![]() |
|
Crossiauto isoon luokkaan
Tiimin ensimmäinen auto, omavalmisteinen Lantsikka on tullut matkansa päähän. Auto on jo kokemut yhden isomman entisöinnin ja toista ei enää tehdä. Se puretaan ja tekniikasta rakennetaan uusi crossiin suunnattu putkirunkoauto. Valmistumistavoite Klaperjaht 2012, mikäli ne järjestetään.
Lantsikan huonot puolet olivat alunalkaenkin liian lyhyt akseliväli (230 cm), suora runko jonka vuoksi siitä tuli liian korkea sekä nykypäivänä jo liiaksi venynyt kori jonka luukut eivät pysy ajon aikana kiinni. Mutta se on ollut mestarinsa ensimmäinen tekele aikoina jolloin offroad on tullut hänelle ihan uutena juttuna ja käytännön tietoa ei ole voinut olla riittävästi oikeanlaisen auton rakentamiseen. Sain luvan seurata kamerani kanssa purku- sekä rakennusprojektia. Tästä tulee tarina kuvaajan näkökulmasta. Mahdollisiin kysymyksiin tai kommenteihin on mestari itse lupautunut vastailemaan. Projekti alkoi jo muutama päivä sitten akseleiden rakentelulla. Lantsikassa on moggilaiset peltiperäakselit jotka ovat moneen otteeseen osoittautuneet liian heikoiksi porttaaliboxien kohdilta. Latsikassakin boxeja on mennyt rikki useamman kerran. Koska nurkista löytyi riittävän paljon osia valuakseleista, päätettiin niistä rakentaa kapeat akselit. Rakentaa todellakin sillä osia oli sekä kapeista että leveistä. Niissä on yllättävän paljon eroja jotka tulivat vasta tässä vaiheessa ilmi. Työ ei ollutkaan ihan läpivetojuttu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97071 Tässä etuakselin rakennussarja. Tästäkin akselista on perämurikan keskiosa lainattu aikoinaan Rokkariin, mutta onneksi nurkista löytyi vastaava tilalle. Lisäksi tämä on kyllä ollut aikoinaan kapea, mutta jossain vaiheessa levennetty. Nyt se piti kaventaa uudestaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97072 Tähän autoon tehdään avokardaani. Sen vuoksi piti tehdä pieniä muutoksia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97073 Hommasta voi saada hankalankin. Kaippa näitä vetoakselin neulalaakereitakin on jossain tarvittu kun poissa olivat. Onneksi niitäkin löytyi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97074 Mutta kasaanpäin menee lopulta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97075 Taka-akseli oli hieman vähätöisempi. Se oli valmiiksi kapea. Ainoat muutokset mitkä tehtiin oli avokardaaniin liittyvät. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97076 Valmistuttuaan akselit siirrettiin pihalle odottamaan viikonloppua. Tästä se sitten alkaa, pöytä sisään sulamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97077 Pöytälevy on hyvä rakennusalusta kun siihen saa suoraan heppailla kaikki kiinni. Mukavampi rakennella ja suunnitella kun tekele pysyy hyvin paikallaan. Akseliväli tulee olemaan 270 cm. Vähän niinkuin näin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97078 Vaikka tästä tulee putkirunkoauto, perusrunko tehdään vahvasta palkista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97079 Tyyliin näin. Tällaisella ratkaisulla on ainakin yksi toteutettu ja sen vuoksi rohkenemme sanoa että ei hullumpi juttu. Tämän ratkaisun kehittelijä ei löydy oman tiimimme sisältä, me vain matkimme hyvää ideaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97080 Tässä alkaa olemaan hahmoa ja seuraavaksi voidaan alkaa tekemään putkirunkoa. Putkirungon päämestariksi tulee LapaTeamin kaveri, Ossi on siinä vaiheessa lähinnä apupoika. Putkirungon valmistus on näillä näkymin tarkoitus aloittaa ensi tiistaina. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97081 Lantsikka sisään. Tämännäköisenä sillä on viimeiset ajot ajettu. Viimeisin tapahtuma oli toimia Kuttulandian vinssausautona. Täysin toimiva tekniikaltaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97082 Tässä autossa ei ole koskaan ollut matkustajille mitään mukavuuksia. Kori on ollut niin huojuva että kaikkia on pitänyt varoittaa ettei laita sormiaan ihan mihin väliin. Viimeisen entisöinnin yhteydessä vaihdettiin kokonaan uusi kori. Tämän operaation jälkeen autosta tuli entistäkin korkeampi ja huojuvampi. Allekirjoittanut itse kutsui tätä PomppuHyttäLantsikaksi. PomppuHyttäLantsikka. Pelkääjän paikalla Olkku. Tämä projekti ikävä kyllä alkoi aika pitkällä osuudella tyyliin näin on tehty. Tekopäivät ovat olleet viikolla pari iltaa sekä nyt tämä päivä lauantai. Huomenna lisää sunnuntain aikaansaannoksista. |
Tähän projektiinko ossi oli eilen putkee hakemassa. Seurataan mielenkiinnolla ja tullaan paikan päällekkin kyllä katselemaan mitä siä oikein tapahtuu. Ps. pistin ossille vähän yv:tä
|
joo kaiken näköstä rautaa tuli haettua taisin päästä lantsikan hytästäkin eroon
|
Joo niin taisit.
|
Muistithan tarkastaa kaikkien portaaline ja perien välitykset, että meni kerralla yhteensopivat?????? Mogeissa kun tuppaa noissa oleen hiuksen hienoja eroja:rolleyes:
|
joo onneks tuli katottua on niitä moneen lähtöön nyt siellä on 7,5 välitykset
|
Meinaa kuvaajalla tulla kiire pysyä projektissa mukana. Normaalisti siihen aikaan kun porukka heräilee sunnuntaiaamulla, Ossi on jo saanut aikaiseksi vaikka mitä. Niin tänäänkin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97234 Keulan purkamista aloiteltu. Tarkoitus on ensiksi irroittaa moottori/vaihdelaatikkopaketti. Muita vasta tarpeen mukaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97238 Uljas OM603 sen omalla automaatilla. Palvellut hyvin vuosikaudet ja toivottavasti myös jatkossakin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97236 Pientä pesua ja siirto rakentelupuolelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97235 Kun päivä oli valjennut kuvasin loppu auton ennen kuin siirsimme sen takapihalle. Sieltä sitten haetaan osaa aina kun tarve tulee. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97240 Pitäisikö sanoa että Ossi on nyt "ostanut renkaat ja elämän". Ihan vaan lainatakseni yhtä palstalla aikoinaan esitettyä kommentia Ossin traktorin renkaista. Nämä renkaat ovat olleet meillä varastossa jo kauan, mutta ainoa kerta kun niitä on käytetty oli viime vuonna Sastamalan vappuparaatissa Rokkarin alla. Se vuosien saatossa tullut arvostelujen määrä liittyen traktorin renkaisiin voi tämän auton kohdalla olla nyt historiaa. Lantsikassa olleet Venäläiset traktorin renkaat jäävät Mitsun vararenkaiksi. Nämä ehkä nyt käyttöön otettavat Boggerit ovat kokoa 44 tuumaa. Toivottavasti tuo Mersun moottori jaksaa jauhaa voimaa senverran että Boggeri pyörii iloisesti prutakossa. Itse hieman pelkään että ei, mutta siinä tapauksessa vaihdetaan pienempää alle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97239 Volvo Mäyriksen jakolaatikko on päivän sana. Lantsikassa palvellut itse lyhennetty moggilainen jakolaatikko ei kelpaa tähän projektiin. Nyt arvostetaan pienempää painoa, kokoa ja parempia välityksiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97241 Joitain auton piirteitä alkaa muodostumaan. Helpottaahan se suunnittelua kun kaikkia voi tässä pöydällä ensin hahmotella. Tässä pöytävaiheessa on vielä mahdollista korjata mahdolliset virhearvioinnit. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97243 Ensimmäiset vastoinkäymiset kun moottoria sovitettiin. Ahdas uhkaa tulla ja runkopalkkeja piti hieman vielä säädellä. Etuakselin perämurikka on sopivasti tiellä ja ison kokonsa puolesta sanelee aika tarkkaan moottorin sijoittumisen. Matalaa autoa suunniteltiin mutta kai tästäkin lintutorni vielä tulee kuten edeltäjänsäkin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97244 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97245 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97246 Lantsikan etuvinssinä on toiminut itse rakennettu hydraulinen vinssi jossa on osia niin Toyotan HJ:n kuin Hiabinkin vinssistä. Sitä on nyt tarkoitus tehostaa tämän näköisellä pumpulla. Nopeutta tarvitaan nimittäin aika paljon lisää mikäli mielii crossissa pärjätä. Nykyinen on aivan liian hidas. Tässä nyt lähinnä testaillaan miten pumppu sopii keulalle ja kuinka paljon runkopalkkeja pitää jatkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97253 Tukivarret ovat merkkiä Pajero. Etupäässä niidenkin kohdalla tulee ahdasta. Moottorin öljypohjaa pitää muokata jotta ei ihan näin lähellä mentäisi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97242 Takapäässä on tilaa jo paljon enemmän. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97247 Moottorin tuentaa tekemässä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97250 Tämän näköinen valmiina. Nyt täytyy muistuttaa että monet kiinnitykset ovat vielä tässä vaiheessa hahmotelmia tai vaan kevyesti heppailtuja. Niitä kun voidaan vielä joutua siirtelemään moneen kertaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97249 Toisen puolen kiinnitys. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97248 Valmet traktorin kampiakseli. Näitä kasvaa erään naapurin takapihalla. On jo toinen sen pihan sadosta noudettu. Tästä käytetään vain tuo booriakseli. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97251 Jäljelle jäi vielä hyvää romurautaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97252 Akseli sovitelviin pyörittämään jakolaatikkoa. Ainakin materiaali vaikuttaa kovalta mutta kokemusta tämän ratkaisun toimivuudesta ei meillä ole. Kestääkö käytössä. Mutta ei tuo moottorikaan mikään sen suurempi voimanpesä ole. Tai voisi olla jos siitä sellainen tehtäisiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97254 Mutta nyt kun tekniikka on osaksi kiinnitetty on helppo hahmottaa mille kohtaa taka-akselin murikka pitää sijoittua. Huomenna teemana on sen siirtäminen oikeaan linjaan. Nopean tuntuista tämä alku on aina joka projetin kohdalla ollut. Kummasti se sitten hidastuu kun alkaa nippeli nappeli asennukset. Klaperjahtin sääntöjen suhteen meillä on pientä epäselvyyttä esimerkiksi siitä että onko siellä määritelty kovinkin tarkasti rengaskoot. Käykö nämä Boggerit. Suomalaisissa crossikisoissa sellaisia rajoituksia ei taida olla. Painotavoitetta ei ole asetettu. Tästä tulee mikä tulee. Vitsinä Ossi taisi heittää että max 1600 kg ja nauroi päälle. Se nyt olisi hänelle jo aika kova tavoite. Mutta sittenhän tämä painaisi 1000 kg vähemmän kuin Moggi Pajeromme. :p |
Painotavoitetta ei ole asetettu. Tästä tulee mikä tulee. Vitsinä Ossi taisi heittää että max 1600 kg ja nauroi päälle. Se nyt olisi hänelle jo aika kova tavoite. Mutta sittenhän tämä painaisi 1000 kg vähemmän kuin Moggi Pajeromme.
__________________ mulla spideri tuli painaan 1280kg ,tästä voidaan päätellä että tuskin paljoa alle 2000kg tulee toi teiän vehjes painamaan, valitettavasti:rolleyes: |
Lainaus:
|
hienoa settiä - ja tuo pöydällä työstäminen !!! jawohl ;)
ja niinkuin siellä(kin) varmaan on tiedossa: OM603A öljypohjan patti on kokolailla helposti pienennettävissä tai jopa pois otettavissa, eli siitä ei kannata paljoa murehtia eikä liioin siitä jaksaako 44" sillä pyöriä, jaksaa varmasti, jollei tuossa iskussa niin ahistuslääkkeet ei paljoa maksa, niitähän löytyy jopa käytettyinä kun ST ukot pohojammaala haluaa aina vaan uuempia ja isoompia... eli 2 x peukku täältä !!! |
hienolta näyttää! ja lääkettä on tiedossa jos voima loppuu kesken :D
|
Lainaus:
|
täytyy taas tulla tallissa poikkeemaan;)
|
Teillä tota virtaa piisaa! Tsemppiä tähänkin projektiin :)
|
Kohta koko palsta pyörii nurkissa vakoilemassa..
mä kans! Pitääpä ottaa kärry mukaan jotta kaiken ylimääräisen motivaation saa raijattua mukaan.. :D:D |
Lainaus:
Mitäs toi merssun kone painaa? Meinaan kyl toi vois jäädä alle 2000kg, jos oikein tarkkaan pihistelee (vertailen päässäni Moggsterin painoon). |
Päivä alkoi kompromissilla. Ulkopuolinen voisi sanoa sitä vaikka peräksi antamiseksi.
Pientä vihiä oli ihan omasta takaa ettei sitä taka-akselin murikkaa ihan miten vaan siirrellä etteikö se vaikuttaisi esimerkiksi vetareiden sijoittumiseen. Tasauspyörästön lukko kun kumminkin taakse halutaan ja ei olla valmiita vetareita teettämään. Pieni purkuoperaatio taka-akselila vahvisti epäilyt siitä että vetarit jouduttaisiin teettämään, joten päätös oli että murikka on ja pysyy paikallaan. Näin voidaan hyödyntää mogin omat vetarit. Jos vetarit teettää, niiden toimitusajat ovat kuulemma olleet aika pitkiä. Sen lisäksi hinta, noin 450 €/kpl + arvonlisävero, voisi sen rahan johonkin tärkeempääkin laittaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97320 Kardaanit ovat mallia Patrol. Jotta kulmaa saatiin hieman loivemmaksi, taka-akselia siirrettiin 10 cm taaksepäin. Nyt akseliväli on 280 cm. Moottoria olisi voinut siirtää se 10 cm eteenpäin ja välttyä pituuden kasvamiselta, mutta vinssille pitää jäädä tarvittava tila jotta vältytään keulan ylitykseltä. Kiitos taas tämän mainion pöydän. "Helppohan" tässä on juttuja siirrellä eteen ja taakse aina kun tarve vaatii. :cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97318 Omavalmisteisia tukivarren kiinnikkeitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97322 Paikoillaan asettuvat näin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97321 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97323 Hieman nyt tuntuu että tässä halutaan pitää kuvamääräkiintiöstä kiinni ja ollaan vaan kuvailtu yhtä ja samaa kohdetta monesta eri suuntaa. Antaa viitteitä siitä että tahti on hidastunut ja ei ole enää niin paljon kerrottavaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97324 Takimmaisten tukivarsien kiinnitys runkoon. Nämä kiinnitykset ovat alkuperäisosilla tehty. Sellaisia löytyi kaksi kpl. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97325 Etuakselille samanlaisilla itse väkerretyillä kiinnityspaloilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97319 Etupään tukivarsien runkokiinnitykseen piti myös rakennella itse kiinnityspaloja. Ei ehkä ihan kaunein mutta ajaa asiansa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97333 Ja tämännäköinen rakennussarja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97334 Menossa paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97335 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97336 Nyt kiinnitykset ovat vain tyyliin heppailtu. Huomennahan alkaa putkirungon rakentaminen. Mika voi sitten vielä "tarkistaa" Ossin ratkaisut ennen kuin hitsaa ne kiinni asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97326 Tässä se ahdetun moottorin öljypohjan paise. Nyt se on täysin kiinni tukivarressa. Eli vaatii modifoinnin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97337 Onneksi näitä on aikoinaan teetetetty useampi. Kuttulandian kisoissakin kaksi meni palkinnon muodossa. Eli parannusta Lantsikan tekniikkaan. Siinä kun oli mekaaninen ohjaus. Nyt tulee täysin hydraulinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97338 Alustavaa kiinnitystä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97339 Kokonaiskuvaa tämän hetken tilanteesta. Ainoa näkyvä aikaansaannos oli tukivarsien kiinnikkeiden tekeminen ja varsien kiinnitys paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97340 Ohjaussylinteri voi vielä olla vinossa kun ei ole vielä mitattu kohdilleen mutta tässä nyt lähinnä voi tutkailla tuon konehuoneen tekniikan sijoittumista keulille. Kun poistuin paikalta, mestari jäi vielä asentelemaan ohjaussylinteriä paikoilleen. Voi olla että se on aamulla valmiina kun hallille kamerani kanssa kirmaan. Huomenna myös alkaa tapahtumaan auton kannalta mielenkiintoisia juttuja, kun putkirungon myötä autolle alkaa muodostumaan ääriviivat ja ulkonäkö. :) |
Kyllä käyp katteeks!
On se hienoo kattoo kun on pelit ja pensselit kohillaan ja saadaan aikaiseksi.
Ei se sitten JEgoNEERin kardaanin linjakaan tarvi olla näköjään sitten ihan suora kun joudutaan Quodra-Track jakolootat heittää romukoppaan ja kehittämään jotain muuta. Hyvältä näyttää Ossi ja kuvat on hienoja Picu! t. Ismo Ämmä |
Hienon näköistä, mutta mistään mitään tietämättä jäin ihmettelemään noita jakareita, eli sitä että mix ne tulee akselin päälle? Akselin alla olisivat ainakin lähempänä renkaan keskustaa/alareunaa, joten puslat pääsisivät helpommalla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tämä ja huominen päivä on päätetty uhrata putkirungon tekemiseen. Sitten on pakko omistautua leipätöille ja unohtaa harrastukset vähäksi aikaa. Tiivis tahti myös näkyi päivän aikaansaannoksissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97378 Putki ja rälläkkä. Siitä se alkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97379 Kulman merkkaus putkeen ja taivutuskoneeseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97380 Ja vääntöä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97381 Ja kulman tarkistusta. Näitä vaiheita tehtiin moneen kertaan päivän aikana. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97383 Se on aina hankalin vaihe laittaa tuo ensimmäinen pääkaari. Sen kun on saanut suoraan ja linjaan, muut onkin helpompi tehdä sen mukaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97384 Mutta nyt näyttää jo paremmalta. Tästä eteenpäin se sitten meneekin jo vauhdilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97385 Keskeneräisten projektien kuvailu on aina riskialtista hommaa. Osa kun on aina vasta hahmotteluvaiheessa ja ei kärsi tarkempaa tarkastelua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97386 Rälläköintiä on aina kiva kuvata siinä toivossa että onnistuisi joskus taltioimaan todella hienot kipinäryöpyt. En onnistunut mutta ehkä joskus vielä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97387 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97388 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97389 Näyttää tarkalta hommalta. Täytyy sanoa että Ossi on jo oppinut mittailemaan hieman paremmin. Edellisessä projektissa paloi hitsauslankaa vähän enemmän kun vaadittiin paksumpia täyttösaumoja. :D No ei vaiska, ehkä muutama sauma jos sitäkään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97390 Katku hallissa alkoi olemaan jo aika paksua ja tämän tarkempia kuvia ei normaalilla kameralla enää voinut saada. Ehkä hyvä niin, sillä ei keskeneräistä projektia vielä kuulu arvostella. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97391 Tässä vaiheessa poistuin pelipaikalta. Mestarit vielä jäivät työnsä ääreen. Ei se auta, projekti pitää lykätä huomenna illalla ulkovarastoon ja ei ole tietoa koska seuraavan kerran on hallitilaa vapaana jotta rakentelu voisi taas jatkua. Kuvista jotenkin saa sen vaikutuksen ihan kuin Ossi olisi päämestarina. Ehkä se vain on niin että toinen oli kuvauksellisella päällä ja toinen pakoili kameraa minkä kerkesi. :D Työnjako kun kuvaajan silmissä oli aika tasaisen näköistä. Niin ja taas pitää muistuttaa että kuvatekstit perustuvat hallilla kuultuihin tarinoihin. Minähän vain raportoin. |
on teillä aikamoinen tahti :D
|
Mulla kans kävi silmään noi tukivarret ei oo mikään paras ratkasu.
Mulla oli Voodoo Jeepissä samanlailla noi tukivarret ja puslat kulu silmissä ja rajotti joustoja paljon. Tehkää mielummin nelilinkki niin ei tartte olla noita puslia vaihtamassa alvariin. Jos ei mahu nelilinkki niin tehkää Y tukivarret. Tsemppiä;) |
Ai tästäkin tuli T-Fordin ilmanvastuskertoimen omaava kehikko.
Moni kun on tulossa pällistelemään paikanpäälle niin olisko fiksua pitää parin viikon välein sellanen avoimien ovien päivä niin ei haittaa sit tuota rakennusvauhtia. Tosin kerkiiskö se Ossi pysähtymään silloinkaan ;) |
Sivu luotu: 10:19 (GMT +2). |
|