Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.02.2009, 20:29
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

vinssin teho


Ihmetyttää tuo sähkövinssien ilmoitettu veto teho? jos vaikka 12000lbs pitäisi olla yli 5000kg niin ei tuo ainakaan nosto tehoa ole?
siis miten tuo ilmoitetaan, jotain veto tehoa kai? kaverin ks tehoisella vinnssillä yritimme vetää hj60 kruiseriani ylös niin ei paljon edes liikahtanut (oli kyllä tosi syvällä) Kävin vetämässä oman autoni pois työ paikan pyöräkoneella (cat 950 lähti lähes tyhjäkäynnillä) joten ihmetyttää tuo vinssien ilmoitettu teho. onko muuten tiedossa suht tehokkaita halpis sähkö vinssejä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.02.2009, 21:13
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Se vetoteho on rullaavana eikä noita nostohommiin saa käyttääkään kun kaikki paino on silloin pienen jarrun varassa.
Cat 950 vs. HJ = 19 000kg vs 2200 kg, varmaan nousee mutta Cat 950 ei vaan juurikaan liiku pelkällä tyhjäkäynnillä kuin kovalla alustalla

Edit: työ paikan on yhdyssana = työpaikan
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4

Viimeksi muokannut Repro : 13.02.2009 21:15
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.02.2009, 21:26
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Se vetoteho on rullaavana eikä noita nostohommiin saa käyttääkään kun kaikki paino on silloin pienen jarrun varassa.
Cat 950 vs. HJ = 19 000kg vs 2200 kg, varmaan nousee mutta Cat 950 ei vaan juurikaan liiku pelkällä tyhjäkäynnillä kuin kovalla alustalla

Edit: työ paikan on yhdyssana = työpaikan
Ei kai seny rullaavana voi olla,saahan maailman vahvin mies rekan liikkeelle vaikka se painaa vallan tolkun paljon,saman kamppeen saa liikkelle vaikka millä mönkkärin vinsillä.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.02.2009, 21:28
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

No laahaavana sitten...
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.02.2009, 21:37
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Laahakkaa niitä rullia...

Nimellinen vetoVOIMA ilmoitetaan vaijerin ollessa ensimmäiselä kierroksella rummulla, jolloin vinssistä saa suurimman voiman. Lisäksi sähköä annetaan koneelle niin paljon kuin valmistaja tahtoo antaa.

No mutta valmistajien suurin virhe on käyttää kg:aa yksikkönä kun pitäisi käyttää Newtoneita. Menee vaan voimat ja painot sekaisin. Laahaavia ja rullaavia kuormia x asteen kulmassa ei tietääkseni ilmoita suorituskykynä kuin biblema

Edit: Se sitten miten nuo arvot pitää paikkaansa, voi kysyä vaikka poliitikoilta...
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06

Viimeksi muokannut -MAKE- : 13.02.2009 21:39 Perustelu: Lisää hölynpölyä
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.02.2009, 21:43
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
No laahaavana sitten...
Lähempänä kuitenkin nostavaa.
Aikanaan offivarusteessa vetivät vinssejä mittariin...ns.vanhan palstan aikana.
Jäikös kenelle tuloksia muistiin...Muistaakseni toyotan mekaaninen veti mojeita tuloksia mittariin kunnes vaijerit poikkes.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.02.2009, 21:50
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Nyt vasta luin muuten viestin otsikon. Vinssin tehohan oli kysymyksenä.
Tehohan on helppo mitata itsekin, mittaat täydellä kuormalla vinssin moottorin navoissa vaikuttavan jännitteen ja kerrot sen kyseisellä hetkellä kulkevalla virralla niin saat vinssin ottotehon. Sitten arvaat/kysyt joltain viksummalta moottorin, vaihteiston ja rummun laakeroinnin hyötysuhteen ja saat vetoTEHON. Helppoa, eikö
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.02.2009, 21:53
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Lähempänä kuitenkin nostavaa.
Aikanaan offivarusteessa vetivät vinssejä mittariin...ns.vanhan palstan aikana.
Jäikös kenelle tuloksia muistiin...Muistaakseni toyotan mekaaninen veti mojeita tuloksia mittariin kunnes vaijerit poikkes.
Vai olisko ollut kuitenkin Juukassa?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=tuloksia
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.02.2009, 21:56
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Vai olisko ollut kuitenkin Juukassa?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=tuloksia
Aikasemmin oli offivarusteessa!
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.02.2009, 22:04
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Palataksemme aiheeseen
Akuilla, laturilla ja liitoksilla on erittäin suuri merkitys siihen miten vinssi jaksaa vetää. Akkujen virranantokyky tulee olla riittävän hyvä, paskoilla akuilla tuskin vetelee edes tasamaalla, liitokset pitää olla kunnossa että VIRTA kulkee.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.02.2009, 22:04
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Pistä linkki niin vertaillaan tuloksia
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.02.2009, 22:05
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Do dih,saatiin keskustelua aikaiseksi
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.02.2009, 22:24
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Joskus olen kuullut että vinssin vetokyky ilmoitettaisiin 20 asteen kulmassa rullaavaa kuormaa. Eli siis sen painoista autoa mäkeä ylös. Vahvat ukot kiskoo vain rekkoja tasamaalla.

Rullaavalla kuormalla mäessä ei ole sitten mitään tekemistä sen kanssa kun auto on tuulilasia myöten suossa tai muuten umpijumissa.

Teho taas on ihan toinen juttu. On ottoteho (sähköteho) ja antoteho (vetoteho), erotus muuttuu lähinnä lämmöksi.

Mutta kertoisikos joku mistä syystä vinssivalmistajat ilmoittaa aivan sekavia tehoja 12V ja 24V moottoreille? Esimerkkiksi räikkäwarni:

Motor: 12V 4.6 hp/3.43kw, 24V 2.5 hp/3.43kw, Series Wound
8000lbs veto: 12V*450A=5.4kW, 24V*273A=6,5kW

Wattien ja hevosten muuntokerroin ainakin on sekasin.. eikä ole ainoa valmistaja joka ilmoittaa moottoreista mitä sattuu...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.02.2009, 22:30
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Sähkömoottorista voidaan ottaa nimellistehoa suurempi teho hetkellisesti. Jos kuorma pysähtyy sarjamoottorissa niin teoreettisesti teho nousee äärettömän suureksi jos jännite pysyy vakiona ja kuparin resistanssia ei oteta huomioon. Mutta kuitenkin teho voi oikeastikin olla ihan saatanasti, hetken. Sit käryää...
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.02.2009, 19:02
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Vai olisko ollut kuitenkin Juukassa?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=tuloksia
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Aikasemmin oli offivarusteessa!
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Pistä linkki niin vertaillaan tuloksia
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä Näytä viesti
Do dih,saatiin keskustelua aikaiseksi
Wtf, eiks äijät muka osaa käyttää hakua, täh?

http://forums.offipalsta.com/showpos...7&postcount=16

löytyy siis vuoden 2004 topikista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3162
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.02.2009, 22:36
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Wtf, eiks äijät muka osaa käyttää hakua, täh?

http://forums.offipalsta.com/showpos...7&postcount=16

löytyy siis vuoden 2004 topikista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3162

NIMI.............. VINSSI .................VETO ..........AMPEERIT
VESKU........... TOJO ORKKIS .... ....4400 ..........0
KP............... . WARN 82.72 ....... ..3120 ..........550
LATOPELTO.... SEPSON ................2800 ..........0

LEINO............ WARN HS9500 .......3640 ..........610
.................... WARN HS9500 .......3440 ..........290
ROOPE ETU..... WARN M8574 ........2080 ..........480

ROOPE PERÄ.... WARN 8000 ....... ..2856 ..........300
RIEPULA......... ABT 10000 ...........4200 ..........370
KAITSU.......... TOJO ORKKIS ........4060 ..........0


Tuossa taulukossa kiinnostaa WARN HS9500 vinssin arvot eli vetoteho ei heitä kuin vähän mutta virrankulutus kylläkin yli puolella.

Mikä lienee syy moiseen?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 15.02.2009, 13:12
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Syy lienee vinssin voiman loppuminen, ei jaksa enää pyöriä ja silloin ei ole mitään järkeä kiusata vinssiä enempää.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 15.02.2009, 20:31
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
NIMI.............. VINSSI .................VETO ..........AMPEERIT
VESKU........... TOJO ORKKIS .... ....4400 ..........0
KP............... . WARN 82.72 ....... ..3120 ..........550
LATOPELTO.... SEPSON ................2800 ..........0

LEINO............ WARN HS9500 .......3640 ..........610
.................... WARN HS9500 .......3440 ..........290
ROOPE ETU..... WARN M8574 ........2080 ..........480

ROOPE PERÄ.... WARN 8000 ....... ..2856 ..........300
RIEPULA......... ABT 10000 ...........4200 ..........370
KAITSU.......... TOJO ORKKIS ........4060 ..........0


Tuossa taulukossa kiinnostaa WARN HS9500 vinssin arvot eli vetoteho ei heitä kuin vähän mutta virrankulutus kylläkin yli puolella.

Mikä lienee syy moiseen?
Olin ite aikanaan paikalla ja siellä tosiaan käytettiin ihan nostureissa käytettävää "vaakaa" millä toi vetovoima mitattiin.

Ongelmia oli:
- Varusteen aidan tms. betonianturan kestävyys -> meinas tulla syliin
- mistä kohtaa poikkastaan sähkövinssiltä veto? Kun savu tulee ulos vai kun omistajalta loppuu usko? Siitä toi ampeeri lukemien erot osittain selittyy (selittyi).
- toijon orkkiksen kuori muistaakseni halkesi tossa maximi vedossa?! Olisko ollut niin että 4200kg kesti viellä. orkkis sokilla saa ottaa ainakín puolet pois

tälläsiä mä muistelisin.

Mut alkup. kyssäriin väittäisin et kyllä 12000lbs. vinssi aika pahasta paikasta viellä hojonkin vetää ellei tosiaan uloimmalta kehältä vedetä. Mut hojossa saisi kyllä olla mielummin 15000lbs. vinssi.

äkkiseltään väittäisin et vinssin asennuksessa, akuissa, kaapeleissa tms. on vikaa.

-sami-
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 15.02.2009, 23:21
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Jos vinssejä ruvetaan tosissaan vertailemaan niin pitäisi piirtää jännite- ja virtakäyrät voiman funktiona, myös vinssin nopeus olisi hyvä tietää. Jännite tietenkin mitattuna vinssin moottorilta, ei akulta.

Ennen savumerkkejä jännite ja nopeus lähtee laskuun, virta ja lämpötila nousuun. Ei ole vinssin vika jos sähkö loppuu.

Väitän minäkin että vika on jossain muualla kuin vinssissä jos 12000 ei riitä hojoon.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LJ:n teho/vääntökäyrät?? las-c Tekniikka & Jutustelu 4 05.07.2006 20:11
NC-50 moottorin teho/vääntö Tarzan Tekniikka & Jutustelu 15 13.06.2006 11:19
Teho laturit Tumi Tekniikka & Jutustelu 15 20.04.2006 14:24
Teho/paino jeeppi-eki Tekniikka & Jutustelu 43 02.08.2004 19:40
Teho ja kiihtyvyys? juzzi Vuosimallit 1968-1982 0 26.10.2003 00:51


Sivu luotu: 14:44 (GMT +2).