![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() SYE- kitin tarpeellisuus on aika yksilökohtaista XJ:ssä. Toiset alkaa täristämään jo parin tuuman korotuksissa, toisissa ei ole ongelmaa vielä 4" kohdallakaan. Jos löytyy PTO jakoaskin perästä, niin se vähentää tärinöiden riskiä siinä mielessä, että tällöin liuku on jo kardaanissa eikä jakoaskissa. Toisaalta kardaani on hieman lyhyempi mikä taas lisää riskiä. Myös tuossa slip yoken toteutuksessa on vuosien saatossa ollut hieman eroa, joka myös vaikuttaa. Käytännössä kannattaa tehdä silleen, että asentaa ensin korotussarjan alle (ILMAN mahdollisesti mukana tulevaa TC drop- kittiä) ja kokeilee ajossa miltä tuntuu. Jos on selviä takakardaanista johtuvia värinöitä, niin sitten SYE- kitti tilaukseen ja tuplaristikkokardaani joko käytettynä tai uutena. Toiset tykkää tiputtaa jakoaskia, mutta siinä taas menee korotuksen idea vähän hukkaan. Lisäksi se taas huonontaa väistämättä etukardaanin kulmia, kun etukardaanin jakoaskin puoleisen yoken kulma muuttuu jonkin verran. Iskareissa on eroa, mutta se mitkä itselle on hyvät voi toiselle olla ihan paskat. Nuo sarjojen mukana tulevat voi siis joko olla ihan kelvolliset, hyvät tai sitten huonot. Itse sain aikanaan jenkeistä RE:n sarjaa hakiessa OME:n iskarit muutamalla kympillä, joten siihen nähden olen ollut tyytyväinen. edit: add-a-leaf korotuksia kannattaa välttää XJ:n kohdalla. Käytännössä kaikilta valmistajilta saa myös täydet lehtipakat kun erikseen pyytää (tosin maksaakin sitten enemmän). Yleisesti ottaen kaikissa XJ:ssä on orkkis pakat niin väsyneitä, että lisälehti ei kovin pitkää iloa suo. Sama asia korotuspaloilla, tappaa lehdet hyvinkin nopeasti.
Viimeksi muokannut Timo_L : 21.10.2008 00:43 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Uusilla pakoilla olevaa sarjaa nimen omaan hakemassa, koska noista lisälehdistä kuullut jo riittävästi, että ei pitkäksi iloksi koidu. Pitää siis mennä kokeilun ja erheen kautta. Ainut huono puoli tuossa kokeilemisessa on toki se, että jos ottaa kontissa tavarat amerikasta (kun niitä kerta tulee..), niin aina tovin jos toisenkin joutuu odottelemaan. Toki vaihtoehtoisia muotoja pitää sitten suosia, jos siltä näyttää. Kaitpa tuossa jakolaatikon tiputtamisessa ei suurta haittaa ole, jos ostaa samaan syssyyn 22" kromit, sekä maalauttaa kiiltavän mustaksi, jotta näyttää hyvältä. Jos laatikon tiputtaa, niin senkin voi kromata, kun kerta sieltä alta näkyy. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
tuohon toimitusaikoihin pitää kyllä se laittaa plussana et summitilta rapakon takaa toimitusaika on viikko ja piti hyvin paikkansa kun se oli tasan viikko tilauksesta niin oli tavarat oli kotiovella... mut eipä mittään tilatkoon ken tahtoo mistä haluaa. Eiköhän kaikista taas löydy plussat ja miinukset sen takia otin myös summitilta kun niiltä saapi vaikka mitä muuta jenkki vehkeisiin..
__________________
Voihan sitä postimerkkejäkin keräillä!! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Summitista tuli katseltuakin jo osia. Tämä on tätä ikuista, mutta merkkiliikkeessä laatikon suodatin 84€ (jäisi maksamaan reilun 50€:a) kun taas Summitissa $7,95.. Ja tässä mennään tällä hetkellä melkolailla arpapelillä, kun ennen on autoja tiputettu ja vaihdettu matalempaa kumia jne (toki tuokin harraste varmaan säilyy..) kun nyt pitää ihmetellä aivan uusien asioiden kanssa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miettinyt monesti mitä renkaiden rahti on jenkeistä lentona.
__________________
Tanner RMX LS2 Jeep CJ7 V8 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
itekki olen tollasta Grandia kahtellu leikkipeliks, ja tul mielee et onko nois mimmoset lukot akseleil? visko ilmeisesti?
onkos tollaseen kiinteesee nelivetoon kui helppo laittaa esim pelkästää taka-akselille jotai järeempää lukkoa? vai piteekö molemille laittaa napit? ja mimmosta hintaa kustantaa... ja itel tulis peli ihan mettäkäyttöön kuha pysyis tielaillisena et vois kumminki ajella ite ajomestoille |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Uudemmissa (WJ) voi löytyä ne jotkut viskontyyppiset lukot akseleilta. Kuinka hyvin ne metsässätoimii/ kestää niin en tiedä. ZJ:ssä joko ei ole akseleilla lukkoja ollenkaan, tai sitten taka-akselilla on Danan trac-lok, eli kitkalukko (=aika haistapaska- kapistus).
Keskilukko joko löytyy tai ei löydy, riippuen Grand Cherokeen vuosimallista ja varusteista. Kuten ylempänä jo kirjoitin niiden visko ei ole kovin hyvä (kestävä) vaihtoehto, joten jos enimmäkseen metsäpeliksi tulee niin jakoaski vaihtoon. Akselilukkoja noihin saa, tosin aika monissa Grandeissa on D44a taka-akselina, johon lukkojen ja varaosien saatavuus on heikompaa kuin oikeisiin D44:ään tai sitten D35:een. Takana automaattilukko vielä menee, mutta off-camber paikoissa kytkettävä lukko on poikaa myös takana. Eteen en automaattilukkoa laittaisi vaan mielellään kytkettävä - Detroit true-track vielä menettelee (torsen-tyyppinen limited-slip -> kääntyvyys ei kärsi ihan niin pahasti kuin 100% automaattilukoissa). Lukkojen hinnat lähtee ~300$ ylöspäin, riippuen mitä ostaa. Halvimmat on tasauspyörästön pikkurattaat korvaavia "lunchbox"-lockereita (myöskin helpoimpia ja halvimpia asentaa). Kalliimmissa sitten joutuu asentamaan välityksetkin uudestaan, koska koko murkula perän sisältä menee vaihtoon (ts. esim. Detroit Locker, Detroit Truetrack, ARB, Eaton E-locker yms..). |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Jatketaan tähän taas,
minkä merkkiset jouset olis hyviä ZJ:hin? Semmonen ollut nyt pari viikkoa työmatkakulkineena. Eli parin tuuman katukorotus mielessä, sais olla hiukan jäykemmät kuin löystyneet vakiojouset. Pelkät jouset siis tarkoitus hankkia alkuun, muuten alusta on suht timmissä kunnossa ja budjetti ei salli hifistelyä. Auto on V8 ja vinssi keulalla, eli painoa on edessä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Akseleiden viskolukot löytyy ZJ mallisarjassa ainoastaan 5.9L V8 koneen kanssa.
/Joukka |
#10
|
|||
|
|||
![]()
on helppo vastata kun kaikki paperit on tallessa. 157,98 sisältää maksupalvelupalkkion(tekevät kaikki paperi työt itse ei tartte tehdä mitään), terminaalimaksu, tuontitullaus, kotimaanrahti, summitin oma rahti näky niitten omilla sivuilla ja se on niillä vakio. siinä oli kuusi kollia yht. paino 180kiloa.
__________________
Voihan sitä postimerkkejäkin keräillä!! |
#11
|
|||
|
|||
![]()
eli tuossa V8 grandis on jo jotain viskojakin ja toi ns parempi jakoaski? kasikonesta on kumminki jokatapauksessa ollu kattelemassa
vai mistä näkee missä vuosiluvuissa ol sitte sellaset askit et voi mennä mettäänkin... ja siis itsellä se on lähinnä kevyempää mettäleikkiä ei mitää kisaamista iha vakioajelua. ainaki toistaiseks vielä ![]() T:jansa |
#12
|
||||
|
||||
![]() Grandi
Mulla on 4.0l ja 5.9l Grandit. Minun mielestäni molemmissa on kitkalukko takana. 5.9l pelissä on aika tiukka takalukko. Tuntuu u-kännöksessä. Ainakin kitka-ainetta molempiin takaperiin olen laittanut. Edessä dana30 ilman lukkoja molemmissa.
Jakolaatikon visko ottaa kiinni pienellä viivellä. Tuntuu kun vetää traileria liukkaalla. Kun meinaa jäädä mäkeen, tuntuu pieni rykäisy ja sitten taas mennään.
__________________
Just do it Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997 Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000 Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive Viimeksi muokannut jappe : 23.10.2008 07:29 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
/Joukka |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Autohan on tuolla NP242 jakolaatikolla, eli tottakai se kalliimpi vaihtoehto. Amerikan päässä joku hinta oli tuolle paketille (kardaani ja SYE) reilun 800$ (tullit jne päälle), kun saksasta kotiin tuotuna olisi hieman alle 800€:a. Onko tuolla kardaanilla olemassa jotakin pituutta tuolle 3,5":n korotukselle? Tai siis luultavasti tuo korotus on se, mikä määrää kardaanin pituuden? Vaihtoehtoja ei taida olla kuitenkaan tuuman välein, vaan muutama erilainen. Viimeksi muokannut pt. : 29.10.2008 12:46 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
No siis, 242 jakoaskiin ei käytännössä ole saatavana "HD- SYE"-kittejä (vaikka niitä "myydään"), vaan ainoastaan ns. hack 'n tap- tyylisiä jossa vedetään ulostuloakseli rälläkällä poikki, porataan reikä päähän, siihen kierteet yms.. taas kerran Rubicon Expressiltä löytyy varsin asiallinen kitti, ja maksaa noin 150-180€ ja siihen sitten kardaani lisäksi. Periaatteessa automaatti-XJ:n etukardaani on juuri sopiva taakse, mutta ei aina kuitenkaan natsaa. Käytännössä siis pitää ensin ruuvata korotussarja ja SYE- kitti kiinni ja mitata sitten.
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pitää nyt sitten katsoa mitä myyjät tarjoavat ja pitää sitten perästäpäin tilailla kardaania, jos tarvetta. Huomenna kun viellä öljyt saisi vaihdeltua, niin alkaisi olla perushuolto (tulpat, johdot, jakaja, pyörijä, termostaatti jne) tehty ja voisi lähtä laitosta siirtämään Vaasasta Kuusankoskelle. Luulisi jotain vikoja tuolla matkalla selviävän, jos niitä on tullakseen. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Grandi
Sattuipas sopiva otsikko
![]() Nyt kun näyttäisi siltä, että saan Chevyn vaihdettua ihan oikeaan rahaan, niin taidan siirtyä seuraavaksi Jeeppi-kantaan ja ajatuksissa siintelee jo Grand Cherokee -93-95 Nyt tuosta mallista tietävät/jopa kokemusta omaavat: Kummalla koneella pitäisi ottaa? 4.0 L6 vai 5.2 "täysmoottori"? Kulutuksessahan ei jo lukemieni kommenttien mukaan pitäisi juuri eroa olla. Mitenkäs kestossa? Kuutonenhan on ikiliikkujan maineessa, mutta onko V8 kanssa ollut hankaluuksia? Liikkuuko lotja kuutosella, vai joutuuko painamaan kaasua reilummin? Mitenkäs huolto-osien ja varaosien hinnat? Onko kasimallissa aina levyjarrut takana, vai onko ne varmasti vasta 96-> Rumpujarruja en halua kiusakseni, vaihdan tilalle vaikka levyt jarruhuollon yhteydessä. Itsellä on kyllä aika vahva fiksaatio kasin lotinaan, mutten sitä väkisin halua ristikseni ottaa, jos hankaluuksia voi olla tulossa. Auto tulee näkemään kevyttä metsäajoakin, kovemman offauksen hoidan jatkossa traktorikalustolla ja crossipyörällä. Pääasiallinen käyttö tulee kuitenkin olemaan työmatka-ajoa. Harmina vain on tuo kasimallien korkeampi hinta, mutta pitää sijoittaa tonni-pari enemmän, jos sillä saa mieleisen pelin pidemmäksi ajaksi. Tiedän jo kokemuksesta, että vaihtamaan sen joutuu aika nopeasti, jos ei se sytytäkään niin kuin on kuvitellut ![]() Edittiä: Varaosahintoja selatessa näyttäisi jenkeissä osat olevan halvempia kasimalliin ja Suomessa kuutoseen, niiltä osin kun poikkeavat toisistaan...
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. Viimeksi muokannut Gary Grand : 19.11.2008 14:31 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
'95 XJ:hin Rubiconin 3,5" Super Ride (pääosin ajellaan tiellä?) ja Rubiconin iskarit hakusessa, onko näihin tilauspaikkoihin tullut lisätietoa? Jenkeistä ajattelin tilailla kun dollarikurssi vielä suosii. Onko tullut lisätietoa panhardista ja kardaanista, ajattelin vaihtaa vaan jos pakko korotuksen jälkeen. Jos on hyviä löytöjä 3" korotukseen saa ehdottaa, tässä talven aikana ajattelin kattella että sais keväällä alle palikat. T uus-jeepisti. Ps. No laitetaan kuva tosta lotjasta kun uusi täällä olen Pps: 31" leimausta lähdetään koittamaan, onko ehdotuksia, ajattelin noita Offroad-tarvikkeesta noita Fedima Extreme Evolutioneita. Halvalla jotkut rupulit ensihätään. ![]() Viimeksi muokannut asvirkku : 17.12.2008 00:46 |
#19
|
||||
|
||||
![]()
No mitä sitä uutta tietoa tarttee, kun vanhaakin on tarjolla yllinkyllin kun käyttäisi hakua..
Muttamutta, jenkeistä jos tilaat niin saat varautua kohtalaisen kalliisiin kuljetuskuluihin tai sitten pitkään toimitusaikaan. Ei välttämättä tule yhtään halvemmaksi kuin esim. Saksasta tilaamalla (4x4garage.de) - ja taisi tuota suomessakin olla jossain myynnissä. Turha ottaa super-ride kittiä, ota suosiolla superflex - kumipuslat sielläkin on toisessa päässä tukivarsia eikä se ole mitenkään huono/ epämukava tiellä. Eroahan ei ole muussa kuin tukivarsissa, kaikki muut osat on ihan samoja. 3.5" sarjalla kannattanee vaihtaa panhardi, tai ainakin porata akselin kiinnike uusiksi ja VAHVISTA se jos yhtään orkkista isompia kumeja meinaat käyttää. Kardaanin jurinat edelleen selviää vasta sitten kun olet korottanut auton - joko täristää tai sitten ei. Kannattaa pitää mielessä että jos autoon ei tule mitään lisäkilkkeitä (vinssiä, panssareita, helmapalkkeja yms..), niin auto nousee enemmän kuin 3.5" orkkikseen nähden. Jouset on jonkin verran alkuperäsiä jäykemmät. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
4x4 garaden hinta RE6030 on 964€ + rahti Halvin nettiostopaikka jenkeistä sis suomen ALV on 666€ + rahti. Onko rahti jenkeistä 298€ enemmän kuin Saksasta? Itse en usko, ja kiire ei ole. Lainaus:
Lainaus:
T: Antti Ps: Antakaa anteeksi tyhmälle, edelliset 3 kertaa on kärryt pompannut katsastuksesta kun ne ovat olleet liian matalia jne, tää jeepinropausskene on ihan uus kuvio. Myös, muiden romujen kilkkeet on tullut tilailtua pääosin Saksasta, kun siellä on ollut parhaat hinnat - jotain pientä jenkeistä. Viimeksi muokannut asvirkku : 17.12.2008 15:56 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
grand cherokee | HV | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 18.11.2007 01:08 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |