttu, ainesputkea tuokin. Halkaisija 30 mm ja seinämä 8,5 mm.
Ja jytkyä pitäisi olla.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.02.2012, 23:36
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Voikos noita ilmatikkujen yläpäitä vielä säätää? Jos laittais panhardin lähtemään jakarin ulkopuolelta, ni siihen sais enempi mittaa ja tollasella pienellä korotuksella siitä sais ajokorkeudella melkeenpä vaakasuoran. Silti pitäis olla tilaa joustoille.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	panhardi.jpg‎
Views:	3514
Size:	96,7 Kt
ID:	24675  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.02.2012, 08:09
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Toi Superlonin piirros kans aika jees! :-)

Toi kuvan korkeus ei käsitttääkseni ollu ajokorkeus vaan pohjassa. Eli panhardi jää alaviistoon ajokorkeudessa.. Mutta liekkö kuinka tärkeetä kun maastossa ryllätään. Varmaan viimeisimpiä ajo-ominaisuus hiposteluja tärkeempää on että paikat pysyy läjässä maaliin asti, offikrossissa nähty melkoista keskeytysprosenttia kun kalusto on niin lujilla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.02.2012, 11:53
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Voikos noita ilmatikkujen yläpäitä vielä säätää? Jos laittais panhardin lähtemään jakarin ulkopuolelta, ni siihen sais enempi mittaa ja tollasella pienellä korotuksella siitä sais ajokorkeudella melkeenpä vaakasuoran. Silti pitäis olla tilaa joustoille.
Ilmatikkujen yläkiinnityksiä voidaan muokata vielä aika vapaasti tai tehdä kokonaan uusiksi. Kuvasi oli muutenkin ratkaisuna mielenkiintoinen.

Jos lähdettäis tuota toteuttaan, ilmatikut varmaan voitaisiin jo nyt muokata kuvan muikaisesti tässä pöytävaiheessa auton ollessa ala-asennossa?
edittinä: eli alapään kiinnitys siirretään ulommaksi ja panhardin tuki tulisi nykyiselle ilmatikun alakiinnityksen kohdalle.

Panhardin teko tukineen varmaan olisi järkevä tehdä ajokorkeudessa?

Kuten veijon-esso totesi, joustoja tärkeämpää on että auto pysyy kasassa. Tällä ei ole tarkoitus trial eikä kivikkoreiteille eksyä. Auton pitäisi vain kestää jatkuvaa tärinää ja ryskettä. Hyvä ensi testipaikka olisi keväällä kyntöpelto. Nähtäväksi jää saammeko tätä vielä siihen mennessä testauskuntoon. Ne kyntöpellot kun "tasoittuvat" keväällä aika nopeasti kylvöpelloiksi.
Eli jos kyntöpellolla ajo nilkka suorana ei aikaansaa muuta kuin kuskille mahdolisia ongelmia, siitä on hyvä jatkaa vaatimimmille testiradoille.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto

Viimeksi muokannut Picu : 02.02.2012 12:04 Perustelu: lisäselvennys
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.02.2012, 12:34
sumpe:n Avatar
sumpe sumpe ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.12.07
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 2.000
Perusasetus

Täällä meillä toi Rauma-Uki tie korvaa kynnöspellon ja pysyy epätasaisena vielä peltojen tasoituttua joten täältä löytyy 40km testipätkä.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.02.2012, 16:11
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sumpe Näytä viesti
Täällä meillä toi Rauma-Uki tie korvaa kynnöspellon ja pysyy epätasaisena vielä peltojen tasoituttua joten täältä löytyy 40km testipätkä.
Kuulostaa hyvältä. Saadaan oikein kunnon pikataival.
Nyt ei tarvitse pitää kiirettä sen valmistumisen suhteen.

Hommaatko sitten liikennepoliiseille muuta puuhastelua testiajojen ajaksi, jotteivat tule ja keskeytä meidän tärkeää tehtäväämme.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.02.2012, 13:03
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti
Jos lähdettäis tuota toteuttaan, ilmatikut varmaan voitaisiin jo nyt muokata kuvan muikaisesti tässä pöytävaiheessa auton ollessa ala-asennossa?
En nää mitään estettä, miksei voitais. Symmetrian vuoks kannattaa varmaan siirtää se toisenkin puolen ilmatikku samalle korkeudelle? Voi olla, että toimii ilmankin, mutta onhan se kivan näköstä ku molemmin puolin on samanlaista.

Lainaus:
edittinä: eli alapään kiinnitys siirretään ulommaksi ja panhardin tuki tulisi nykyiselle ilmatikun alakiinnityksen kohdalle.
Tossa panhardin alapään tuessa on sitte aika kovat voimat töissä ku panhardi koittaa vääntää vivun kanssa sitä tukea sivulle, ja ilmatikku pohjaanlyödessä tekee samaa. Isosti kiinni, jottei murru!

Lainaus:
Panhardin teko tukineen varmaan olisi järkevä tehdä ajokorkeudessa?
Kai ne tuet voi valmiiks tehä, ja vaikka toisen pään panhardistakin. Katkasee sitte sopivaan mittaan ku näkee ajokorkeuden ja tietää minkälaiset säätövarat riittää. Saattaa joutua vielä hivenen taivuttamaankin sitä tankoa jos ottaa ristijoustossa murikkaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.02.2012, 16:04
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon Näytä viesti
Symmetrian vuoks kannattaa varmaan siirtää se toisenkin puolen ilmatikku samalle korkeudelle? Voi olla, että toimii ilmankin, mutta onhan se kivan näköstä ku molemmin puolin on samanlaista.

Tossa panhardin alapään tuessa on sitte aika kovat voimat töissä ku panhardi koittaa vääntää vivun kanssa sitä tukea sivulle, ja ilmatikku pohjaanlyödessä tekee samaa. Isosti kiinni, jottei murru!
Juu, tehdään epäsymmetrinen. Näyttää sitten vahvasti itsetehdyltä ja yksilölliseltä.

Kieltämättä se panhard/ilmatikkukiinnitys näyttäis joutuvan aika koville. Mutta vahvoja saumoja tähän on hitsattukin ja nyt ajatus että joutuisi jotain purkamaan tuntuisikin jo työltä. Saumat kun on jo hitsattu loppuun asti ja tyyliin kyllä kestää! Ossin omat saumat ovat saattaneet ollakin papusoppaa, mutta sen vuoksi tuon rungon taivutukset ja kaikki hitsaukset tulikin tekemään LapaTeamin Mika. Nyt häntä varmaan harmittaa kun Ossi halusi toteuttaa ton panhardin tavalla arvelluttava. Saattaa olla hänenkin maine vaarassa vaikka hän vain teki työtä käskettyä ja hitsasi.

Eikä se panhard ole tainnut olla ainoa joka on aiheuttanut hauskoja sanailuja näkemyserojen merkeissä. Todennäköisesti Mika olisi tehnyt tuosta korista linjakkaamman ja vauhtiviivasemman jos olisi ollut tekemässä sitä itselleen.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.02.2012, 20:43
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.495
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Picu Näytä viesti
Kieltämättä se panhard/ilmatikkukiinnitys näyttäis joutuvan aika koville. Mutta vahvoja saumoja tähän on hitsattukin ja nyt ajatus että joutuisi jotain purkamaan tuntuisikin jo työltä. Saumat kun on jo hitsattu loppuun asti ja tyyliin kyllä kestää!
Jos päädytte irroittamaan tikkujen kiinnityksiä niin ehdottaisin kiinnityspisteiden tuomista leveämmälle. Jouset suositellaan asennettavaksi alapäästä leveämmälle kuin ylhäältä, sillä se tekee autosta vähemmän kaatumisherkän.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.02.2012, 16:13
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.278
Perusasetus

Eiköhän tuossa tapauksessa joudu hieman kompromisseja tekemään peräpään linjakkuuden suhteen, jos kerran nuo tukivarret ja panhard ovat vaihtoehtona. Nelilinkkialustalla, tai pelkällä nelilinkki perällä saisi sitten siistitymmän kokonaisuuden...

Mutta hieno on projekti, ja tehkää mielummin toimiva kuin silmää hivelevä, jos noista kahdesta täytyy valita!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.02.2012, 19:46
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Tässä vielä kaksi kuvaa edellispäivän aikaansaannoksista. Meinasivat vallan unohtua.


Akkukotelon paikka tuli siihen. Pohjapanssari suojaa alhaaltapäin ja takaakin päin se on suhteellisen turvallisessa paikassa. Takaseinä tulee suojaamaan ohjaamoa. Akun kiinnikkeet ja kansi on vielä tekemättä.

Kuvassa näkyvä akku ei ehkä ole varsinainen käyttöakku. Crossissa ei taideta geeliakkua vaatia mutta ehkä sellainen tähän silti tullaan laittamaan.



Tässä se surullinen etupää. Juuri etupään tilanahtaus sai meidät päätymään tukivarsiin. Neli- tai kolmilinkki ei yksinkertaisesti olisi mahtunut, ainakaan kun keula nimenomaan haluttiin toteuttaa näin.

Panhard tanko on ainesputkea jonka mitat ovat 30 mm halkaisija ja 8,5 mm seinämä.



Tänään ei ole suurempia tämän projektin parissa tapahtunutkaan. Tästä eteenpäin aikaansaannokset eivät ole niin näkyviä kuin mitä alkuvaiheen putkikehikon teko. Tietenkin myös se yksin tekeminen on paljon hitaanpaa.

Ohjauksen rakentelu on kuvassa menossa. Ohjaus toteutetaan samalla kaavalla kuin muissakin autoissamme sen vuoksi että se on osoittautunut käytön myötä toimivaksi. Huomenna laitan kuvaa valmiista toteutuksesta.

Tuosta muuten tulikin mieleeni: etupään ilmatikkujen alakiinnityspaikkaa muutama kyseenalaisti. Offroadjouni piti sensijaan ratkaisua mielenkiintoisena. Rokkarissa tämä ratkaisu on ollut jo pidemmän aikaa ja mitään ongelmia ei ole huomattu. Sen vuoksi ei arvelluttanut tehdä samaa toteutusta tähänkin. (tai siis, Rokkarissa ei ole muuta ollutkaan kuin ongelmia mutta ne ovat aina sijoittuneet konehuoneen puolelle )
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.02.2012, 09:52
ONROAD:n Avatar
ONROAD ONROAD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 231
Perusasetus

Lisää putkesta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PutKari Näytä viesti
Joops ja sit huomauttaisin täs vaihees et sehän ei ollut "putkea" toi panhardi....
Tai no jos tarkkoja ollaan niin ainesputkeahan se on...


Erään insinöörin lopputyö: Putken ominaisuuksia
  1. Putki on valmistettu pitkästä reiästä, joka on ympäröity metalli- tai muovikuorella.
  2. Putken on oltava ontto koko matkalta - älä käytä eripituista reikää kuin kuori on.
  3. Putken sisähalkaisijan on oltava pienempi kuin ulkohalkaisija, muuten reikä jää ulkopuolelle.
  4. Toimitettaessa putken on oltava täytetty ilmalla. Muu sisältö, kuten vesi, höyry tai bensiini vaihdetaan sinne myöhemmin.
  5. Putki toimitetaan ilman ruostetta. Ruoste on asennettava putkeen työmaalla. (Jotkut toimittajat nykyään asentavat putkeen ruosteen jo varastossa, jolloin säästetään aikaa työmaalla.)
  6. Yli 153 m pituisen putken molempiin päihin on kirjoitettava sanat "pitkä putki", jotta myyjä tietää, että se on pitkä putki.
  7. Yli 3,2 km pituiseen putkeen on kirjoitettava sanat "pitkä putki" myös keskelle, jotta myyjän ei tarvitse kävellä putken päähän asti tarkistaakseen, onko putki pitkä.
  8. Halkaisijaltaan yli 15 cm olevaan putkeen on kirjoitettava sanat "suuri putki", jottei myyjä luule sitä pieneksi.
  9. Laipallisten putkien laipoissa on oltava pultinreiät. Näiden reikien on oltava erillään keskellä olevasta pitkästä reiästä.
  10. Kun tilaat kulmallisen putken, muista kertoa tilauksessa, haluatko oikea- vai vasenkätisen kulman. Muutoin putki asennetaan työmaalla väärään suuntaan.
  11. Muista määritellä, haluatko tasaisen maan, ylämäen vai alamäen putkea. Jos alamäessä käyttää ylämäen putkea, vesi virtaa putkessa väärään suuntaan.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
officrossi, porttaaliakselit, putkirunko


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Toyota land cruiser rj "crossiauto" artsi777 O/M/V Ajoneuvot 2 31.10.2011 20:43
Myyty Aussie locker HJ, BJ eli tojon isoon perään lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 31.12.2008 09:47
V: Chevy > isoon autotraileriin KooPee O/M/V Ajoneuvot 2 17.04.2006 22:17
Järeä puskuri isoon autoon Tekniikka & Jutustelu 32 14.04.2006 18:33
Isoon Sormuksen Isäntä mikk0 URL 3 18.11.2004 20:56


Sivu luotu: 05:50 (GMT +2).