Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vinssin teho (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=56158)

Rekisteröimätön 13.02.2009 20:29

vinssin teho
 
Ihmetyttää tuo sähkövinssien ilmoitettu veto teho? jos vaikka 12000lbs pitäisi olla yli 5000kg niin ei tuo ainakaan nosto tehoa ole?
siis miten tuo ilmoitetaan, jotain veto tehoa kai? kaverin ks tehoisella vinnssillä yritimme vetää hj60 kruiseriani ylös niin ei paljon edes liikahtanut (oli kyllä tosi syvällä) Kävin vetämässä oman autoni pois työ paikan pyöräkoneella (cat 950 lähti lähes tyhjäkäynnillä) joten ihmetyttää tuo vinssien ilmoitettu teho. onko muuten tiedossa suht tehokkaita halpis sähkö vinssejä?

Repro 13.02.2009 21:13

Se vetoteho on rullaavana eikä noita nostohommiin saa käyttääkään kun kaikki paino on silloin pienen jarrun varassa.
Cat 950 vs. HJ = 19 000kg vs 2200 kg, varmaan nousee mutta Cat 950 ei vaan juurikaan liiku pelkällä tyhjäkäynnillä kuin kovalla alustalla :rolleyes:

Edit: työ paikan on yhdyssana = työpaikan

Käyttäjä 13.02.2009 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 533500)
Se vetoteho on rullaavana eikä noita nostohommiin saa käyttääkään kun kaikki paino on silloin pienen jarrun varassa.
Cat 950 vs. HJ = 19 000kg vs 2200 kg, varmaan nousee mutta Cat 950 ei vaan juurikaan liiku pelkällä tyhjäkäynnillä kuin kovalla alustalla :rolleyes:

Edit: työ paikan on yhdyssana = työpaikan

Ei kai seny rullaavana voi olla,saahan maailman vahvin mies rekan liikkeelle vaikka se painaa vallan tolkun paljon,saman kamppeen saa liikkelle vaikka millä mönkkärin vinsillä.

Repro 13.02.2009 21:28

No laahaavana sitten...:p

-MAKE- 13.02.2009 21:37

Laahakkaa niitä rullia...

Nimellinen vetoVOIMA ilmoitetaan vaijerin ollessa ensimmäiselä kierroksella rummulla, jolloin vinssistä saa suurimman voiman. Lisäksi sähköä annetaan koneelle niin paljon kuin valmistaja tahtoo antaa.

No mutta valmistajien suurin virhe on käyttää kg:aa yksikkönä kun pitäisi käyttää Newtoneita. Menee vaan voimat ja painot sekaisin. Laahaavia ja rullaavia kuormia x asteen kulmassa ei tietääkseni ilmoita suorituskykynä kuin biblema

Edit: Se sitten miten nuo arvot pitää paikkaansa, voi kysyä vaikka poliitikoilta...

Käyttäjä 13.02.2009 21:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 533510)
No laahaavana sitten...:p

Lähempänä kuitenkin nostavaa.
Aikanaan offivarusteessa vetivät vinssejä mittariin...ns.vanhan palstan aikana.
Jäikös kenelle tuloksia muistiin...Muistaakseni toyotan mekaaninen veti mojeita tuloksia mittariin kunnes vaijerit poikkes.

-MAKE- 13.02.2009 21:50

Nyt vasta luin muuten viestin otsikon. Vinssin tehohan oli kysymyksenä.
Tehohan on helppo mitata itsekin, mittaat täydellä kuormalla vinssin moottorin navoissa vaikuttavan jännitteen ja kerrot sen kyseisellä hetkellä kulkevalla virralla niin saat vinssin ottotehon. Sitten arvaat/kysyt joltain viksummalta moottorin, vaihteiston ja rummun laakeroinnin hyötysuhteen ja saat vetoTEHON. Helppoa, eikö;)

-MAKE- 13.02.2009 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä (Viesti 533522)
Lähempänä kuitenkin nostavaa.
Aikanaan offivarusteessa vetivät vinssejä mittariin...ns.vanhan palstan aikana.
Jäikös kenelle tuloksia muistiin...Muistaakseni toyotan mekaaninen veti mojeita tuloksia mittariin kunnes vaijerit poikkes.

Vai olisko ollut kuitenkin Juukassa?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=tuloksia

Käyttäjä 13.02.2009 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 533528)
Vai olisko ollut kuitenkin Juukassa?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=tuloksia

Aikasemmin oli offivarusteessa!

Repro 13.02.2009 22:04

Palataksemme aiheeseen :p
Akuilla, laturilla ja liitoksilla on erittäin suuri merkitys siihen miten vinssi jaksaa vetää. Akkujen virranantokyky tulee olla riittävän hyvä, paskoilla akuilla tuskin vetelee edes tasamaalla, liitokset pitää olla kunnossa että VIRTA kulkee.

-MAKE- 13.02.2009 22:04

Pistä linkki niin vertaillaan tuloksia

Käyttäjä 13.02.2009 22:05

Do dih,saatiin keskustelua aikaiseksi

jnu 13.02.2009 22:24

Joskus olen kuullut että vinssin vetokyky ilmoitettaisiin 20 asteen kulmassa rullaavaa kuormaa. Eli siis sen painoista autoa mäkeä ylös. Vahvat ukot kiskoo vain rekkoja tasamaalla.

Rullaavalla kuormalla mäessä ei ole sitten mitään tekemistä sen kanssa kun auto on tuulilasia myöten suossa tai muuten umpijumissa.

Teho taas on ihan toinen juttu. On ottoteho (sähköteho) ja antoteho (vetoteho), erotus muuttuu lähinnä lämmöksi.

Mutta kertoisikos joku mistä syystä vinssivalmistajat ilmoittaa aivan sekavia tehoja 12V ja 24V moottoreille? Esimerkkiksi räikkäwarni:

Motor: 12V 4.6 hp/3.43kw, 24V 2.5 hp/3.43kw, Series Wound
8000lbs veto: 12V*450A=5.4kW, 24V*273A=6,5kW

Wattien ja hevosten muuntokerroin ainakin on sekasin.. eikä ole ainoa valmistaja joka ilmoittaa moottoreista mitä sattuu...

-MAKE- 13.02.2009 22:30

Sähkömoottorista voidaan ottaa nimellistehoa suurempi teho hetkellisesti. Jos kuorma pysähtyy sarjamoottorissa niin teoreettisesti teho nousee äärettömän suureksi jos jännite pysyy vakiona ja kuparin resistanssia ei oteta huomioon. Mutta kuitenkin teho voi oikeastikin olla ihan saatanasti, hetken. Sit käryää...

JiiPee 14.02.2009 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 533528)
Vai olisko ollut kuitenkin Juukassa?

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=tuloksia

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä (Viesti 533530)
Aikasemmin oli offivarusteessa!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- (Viesti 533532)
Pistä linkki niin vertaillaan tuloksia

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä (Viesti 533534)
Do dih,saatiin keskustelua aikaiseksi

Wtf, eiks äijät muka osaa käyttää hakua, täh? :p :D

http://forums.offipalsta.com/showpos...7&postcount=16

löytyy siis vuoden 2004 topikista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3162

Patu925 14.02.2009 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 533703)
Wtf, eiks äijät muka osaa käyttää hakua, täh? :p :D

http://forums.offipalsta.com/showpos...7&postcount=16

löytyy siis vuoden 2004 topikista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=3162


NIMI.............. VINSSI .................VETO ..........AMPEERIT
VESKU........... TOJO ORKKIS .... ....4400 ..........0
KP............... . WARN 82.72 ....... ..3120 ..........550
LATOPELTO.... SEPSON ................2800 ..........0

LEINO............ WARN HS9500 .......3640 ..........610
.................... WARN HS9500 .......3440 ..........290
ROOPE ETU..... WARN M8574 ........2080 ..........480

ROOPE PERÄ.... WARN 8000 ....... ..2856 ..........300
RIEPULA......... ABT 10000 ...........4200 ..........370
KAITSU.......... TOJO ORKKIS ........4060 ..........0


Tuossa taulukossa kiinnostaa WARN HS9500 vinssin arvot eli vetoteho ei heitä kuin vähän mutta virrankulutus kylläkin yli puolella.

Mikä lienee syy moiseen?

jnu 15.02.2009 13:12

Syy lienee vinssin voiman loppuminen, ei jaksa enää pyöriä ja silloin ei ole mitään järkeä kiusata vinssiä enempää.

-sami- 15.02.2009 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 533782)
NIMI.............. VINSSI .................VETO ..........AMPEERIT
VESKU........... TOJO ORKKIS .... ....4400 ..........0
KP............... . WARN 82.72 ....... ..3120 ..........550
LATOPELTO.... SEPSON ................2800 ..........0

LEINO............ WARN HS9500 .......3640 ..........610
.................... WARN HS9500 .......3440 ..........290
ROOPE ETU..... WARN M8574 ........2080 ..........480

ROOPE PERÄ.... WARN 8000 ....... ..2856 ..........300
RIEPULA......... ABT 10000 ...........4200 ..........370
KAITSU.......... TOJO ORKKIS ........4060 ..........0


Tuossa taulukossa kiinnostaa WARN HS9500 vinssin arvot eli vetoteho ei heitä kuin vähän mutta virrankulutus kylläkin yli puolella.

Mikä lienee syy moiseen?

Olin ite aikanaan paikalla ja siellä tosiaan käytettiin ihan nostureissa käytettävää "vaakaa" millä toi vetovoima mitattiin.

Ongelmia oli:
- Varusteen aidan tms. betonianturan kestävyys -> meinas tulla syliin
- mistä kohtaa poikkastaan sähkövinssiltä veto? Kun savu tulee ulos vai kun omistajalta loppuu usko? Siitä toi ampeeri lukemien erot osittain selittyy (selittyi).
- toijon orkkiksen kuori muistaakseni halkesi tossa maximi vedossa?! Olisko ollut niin että 4200kg kesti viellä. orkkis sokilla saa ottaa ainakín puolet pois

tälläsiä mä muistelisin.

Mut alkup. kyssäriin väittäisin et kyllä 12000lbs. vinssi aika pahasta paikasta viellä hojonkin vetää ellei tosiaan uloimmalta kehältä vedetä. Mut hojossa saisi kyllä olla mielummin 15000lbs. vinssi.

äkkiseltään väittäisin et vinssin asennuksessa, akuissa, kaapeleissa tms. on vikaa.

-sami-

jnu 15.02.2009 23:21

Jos vinssejä ruvetaan tosissaan vertailemaan niin pitäisi piirtää jännite- ja virtakäyrät voiman funktiona, myös vinssin nopeus olisi hyvä tietää. Jännite tietenkin mitattuna vinssin moottorilta, ei akulta.

Ennen savumerkkejä jännite ja nopeus lähtee laskuun, virta ja lämpötila nousuun. Ei ole vinssin vika jos sähkö loppuu.

Väitän minäkin että vika on jossain muualla kuin vinssissä jos 12000 ei riitä hojoon.


Sivu luotu: 11:17 (GMT +2).