![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Koetan huomenna keritä katsomaan noita AKK kuvia, kun kerran oon jonkinlainen katsastuspäällikkö. Ne joilla on epäselvyyksiä, voi myös laittaa mulle kuvia asiasta niin koetan parhaani mukaan selventää asioita.
T : Hannu |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mua kiinnostaa, että mistä tuo luokiteltu päivämäärä katsotaan offi autossa? Onks se siitä kun on hankittu katsastuskortti?
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!
Junde |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
MUISTA, että minäkin olen vain harrastaja ja yritin mielestäni tulkita oikein sääntöjä....saaas nähdä, ku oikein noo "arvovaltaisemmmat" tutkii, että menikö arvailut oikein ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo lääkitys pielessä, kun mä sain luettua ihan samat kaavat...
![]() FROM:lla kuvasta puuttuu ne "ovikaaret" ja sitten pääkaaren diagonaalit (eli X). Samoin takatuesta puuttuu vahvikkeet (X tai katon V-tuesta riippuen V) Ja Jare jo ehtikin "sorvaamaan". Etukaaret tarvii sen pystytuen jos kaltevuus yli 20astetta, mutta huomasinpas ton pääkaaren olevan teillä vinossa ja se saa kallistua max 10astetta
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- Viimeksi muokannut Mikki : 19.04.2010 00:32 Perustelu: Jare on nopee.. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mutta palaten vielä edelliseen postaukseeni, niin huomasin vielä erikseen off road säännöistä katsoa: Viittaus kohtaan 8.2.3 Pääkaaren kallistus sisäänpäin on sallittu, jotta kaaren alapään kiinnitys saadaan tukevaan paikkaan. Pääkaari voidaan kallistaa enimmillään 15 astetta ja tällöin on käytettävä kulma vahvistuksiaEli varsinainen sääntö sallii pääkaaren kallistusta +/-10 astetta vaakatasosta, joka taitaa ylittyä Spiderissa? Mutta riittääkö 15astetta? Jos riitää, niin sitten tarvii lisätä vain pääkaaren ja siitä eteenpäinlähtevien putkien kulmiin lisätuet. Mutta mikäli pääkaari onkin yli 15 astetta kallellaan, pitää tehdä uusi pystympään ![]() on tää helppooo, eiks oo.....kunnes joku korjaa asiat oikein ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- luin LIIAN innokkaasti, 8.3.2.2 VALINNAISET TUET JA VAHVISTUKSET... ![]() Mutta kaarien loppuosassa KANSALLINEN LISÄYS Kansallinen määräys: Rallissa ja rallisprintissä edellämainittu FIA-iskusuoja on pakollinen. Sitä suositellaan myös muihin lajeihin. Vähintään yksi diagonaalituki on pakollinen. Tämä koskee myös autoja, jotka on luokiteltu 1.1.2002 jälkeen. Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin. Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010 jälkeen. Eli X-kattovahvike pitää vahvistaa kuten diagonaalikin! Ja tuossa vastaus siihen Jaren kyssäriin --> katsastuskortin "leima" on se luokituspäivämäärä näissä "uniikki"autoissa!!!
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Juuri näin on tallilla olevassa autossa, mitattiin jokin aika sitten pääkaari ja oli juuri 10astetta vinossa, mutta siinä on valmistettu juuri nämä tuet eteenpäin lähteville putkille.
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
mutta kuten tuossa sos:n aikaisemmin esittämässä kysymyksessä diagonaalien olisi oltava x:mallisena pääkaaressa |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Sen verran jaksoin kuvii etsii että tuossa kohdassa 8.3.2.3. lukee päiväykset ja sen jälkeen on kuvat kehikkojen minimivaatimuksista.
Se pitää selvittää huomenna joltakin viisammalta että rinnastetaanko offiauto luokitustodistukseen katsastuskortin päiväyksen perusteella, toisaalta se on vähän väärin, jos se kortti vaikka häviää niin joutuu tekemään vanhaan autoon muutokset, ja toisekseen ei niitä kortteja siinä katsastuksessa kerkiä niin tarkkaa syynää, katsoo vaan onko siellä huomautuksia vai ei... Äkkisestään laskettuna noita kuvia vertailemalla uudes autos pitää olla 4 putkee enemmän ku alle 2002 mallis. Palaan asiaan huomenna iltasella. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta ”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen, että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253- 52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren kiinnitysjalasta. 8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä taivutuskulma ole yli 20 astetta. 8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella: • Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos • Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa (Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007 alkaen) • Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta. herkkua uusille autoille. jos oikein ymmärsin Tuulilasipilarin vahvistus eli toi a mitta on kun vedetään pystysuora viiva ylös etukaaren Ns:tuulilasi linja taitoksesta ja mitataan tästä viivasta etukaaren yläkulmaan jos etäisyys yli 200mm tarvii lisätuen. toi voodo jeepin a mitta on varmaan aika lähellä 200mm näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna ja tukiputki sivulta katsottuna pitää näyttää suoralta ,sen saa taivuttaa enintään 20 astetta sisään päin. eli jos kaaret edestä päin katottuna kapenee ylöspäin tukiputken saa taivuttaa niden mukaiseks muttei yli 20 astetta. ja näitä kulma vahvistuksia joutuu näköjään laittelee vähän joka paikkaan. pääkaaren kallistuskin on määrätty offroad puolella maksimi 15 astetta. melkonen sääntö soppa kun tekee auton joka käy foffiin ja trialiin.......... Viimeksi muokannut TimJus : 19.04.2010 01:48 Perustelu: 15 astetta |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() Ja "hylsy" oli jokseenkin mutkalla (kuva muuten samalta jaksolta, missä pyörähdettiin) ![]() ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#15
|
||||
|
||||
![]()
mitehän toi ei taivutettu etukaari tulkitaan.
mietin nimittäin just et mites semmoseen pitäs toi lisä tukiputki muka laittaa jos a mitta ylityy.........ai offroadissä olikin tommonen 15 asteen pääkaari sääntö. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
itse ymmärsin että etukaaren 200mm mitataan erotus etukaaren taitoksen linjasta (siis jos taivutettu) kaaren ylä osaan, eli jos etukaaressa ei pokkausta ni tukea ei tarvita vaikka olis kuinka vinossa, koska tukihan tulee lattia kiinnikkeen kohdalta yläkulmaan ja jos etkukaareessa ei pokkausta ni nehän tulis päällekkäin. ja eikai oviputkia saa taivutta?
niin ja olihan jare laittanu ton kuvan mitan se mitataan
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia Viimeksi muokannut sos : 19.04.2010 07:47 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
No nyt on aamusta taas asiaa yritetty tutkii.
Se kortin päiväys on luokitus päivä, eli nyt uusiin autoihin vaaditaan enempi putkia. Sit G-69 kysymykseen kallistetusta a-pilarista, jos mitta ylittyy ja tuki tarvitaan niin, HUOM. mun nähdäkseni sen voi laittaa silloin yläpään liitoskohdasta suoraan alas, mutta silloin se taitaa jo haitata kulkemista. Oviputkethan saa olla myös siinä kiinni... Tämä on siis vain minun arvailuni tällä hetkellä ennen kun asiaa koetan joltain viisaammalta kysyä. Mutta kuten SOS kirjoittaa, sääntöä lukiessahan asia menee juuri noin. Pääkaaren yli 15 asteen kallistushan johtaa uuden kaaren tekoon, jos se jossain mitataan. |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Toi G-69 esimerkki on hyvä!!!!! Tuollaisia suunnitelmia kun varmaan on hieman muillakin mielessä, mut sit sääntöviilareiden kans tulee just nuo sos:n kirjoittamat kommentit vastaan. Eli oviputket on rungossa, eikä ns. kaarissa ja sama on sit pääkaaren ristikko homma
![]() ![]() ![]() ![]() Olisko näistä turvakaari säännöistä aiheellista keräillä tietoa myös vaikka muista pohjoismaista ja koittaa offiin veivata ehkä omat kaarisäännöt? Nykyäänkin taitaa tulla ongelmia, jos halutaas Suomeen ajelemaan naapurimaiden autoja, kun niiden sännöissä on poikkeamia meidän sääntöihin. Vai antaako joku pykälä lisää vapautta heille tyyliin, ajavat swedujen lisenssillä ja sen mukaisilla turvallisuussäännöillä, vaikka Suomessa jutut onkin hieman erilailla. Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen??? |
#19
|
|||
|
|||
![]() Saa jos päivittääLainaus:
Jundea tuolta ylempää lainaten: "Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa! Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti: ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina 31.12.2011 asti!" ________________ Antanee vastauksen tuohon sun kysymykseesi ![]() Tulkitsisin tuon siirtymäajan siten, että sen jälkeen kaaret on päivitettävä uuden säännön mukaisiksi. Ne jotka nyt rakentaa autojaan tehnevät niistä sellaiset, että ovat vielä vuonna 2012 sääntöjenmukaisia niin ei tartte purkaa ja kasata ![]() |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
kyllä oli melkonen yllätys noitten lisämääräysten osalta ku pitkästä aikaa rupes kattelee noita akk kaarisääntöjä. omasta mielestä ne säännöt rupee olee turhan monimutkaiset ja tiukat tähän meijän lajiin. ku tommonen perus 6-piste kehikko diagonaalilla, katto putkilla ja ovi putkella on kyllä ihan riittävä näihin touhuihin. foffin kaarisääntöjä ku kattelee ne on tehty yksinkertasek ja helppo lukusiks. ei tarvii olla mitaan raamattua mistä pitää selata 10 kertaa sivuja edes takas ettimässä mihin joku 2.4.3.8.9 kohta viittaa. |
#21
|
||||
|
||||
![]()
g69:sin tapaisia kaaria itsekkin meinattiin mut tuo oviputki homma on pieni ongelma, ois vaan niin pirun helppo vaihtaa kaaret, vaikka kesken kisan, jos menee paskaks putket poikki ja uusi kehikko kiinni kuudesta kohtaa ni ei pitäs mennä kauaa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Mites noi mun kaaret nyt sitten että saako ajaa vai ei? kun toiset sanoo juu ja toiset
![]() Että kerkeis vielä ilmottautuu ![]() |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Muuten kaarisäännöistä, kuten Junde kirjoitti, yritetään saada maanantaina asiaan tolkkua, kun offin kohdalla sääntökirjassa puhutaan luokituksista ja autothan eivät kuitenkaan sitä ole... Katsotaan miten AKK suhtautuu meidän ehdotuksiin tulkinnoista. Enempää ei osaa nyt tähän sanoa. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() -Penkit pääkaaren etupuolelle ja pääkaaren kulmista kulmiin diagonaali, eli ristikko ilman taivutuksia. -diagonaalin ristikon liitoskohtaan lisätuenta -kaksi oviputkea esim tuolla lailla -Katossa V-tuki noin päin tai toisinpäin tai ristikko. Jos ristikko, niin sen liitoskohta pitää tukea kuten pääkaaren diagonaalien liitoskohta (-mun mielestä tässä ei tarvitse tuulilasipilarin vahvistusta, koska etupääkaaren alaosissa ei ole taivutuksia) |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala | Saija | Tapahtumat | 188 | 09.03.2015 12:54 |
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås | tare | Tapahtumat | 101 | 04.10.2010 22:18 |
kauden 2010 trial | sos | Tapahtumat | 11 | 19.01.2010 17:12 |
Trial kaarien uudet säännöt??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.10.2009 20:53 |
Eurotrial säännöt? | Tarzan | Tekniikka & Jutustelu | 41 | 30.01.2009 18:07 |