![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
mitehän toi ei taivutettu etukaari tulkitaan. mietin nimittäin just et mites semmoseen pitäs toi lisä tukiputki muka laittaa jos a mitta ylityy.........ai offroadissä olikin tommonen 15 asteen pääkaari sääntö.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
itse ymmärsin että etukaaren 200mm mitataan erotus etukaaren taitoksen linjasta (siis jos taivutettu) kaaren ylä osaan, eli jos etukaaressa ei pokkausta ni tukea ei tarvita vaikka olis kuinka vinossa, koska tukihan tulee lattia kiinnikkeen kohdalta yläkulmaan ja jos etkukaareessa ei pokkausta ni nehän tulis päällekkäin. ja eikai oviputkia saa taivutta?
niin ja olihan jare laittanu ton kuvan mitan se mitataan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 07:47 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
-Ei siitä ole mitään mainintaa, että pitäis olla suorat. Diagonaalitukien kohdalla asia on erikseen painotettu, että ei saa olla taivutuksia, mutta oviputkien kohdalla tätä ei ole, joten silloin niihin saa tehdä taivutuksia. Taitaa olla joissain kopan omaavissa autoissa varmaan jopa pakko, koska pääkaari saattaa mennä sen verran piiloon auton oman b-pilarin taakse, ettei suoralla putkella edes pääse tekeen oviputkea.
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
muistelin vaan, että jos ei sallittu erikseen ni sillon on kielletty, eli vaikeampi löytää porsaan reikiä jotka unohtunu sääntöjä kirjoittaessa. ja meillä tarvii tuon tuen tai tehtävä uusi etukaari
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Moi!
Muuten näissä viesteissä ollaan täysin oikeilla jäljillä, mutta itseäni jäi vaivaamaan se kansallinen lisäys jossa sanotaan että 2002 eteenpäin vaaditaan yksi diagonaali ja yksi oviputki! Odottelen viisaammilta sääntöjen kirjoittajilta tulkintaa miten tuo poikkeus on käsitettävissä! Muuten kommentoin seuraavaa: Jos pääkaari on 0-10 astetta kallistettu ei erillistä kulmavahviketta tarvita, mutta jos pääkaari on 10-15 astetta kallistettu tulee pääkaaren ja yläreuna putken väliin asentaa esimerkiksi kuvan 253-34 mukainen kulmavahvike tai vahvike putki. Takatukien välinen diagonaali ei ole pakollinen, mutta sellainen on suositeltavaa asentaa A-pilarin vahvike tarvitaan jos A-pilari on taivutettu ja suoran linjan ja taivutetun yläpisteen välinen etäisyys ylittää 200mm. (Oviputket saa kiinnittää tähän vahvikeputkeen) Junde |
|
#6
|
||||
|
||||
|
mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa
![]() edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 18:54 |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
jenkkien KOH vehkeet näyttäis olevan suurelta osin rakennetu kaarien osalta g69:n töhrimän kuvan mukaan. tuolla tavalla rakentaessa olisi paljon helpompi vaihtaa kaaret niiden vaurioiduttua. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Mihis tää kuva on hävinny???? |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Se TLR tais olla tekniikka laji ryhmä tai jotain, en oo varma...
Mut muuten säännöistä, offiin on tehty uusista säännöistä ehdotus, joka on ilmeisesti AKK:ssa käsittelyssä. Eli odotellaan ensin miten siinä käy...Junde tietää asiasta tässä kohtaa enempi. Periaatteessa niiden kai pitäisi mennä sellaisenaan läpi, koska ollaan tavallaan oma lajimme. Mä en oo nyt käyny AKK sivuja katsoo et onko ens vuoden sääntöjä jo julkaistu. Viimeksi muokannut Pauli : 31.12.2010 22:10 Perustelu: siirretty teksti |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
mitataanko se putken keskeltä keskelle |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Tuo sääntökirjan ja netin kuva on perin huono, mutta keskeltä tidetaan mitata, varmistan senkin kunhan saan sen herran luurin päähän.
Ja Tintille, tuollaisessahankaaret on kiinni "lattiassa", eli rungossa, onhanse mätää peltiä parempi. tuokin asia pitää varmistaa samassa puhelin keskustelussa. |
|
#13
|
||||
|
||||
|
ei kai sillä väli mitataanko keskeltä vai reunasta mittahan on sama ku kumpiki mitatataan kekeltä keskelle tai etureunasta etureunaan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
3.2.11 Turvakaari Turvakaarista on annettu suositus: Kaaret tulisivat olla yhdestä putkesta, koska näistä on tarkoitus kehittää sääntöihin määräykset. [Suomalainen lisäys] Turvakaarimääräykset AKK sääntökirjan mukaan. 3.2.11.2 Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella. 3.2.11.5 Määritelmiä B-kaari, Pääkaari: Rakenne, muodostuu lähes 90 asteen kulmassa auton poikkittais-suunnassa, heti kuljettajan penkin takana olevasta kaaresta. Istuttaessa suorassa tulee olkapää pysyä kaaren ulkoreunan sisäpuolella. A-kaari: Pääkaaren kanssa samankaltainen kaari, joka seuraa tuulilasin sivu sekä yläreunaa. Diagonaalituki: a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen. b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän. Ei jätä kysymyksiä tämän osalta!!! Mutta kysymys? Miten tuo tuulilasin tukikaari, saako sen sitten asentaa mihin kulmaan, koska esim. Peugeot oli vetäissyt 306:n kanssa sen suhteellisen kaltevaksi??? (en löytänyt kuvaa, mutta muistissa on kun Bosse oli esittelemässä kerran autoaan "jossakin" ja hämmästelin putkikasaa, ja varsinkin A-pilarin kohdalla olluta "viidakkoa") Mukavaa huomata, jotta porukat on "hereillä" näitten kanssa, koska 2012 ei armoa varmaankaan tunneta... Ote AKK liiteJ: Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin. Eli aika niukassa nuo FIA kaaret näissä meidän hommissa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
|
#15
|
||||
|
||||
|
näissä on kyllä jotain käännös virheitä.
ilmeisesti menis että vähintään yksi diagonaalituki pääkaaressa tai yksi diakonaali tuki takatuissa. jos kattoo enkku versiosta. suositellut kuvat 3.2.11.2 Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella. tässä on sotkettu ilmeisesti kattovahvistukset ja diagonaalituet samaan lausahdukseen Diagonaalituki: a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen. b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän. |
|
#16
|
||||
|
||||
|
Otetaan nyt sen verran aikalisää että saadaan varmistettua nämä kaarivaatimukset.
Saario on lomalla tämän viikon ja saamme ensi viikolla tarkennukset pykäliin! (kunhan herra vain ei ole lentänyt jonnekin jossa nyt lentokielto tuhkan vuoksi). Minä en näe sille mitään estettä etteikö auton putkirunko voisi olla toteutettu kuten G-69 esittää! Tällöin kaaret tulisivat juuri kuten säännöt sallivat kiinni siihen putkirunkoon! Kaikki AKK:n sääntökirjassa kuvatut kaaret ovat automaattisesti hyväksyttyjä Eurotrialissa huolimatta mitä ET-säännöissä kaarista sanotaan! Offroadissa ei käytetä luokitettuja kaaria, joten täytyy tarkistaa ne sanamuodot säännöissä senkin osalta. Mielestäni kumpikin auto joka on ollut nyt tässä ketjussa aiheena on siis hyvin pienin lisäyksin täysin sääntöjen mukaisia, eli älkää nyt vaan alkako mitään suurisuuntaisia muutoksia niihin tekemään! Toki jos jollakulla on vielä kaaret kokonaan tekemättä niin toivottavasti tämä viikon aikalisä ei kokonaan romuta aikataulua. Junde |
|
#17
|
||||
|
||||
|
No nyt on aamusta taas asiaa yritetty tutkii.
Se kortin päiväys on luokitus päivä, eli nyt uusiin autoihin vaaditaan enempi putkia. Sit G-69 kysymykseen kallistetusta a-pilarista, jos mitta ylittyy ja tuki tarvitaan niin, HUOM. mun nähdäkseni sen voi laittaa silloin yläpään liitoskohdasta suoraan alas, mutta silloin se taitaa jo haitata kulkemista. Oviputkethan saa olla myös siinä kiinni... Tämä on siis vain minun arvailuni tällä hetkellä ennen kun asiaa koetan joltain viisaammalta kysyä. Mutta kuten SOS kirjoittaa, sääntöä lukiessahan asia menee juuri noin. Pääkaaren yli 15 asteen kallistushan johtaa uuden kaaren tekoon, jos se jossain mitataan. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
| Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
| kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
| Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
| Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |