Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.04.2010, 09:20
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa? eli siis 253-7 kuvan mukaan
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus ja risti tai vee kattoon ja oviputket tuplana. rupee oleen sitä rautaa aikas paljo

__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia

Viimeksi muokannut sos : 18.04.2010 16:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.04.2010, 17:36
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Kaikille samat muutokset


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa?
Ovat kyllä pakolliset, mutta JOS olet sahaamassa (velipoika kuulemma hitsaa??) putkia, niin tee samalla muutos, jossa takatuen putket muuttuu V-muotoon ja kattoon tulee myös V (kärjet vastakkain), eli kuvat 253-14 ja 253-22

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus
Ei tarvii kun linja on Kuksassa suora "pilari". Vai kallistuuko se yli 20astetta??? Silloin tarvii putken siihenkin...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
risti tai vee kattoon
Jepjep, suosittelen V, ja sitten taakse sama V peilikuvana

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos Näytä viesti
oviputket tuplana
Ei välttämättä, kannattaa "venyttää"sääntökohtaa hieman, koska tulkintaa EI OLE ja mittaa oviputken korkeus, saattaa onnistua 253-8 mukaisesti tai sitten teet 253-10 tai 253-11 mukaisesti.
""8.3.22 Oviputket
Yksi tai useampi pitkittäinen oviputki tulee asentaa auton molemmille puolille kuvien 253-8, 253-9, 253-10 ja 253-11 mukaisesti. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, tulee käyttää kuvien 253-9, 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia.
Oviputken tulee olla mahdollisimman korkealla, mutta liitokset eivät kuitenkaan saa olla oviaukon puoltaväliä korkeammalla.""

Vekarassahan on 253-9 oviputket ja ei ne kauheesti edessä ole. Mun ei tarvii sinne nyt kiivetä kun polvi on "huollossa", mutta kyllähän siinä penkki hyvin näkyy, kun sivulinjaa katsoo...



Ja milloin katsastuskortti Kuksasta on tehty, sen mukaisestihan määräykset tulee menemään...

Katos kuvaa 253-35B, eiks Kuksa mee tohon "aikajanaan"???

Ja kaikillehan tuo malmikasa tulee, ja MUN mielestä ihan oikeaan paikkaan!!! (eli suojaamaan meitä itseltämme!))
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------

Viimeksi muokannut Mikki : 18.04.2010 17:46 Perustelu: Kuvat unohtu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.04.2010, 19:17
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	user5355_pic49474_1263040661.jpg‎
Views:	531
Size:	90,8 Kt
ID:	12131  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.04.2010, 21:33
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Koetan huomenna keritä katsomaan noita AKK kuvia, kun kerran oon jonkinlainen katsastuspäällikkö. Ne joilla on epäselvyyksiä, voi myös laittaa mulle kuvia asiasta niin koetan parhaani mukaan selventää asioita.

T : Hannu
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.04.2010, 23:02
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Mua kiinnostaa, että mistä tuo luokiteltu päivämäärä katsotaan offi autossa? Onks se siitä kun on hankittu katsastuskortti?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.04.2010, 21:34
Junde:n Avatar
Junde Junde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.07.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 256
Perusasetus

Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.04.2010, 21:49
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	jou 010.jpg‎
Views:	1087
Size:	92,9 Kt
ID:	12149  
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.04.2010, 23:21
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin
Jos en ihan väärin tajunnu kaarisääntöjä, kun niitä olen tässä nyt hetkisen lukenu, niin nuo keltaisella olevat olis pakollisia vielä. Eli 2 oviputkea, joista toi alkuperäinen saattais kelvata tuollaisenaan, mutta sen alle pitäis tehdä toinen, diakonaalien liitoskohdan vahvistus ainakin kahdesta kohdasta. Sit punainen putki kuvaa tuulilasipilarin vahvistusta, joka pitää olla, miäkli mitta A on suurempi, kuin 200mm

MUISTA, että minäkin olen vain harrastaja ja yritin mielestäni tulkita oikein sääntöjä....saaas nähdä, ku oikein noo "arvovaltaisemmmat" tutkii, että menikö arvailut oikein


Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.04.2010, 23:38
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Ei oo lääkitys pielessä, kun mä sain luettua ihan samat kaavat...

FROM:lla kuvasta puuttuu ne "ovikaaret" ja sitten pääkaaren diagonaalit (eli X). Samoin takatuesta puuttuu vahvikkeet (X tai katon V-tuesta riippuen V)

Ja Jare jo ehtikin "sorvaamaan". Etukaaret tarvii sen pystytuen jos kaltevuus yli 20astetta, mutta huomasinpas ton pääkaaren olevan teillä vinossa ja se saa kallistua max 10astetta
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------

Viimeksi muokannut Mikki : 19.04.2010 00:32 Perustelu: Jare on nopee..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.04.2010, 21:57
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Junde Näytä viesti
Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde
katossa v vahvikkeet ja suora oviputki on kanssa niinkuin ne vahvike kulmat pääkaareen,

mutta kuten tuossa sos:n aikaisemmin esittämässä kysymyksessä diagonaalien olisi oltava x:mallisena pääkaaressa
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.04.2010, 22:21
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 820
Perusasetus

Sen verran jaksoin kuvii etsii että tuossa kohdassa 8.3.2.3. lukee päiväykset ja sen jälkeen on kuvat kehikkojen minimivaatimuksista.

Se pitää selvittää huomenna joltakin viisammalta että rinnastetaanko offiauto luokitustodistukseen katsastuskortin päiväyksen perusteella, toisaalta se on vähän väärin, jos se kortti vaikka häviää niin joutuu tekemään vanhaan autoon muutokset, ja toisekseen ei niitä kortteja siinä katsastuksessa kerkiä niin tarkkaa syynää, katsoo vaan onko siellä huomautuksia vai ei... Äkkisestään laskettuna noita kuvia vertailemalla uudes autos pitää olla 4 putkee enemmän ku alle 2002 mallis.

Palaan asiaan huomenna iltasella.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.04.2010, 01:04
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen
vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta
”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea
saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen,
että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla
ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon
etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253-
52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren
kiinnitysjalasta.


8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla
taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä
taivutuskulma ole yli 20 astetta.

8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset
Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella
Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella:
• Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos
• Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa
(Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007
alkaen)
• Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos
Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin
vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa
tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena
käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen
mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta.



herkkua uusille autoille. jos oikein ymmärsin

Tuulilasipilarin vahvistus
eli toi a mitta on kun vedetään pystysuora viiva ylös etukaaren Ns:tuulilasi linja taitoksesta ja mitataan tästä viivasta etukaaren yläkulmaan jos etäisyys yli 200mm tarvii lisätuen.

toi voodo jeepin a mitta on varmaan aika lähellä 200mm näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna

ja tukiputki sivulta katsottuna pitää näyttää suoralta ,sen saa taivuttaa enintään 20 astetta sisään päin.
eli jos kaaret edestä päin katottuna kapenee ylöspäin tukiputken saa taivuttaa niden mukaiseks muttei yli 20 astetta.

ja näitä kulma vahvistuksia joutuu näköjään laittelee vähän joka paikkaan.

pääkaaren kallistuskin on määrätty offroad puolella maksimi 15 astetta.

melkonen sääntö soppa kun tekee auton joka käy foffiin ja trialiin..........

Viimeksi muokannut TimJus : 19.04.2010 01:48 Perustelu: 15 astetta
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.04.2010, 22:12
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Toi G-69 esimerkki on hyvä!!!!! Tuollaisia suunnitelmia kun varmaan on hieman muillakin mielessä, mut sit sääntöviilareiden kans tulee just nuo sos:n kirjoittamat kommentit vastaan. Eli oviputket on rungossa, eikä ns. kaarissa ja sama on sit pääkaaren ristikko homma

Olisko näistä turvakaari säännöistä aiheellista keräillä tietoa myös vaikka muista pohjoismaista ja koittaa offiin veivata ehkä omat kaarisäännöt? Nykyäänkin taitaa tulla ongelmia, jos halutaas Suomeen ajelemaan naapurimaiden autoja, kun niiden sännöissä on poikkeamia meidän sääntöihin. Vai antaako joku pykälä lisää vapautta heille tyyliin, ajavat swedujen lisenssillä ja sen mukaisilla turvallisuussäännöillä, vaikka Suomessa jutut onkin hieman erilailla.


Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen???
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.04.2010, 22:30
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Saa jos päivittää


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen???
___________
Jundea tuolta ylempää lainaten:

"Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa!

Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti:
ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden
osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina
31.12.2011 asti!"
________________
Antanee vastauksen tuohon sun kysymykseesi
Tulkitsisin tuon siirtymäajan siten, että sen jälkeen kaaret on päivitettävä uuden säännön mukaisiksi. Ne jotka nyt rakentaa autojaan tehnevät niistä sellaiset, että ovat vielä vuonna 2012 sääntöjenmukaisia niin ei tartte purkaa ja kasata
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.04.2010, 23:23
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Toi G-69 esimerkki on hyvä!!!!! Tuollaisia suunnitelmia kun varmaan on hieman muillakin mielessä, mut sit sääntöviilareiden kans tulee just nuo sos:n kirjoittamat kommentit vastaan. Eli oviputket on rungossa, eikä ns. kaarissa ja sama on sit pääkaaren ristikko homma

Olisko näistä turvakaari säännöistä aiheellista keräillä tietoa myös vaikka muista pohjoismaista ja koittaa offiin veivata ehkä omat kaarisäännöt? Nykyäänkin taitaa tulla ongelmia, jos halutaas Suomeen ajelemaan naapurimaiden autoja, kun niiden sännöissä on poikkeamia meidän sääntöihin. Vai antaako joku pykälä lisää vapautta heille tyyliin, ajavat swedujen lisenssillä ja sen mukaisilla turvallisuussäännöillä, vaikka Suomessa jutut onkin hieman erilailla.


Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen???

kyllä oli melkonen yllätys noitten lisämääräysten osalta ku pitkästä aikaa rupes kattelee noita akk kaarisääntöjä.

omasta mielestä ne säännöt rupee olee turhan monimutkaiset ja tiukat tähän meijän lajiin.
ku tommonen perus 6-piste kehikko diagonaalilla, katto putkilla ja ovi putkella on kyllä ihan riittävä näihin touhuihin.

foffin kaarisääntöjä ku kattelee ne on tehty yksinkertasek ja helppo lukusiks.
ei tarvii olla mitaan raamattua mistä pitää selata 10 kertaa sivuja edes takas ettimässä mihin joku 2.4.3.8.9 kohta viittaa.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.04.2010, 05:46
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

g69:sin tapaisia kaaria itsekkin meinattiin mut tuo oviputki homma on pieni ongelma, ois vaan niin pirun helppo vaihtaa kaaret, vaikka kesken kisan, jos menee paskaks putket poikki ja uusi kehikko kiinni kuudesta kohtaa ni ei pitäs mennä kauaa
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.04.2010, 23:35
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FROM Näytä viesti
nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?
Mjoo'o koitetaas tätäkin....kovaa hommaa toi sääntöjen lukeminen ja niiden ymmärtäminen
-Penkit pääkaaren etupuolelle ja pääkaaren kulmista kulmiin diagonaali, eli ristikko ilman taivutuksia.
-diagonaalin ristikon liitoskohtaan lisätuenta
-kaksi oviputkea esim tuolla lailla
-Katossa V-tuki noin päin tai toisinpäin tai ristikko. Jos ristikko, niin sen liitoskohta pitää tukea kuten pääkaaren diagonaalien liitoskohta
(-mun mielestä tässä ei tarvitse tuulilasipilarin vahvistusta, koska etupääkaaren alaosissa ei ole taivutuksia)

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eurotrial 2010 karsintakilpailu 8.5 Janakkala Saija Tapahtumat 188 09.03.2015 12:54
Eurotrial 13-15.8.2010 Borås tare Tapahtumat 101 04.10.2010 22:18
kauden 2010 trial sos Tapahtumat 11 19.01.2010 17:12
Trial kaarien uudet säännöt??? Jare Tekniikka & Jutustelu 2 01.10.2009 20:53
Eurotrial säännöt? Tarzan Tekniikka & Jutustelu 41 30.01.2009 18:07


Sivu luotu: 21:56 (GMT +2).