![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
MUISTA, että minäkin olen vain harrastaja ja yritin mielestäni tulkita oikein sääntöjä....saaas nähdä, ku oikein noo "arvovaltaisemmmat" tutkii, että menikö arvailut oikein ![]() |
#27
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() -Penkit pääkaaren etupuolelle ja pääkaaren kulmista kulmiin diagonaali, eli ristikko ilman taivutuksia. -diagonaalin ristikon liitoskohtaan lisätuenta -kaksi oviputkea esim tuolla lailla -Katossa V-tuki noin päin tai toisinpäin tai ristikko. Jos ristikko, niin sen liitoskohta pitää tukea kuten pääkaaren diagonaalien liitoskohta (-mun mielestä tässä ei tarvitse tuulilasipilarin vahvistusta, koska etupääkaaren alaosissa ei ole taivutuksia) |
#28
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo lääkitys pielessä, kun mä sain luettua ihan samat kaavat...
![]() FROM:lla kuvasta puuttuu ne "ovikaaret" ja sitten pääkaaren diagonaalit (eli X). Samoin takatuesta puuttuu vahvikkeet (X tai katon V-tuesta riippuen V) Ja Jare jo ehtikin "sorvaamaan". Etukaaret tarvii sen pystytuen jos kaltevuus yli 20astetta, mutta huomasinpas ton pääkaaren olevan teillä vinossa ja se saa kallistua max 10astetta
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 19.04.2010 00:32 Perustelu: Jare on nopee.. |
#29
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mutta palaten vielä edelliseen postaukseeni, niin huomasin vielä erikseen off road säännöistä katsoa: Viittaus kohtaan 8.2.3 Pääkaaren kallistus sisäänpäin on sallittu, jotta kaaren alapään kiinnitys saadaan tukevaan paikkaan. Pääkaari voidaan kallistaa enimmillään 15 astetta ja tällöin on käytettävä kulma vahvistuksiaEli varsinainen sääntö sallii pääkaaren kallistusta +/-10 astetta vaakatasosta, joka taitaa ylittyä Spiderissa? Mutta riittääkö 15astetta? Jos riitää, niin sitten tarvii lisätä vain pääkaaren ja siitä eteenpäinlähtevien putkien kulmiin lisätuet. Mutta mikäli pääkaari onkin yli 15 astetta kallellaan, pitää tehdä uusi pystympään ![]() on tää helppooo, eiks oo.....kunnes joku korjaa asiat oikein ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#30
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- luin LIIAN innokkaasti, 8.3.2.2 VALINNAISET TUET JA VAHVISTUKSET... ![]() Mutta kaarien loppuosassa KANSALLINEN LISÄYS Kansallinen määräys: Rallissa ja rallisprintissä edellämainittu FIA-iskusuoja on pakollinen. Sitä suositellaan myös muihin lajeihin. Vähintään yksi diagonaalituki on pakollinen. Tämä koskee myös autoja, jotka on luokiteltu 1.1.2002 jälkeen. Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin. Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010 jälkeen. Eli X-kattovahvike pitää vahvistaa kuten diagonaalikin! Ja tuossa vastaus siihen Jaren kyssäriin --> katsastuskortin "leima" on se luokituspäivämäärä näissä "uniikki"autoissa!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#31
|
||||
|
||||
![]()
Juuri näin on tallilla olevassa autossa, mitattiin jokin aika sitten pääkaari ja oli juuri 10astetta vinossa, mutta siinä on valmistettu juuri nämä tuet eteenpäin lähteville putkille.
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#32
|
||||
|
||||
![]()
8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta ”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen, että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253- 52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren kiinnitysjalasta. 8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä taivutuskulma ole yli 20 astetta. 8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella: • Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos • Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa (Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007 alkaen) • Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta. herkkua uusille autoille. jos oikein ymmärsin Tuulilasipilarin vahvistus eli toi a mitta on kun vedetään pystysuora viiva ylös etukaaren Ns:tuulilasi linja taitoksesta ja mitataan tästä viivasta etukaaren yläkulmaan jos etäisyys yli 200mm tarvii lisätuen. toi voodo jeepin a mitta on varmaan aika lähellä 200mm näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna ja tukiputki sivulta katsottuna pitää näyttää suoralta ,sen saa taivuttaa enintään 20 astetta sisään päin. eli jos kaaret edestä päin katottuna kapenee ylöspäin tukiputken saa taivuttaa niden mukaiseks muttei yli 20 astetta. ja näitä kulma vahvistuksia joutuu näköjään laittelee vähän joka paikkaan. pääkaaren kallistuskin on määrätty offroad puolella maksimi 15 astetta. melkonen sääntö soppa kun tekee auton joka käy foffiin ja trialiin.......... Viimeksi muokannut TimJus : 19.04.2010 01:48 Perustelu: 15 astetta |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Ja "hylsy" oli jokseenkin mutkalla (kuva muuten samalta jaksolta, missä pyörähdettiin) ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#34
|
||||
|
||||
![]()
mitehän toi ei taivutettu etukaari tulkitaan.
mietin nimittäin just et mites semmoseen pitäs toi lisä tukiputki muka laittaa jos a mitta ylityy.........ai offroadissä olikin tommonen 15 asteen pääkaari sääntö. |
#35
|
||||
|
||||
![]()
itse ymmärsin että etukaaren 200mm mitataan erotus etukaaren taitoksen linjasta (siis jos taivutettu) kaaren ylä osaan, eli jos etukaaressa ei pokkausta ni tukea ei tarvita vaikka olis kuinka vinossa, koska tukihan tulee lattia kiinnikkeen kohdalta yläkulmaan ja jos etkukaareessa ei pokkausta ni nehän tulis päällekkäin. ja eikai oviputkia saa taivutta?
niin ja olihan jare laittanu ton kuvan mitan se mitataan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 07:47 |
#36
|
||||
|
||||
![]()
No nyt on aamusta taas asiaa yritetty tutkii.
Se kortin päiväys on luokitus päivä, eli nyt uusiin autoihin vaaditaan enempi putkia. Sit G-69 kysymykseen kallistetusta a-pilarista, jos mitta ylittyy ja tuki tarvitaan niin, HUOM. mun nähdäkseni sen voi laittaa silloin yläpään liitoskohdasta suoraan alas, mutta silloin se taitaa jo haitata kulkemista. Oviputkethan saa olla myös siinä kiinni... Tämä on siis vain minun arvailuni tällä hetkellä ennen kun asiaa koetan joltain viisaammalta kysyä. Mutta kuten SOS kirjoittaa, sääntöä lukiessahan asia menee juuri noin. Pääkaaren yli 15 asteen kallistushan johtaa uuden kaaren tekoon, jos se jossain mitataan. |
#37
|
||||
|
||||
![]()
-Ei siitä ole mitään mainintaa, että pitäis olla suorat. Diagonaalitukien kohdalla asia on erikseen painotettu, että ei saa olla taivutuksia, mutta oviputkien kohdalla tätä ei ole, joten silloin niihin saa tehdä taivutuksia. Taitaa olla joissain kopan omaavissa autoissa varmaan jopa pakko, koska pääkaari saattaa mennä sen verran piiloon auton oman b-pilarin taakse, ettei suoralla putkella edes pääse tekeen oviputkea.
|
#38
|
||||
|
||||
![]()
muistelin vaan, että jos ei sallittu erikseen ni sillon on kielletty, eli vaikeampi löytää porsaan reikiä jotka unohtunu sääntöjä kirjoittaessa. ja meillä tarvii tuon tuen tai tehtävä uusi etukaari
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#39
|
||||
|
||||
![]()
Moi!
Muuten näissä viesteissä ollaan täysin oikeilla jäljillä, mutta itseäni jäi vaivaamaan se kansallinen lisäys jossa sanotaan että 2002 eteenpäin vaaditaan yksi diagonaali ja yksi oviputki! Odottelen viisaammilta sääntöjen kirjoittajilta tulkintaa miten tuo poikkeus on käsitettävissä! Muuten kommentoin seuraavaa: Jos pääkaari on 0-10 astetta kallistettu ei erillistä kulmavahviketta tarvita, mutta jos pääkaari on 10-15 astetta kallistettu tulee pääkaaren ja yläreuna putken väliin asentaa esimerkiksi kuvan 253-34 mukainen kulmavahvike tai vahvike putki. Takatukien välinen diagonaali ei ole pakollinen, mutta sellainen on suositeltavaa asentaa A-pilarin vahvike tarvitaan jos A-pilari on taivutettu ja suoran linjan ja taivutetun yläpisteen välinen etäisyys ylittää 200mm. (Oviputket saa kiinnittää tähän vahvikeputkeen) Junde |
#40
|
||||
|
||||
![]()
mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä. |
#41
|
||||
|
||||
![]()
tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa
![]() edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 18:54 |
#42
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
jenkkien KOH vehkeet näyttäis olevan suurelta osin rakennetu kaarien osalta g69:n töhrimän kuvan mukaan. tuolla tavalla rakentaessa olisi paljon helpompi vaihtaa kaaret niiden vaurioiduttua. |
#43
|
||||
|
||||
![]()
löytääkö joku pykälää mikä rajoittaa etukaaren kallistusta lisä tukea ei saa taivuttaa yli 20 astetta, mutta paljonko eukaarta saa kallistaa taaksepäin siihen en löydä mitään pykälää?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#44
|
||||
|
||||
![]()
ei nyt ollut kysymys racelindasta missä kaaret kyllä menee alas asti vaan kuvan mukaisesta rakenteesta. tietysti liitos kohta vahvistettu kulmavahvikkeilla
miten tämmöinen tulkitaan. foffi peleissä tämmösiä on kun se helpottaa huomattavasti kaarien korjausta kun ei tarvii tuhota koko runkoa jos vaihtaa etu tai pää kaaren. kun ton kylkilinjan alapuolella on näis putkirunko vehkeissä tukiputkia yhdistetty vallan pirusti etu ja pääkaareen. esim: lindassa on etukaareen kylkilinjasta alas päin yhdistetty 14 putkenpäätä ja pääkaareen 10 putken päätä mutta kelpaako tämmönen näihin trial touhuihin........ |
#45
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mitataanko se putken keskeltä keskelle |
#46
|
||||
|
||||
![]()
Tuo sääntökirjan ja netin kuva on perin huono, mutta keskeltä tidetaan mitata, varmistan senkin kunhan saan sen herran luurin päähän.
Ja Tintille, tuollaisessahankaaret on kiinni "lattiassa", eli rungossa, onhanse mätää peltiä parempi. tuokin asia pitää varmistaa samassa puhelin keskustelussa. |
#47
|
||||
|
||||
![]()
ei kai sillä väli mitataanko keskeltä vai reunasta mittahan on sama ku kumpiki mitatataan kekeltä keskelle tai etureunasta etureunaan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#48
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
3.2.11 Turvakaari Turvakaarista on annettu suositus: Kaaret tulisivat olla yhdestä putkesta, koska näistä on tarkoitus kehittää sääntöihin määräykset. [Suomalainen lisäys] Turvakaarimääräykset AKK sääntökirjan mukaan. 3.2.11.2 Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella. 3.2.11.5 Määritelmiä B-kaari, Pääkaari: Rakenne, muodostuu lähes 90 asteen kulmassa auton poikkittais-suunnassa, heti kuljettajan penkin takana olevasta kaaresta. Istuttaessa suorassa tulee olkapää pysyä kaaren ulkoreunan sisäpuolella. A-kaari: Pääkaaren kanssa samankaltainen kaari, joka seuraa tuulilasin sivu sekä yläreunaa. Diagonaalituki: a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen. b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän. Ei jätä kysymyksiä tämän osalta!!! Mutta kysymys? Miten tuo tuulilasin tukikaari, saako sen sitten asentaa mihin kulmaan, koska esim. Peugeot oli vetäissyt 306:n kanssa sen suhteellisen kaltevaksi??? (en löytänyt kuvaa, mutta muistissa on kun Bosse oli esittelemässä kerran autoaan "jossakin" ja hämmästelin putkikasaa, ja varsinkin A-pilarin kohdalla olluta "viidakkoa") Mukavaa huomata, jotta porukat on "hereillä" näitten kanssa, koska 2012 ei armoa varmaankaan tunneta... Ote AKK liiteJ: Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin. Eli aika niukassa nuo FIA kaaret näissä meidän hommissa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#49
|
||||
|
||||
![]()
näissä on kyllä jotain käännös virheitä.
ilmeisesti menis että vähintään yksi diagonaalituki pääkaaressa tai yksi diakonaali tuki takatuissa. jos kattoo enkku versiosta. suositellut kuvat 3.2.11.2 Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella. tässä on sotkettu ilmeisesti kattovahvistukset ja diagonaalituet samaan lausahdukseen Diagonaalituki: a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen. b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän. |
#50
|
||||
|
||||
![]()
Otetaan nyt sen verran aikalisää että saadaan varmistettua nämä kaarivaatimukset.
Saario on lomalla tämän viikon ja saamme ensi viikolla tarkennukset pykäliin! (kunhan herra vain ei ole lentänyt jonnekin jossa nyt lentokielto tuhkan vuoksi). Minä en näe sille mitään estettä etteikö auton putkirunko voisi olla toteutettu kuten G-69 esittää! Tällöin kaaret tulisivat juuri kuten säännöt sallivat kiinni siihen putkirunkoon! Kaikki AKK:n sääntökirjassa kuvatut kaaret ovat automaattisesti hyväksyttyjä Eurotrialissa huolimatta mitä ET-säännöissä kaarista sanotaan! Offroadissa ei käytetä luokitettuja kaaria, joten täytyy tarkistaa ne sanamuodot säännöissä senkin osalta. Mielestäni kumpikin auto joka on ollut nyt tässä ketjussa aiheena on siis hyvin pienin lisäyksin täysin sääntöjen mukaisia, eli älkää nyt vaan alkako mitään suurisuuntaisia muutoksia niihin tekemään! Toki jos jollakulla on vielä kaaret kokonaan tekemättä niin toivottavasti tämä viikon aikalisä ei kokonaan romuta aikataulua. Junde |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |