Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.10.2008, 22:53
Joukka:n Avatar
Joukka Joukka ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
ZJ:n kasikoneisilla saa kiskoa reilusti.
Samat vetopainot on 4.0L kutoskoneella ZJ:ssä, eli 3300kg. 2.5TD:llä muistaakseni 2200kg.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mitä ZJ:n/XJ:n jakolaatikoihin tulee, niin on XJ:ssä paremmat. ZJ:n viskolaatikko on lähinnä yksi iso vitsi.
Riippuu hieman mitä hakee. Normi talviajossa, kun on liukasta ja mutkassa 4x4 lähtee puskemaan, niin jakolaatikoiden erot ovat kokemukseni mukaan seuraavat:

A) NP231 jakolaatikolla voi joko toivoa, että ei mene metsään tai lyötävä kaasu
pohjaan ja toivottava että tila riittää nelipyöräluistoon, jotta saa oikaistua.

b) NP242 jakolaatikolla FullTime asennolla edellisten vaihtoehtojen lisäksi tulee mahdollisuus
nostaa kaasu pois ja vetää käsijarrua sen verta, että saa perän luisuun ja sit kaasua
pesään niin oikenee, jos kerkee.

c) NP249 jakolaatikolla lyö hetkeksi kaasun pohjaan ja samantien auton kulkusuunta on
oikea. Käsijarrua ei sit taas voikaan käyttää kun visco siirtää jarrun vaikutuksen myös
etupyöriin, joten kaikki 4 pyörää jarruttaa yhtäaikaa.

Itse valitsisin käyttöautooni ehdottomasti vaihtoehdon C, jos voi valita.

Yhtään jakolaatikkoa ei ole minulla särkynyt, joten en ota kantaa mikä kestää ja mikä ei.
Minulla NP249 vaihtui NP231 laatikkoon, jotta pystyn ajamaan kadulla takaveto päällä, kun on noi kardaanikulmat tällähetkellä liian rajut nelivetoon isoilla nopeuksilla.

/Joukka

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.10.2008, 23:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joukka Näytä viesti
Samat vetopainot on 4.0L kutoskoneella ZJ:ssä, eli 3300kg. 2.5TD:llä muistaakseni 2200kg.
No joo, tuo 2.5TD koneen huono vetopaino olikin tiedossa.. meinasin joskus ostaa vetoautoksi, mutta jäi sitten tohon. Jotenkin vain muistelin että 4.0 koneella olis ollu vähän sama juttu. Mutta kerrankos sitä erehtyy


Lainaus:
Riippuu hieman mitä hakee. Normi talviajossa, kun on liukasta ja mutkassa 4x4 lähtee puskemaan, niin jakolaatikoiden erot ovat kokemukseni mukaan seuraavat:

A) NP231 jakolaatikolla voi joko toivoa, että ei mene metsään tai lyötävä kaasu
pohjaan ja toivottava että tila riittää nelipyöräluistoon, jotta saa oikaistua.

b) NP242 jakolaatikolla FullTime asennolla edellisten vaihtoehtojen lisäksi tulee mahdollisuus
nostaa kaasu pois ja vetää käsijarrua sen verta, että saa perän luisuun ja sit kaasua
pesään niin oikenee, jos kerkee.

c) NP249 jakolaatikolla lyö hetkeksi kaasun pohjaan ja samantien auton kulkusuunta on
oikea. Käsijarrua ei sit taas voikaan käyttää kun visco siirtää jarrun vaikutuksen myös
etupyöriin, joten kaikki 4 pyörää jarruttaa yhtäaikaa.

Itse valitsisin käyttöautooni ehdottomasti vaihtoehdon C, jos voi valita.

Yhtään jakolaatikkoa ei ole minulla särkynyt, joten en ota kantaa mikä kestää ja mikä ei.
Minulla NP249 vaihtui NP231 laatikkoon, jotta pystyn ajamaan kadulla takaveto päällä, kun on noi kardaanikulmat tällähetkellä liian rajut nelivetoon isoilla nopeuksilla.

/Joukka
No siis lähinnä tuota 249:n huonoutta tarkoitin maastoajoa ajatellen.

Noista 249 on katuajossa ehdottomasti paras, ja talvella tosiaankin aika iloinen vietävä kun menee nätisti sladissa jos on tarvetta leikkiä. Ja ihan normiajossakin tasapainoisin ajettava kun ainakin itse tykkään takatuuppareista enemmän. Vaatii vaan siltikin mieluiten kitkalukon taakse.

231:n neliveto on katukäyttöä ajatellen pahin, kärjistetysti on tosiaan sellainen että toivotaan ettei mene metsään. Huvikseen olen silloin tällöin kokeillut omalla 242:lla kiinteää nelikkoa talvella kun on ollut tyhjät tiet - meneehän se kyllä pirun nätisti kylkimyyryä kun polkee, mutta sit kun lähtee niin auto vie miestä, ei toisinpäin. Jos ei muuta niin sladit vaatii tilaa

242 onneksi on _hieman_ takapainoinen (48:52) Full Timella. Tosin lähinnä se jeesaa eniten verrattuna 231:een että keskitasauspyörästö antaa jommankumman pään tassun/ tassujen sutia. Yleensä tulee ajettua liukkaassa 4ft päällä.. pahimmissa pöpperöissä 4hi ja vauhtia pois että pysyy tiellä.


"Hauskin" on tietysti ajaa takavedolla detroit lockerilla varustetun perän kanssa liukkaassa lumikelissä mutakumeilla :-/ ..oikeasti pari kertaa saanut sellasen paskahalvauksen takavedolla ajaessa että ei mitään rajaa. Nykyisin tulee ajettua talvisin 4FT päällä aina jos vähänkin näyttää liukkaalta. Ei ole hauska fiilis kun 80km/h vauhdissa huomaa yhtäkkiä että on nokka kohti vasenta piennarta..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 6 13.09.2008 11:40
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
grand cherokee HV Tekniikka & Jutustelu 1 18.11.2007 01:08
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 18:44 (GMT +2).